Урок. "Звичаї та обряди українців. Хліб у нашому домі. За переказом Лідії Орел".

Про матеріал
Дана розробка уроку буде корисна для вчителів, які працюють за програмою МОН для учнів з порушенням інтелектуального розвитку.
Перегляд файлу

Дата__________                                                            Вчитель Каруценко А. Я.

 

Тема. Звичаї та обряди українців. Хліб у нашому домі.

            За переказом Лідії Орел.

 

Мета уроку:

навчальна:  

сприяти розширенню знань учнів про хліб. Формувати розуміння цінності хліба, як мірила життя, святині, як одного з найважливіших  харчових  продуктів;

корекційно-розвивальна:

корегувати мовлення учнів, розвивати память, увагу, мислення, пізнавальний інтерес, навички виразного і свідомого читання вголос та мовчки, вміння виділяти головне, відповідати на запитання до прочитаного;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до хліба, повагу до праці людей, що зростили хліб.

 

Обладнання. Хлібобулочні вироби, хліб на вишитому рушнику, ваза з  колосками, картки для індивідуальної роботи та читання,  підручник, зошит.

 

ХІД   УРОКУ

І.  Організаційний момент.

1. Привітання.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

Привітайтесь: Добрий день!

2. Звіт чергового.

ІІ. Емоційно-психологічне налаштування до уроку

  • Сьогодні кожен з вас прийшов на урок з різним настроєм. Я сподіваюсь, що в кінці нашого уроку у вас буде чудовий, гарний настрій.
  • Щоб наш урок сьогодні був цікавим і повчальним, як ми маємо працювати на уроці?

 

ДЕВІЗ  УРОКУ:

           Слухати уважно!

           Читати виразно!

           Працювати старанно!

  • Я також очікую від вас плідної праці. Сподіваюся, що ви будете активними, кмітливими, розумними, уважними, організованими.
  • Хто готовий до роботи?  Хто бадьорий?  Молодці!

ІІІ. Загальнокорекційна частина уроку

  1. Робота над скоромовкою

Мусію, Мусію. 

Муку сію, 

Печу паляниці,кладу на полиці. 

Мусій, муку сій, 

печи паляниці, клади на полиці.

  1.  Гра  «Впіймай м'яч»

Вчитель називає прямі склади, а учень, який впіймає м'яч, називає обернений склад: на – ан, кя – як…

  1.  Слова – «БЛИСКАВКИ»

Вчитель на мить показує учням слово, надруковане на картці. Учні повинні встигнути його прочитати: зерно, хліб, комбайн, пшениця, борошно, пекарня, коровай, хлібороб.

ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація знань.

- Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ української літератури  – звичаї та обряди українців. План нашого уроку знаходиться в малих зернятках. З яких ми складемо колосок. Виконаєте всі завдання – чекайте в кінці уроку сюрприз.

  • А щоб дізнатися тему нашого уроку, вам потрібно відгадати загадку.

             В полі ріс я, колосився

             На стеблинці уродився,

             А тепер мене ви ріжте

             Й на здоров'я смачно їжте.  (ХЛІБ)

  (За відгадану загадку  у нашому колосочку з'являється наступна зернинка)

  •      Отже, тема нашого уроку «Хліб у нашому домі». На сьогоднішньому уроці у вас будуть всі умови, щоб ви навчилися свідомо і виразно читати, визначати головне, берегти і шанувати хліб. Бажаю вам успіху, і  щоб ваші сподівання здійснилися!

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

        Хліб. Яке коротке це слово. Всього 4 літери, а скільки в ньому тепла. З хлібом пов'язано так багато в нашому житті, цей продукт харчування став символом праці і миру.  З давніх-давен наш народ над усе цінує хліб. Хліб – це достаток.  В усі часи слово «хліб»  люди вимовляли з пошаною, він – основа нашого життя. Як правило, до всіх страв подають хліб, бо «без хліба немає обіду».

  •  Діти, а що ви знаєте про хліб?
  1. Розповідь учнів про хліб

          Учні діляться своїми роздумами, думками про те, що вони знають про хліб.

  1. Робота над оповіданням  «Хліб у нашому домі»
  2. Первинне читання оповідання вчителем.
  • Про що розповідається в оповіданні?

 

  1. Словникова робота

Староста на весіллі – це людина, що сватає жениха нареченій або наречену женихові.

Обря́д — традиційні символічні дії, що в образній формі виражають визначні події в житті людини. 

  1. Самостійне напівголосне читання учнями «Пташиний базар»                        (Поки діти читають самостійно, вчитель працює з невстигаючими учнями.)
  2. Читання тексту кращими учнями.
  3. Бесіда за змістом.
  • Поясніть, що називають словом хліб?  
  • Хліб — харчовий продукт, що випікається з борошна. Є хліб білий – з пшениці, є чорний – з жита.
  • Чому хліб завжди був у пошані в нашого народу?
  • Чому хліб є окрасою на різних святах і в обрядах?
  1.  Вправа  «ЗЕМЛЯ - НЕБО»

 Коли вчитель говорить ЗЕМЛЯ, учні читають напівголосно, коли НЕБО – підводять очі догори, ЗЕМЛЯ – продовжують читати від того місця, де зупинилися і т. д.

 

 ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

А ми зерно сіяли, сіяли

У земельку чорную, свіжую.

І з'явились першії листочки.

А в них повні, тугі колосочки.

До сонечка повернулись.

І сонечку всміхнулись

Вітер колоски гойдає.

До землі їх нахиляє.

Вони з нею розмовляють,

А діти тихо за парти сідають.

 

VI. Закріплення знань.

  1. Колективне складання плану оповідання.  + зернинка на колоску

Яку ще іншу назву можна підібрати до нашого оповідання?  + зернинка на колоску

  1.               Прислів'я про хліб

 Не буде хліба, не буде й обіда.

 Не всякий працює, хто хліб їсть.  + зернинка на колоску

 

  1. Гра  «Збери слова»

 Швидко зібрати розсипані букви так, щоб утворилося слово.

Батон   білий хліб довгастої форми.

Печиво – кондитерські вироби з борошна. Здобне тісто, вирізане та спечене у формі кружечків, зірочок і т. ін..

Калач – білий хліб особливої форми, випечений із крученого й переплетеного тіста.

Пиріжок – маленький пиріг, зазвичай овальної форми.

Ватрушка – виріб із тіста, що має форму круглого пиріжка з відкритою начинкою.

Бублик – круглий крендель із заварного тіста, що має форму кільця.

Рогалик – невелика булочка, що має форму рога.

Торт -  кондитерський виріб переважно круглої форми з бісквітного, пісочного і т. ін. тіста, покритий кремом, цукатами тощо.     + зернинка на колоску

 

  1. Інсценізація вірша «Божий дар»

Я знайшов у полі зернятко маленьке,

Вирішив принести додому, до неньки.

Розкажи, матусю, звідки воно взялось?

І чому самотнє на землі зосталось?

           Це зернятко, сину, - життя для людини,

           Без нього не можна прожити і днини.

           Це – дар божий, кажуть старі мудрі

           Бо зернятко  -  хліб є, без нього нікуди!

           Зерно виростає, і везуть до млину,

           Щоб з борошна потім випекти хлібину.

          

           Хліб -  святий, бо праця, важка і стосила,

           Піт й сльоза людини його окропила.

           І тому назавжди пам’ятай, дитино,

           Хто зернятко губить, той ні на хвилину

           Спокою і щастя вік не буде мати,

           Бо дар божий, сину, не можна кидати.

 

VII. Підсумок уроку.

  • Чи легко дістається хліб?
  • Продовж речення «Хліб треба оберігати, тому що …»

 

  • Я думаю, ви зрозуміли, яка велика ціна хліба. Нехай же щодня ми і наші нащадки маємо цей хліб насущний.

 

  • Ось і добіг до кінця наш урок. Чи сподобався він вам?

     -Чи виконали всі завдання уроку?

     -Як би ви оцінили свою роботу на уроці?

     -Що найбільше вам запам"яталося?

 

VIIІ. Оцінювання учнів.

 

  •                   Діти, ви сьогодні добре працювали. Ми склали колосок. А виріс він на пшеничному полі. А з поля потрапив до людей різними хлібними виробами. Тож шануйте хліб, бережіть і їжте на здоров'я!

 

ІХ. Домашнє завдання.

Підіберіть і вивчіть прислів’я про хліб.

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
1499
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку