Даний урок можна проводити в темі "Регуляція функцій організму". Щодо закріплення матеріалу уроку, то можна працювати із різноманітними інтернет-платформами LearningApps.org, Triventy, Quizizz,Go Pollock та іншіми, складаючі як свої власні розробки (тести, пазли ...),так і використовувати вже готовий матеріал. Працювати можна з будь-яким підручником, затвердженим за Новою програмою.
Тема:ГУМОРАЛЬНА РЕГУЛЯЦІЯ. ПОНЯТТЯ ПРО ГОРМОНИ.
Мета уроку:
Основні поняття і терміни: гуморальна регуляція, залози зовнішньої, змішаної та внутрішньої секреції, гормони, ендокринна система.
Методи і методичні прийоми:
Методи:
а) словесний: розповідь-пояснення,опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з
підручником;
б) наочний: ілюстрації, таблиця, технічними засобами навчання;
- проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання;
- візуальний: складання схем, таблиць.
Методичні прийоми:
Міжпредметні зв’язки: медицина, психологія.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі: перший у темі.
Обладнання:
План уроку.
І.Організаційний етап.
Настрой учнів на навчальне заняття.
Привітання учнів.
Перевірка підготовки учнів до уроку.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
В організмі людини лічиться цілий ряд структурних утворень, які вчені назвали залозами. Загальною особливістю залоз є то, що вини складаються з часточок, які складаються з секреторних клітин, що виробляють специфічні речовини-секрети. Секрети в організмі людини виконують різноманітні функції, одна із яких є регуляція процесів життєдіяльності людини.
Активізація навчальної діяльності учнів.
В процесі вивчення теми «Травна система» та «Шкіра» ми вже з вами зустрічалися з поняттям «залози».
Експеримент №1
Уявіть собі спекотний день.
а) Чим покривається ваша шкіра? (потом).
б) А що виділяє піт? (залози).
в) Куди виділяється піт? (на поверхню тіла).
г) За допомогою чого? (вивідних протоків).
д) Що виділяється з потом? (рідкі продукти розпаду)
Експеримент № 2
Учням пропонується лимон.
а) Що відбувається в ротовій порожнині? (виділення слини).
б) Яка залоза приймає участь у виділенні слини? (слинна).
в) Куди витікає слина? (в ротову порожнину).
г) В якому процесі приймає участь слина? (травлення)
Яка ж особлива риса є в залозах, про які ми з вами говоримо?
(наявність вивідних протоків та виділення секрету в порожнину тіла або на поверхню).
Повідомлення теми і мети уроку.
Проходячи навчальний матеріал з теми «Травлення» та «Шкіра», ми вже з вами говорили про екзогенні залози – залози зовнішньої секреції, а сьогодні, з вами на уроці, ми ознайомимося з поняттям гуморальна регуляція, залозами змішаної та внутрішньої секреції.
Записали тему уроку «Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи»
ІІІ. Змістовно-пошуковий та операційно-виконавчий етап.
Сприйняття та первинне осмислення навчального матеріалу
Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі 1. Пояснення вчителя
А. Робота учнів зі схемою «Залози».(Слайд 1)
Ознайомимося із класифікацією залоз (працюючи з опорною схемою)
Б. Робота учнів з малюнком («Залози зовнішньої секреції»). (Слайд 2)
І так, ми познайомилися з вами із класифікацією залоз, а зараз визначимо, які функції вони виконують.
На підставі пояснення вчителя, власних висновків та спостережень ознайомтесь з узагальнюючою таблицею «Залози зовнішньої та змішаної секреції»
№ |
Залози зовнішньої секреції |
Місце знаходження |
Секрет залози |
Функції секрету |
1 |
сальні |
шкіра |
шкірне сало |
Захищає шкіру від висихання,від мікробів;надає шкірі еластичність |
2 |
потові |
шкіра |
піт |
Виділяє воду, рідкі продукти розпаду із організму |
3 |
молочні |
поверхня грудної клітини |
Грудне молоко |
Основний продукт харчування немовля |
4 |
слинні |
ротова порожнина |
слина |
Формування харчової грудки та первинне перетравлення вуглеводів |
5 |
слізна |
верхній кут стінки очниці |
сльози |
Захищає око від мікробів, пилу; зволожує око |
6 |
печінка |
Під ребрами з правою сторони черевної порожнини |
жовч |
Приймає участь в розщепленні жирів |
7 |
підшлункова залоза |
під шлунком з лівої сторони черевної порожнини |
підшлунковий сік |
Приймає участь в остаточному перетравленні всіх органічних сполук |
8 |
статеві залози |
статеві органи |
статеві секрети |
Забезпечення статевих клітин поживними речовинами; надання рухливості; дозрівання |
Висновок: залози зовнішньої та змішаної секреції виконують допоміжні функції, забезпечують гармонічну роботу нашого організму.
(Пальчикова гімнастика – тренування тонких, диференційованих рухів пальців як стимулятора розвитку мови та тонізуючого фактора для кори головного мозку в цілому).
Натискання на суглоби пальців з боків, а також зверху-донизу.
Почергово і як можна швидче дитина перебірає пальці рук, з’єднує в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т.п. в прямому та оборотному напрямку.
Переміщування олівця між пальцями долоні
Першою найдавнішою формою регуляції діяльності організму – є гуморальна регуляція, яка здійснюється біологічно-активними речовинами – гормонами. Гормони – це біологічно активні речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції. Гормони є диригентами життя, маленькими органами великого значення. Чому їх так називають? На це питання ми спробуємо відповісти на протязі уроку.
Доповідь учня (Слайд 4)
Гормони були відкриті в 1902-1905 роках Бейлісом та Старлінгом. Зараз відомо понад 30 гормонів.
Гормони дозволяють організму реагувати на зміни зовнішнього і внутрішнього середовища. Для того, щоб нормально функціонували механізми підтримання сталого складу внутрішнього середовища організму (гомеостазу), не маючи протоків, гормони поступають в кров або лімфу тільки тоді, коли в них виникає необхідність або як відповідь на зміни у зовнішньому середовищі.
Гормони специфічні, тобто впливають на строго визначені клітини, тканини або органи. Гормони дуже активні, дія відбувається в малих кількостях, швидко
руйнуються, через те, вони повинні поступати в кров або тканинну рідину постійно.
(Відеоролік: https://youtu.be/RCGTZw7E7tE)
5. Рефлексія.
На підставі повідомлення учня, записати в зошиті:
А. (Слайд 5)
Б. (Слайд 6)
6. Робота з малюнком «Залози внутрішньої секреції». (Слайд 7)
(ознайомлення з локалізацією залоз внутрішньої секреції)
До ендокринної системи належать такі залози:
Звичайно залози ендокринної секреції невеликі за масою:
Епіфіз – 100-200 мг; гіпофіз – 0,5 – 0,7 г; щитоподібна залоза – 12 – 23г; надниркові – 12 г; підшлункова – 60 – 115 г.
Виходячи із хімічної будови, гормони діляться на три групи
До першої групи відносяться пептидні та білкові гормони (інсулін, глюкагон, соматотропні) та інші. Друга група гормонів – похідні амінокислот (адреналін, норадреналін). Третю групу складають стероїдні гормони – похідні холестерину.
Гормони служать хімічними посередниками, які переносять відповідну інформацію (сигнал) в певне місце – клітинам-мішеням визначеним тканинам, що забезпечується наявністю у цих клітин високо специфічних рецепторів – особливих білків, з якими зв’язується гормон (у кожного гормону свій рецептор) є.
Відповідь клітин на дію гормонів різноманітної природи здійснюється по-різному. Стероїдні гормони проникають в середину клітини та зв’язуються зі специфічними рецепторами цитоплазми клітин з утворенням гормон-рецепторного комплексу. Інші
гормони взаємодіють з рецепторами, які знаходяться на цитоплазматичні мембрані клітин-мішенєй. (Відеоролик 2: https://youtu.be/WIBfbOmbf1M)
№ |
Ендокринна залоза |
Місце знаходження |
Гормони |
Функції гормонів |
1 |
Гіпоталамус |
Проміжний мозок |
Нейрогормони, Вазопресин, окситоцин |
Нервовий центр регуляції ендокринних функцій;скорочення гладеньких м’язів |
2 |
Гіпофіз |
Проміжний мозок |
Регуляторні гормони, гормон росту |
Керують діяльністю ендокринних залоз, контролюють ріст |
3 |
Епіфіз |
Проміжний мозок |
Мелатонін |
Регуляція біоритмів, метаболізму. |
4 |
Щитоподібна |
Передня частина шиї попереду трахеї |
Тироксин, тиреоїдин, |
Регулюють обмін вуглеводів та жирів, забезпечують кальцієвий гомеостаз |
5 |
Паращитоподібна |
Задня поверхня щитоподібної залози |
Кальцітон |
Регулюють обмін кальцію та фосфору |
6 |
Вилочкова (тимус) |
Над серцем, позаду грудини |
Тимозин |
Регуляція діяльності імунної системи |
7 |
Підшлункова |
Під шлунком |
Інсулін Глюкагон |
Регуляція рівня глюкози в крові |
8 |
Наднирники |
На верхівках нирок |
Адреналін, норадреналін, кортикоїди |
Адаптація організму до стресу; формування вторинних статевих ознак |
9 |
Статеві |
Область малого тазу |
Тестостерон ○ Прогестерон Естрадіол |
Формування та дозрівання статевих клітин. |
Висновок: залози внутрішньої секреції регулюють та забезпечують злагоджену роботу організму.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап
Підсумки уроку
А. Виконання тестових завдань. Із пропонованих завдань вибрати один правильний варіант відповіді.
А) потові;
Б) підшлункову;
В) наднирники.
2. До ендокринних залоз відноситься:
А) слізні;
Б) тимус;
В) статеві.
3. Гормони – це:
А) вітамінізовані речовини;
Б) біологічно активні речовини;
В) ферментативні речовини.
4. Всіма гормональними процесами управляє:
А) щитоподібна залоза;
Б) епіфіз;
В) гіпофіз.
Самоконтроль (Слайд10)
Висновок.
В організмі людини існують особливі органи – залози, які оказують вплив на обмінні процеси в організмі. Існують залози зовнішньої, змішаної та
внутрішньої секреції. Залози внутрішньої секреції - це маленькі органи великого значення. Речовини, які виділяються залозами внутрішньої секреції називають
гормонами. Гормони – біологічно активні речовини, які регулюють обмін речовин організму людини, забезпечуючи його ріст та розвиток.
Аргументація оцінок
Учитель пропонує кожному учню оцінити свою роботу, увагу та старанність на уроці та поставити собі оцінку на полях у зошиті.
V. Домашнє завдання
1. Вивчити § 50 (автор К.М.Задорожній) та усно відповісти на питання в кінці § 50 (стор.176)
2. Творчі завдання (проект)
А) вияснити, яку діагностику лікарі-ендокринологи проводять в ендокринологічному відділені міської лікарні щодо виявлення порушень ендокринного апарату.
Б) знайдіть в художніх творах, описання захворювань залоз внутрішньої секреції;
В) знайдіть репродукції, на яких зображені люди з ознаками захворювань ендокринної системи;
Г)знайдіть цікаві факти про залози внутрішньої секреції, їх відкриття, порушення функцій і т.п.