Урок. "Катерина Перелісна. Золота осінь".

Про матеріал
Дана розробка уроку буде корисна для вчителів, які працюють з учнями з інтелектуальними порушеннями.
Перегляд файлу

Дата________                                             Вчитель   Каруценко А. Я.

 

Тема. Катерина Перелісна. Золота осінь.

Мета: ознайомити учнів з поезією про осінь К.Перелісної; розвивати образне мислення й зв’язне мовлення; навчати визначати тему твору; передавати під час читання настрій твору і почуття мовця; розширювати знання учнів про пору року — осінь; збагачувати їх уявлення про красу рідної природи збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, виховувати естетичні почуття, турботливе та бережливе  ставлення до природи.

Обладнання: підручники, зошити, ілюстрація «Осінь», картки із завданнями, портрет К. Перелісної.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання

Вчитель.    Нумо, діти, до роботи!

                             Для навчання час настав,

                             Наберімося охоти

                            До потрібних добрих справ.

      Девіз нашого уроку:

                            Не просто слухати, а чути.

                            Не просто дивитись, а бачити.

                            Не просто відповідати, а міркувати,

                            Дружно й плідно працювати.

  1.               Звіт чергового

II. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовкою

Запитала мишка мишку: «Ти чого погризла книжку?»

Мишка їй відповідала: «Їжі іншої не мала».

2. Гра «Блискавка»

Демонструю протягом кількох секунд картку. Учні вилучають зайве слово.

мив     коса           сам

мив     коза           сам

мив     коса           сам

лив     коса           сам

мив     коса           сом

III. Повідомлення теми і мети уроку

1. Відгадайте загадки!

• Голі поля, мокне земля,

Дощ поливає.

Коли це буває? (Восени)

• У садках, гаях блукає

Жовті шати одягає.

Золотисту стелить постіль —

Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

— Ось і настала золотокоса осінь. Сонце ще довго сяє на ясному небосхилі, проте воно вже не таке гаряче, як улітку, а ніжно-ласкаве, лагідне. Повітря прозоре, легке, у ньому далеко чути кожен звук. Небо часто хмариться, ідуть дощі, жовтіє та опадає листя, відлітають у вирій птахи, готуються до зими звірі, у садах та городах збирають фрукти та овочі. 

2. Мистецька хвилинка

Вчитель. Давайте розглянемо ілюстрацію, на якій зображено осінь.

3.Вправи для розвитку читацьких навичок

Завдання. Прочитайте спочатку виділені слова, а тоді виразно й швидко увесь вірш.              Фарби в осені чарівні, то весняні то німі,

То холодні – сірі, сині то гарячі – як вогні.

То червоні, то багряні, то веселі, то сумні,

                                 То бурхливі, то спокійні – розлилися по землі.

  •              Які фарби в Осені?
  •              Який настрій має кожна фарба?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Опрацювання вірша Катерини Перелісної. Золота осінь.

Виразне читання вірша вчителем, а потім учнями.

  1. Словникова робота.

Буро – золотаві листочки – листочки темно-червоного й жовтого кольору.

  1. Гра «Кольорові слова»

На кольорових листочках записані слова.

Завдання.

1. Прочитайте рядок із вірша К. Перелісної «Золота осінь»

2. З’єднайте пари слів.

Листочки напівголі

килим золотая

небо синє

осінь буро-золотаві

віти кольористий

  1. Читання вірша учнями мовчки
  •             З яким почуттям автор говорить про осінь?
  •            Якою ходою йде осінь по землі?
  1. Повторне читання вірша
  •        Які листочки падають на доріжки і трави?
  1. Словесне малювання

Намалюйте (опишіть) чарівницю-Осінь.

  1. Фізкультхвилинка

Вчитель. Чарівниця-Осінь звернулася до нас із проханнями. Допоможемо Осені?

Осінь просить нас  назбирати грибів повний кошик. Назбирайте, будь ласка! (Діти імітують збирання грибів).

А тепер давайте нарвемо яблук з дерев. (Діти імітують).

І останнє прохання Осені. Заметіть, будь ласка, подвір’я від листя. (Діти імітують).

V. Підсумок уроку

«Екологічна стежина»

Діти, ми познайомилися сьогодні з віршем К.Перелісної «Золота осінь». Якою ви уявили Осінь, познайомившись із цією поезією?

Гронування

 

 

 

 

 

Вчитель. Потрібно не лише вміти бачити красу природи. Важливо вміти її зберегти. Адже, як говорив відомий письменник Бернард Шоу: «Ми вже навчились літати в повітрі, як птахи, ми вже навчились пла­вати під водою, як риби; нам ще залишилось навчитись жити на Зем­лі, як люди!»

  • Як ви розумієте ці слова? Як це – «жити, як люди»?

Учні: «Жити, як люди» говорить нам про те, що ми маємолюбити природу, не завдавати їй шкоди, берегти.

VІ. Домашнє завдання. Колективне: опрацювати матеріал підручника с.15-16, виконати завдання та відповісти на запитання;

індивідуальне (за бажанням): намалювати осінній ліс. Скласти правила поведінки в осінньому лісі.

 

 

Додаток до уроку

Прислів'я

  • Листопадовий день, як заячий хвіст.
  • Жовтень ходить по краю, та й виганяє пташок з гаю.
  • Добре восени попрацюєш, спокійно зиму перезимуєш.
  • Листопад - жовтню брат, а зимі рідний син.
  • Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку.
  • Вересень літо проводжає, а осінь зустрічає.
  • Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.

 

Прикмети осені

  • Багато павутиння - на довгу суху осінь.
  • Горобина вродилася рясно - осінь буде дощова.
  • Грім у вересні  віщує теплу осінь.
  • Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи, буде гарна осінь.

 

Загадки

  • У садках, гаях блукає

          жовті лати одягає.

          Золотисту стелить постіль

          жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

 

  • Коли з дерев сві листочки злітають,

          Коли вже на південь птахи відлітають,

          Коли небо сіре, холодний дощ ллється

         Оця пора року як зветься? (Осінь)

 

  • Голі поля, мокне земля, дощ боливає

          Коли це буває? (Восени)

Похожее изображение

Справжнє ім’я – Катерина Федорівна Глянько-Попова (1902–1995). Авторка творів для дітей. Народилася та здобувала освіту в Харкові. Навчалась, а згодом працювала в українській гімназії ім. Б. Грінченка, де викладали провідні харківські україністи.

Як письменниця пише в автобіографії, 1917 року вона «перейшла до новозаснованої української гімназії ім. Б. Грінченка, директором якої був М.А. Плевако, а заступником директора і викладачем української мови О.Н. Синявський». Там також працювали Майк Йогансен, Гнат Хоткевич, Микола Сулима і Христя Алчевська. «Гімназія мала тяжкі умови для праці, бо зі зміною влади мінялись умови, поки нарешті її закрили», після чого Катерина Глянько займалась письменницькою, редакторською та педагогічною діяльністю. Згодом разом із сином письменниця була змушена еміґрувати до Північної Америки. Батька Катерини, Федора, як учасника українського руху і діяча УАПЦ, було репресовано, він сидів у в’язниці, а врешті також еміґрував до Штатів. У діаспорі Катерина Перелісна далі писала для дітей.

 

docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
2782
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку