Урок "«Гуманізм як загальнолюдська цінність доби Відродження. Макіавеллі, Ротердамський, Сервантес»

Про матеріал

Розробка уроку, що включає роботу в групах та роздатковий матеріал. Містить елементи готового конспекта для учнів, щоб зменшити витрату часу на записи, робить матеріал більш структурованим та простим в сприйнятті

Перегляд файлу

 

Розробка конспекту уроку з теми «Гуманізм як загальнолюдська цінність доби Відродження. Макіавеллі, Ротердамський, Сервантес»

Мета:  

  •  навчальна: ознайомити учнів із гуманізмом як загальнолюдською цінністю доби Відродження, сформувати уявлення про основні риси та зміни світогляду людини, дати характеристику творчості М. Сервантеса, Н. Макіавеллі, Е. Ротердамського.
  •  розвиваюча: розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами, блокувати матеріал у текстові таблиці, складати тези; висловлювати власну точку зору та робити висновки.
  • виховна: виховувати в учнів повагу до історії інших народів, сприяти естетичному вихованню (Слайд 2)

Обладнання:

  • Роздатковий матеріал: опорний конспект, картки з історичними документами
  • Портрети діячів культури (презентація)

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Поняття: «гуманізм», «Відродження», «Ренесанс».

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

1) характеризувати основні риси гуманізму, пояснювати вплив ідей гуманізму на суспільство;

2) називати основних митців-гуманістів та їх твори, хронологічні межі Відродження;

3) пояснювати значення понять гуманізм, Відродження, Ренесанс;

4) висловлювати власне судження щодо відображення у творчості митців ідей гуманізму. (Слайд 3)

 

Хід уроку

І Організаційний момент

 Акцентування уваги учнів на тому, що протягом всього уроку засвоєння нової теми, з метою економії часу, вони працюватимуть в опорному конспекті, що знаходиться на їх парті. (Додаток 1)

ІІ . Мотивації навчальної діяльності

Вступна бесіда

  1. Як називали період Середньовіччя італійські історики (через війни, хвороби, мракобісся) ?
  2. Яка організація мала вплив і формувала світогляд людей Середньовіччя?
  3. Як ставилась церква до людини?
  4. Як вплинули ВГВ на уявлення людини про навколишній світ?

Учитель: В період нового часу людство зазнало чимало змін, котрі відбулись у різних сферах життя. Іншими словами визначимо передумови змін, що відбулись в новий час, а саме:

- розуміння, що людина має вплив на життям, внаслідок ВГВ (психологічний аспект)

-зміни в соціально-економічному житті (ВГВ) (руйнування старих феодальних порядків, зародження нового способу виробництва)

 -відмирання «старих» уявлення, поява нових через розвиток науки

-бажання тогочасної людини знайти місце в світі,

-прагнення знань (допитливість людини)

-культурна взаємодія з іншими цивілізаціями  (Слайд 5)

Ознайомлення учнів з передумовами змін в опорних конспектах. Після цього учні зможуть, враховуючи сказане, узагальнити риси, котрі стали притаманні людині Нового часу. Тому зможуть заповнити схему (Завдання 1) (орієнтовна відповідь: прагнення знань, всебічного розвитку, відхід від старих понять, формування власної долі самостійно).

ВГВ (Великі географічні відкриття)

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

План

  • Загальна характеристика гуманізму доби Відродження
  • Основні ідеї гуманізму
  • Творчість перших гуманістів доби Відродження: М. Сервантеса, Н. Макіавеллі, Е. Ротердамського (Слайд 4)
  1. Загальна характеристика гуманізму доби Відродження

Учитель: В новий час захоплюються ідеями античності і їх ставленням до людини. Серед них було нове, молоде покоління людей, котрі можливо були вихованцями прогресивної школи «Дім радості» - Вітторіно де Фельтре, де підтримувався різносторонній розвиток дитини і виховання без фізичного покарання (вперше сприймалась людина найвищою цінністю)

На цьому етапі оголошується поняття:

«Гуманізм» - від ( лат. Humanus –«людський») - течія в західноєвропейській культурі, що визначала людину найвищою цінністю, повага до гідності та розуму людини. Критерієм в оцінці будь-чого є благополуччя людини.

Відродження (фр. Renaissance- Ренесанс) – період розквіту європейської культури, пов’язаний з відновленям інтересу до античної культури. Характеризується піднесенням суспільно-політичних та культурних рухів. Виникає в Італії на межі середньовіччя і нового часу (XIV-XVII ст.) (запис понять в опорному конспекті) (слайд 6)

Після цього учні зможуть записати основні поняття в опорний конспект

Давайте звернемся до заповнення порівняльної таблиці, що є в опорних    конспектах, щодо основних змін в світогляді людства.

Після виконання завдання в таблиці, учні зможуть засвоїти основні світоглядні риси доби Відродження (Завдання 2). Один із учнів коментує зроблене завдання

  1. Основні ідеї гуманізму

Робота з джерелом (коментоване читання)

Із висловлювання Луї Альберті, ученого- гуманіста

Людина народжена на світ не для того, щоб ледве животіти в ледарстві, а для того, щоб прагнути славних і великих справ. Доля легко перемагає того, хто не хоче бути переможеним. Вона бере гору лише над тим, хто їй скоряється. Подібно до судна, якому не слід гнити в гавані, а плавати морем, - ми прагнемо за допомогою праці досягти похвальної та славної мети. Хоча накопичення багатсва не стільки славне, як інші важливі діяння, не слід, проте засуджувати того, хто присвячує себе справі, яка дуже корисна державі й окремим родинам.

Метод «Мікрофон»

Завдання до документу:

Визначте основні ідеї гуманістів на основі документа та раніше заслуханого ( за необхідності вчитель доповнює слова учнів)

(Виконують Завдання 3, в опорному конспекті, на цьому етапі учні вчаться аналізувати і систематизувати раніше отриману інформацію.

Орієнтовна відповідь

Риси гуманізму: Зростання інтересу до античної культури; з’являється шанобливе ставлення до людини, віра в її сили та здібності;  мистецтво набуває світського характеру; релігійні сюжети змінюють сцени реального життя;  засобом пізнання світу виступає досвід.

  1. Творчість перших гуманістів доби відродження: М. Сервантеса, Н. Макіавеллі, Е. Ротердамського

Розповідь (доведення)

Поширення ідей гуманізму проявилось у всіх галузях мистецтва (архітектури, скульптура, література і т. д.), отже проникло у всі сфери людського існування. Діячів даного періоду нараховуть десятки, але на цьому уроці ми познайомимся з найцікавішими постатями, котрі мали свій відмінний погляд, який так чи інакше, зводився до основних ідей гуманізму, і втілився в їх творах.  М. Сервантес, Н. Макіавеллі, Е. Ротердамський

Коротко подається довідка щодо історичної постаті, унями, що отримали випереджальні завдання. (демонстрація слайдів  6, 7, 8). Усі ж інші учні тезисно заповнюють основні  дані про діячів в опорних конспектах - Завдання 4,5,6. На цьому етапі  учні продовжуть вчитись працювати з джерелами

Учнів поділяють на 3 групи за рядами. Кожна із груп отримує завдання, яке полягає в роботі з джерелами і завданнями до нього:

1-група. Гуманістичні ідеали М. Сервантеса

Робота з джерелом

«Завзятий же гідальго, оборонивши... окривдженого, був вельми задоволений, що так славно й щасливо розпочав своє рицарювання… Помстився за найстрашнішу кривду і образу,… вирвав бича з руки немилосердного ворога, що безневинно катував сього ніжнотілого отрока»

 

«Є два роди краси: краса духовна і краса тілесна. Духовна краса позначається і проявляється в ясності розуму, в цнотливості, в чесній поведінці, в доброті і в вихованості, і всі ці властивості можуть суміщатися і співіснувати в людині некрасивом, і якщо увага приковується до цієї саме краси, а не до тілесної, то тут -то і виникає любов палка і найбільш сильна...»

 

«Я хоча і бідний (Санчо Панса), але християнин чистокровний і нікому нічого не винен. І я мрію про острів, а інші думають про дещо гірше, і все від людини залежить, значить, якщо я людина, то можу стати папою, а не тільки губернатором острова »

 

 «Цей Герой - син милосердних своїх справ, натхнений безсмертною своєю любов'ю до всього людства і, насамперед, до того, хто поруч. Лицар, чиє слово ніколи не розходиться з ділом, а найголовніше, він завжди діє і не боїться здатися смішним у своїй боротьбі за справедливість, у прагненні зробити світ краще. Він жене геть страх, щоб той не заважав йому правильно бачити і чути...» (Мігель де Унамуно - іспанський філософ, письменник, громадський діяч., жив на межі ХІХ-ХХст.)

 

  1. Яким ви бачите Дон Кіхота? (хто він такий: мрійник? дивак? шляхетна людина?..)
  2. Які цнності закладені в провідних героя?
  3. Як автор мислить про красу через свого героя?
  4. Заперечте чи підтвердіть твердження: у творі автора закладено основу моральних якостей людини?

 

2-група. Політичні ідеали Н. Макіавеллі

 «державцю годиться дотримувати свого слова, жити чесно, а не обманом…»

«Марно йти до політичної мети, використовуючи такі засоби, що приречені на невдачу. Без огляду на те, яка мета обрана — добра чи зла. Це справедливо як для святих політиків, так і для грішних. Адже святий, як і грішник, прагне успіху»

«мудрий державець… не може і не повинен дотриматися свого слова, якщо йому це невигідно»

«Правителю готовим повернути туди, куди віють вітри Долі і як того вимагає від нього мінлива ситуація... часто діяти наперекір обіцянкам, наперекір гідності, наперекір людяності та наперекір релігійним настановам»

«Для досягнення політичної мети завжди потрібна сила. Якщо якась сторона перемагає, то це означає, що вона має більше сили, а не більше права»

- Які найбільш ідеї вам імпонують? Хто головний герой твору Макіавеллі? 

- Про якості кого йдеться в цитатах?  Які ідеї є сучасними?

- Чи погоджуєтесь ви з думками автора?

3- тя група. Ідеї  Е. Ротердамського

«Не війна чи головне джерело всіх похвальних діянь?А між тим, що може бути дурнішим, ніж вступати в будь- які змагання, під час яких обидві сторони обов’язково відчувають більше незручностей ніж переваг...»

«Завдяки моїм дарам (глопоти) ви побачите старців... беззубих... але і вони насолоджуються життям, так молодяться. Що іноді, дивишся, фарбує свою сивину, інший прикриває лисину накладними кучерями... інші в могилу дивляться , а туди ж , беруть собі молоду жінку-бесприданницю, це відбувається скрізь і викликає навіть похвалу...»

«...дурніше всіх (торгівців, священників) купецька порода, так як вони досягають цілі будь-якими методами: постійно брешуть, крадуть, обманують...»

-Кого зображає автор твору?

- За які гріхи засуджує людей?

-Чи є ідеї автора сучасними? Які саме? Чому?

Виконуючи завдання, зможуть висловлювати власне судження щодо відображення у творчості митців ідей гуманізму, аналізуючи їх певні ідеї

IV Закріплення вивченого матеріалу

Проблемне питання (метод сніжного кома)

На прикладі ідей одного з творів, про який йшлося на уроці, проаналізуйте, як у ньому відобразились ідеали гуманізму.

V Підбиття підсумків уроку

Для підбиття підсумків уроку учні дають відповідь на запитання в конспекті «Сьогодні на уроці я дізнався… » та «Найбільше мені запам’яталося… Чому?»

VI Домашнє завдання

- Опрацювати опорний конспект.

- Поміркувати і обгрунтувати чи заперечити таке твердження: Е. Гарен «Саме гуманізм дійсно відкрив античність...»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ С ТЕМИ: «Гуманізм як загальнолюдська цінність доби Відродження. Макіавеллі,  Ротердамський, Сервантес»

Передумови змін Нового часу:

- розуміння, що людина має вплив на життям, внаслідок ВГВ (психологічний аспект)

-зміни в соціально-економічному житті (ВГВ) (руйнування старих феодальних порядків, зародження нового способу виробництва)

 -відмирання «старих» уявлення, поява нових через розвиток науки

-бажання тогочасної людини знайти місце в світі,

-прагнення знань (допитливість людини)

-культурна взаємодія з іншими цивілізаціями 

Завдання 1

 

 

 

 

 

Гуманізм - __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Відродження (з фр. «Ренесанс»)

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання 2

 

Середньовіччя

Відродження

1)В центрі Бог, панування ідеалів церкви

 

2)життя на небі

 

3)чітке дотримання правил, майже

відсутня ініціатива

 

4)циклічність сприйняття часу

 

5)релігійний х-р. культури

 

6)аскетизм («умертвління плоті», людина джерело гріха)

 

 7)схоластика

 

1)В центрі ...

 

2)...

 

3)варіативність, різноманіття

 

4)...

 

5)...

 

6)...

 

 

7) відмова від ...

 

Завдання 3

РИСИ ГУМАНІЗМУ:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 4

Гуманіст _____________________

Характеистика:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 5

Гуманіст _____________________

Характеистика:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання 6

Гуманіст _____________________

Характеристика:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 «Сьогодні на уроці я дізнався… »

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

«Найбільше мені запам’яталося… Чому?»

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ПІ учня , клас, дата________________________________________________

 

 

Картка 1

Гуманістичні ідеали М. Сервантеса

 «Завзятий же гідальго, оборонивши... окривдженого, був вельми задоволений, що так славно й щасливо розпочав своє рицарювання… Помстився за найстрашнішу кривду і образу,.. вирвав бича з руки немилосердного ворога, що безневинно катував сього ніжнотілого отрока»

 

«Є два роди краси: краса духовна і краса тілесна. Духовна краса позначається і проявляється в ясності розуму, в цнотливості, в чесній поведінці, в доброті і в вихованості, і всі ці властивості можуть суміщатися і співіснувати в людині некрасивом, і якщо увага приковується до цієї саме краси, а не до тілесної, то тут -то і виникає любов палка і найбільш сильна...»

 

«Я хоча і бідний (Санчо Панса), але християнин чистокровний і нікому нічого не винен. І я мрію про острів, а інші думають про дещо гірше, і все від людини залежить, значить, якщо я людина, то можу стати папою, а не тільки губернатором острова » ( «Дон Кіхот»)

 

 «Цей Герой - син милосердних своїх справ, натхнений безсмертною своєю любов'ю до всього людства і, насамперед, до того, хто поруч. Лицар, чиє слово ніколи не розходиться з ділом, а найголовніше, він завжди діє і не боїться здатися смішним у своїй боротьбі за справедливість, у прагненні зробити світ краще. Він жене геть страх, щоб той не заважав йому правильно бачити і чути...» (Мігель де Унамуно - іспанський філософ, письменник, громадський діяч., жив на межі ХІХ-ХХст.)

 

  1. Яким ви бачите Дон Кіхота? (хто він такий: мрійник? дивак? шляхетна людина?..)
  2. Які цнності закладені в провідних героя?
  3. Як автор мислить про красу через свого героя?
  4. Заперечте чи підтвердіть твердження: у творі автора закладено основу моральних якостей людини?

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 2

Політичні ідеали Н. Макіавеллі

«державцю годиться дотримувати свого слова, жити чесно, а не обманом…»

«Марно йти до політичної мети, використовуючи такі засоби, що приречені на невдачу. Без огляду на те, яка мета обрана — добра чи зла. Це справедливо як для святих політиків, так і для грішних. Адже святий, як і грішник, прагне успіху»

«мудрий державець… не може і не повинен дотриматися свого слова, якщо йому це невигідно»

«Правителю готовим повернути туди, куди віють вітри Долі і як того вимагає від нього мінлива ситуація... часто діяти наперекір обіцянкам, наперекір гідності, наперекір людяності та наперекір релігійним настановам»

«Для досягнення політичної мети завжди потрібна сила. Якщо якась сторона перемагає, то це означає, що вона має більше сили, а не більше права» («Державець»)

- Які найбільш ідеї вам імпонують? Хто головний герой твору Макіавеллі? 

- Про якості кого йдеться в цитатах?  Які ідеї є сучасними?

- Чи погоджуєтесь ви з думками автора?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3

Ідеї  Е. Ротердамського

«Не війна чи головне джерело всіх похвальних діянь?А між тим, що може бути дурнішим, ніж вступати в будь-які змагання, під час яких обидві сторони обов’язково відчувають більше незручностей ніж переваг...»

«Завдяки моїм дарам (глопоти) ви побачите старців... беззубих... але і вони насолоджуються життям, так молодяться. Що іноді, дивишся, фарбує свою сивину, інший прикриває лисину накладними кучерями... інші в могилу дивляться , а туди ж , беруть собі молоду жінку-бесприданницю, це відбувається скрізь і викликає навіть похвалу...»

«...дурніше всіх (торгівців, священників) купецька порода, так як вони досягають цілі будь-якими методами: постійно брешуть, крадуть, обманують...» («Похвала глупоті»)

-Кого зображає автор твору?

- За які гріхи засуджує людей?

-Чи є ідеї автора сучасними? Які саме? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

1) Баханов К. Професійний довідник учителя історії. - Х.: Вид. група «Основа», 2011. - 239 с.

2) Дрібниця В., Крижанівська В. Всесвітня історія: Підручник для 8 класу. – К.: «Фаренгейт», 2001.

3) Д'ячков С., Литвиненко С. Всесвітня історія. Новий час ( XV-XVIII ст.). 8 клас: Універсальний навчальний комплекс. – К.; Х.: Веста, 2008.

4) Пометун О. Методика навчання історії в школі / Пометун О.І., Фрейман Г.О. – К.: Генеза, 2006.

5) Макіавеллі. Н. Флорентійські хроніки. Державець. Переклав з італійської Анатоль Перепадя.- Київ, «Основи», 2006.

6) Сервантес М. частина другої книги «Дон Кіхот»; Переклав з італійської Анатоль Перепадя.- Київ, «Основи», 2006.

7) Касьян В. Філософія. Навчальний посібник. – К.: «Знання», 2006. – 38 с.

8) Ротердамський Е. Похвала глупоті.- Київ, «Основи»,1993.

doc
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
3531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку