Урок хімії "Кислоти: склад, назва, класифікація"

Про матеріал
Тема: Кислоти, їх склад, назва Мета: сформувати поняття про кислоти, визначити особливості їх складу та назв, порівняти кислоту за складом та ознайомити з класифікацією кислот, розглянути фізичні властивості і поширення їх у природі; розвивати вміння порівнювати та систематизувати сприяти розвитку творчого мислення комунікативних вмінь, грамотної хімічної мови. Обладнання: ПСХЕ, зразки кислот, дидактичні таблиці Тип уроку: комбінований Хід уроку І. Організація класу 1. Емоційне налаштування Учитель на дошці вивішує усміхнений смайлик і бажає учням не втрачати гарний настрій і натхнення працювати протягом уроку. ІІ. Мотивація навчальної діяльності Робота в парах 1. „Мозковий штурм”. Кожна пара отримує одне запитання.  Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак)  Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)  Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)  Чому кефір, ряжанка, сметана, просто кваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить молочна кислота) 2. Щоб дати відповідь на запитання хто винен в усіх отриманих вами ситуаціях пропоную виконати завдання. До кожного типу хімічних реакцій потрібно віднести рівняння, наведене в таблиці 1. У відповідній графі підкресліть літеру, і якщо ви правильно відповісте, то визначите клас неорганічних речовин, який ми з вами будемо вивчати. Рівняння реакцій Реакції сполучення розкладання замі¬щення СаСО3 = СаО + СО2 м к а 2Na + Cl2 = 2NaCl и О н Zn + H2SО4 = ZnSО4 + Н2 є Р с 2Н2+О2 = 2Н2О л Д ю Cu(OH)2 = CuO + H20 ф о X wo3 + 3H2 = w + 3н2о б в т 2Ca + О2 = 2CaO и Г ж З представниками класу кислот ви знайомі з дитинства. Коли ви їсте зелене яблуко то відчуваєте який смак? (Кислий) Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? (Кислий) Кислого смаку подає лимонна кислота. П'єте кефір, і він на смак... (кислий), тому що и ньому міститься молочна кислота, їсте щавель, і він... (кислий) через щавлеву кислоту. Ми з вами можемо навести багато таких прикладів з нашого досвіду. ІІІ. Вивчення нової теми Завдання 1. Виберіть з переліку вказаних речовин клас сполук який вам ще не відомий. СаО, Н2SiO3, К2SO4, НNO3, NaОН, СО2 Н3РO4, H2S, AgCl, НF, Н2O, НС1, LiОН, Н2SO4. Бесіда  В чому особливість обраних вами речовин? Що їх об’єднує? Обрані вами сполуки називаються кислоти. Давайте спробуємо дати їм визначення. 1. Визначення кислот Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок. НnХ n- кількість атомів Гідрогену, що вказує на валентність кислотного залишку, Х – кислотний залишок. 2. З історії відкриття кислот: У 1778 французький хімік Антуан Лавуазьє припустив, що кислотні властивості зумовлені наявністю в молекулі атомів Оксигену. Ця гіпотеза швидко довела свою неспроможність, тому що багато кислот не мають у своєму складі Оксигену, у той час як багато сполук Оксигену не виявляють кислотних властивостей. Тим не менш, саме ця гіпотеза дала назву кисню, як хімічному елементу. У 1839 німецький хімік Юстус Лібіх дав таке визначення кислот: кислота – це гідрогенвмісна сполука, Гідроген якої може бути замінений на метал з утворенням солі. Першу спробу створити загальну теорію кислот і основ зробив шведський фізикохімік Арреніус. Відповідно до його теорії, сформульованої в 1887, кислота - це з'єднання, дисоціюють у водному розчині з утворенням іонів водню H+. Теорія Арреніуса швидко показала свою обмеженість, вона не могла пояснити багатьох експериментальних фактів. У наш час вона має головним чином історичне та педагогічне значення 3. Номенклатура кислот Робота з таблицею N з/п Хімічна формула Кислотний залишок Валентність Назва кислоти 1 НNО3 NО3 І Нітратна, азотна 2 НІ І І Йодидна, йодоводнева 3 НВг Вг І Бромідна 4 HCl СІ І Хлоридна, соляна 5 H3PO4 PO4 III Ортофосфатна 6 H2SO4 SO4 II Сульфатна, сірчана 7 Н2SО3 SО3 II Сульфітна, сірчиста 8 Н2S S II Сульфідна, сірководнева 9 Н2SiO3 SiO3 II Силікатна 10 Н2СO3 СO3 II Карбонатна, вугільна Сучасні назви кислот — сульфатна, фосфорна, карбонова — вперше були запропоновані французькими хіміками Лавуазье, Бертолле, Фуркуаї де Морво. У 1792 р. Лавуазье у своїй доповіді Паризькій академії наук від імені всіх хіміків сказав: «Для назв різних кислот ми завжди брали похідне від позначень вихідного елемента. Так, кислоту, отриману із сірки, ми назвали сульфатною кислотою замість купоросної, з вугілля — карбонатною замість повітряної». А в Росії ці назви стали використовувати лише через 100 років. Хоча ще довгий час обговорювалося питання про назви: вчені намагалися дати такі назви, щоб сполучення слів нагадували російські прізвище й по батькові. Наприклад, для хлоридної кислоти пропонувалося – „водень хлорович”, а для сульфатної – „водень сіркович читирикислов” 4. Класифікація кислот На дошці формули різних кислот. Завдання 2. Об’єднайте надані кислоти за спільними ознаками, попередньо опрацювавши ст … у підручнику Складання схем «Класифікація кислот» 1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену к и с л о т и одноосновні двоосновні трьохосновні HBr, HCl H2S, H2CО3 H3РО4 2). Класифікація за наявністю атомів Оксигену к и с л о т и оксигенові безоксигенові H2CО3, HNО3 HBr, HCl, H2S 5. Фізичні властивості кислот 1. Інструктаж з ТБ 2. Робота з розчинами кислот із заповненням таблиці Кислоти Фізичні властивості агрегатний стан колір запах HCl HNО3 H2SO4 Н3РО4 IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Обчисліть масову частку Гідрогену в наведених на дошці кислотах і виберіть кислоту з найбільшим та з найменшим умістом Гідрогену. ω(H HCl) = 1/36,5 = 2,7% ω (H/HNO3) = 1/63 = 1,6% — мінімальний уміст ω (H/H2SO4) = 2/98 = 2,0% ω (H/H3PO4) = 3/98 = 3,0% — максимальний уміст 2. Кожній оксигеновмісній кислоті відповідає кислотний оксид, з якого можна одержати цю кислоту. Спробуймо підібрати ці оксиди: H2SO4 SO3 HNO3 N2O5 H2SO3 SO2 H3PO4 P2O5 V. Домашнє завдання Вивчити §
Перегляд файлу

Тема: Кислоти, їх склад, назва

Мета: сформувати поняття про кислоти, визначити особливості їх складу та назв, порівняти кислоту за складом та ознайомити з класифікацією кислот, розглянути фізичні властивості і поширення їх у природі; розвивати вміння порівнювати та систематизувати сприяти розвитку творчого мислення комунікативних вмінь, грамотної хімічної мови.

Обладнання: ПСХЕ, зразки кислот, дидактичні таблиці

Тип уроку:  комбінований

Хід уроку

І. Організація класу

    1. Емоційне налаштування

Учитель на дошці вивішує усміхнений смайлик і бажає учням не втрачати гарний настрій і натхнення працювати протягом уроку.

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота в парах

  1.  „Мозковий штурм”. Кожна пара отримує одне запитання.
  • Що спільного між лимоном, томатом, квашеною капустою, щавлем і кефіром? (кислий смак)
  • Чому від кропиви подразнення шкіри? ( до складу соку входить кислоти)
  • Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює забарвлення)
  • Чому кефір, ряжанка, сметана, просто кваша відноситься до молочно – кислих продуктів? ( до їх складу входить  молочна кислота)

 

  1. Щоб дати відповідь на запитання хто винен в усіх отриманих вами

ситуаціях пропоную виконати завдання. До кожного типу хімічних реакцій потрібно віднести рівняння, наведене в таблиці 1. У відповідній графі підкресліть літеру, і якщо ви правильно відповісте, то визначите клас неорганічних речовин, який ми з вами будемо вивчати.

Рівняння реакцій

 

Реакції

 

 

сполучення

розкладання

замі­щення

СаСО3 = СаО + СО2

м

к

а

2Na + Cl2 = 2NaCl

и

О

н

Zn + H2SО4 = ZnSО4 + Н2

є

Р

с

22 = 2Н2О

л

Д

ю

Cu(OH)2 = CuO + H20

ф

о

X

wo3 + 3H2 = w + 3н2о

б

в

т

2Ca + О2 = 2CaO

и

Г

ж

     З представниками класу кислот ви знайомі з дитинства. Коли ви їсте зелене яблуко то відчуваєте який смак? (Кислий) Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? (Кислий) Кислого смаку подає лимонна кислота. П'єте кефір, і він на смак... (кислий), тому що и ньому міститься молочна кислота, їсте щавель, і він... (кислий) через щавлеву кислоту. Ми з вами можемо навести багато таких прикладів з нашого досвіду.

 

ІІІ. Вивчення нової теми

Завдання 1. Виберіть з переліку вказаних речовин клас сполук який вам ще не відомий.

СаО, Н2SiO3, К2SO4, НNO3, NaОН, СО2 Н3РO4, H2S, AgCl, НF, Н2O, НС1, LiОН, Н2SO4.

Бесіда

  • В чому особливість обраних вами речовин? Що їх об’єднує?

   Обрані вами сполуки називаються кислоти. Давайте спробуємо дати їм визначення.

  1. Визначення  кислот

Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.

                                                       НnХ

 

n- кількість атомів Гідрогену, що вказує на валентність кислотного залишку, Х – кислотний залишок.

 

  1. З історії відкриття кислот:

У 1778 французький хімік Антуан Лавуазьє припустив, що кислотні властивості зумовлені наявністю в молекулі атомів Оксигену. Ця гіпотеза швидко довела свою неспроможність, тому що багато кислот не мають у своєму складі Оксигену, у той час як багато сполук Оксигену не виявляють кислотних властивостей. Тим не менш, саме ця гіпотеза дала назву кисню, як хімічному елементу.

    У 1839 німецький хімік Юстус Лібіх дав таке визначення кислот: кислота – це гідрогенвмісна сполука, Гідроген якої може бути замінений на метал з утворенням солі.

     Першу спробу створити загальну теорію кислот і основ зробив шведський фізикохімік Арреніус. Відповідно до його теорії, сформульованої в 1887, кислота - це з'єднання, дисоціюють у водному розчині з утворенням іонів водню H+. Теорія Арреніуса швидко показала свою обмеженість, вона не могла пояснити багатьох експериментальних фактів. У наш час вона має головним чином історичне та педагогічне значення

  1. Номенклатура кислот

  Робота з таблицею

N

з/п

Хімічна формула

Кислотний залишок

Валентність

Назва кислоти

1

НNО3

NО3

І

Нітратна, азотна

2

НІ

І

І

Йодидна, йодоводнева

3

НВг

Вг

І

Бромідна

4

HCl

СІ

І

Хлоридна, соляна

5

H3PO4

PO4

III

Ортофосфатна

6

H2SO4

SO4

II

Сульфатна, сірчана

7

Н2SО3

SО3

II

Сульфітна, сірчиста

8

Н2S

S

II

Сульфідна, сірководнева

9

Н2SiO3

SiO3

II

Силікатна

10

Н2СO3

СO3

II

Карбонатна, вугільна

      Сучасні назви кислот — сульфатна, фосфорна, карбонова — вперше були запропоновані французькими хіміками Лавуазье, Бертолле, Фуркуаї де Морво.

У 1792 р. Лавуазье у своїй доповіді Паризькій академії наук від імені всіх хіміків сказав: «Для назв різних кислот ми завжди брали похідне від позначень вихідного елемента. Так, кислоту, отриману із сірки, ми назвали сульфатною кислотою замість купоросної, з вугілля — карбонатною замість повітряної».

       А в Росії ці назви стали використовувати лише через 100 років. Хоча ще довгий час обговорювалося питання про назви: вчені намагалися дати такі назви, щоб сполучення слів нагадували російські прізвище й по батькові. Наприклад, для  хлоридної кислоти пропонувалося – „водень хлорович”, а для сульфатної – „водень сіркович читирикислов”

  1. Класифікація кислот

На дошці формули різних кислот.

Завдання 2. Об’єднайте надані кислоти за спільними ознаками, попередньо опрацювавши ст … у підручнику

       Складання схем «Класифікація кислот»

1). Класифікація за кількістю атомів Гідрогену

                                                      к и с л о т и

 

                         одноосновні    двоосновні    трьохосновні

                       HBr,  HCl         H2S, H2CО3          H3РО4

                  2). Класифікація за наявністю атомів Оксигену

                                                       к и с л о т и

       

 

                                        оксигенові             безоксигенові

                                         H2CО3, HNО3              HBr, HCl,   H2S

 

 

  1. Фізичні властивості кислот
  1. Інструктаж з ТБ
  2. Робота з розчинами кислот із заповненням таблиці

Кислоти

Фізичні властивості

 

агрегатний стан

колір

запах

HCl

 

 

 

HNО3

 

 

 

H2SO4

 

 

 

Н3РО4

 

 

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Обчисліть масову частку Гідрогену в наведених на дошці кислотах і виберіть кислоту з найбільшим та з найменшим умістом Гідрогену.

ω(H HCl) = 1/36,5 = 2,7%

ω (H/HNO3) = 1/63 = 1,6% — мінімальний уміст

ω (H/H2SO4) = 2/98 = 2,0%

ω (H/H3PO4) = 3/98 = 3,0% — максимальний уміст

2. Кожній оксигеновмісній кислоті відповідає кислотний оксид, з якого можна одержати цю кислоту. Спробуймо підібрати ці оксиди:

H2SO4   SO3

HNO3   N2O5

H2SO3   SO2

H3PO4   P2O5

V. Домашнє завдання

Вивчити  §

https://naurok.com.ua/uploads/files/29727/11462/11647_images/thumb_15.jpg

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
16 січня 2019
Переглядів
1549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку