Урок "Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома"

Про матеріал

Урок хімії у 8 класі з теми "Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома" розроблений з використанням технологій критичного мислення, щоб сформувати в учнів особистий інтерес для отримання інформації, ознайомити їх з новою інформацією та навчити думати, як включити нові поняття в свої уявлення. В ході уроку використовуються методи: «Знаю-хочу знати-дізнався","Асоціативний кущ", "Встав пропущене", "Хто швидше?", "Карусель", "Діаграма Венна", "Навчаючись учу", "Дерево сподівань" та інші.

Перегляд файлу

ТЕМА 1. ПЕРІОДИЧНИЙ ЗАКОН І ПЕРІОДИЧНА СИСТЕМА ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ. БУДОВА АТОМА (ІІ частина)

Урок №13

Тема уроку: Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.

Мета уроку:

Формування ключових та предметних компетентностей:

- використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру;

- формулювати відповідь на поставлене запитання;

-  обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру, що стосуються хімічних елементів;

- застосовувати математичні методи для розв‘язування завдань хімічного характеру;

- брати участь в обговоренні питань щодо періодичної системи хімічних елементів та будови їх атомів, чітко, зрозуміло й образно висловлювати свою думку;

 - використовувати сучасні пристрої для добору хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання;

 - виробляти власні цінності, ставити мету, діяти задля досягнення її, спираючись на хімічні знання;

- виявляти ініціативність до роботи в команді, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень;

- працювати в групі зацікавлених людей, співпрацювати з іншими группами.

 

Хід уроку

 

Організація класу

Картинки по запросу картинка робота на уроці       Доброго дня! Наш урок ми почнемо з посмішки. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними  та уважними.  А девіз нашого уроку такий:

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

Фаза актуалiзацiї

Метод «З-Х-Д» «Знаю-хочу знати-дiзнався»

 

- періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, підручник з хімії для 8 класу

- від 3 до 10 осіб

- 10-12 хвилин

- учням задаються питання для самостійного осмислення за обраною темою. Відповіді записуються кожним учнем в колонки. Остання колонка  заповнюється  вже після етапу – осмислення.

Знаю

Хочу знати

Дізнався

Структура періодичної системи хімічних елементів Д.І.Менделєєва:

  •  порядковий номер елемента;
  • період;
  • група;
  • підгрупа.

 

 

 

Як згідно із структурою ПС та будовою атома охарактеризувати той чи інший хімічний елемент

Зв'язок між структурою ПС та будовою атома хімічного елемента (заповняється вкінці уроку)

Будова атома хімічного елемента:

  • заряд ядра;
  • кількість протонів, електронів, нейтронів;
  • електронна формула.

 

Картинки по запросу картинка асоціативний кущМетод «Асоцiативний кущ»

- асоціація спонукає до вільного і відкритого мислення.

- дошка, крейда, також можна – ватман та кольорові маркери

- від 3 до 30 осіб

- 5-7 хвилин

-  вислухати якомога бiльше iдей. Записати в центрi ключове слово, чи фразу. Записувати всi cлова чи фрази учнiв. Ставити знаки питання над сумнiвними думками, але не завперечувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результатом роботи мають  бути пункти Плану-характеристики хімічного  елемента

Вправа  «Встав пропущене»

- така вправа зацікавить всіх та дає можливість, працюючи з періодичною системою хімічних елементів, охарактеризувати будь-який елемент за вказаними критеріями.

- періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, підручник з хімії для 8 класу

- від 2 і більше

- до 10 хвилин.

- можна працювати індивідуально, в парах та використати при цьому вправу «Хто швидше?»

№з/п

Назва хімічного елемента

Порядковий номер

Період

Група

Електронна формула

1

 

4

 

 

 

2

 

 

 

 

1s2s22р3

3

 

 

2

4

 

4

 

 

 

 

1s22s22p63s23p6

 

Отже, розминка пройшла чудово, ми з вами достатньо озброєні знаннями про періодичну систему хімічних елементів, про будову атома, тому готові характеризувати хімічні елементи.

Перед вами дерево (плакат з намальованим деревом – прикріплений на дошці), а ваші сподівання щодо уроку хочеться порівняти з плодами. Тільки завдяки вашій наполегливій праці ми побачимо, чи перетворяться вони наприкінці уроку на плоди ваших сподівань (учні отримують різнокольорові стікери у вигляді яблук: червоні – матеріал уроку засвоїв, жовті – зрозумів не до кінця, зелені – не засвоїв)

 

Фаза побудови знань

 

           Положення елемента в періодичній системі може багато розповісти про цей елемент, його сполуки, їхні властивості. Д. І. Менделєєв помітив цю закономірність і навіть зміг передбачити властивості ще не відкритих на той час хімічних елементів. Знання закономірностей зміни будови й властивостей атомів дозволяють передбачати будову та властивості елементів, їхніх сполук. Тому кількість відкритих елементів постійно збільшується.

Скористаємося алгоритмом, щоб охарактеризувати будь-який хімічний елемент за положенням у періодичній системі. (Кожен учень отримує алгоритм складання характеристики елемента, що спільно виробили на попередньому етапі уроку для роботи) .

 

Бланк характеристики елемента за положенням у періодичній системі

 

1. Символ, назва хімічного елемента

 

2. Порядковий номер

 

3. Відносна атомна маса

 

4. Заряд ядра атома

 

5.Загальна кількість електронів, протонів, нейтронів

 

6. Номер періоду (великий, малий)

 

7. Кількість електронних рівнів

 

8. Номер групи, головна чи побічна підгрупа

 

9. Кількість валентних електронів

 

10. Схема будови атома

 

11. Електронна формула

 

12. Електронно-графічна схема будови атома

 

13. Формула простої речовини, метал чи неметал

 

14. Формула вищого оксиду, його характеристика

 

15. Формула леткої сполуки з Гідрогеном, якщо є

 

16. Порівняльна характеристика властивостей з елементами в підгрупі

 

17. Порівняльна характеристика властивостей з елементами в періоді

 

 

Вправа «Карусель»

Картинки по запросу картинка карусель- використовуємо для збирання інформації про характеристику того  чи іншого хімічного елемента. Учні утворюють два кола – внутрішнє і зовнішнє, сидячи обличчям один до одного. Внутрішнє коло – нерухоме, зовнішнє – за сигналом учителя всі його учасники пересуваються на один стілець вправо. Потрібно учаснику із зовнішнього кола пройти все коло, даючи відповідь на поставлені запитання учасникам внутрішнього кола (запитаннями є пункти  характеристики елемента за положенням у періодичній системі). Потім учасники міняються місцями.

Завдання – охарактеризувати елементи за їх місцем у періодичній системі та будовою атома: Карбон, Натрій).

 

 

Вправа «Діаграма Венна»

 

- обираються для порівняння два елементи, наприклад, Магній і Сульфур.  Три команди знаходять: 1)відмінне у будові атома Магнію, 2) відмінне у будові атома Сульфуру, 3) спільне у будові атомів обох елементів. (Спільне зазначається в   полі перетину). При цьому заповнюється діаграма.

Вправа «Навчаючись – учу»

- в групі з 4 осіб обирається учень, що може пояснити, як розв’язати задачу. Після цього – кожен індивідуально її розв’язує. Правильний  розвязок  демонструється на екрані.

Формула вищого оксиду хімічного елемента Е2О5. Відносна молекулярна маса його леткої сполуки з Гідрогеном – 125. Визначте елемент.

 

  Фаза консолiдацiї

Прийом «Зведена таблиця»

-  характеристики для  порівняння елементів учні мають назвати самі, шляхом спільної роботи. Спершу всі пропозиції характеристик записуються на дошку та узагальнюються. Потім учні мають вибрати найважливіші – аргументувати при цьому, чому саме ці, а не інші критерії важливі для порівняння. Далі дані з опрацьованого матеріалу вносяться самостійно кожним у таблицю.

Атом Літію

Характеристики для порівняння

Атом Флуору

 

Період

 

 

Група

 

 

Радіус атома

 

 

Кількість електронів на зовнішньому рівні

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Біла ворона»

 

Картинки по запросу картинка біла ворона- у запропонованому переліку знайдіть зайвого. Поясніть свій вибір.

 

-  RH3, RH, RO3, H2R;

- Mg, Al, Si, C;

- N, S, P, As.

 

 

Вправа «Встанови відповідність»

- встанови відповідність між атомом хімічного елемента та кількістю електронів на його електронних шарах

1) N

а) 2, 8, 1

2) Cl

б) 2, 8, 5

3) Р

в) 2, 5

4) Li

г) 2, 8, 7

 

Д) 2, 1

 

 

Метод  «Сінквейн»

- до слова «характеристика» учням у групах пропонується скласти сенкан - вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

  1.              Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
  2.              Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
  3.              Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
  4.              Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5.              Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Наприклад:

Характеристика

Типова, своєрідна

Дає, допомагає, розповідає

Містить інформацію про елемент

Риса

Картинки по запросу картинка дерево сподіваньВправа «Дерево сподівань»

- фронтальна робота для всього класу.

- 2-3 хвилини

- кожен із учнів  кольоровий стікер у формі плоду  яблука  кріпить до дерева сподівань, висловлюючи свої міркування про урок. Учитель підводить підсумки роботи учнів на уроці.

Давайте повернемось до плодів наших сподівань, про які йшла мова на початку уроку.

 

https://3.bp.blogspot.com/-HOW_xmASTJo/VCsel87RaOI/AAAAAAAADLA/LGst_HWcAoo/s1600/images.jpg Домашнє завдання 

1) вивчити відповідний § підручника;

2) підготовка до представлення та захисту проектів.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Переверзева Інна Євгенівна
    Гарний урок , який суттєво відрізняється від багатьох тут опублікованих розробок.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 січня 2019
Переглядів
8113
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку