Дата_________ Вчитель Каруценко А. Я.
Тема. Є. Гуцало. Рятівник.
Мета уроку:
навчальна: ознайомити учнів з оповіданням Є. Гуцала "Рятівник”, формувати позитивний життєвий світогляд, віру у перемогу добра; навчати визначати головну думку твору; збагачувати лексичне поле дітей;
корекційно-розвивальна: розвивати навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення, вміння висловлювати власну думку, збагачувати лексичне поле дітей;
виховна: виховувати бажання прийти на допомогу, співчуття та милосердя до інших.
Обладнання: портрет письменника, ілюстративний матеріал, підручник.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і формування вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Звіт чергового
ІІ. Емоційно-психологічне налаштування до уроку
Релаксаційна вправа «Дотягнися до зірок».
Вчитель. Сядьте зручніше і заплющте очі. Уявіть собі, що перед вами нічне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, ваша вдала відповідь на уроці, ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою. А тепер розплющте очі. Подивіться на свою зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу і зігріє своїм теплом.
ІІІ. Загальнокорекційна частина уроку
1. Мовленнєва розминка
— Діти, а хто з вас робив сьогодні зарядку вранці? (Відповіді учнів.)
— Зараз ми зробимо зарядку для нашого язичка.
Артикуляційні вправи.
Язичок гулять зібрався (відкрити ротик).
Він умився (кінчиком язика швидко провести по верхніх зубів),
Причесався (кілька разів провести мовою між верхніми і нижніми зубами, висунути вперед і заховати),
На перехожих озирнувся (провести язиком по губах - "облизнутися")
Вправо, вліво повернувся (Повернути язичок в потрібну сторону)
Вниз упав, наверх піднявся (опустити і підняти язичок)
Раз - і в ротик заховався! (Заховати язик у роті).
Промовляння голосних.
(На вдих набрати повітря, а на видих вимовляти голосні звуки – повільно, швидко).
Вправи на розвиток читацьких навичок
Розчитування за складовими таблицями
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань
Чи любите ви тварин?
Чи доводилось вам їх коли-небудь рятувати?
Пригадайте твори, у яких людина допомагає тварині.
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми з вами познайомимося з письменником, який любив природу та всю свою творчість присвятив їй.
1. Робота в зошиті
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Розповідь про письменника
Євген Пилипович Гуцало народився 14 січня 1937 р. в с. Старому Животові Вінницької області в родині сільських учителів. У дитинстві захоплювався читанням, бо йому цікаво було довідуватись про життя, якого він не знав і яке відкривав уперше. У ту пору йому іноді здавалось, що твір значно цікавіший від життя. Бо довколишнє буття — звичне, знайоме, щоденне, близьке, в той час як книжка — це дійсність незнана, нова, незнайома, екзотична, з безліччю пригод. Любов до читання згодом переросла в захоплення віршуванням. Коли Євген навчався в шостому класі, один із перших його віршованих творів під назвою «Червоний прапор» вмістила шкільна стінгазета, чим пишався хлопець. Про своє дитинство письменник розповідав у багатьох оповіданнях, у тому числі в повісті «Сільські вчителі», «Шкільний хліб», «У гаї сонце зацвіло».
У 1959 р. майбутній письменник закінчив Ніжинський педагогічний інститут ім. М. Гоголя, але мріяв стати журналістом, тому певний час працював у редакціях газет, а згодом повністю присвятив себе письменницькій діяльності. Активно друкуватися почав у 1960 р., а через два роки вийшла перша збірка його оповідань «Люди серед людей».
4 липня 1995 року на 58 році життя не стало українського письменника-сподвижника Євгена Гуцала.
2. Робота над оповіданням «Рятівник»
2.1. Сюжетна лінія.
В оповіданні «Рятівник» зображено історію про те, як підстаркуватий лісник угледів, що неподалік на березі лежить, упавши на бік, великий рогатий лось, а йому в шию вчепився вовк. Він не вагаючись, пішов на допомогу лосеві. Але чоловік не встиг навіть опустити палицю вовкові на голову, як той важким ударом свого тіла звалив його на сніг, але лісникові пощастило обома руками вхопити вовка за шию. Та ось із лісникових рук щось миттєво вирвало вовка, це був лось, який убив хижого звіра.
2.2. Виразне читання оповідання.
2.3. Словникова робота.
Сіроманець – вовк.
2.3. Аналіз оповідання «Рятівник» у формі бесіди за питаннями.
Фізхвилинка
2.4. Самостійне читання оповідання учнями.
2.5. Індивідуальна робота зі слабшими учнями.
VІ. Підсумок уроку
1. Рефлексія
(Фрази записані на дошці, учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням.)
- Сьогодні на уроці я зрозумів (-ла), що ...
- На уроці мені найбільше запам'яталося ...
VІІ . Домашнє завдання
Відповісти на запитання підручника.