Урок "Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома"

Про матеріал

Конспект уроку з хімії для 8 класу за новою програмою за темою "Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома"

Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

Груповий методист  Лопатенко Л.М.

"Затверджую"________________________ 

                                                      (підпис)

"_______"_____________________20__р.

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

 

з   хімії у 8-Б класі

з теми: «Характеристика хімічних елементів

малих періодів за їх місцем

у періодичній системі та будовою атома»

студентки-практикантки IV курсу

природничо-географічного факультету

спеціальність:          Хімія*          Біологія

Гриценко Ірини Юріївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата проведення:

12березня 2014 року

____________________                          ___________________

(оцінка)     (підпис вчителя-предметника)

Тема: Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.

Мета:

Формувати компетентності: ключові – вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; здійснювати самоконтроль і самооцінювання, інформаційні – вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел (мовлення вчителя, однокласників, зміст підручника), комунікативні – вміння вільно висловлюватися, оптимально використовувати власні знання й сприйняту на уроці інформацію для результативної комунікації; соціальні – вміння продуктивно співпрацювати з однокласниками, вчителем; предметні – розширити знання про взаємозв'язок між розміщенням хімічних елементів у періодичній системі та будовою їх атомів; сформувати знання про характеристику хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.

Розвивати психічні процеси: мовлення, увагу, спостережливість, слухове зосередження на інформації, креативне та логічне мислення, вміння аналізувати та узагальнювати;

Виховувати: бережливе ставлення до оточуючого середовища, культуру поведінки учнів, повагу до думки іншого.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми:

словесні (розповідь, бесіда з учнями, розповідь з елементами бесіди)

наочні (демонстрація таблиць, схем)

практичні (робота з підручником та періодичною системою)

Обладнання і матеріали: підручник, хімічні зошити, періодична система хімічних елементів, таблиці, схеми.

 

 

Структура уроку:

 

1.Організаційний момент (1хв.)

2.Перевірка домашнього завдання (10хв.)

3.Актуалізація теоретичних знань (5хв.)

4.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (1хв.)

5.Виклад учителем нового матеріалу (20хв.)

6.Узагальненя та закріплення вивченого матеріалу (4хв.)

7.Підсумки уроку (2хв.)

8.Виставлення оцінок та їх мотивація (1хв.)

9.Інструктаж з домашнього завдання (1хв.)

Хід уроку:

1.Організаційний момент.

 

2.Перевірка домашнього завдання.

 

1. Як   змінюються   властивості   елементів   у  періодах  і  групах Періодичної   системи   зі   збільшенням  порядкового  номера?   Чим  пояснюються  такі   зміни? (1 – у періодах металічні властивості послаблюються, а неметалічні посилюються; у групах металічні властивості посилюються, а неметалічні послаблюються; 2 - атомним радіусом, електронегативністю)

2.Що таке атомний радіус? (це відстань від центу ядра до сферичної поверхні електронної оболонки, на якій ймовірність перебування електронів найбільша)

3.Як змінюється атомний радіус:

 а) у групах (зі збільшенням порядкового номера в головних підгрупах збільшується)

 б) у періодах (зі збільшенням порядкового номеру зменшується)

4.Який елемент має найбільший радіус:

а) Na чи Al, Si чи Cl; б) Li чи K, F чи I?

5.Що таке електронегативність елементів? (це здатність атома в сполуках притягувати до себе валентні електрони, тобто ті електрони, за допомогою яких утворюються хімічні зв’язки між атомами)

6.Як змінюється електронегативність елементів:

а) у групах (в головних підгрупах електронегативність зі збільшенням порядкового номеру зменшується)

б) у періодах (у періодах зі збільшенням порядкового номеру електронегативність збільшується)

7.Який елемент має най більшу електронегативність:

а) Na чи Mg, P чи S; б) Be чи Ca, O чи S?

8.Що ви знаєте про металічні та неметалічні властивості елементів та утворених ними сполук? (Металічні властивості – це властивості атомів хімічних елементів віддавати електрони, на зовнішньому рівні мають від одного до трьох електронів. Неметалічні властивості – це властивості атомів хімічних елементів приймати електрони, мають на зовнішньому рівні від чотирьох до восьми електронів) (У періодах властивості основних оксидів та відповідних їм гідроксидів елементів послаблюються, а кислотні посилюються. Цей перехід здійснюється через амфотерні елементи)

 

3.Актуалізація теоретичних знань.

 

1.Що таке період? (це горизонтальний ряд хімічних елементів, який починається лужним металом та закінчується інертним газом)

2.Що таке група? (це – це вертикальний стовпчик хімічних елементів, схожих за властивостями та формою їх сполук)

3.З чого складається атом? (з ядра та електронної оболонки; ядро – із протонів та нейтронів, електронна оболонка і- електронів)

4.Дайте визначення таким поняттям: атом, протон, нейтрон, електрон (атом – це електронейтральна частинка, яка складається з ядра та електронної оболонки; протон – це позитивно заряджена частинка; нейтрон – це нейтральна частинка; електрон – це негативно заряджена частинка)

5.Запишіть на дошці електронні формули зовнішніх енергетичних рівнів хімічних елементів другого та третього періоду.

 

4.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

 

Сьогодні ми на уроці продовжимо знайомство з ... А ось з чим – відповідь у загадці:

У тридесятім царстві, В усім відомім государстві

Були собі сім братів І вісім сестер.

Кожна мала по дві дочки, А брати - по два синочки.

Якщо хімію ти знаєш, Умить загадку відгадаєш.

(Господарство – Періодична система хімічних елементів, брати – періоди, сестри – групи, дочки – підгрупи, синочки – ряди)

Питання до учнів: А які брати є винятком з цієї загадки? (малі періоди)

Отже сьогодні ми поговоримо про характеристику хімічних елементів малих періодів.

 

5.Виклад учителем нового матеріалу.

 

Періодична система являє собою природну класифікацію хімічних елементів по електронних структурах атомів. У міру зростання заряду ядра атомів хімічних елементів періодично змінюється будова їх електронних оболонок. Ця періодична зміна і обумовлює періодичну зміну властивостей хімічних елементів та їх сполук. В ряду хімічних елементів спостерігається не тільки повторення електронної конфігурації, але і ускладнення її. Тому в  елементів з подібною будовою зовнішнього електронного шару виявляється  як подібність, так і відмінність у властивостях.

Знаючи місце елемента в періодичній системі, можна судити про будову його атома, а відтак – і про властивості простої речовини, утвореної цим елементом, характер його оксиду й гідрату оксиду тощо.

На підставі положення в Періодичній системі та електронній конфігурації елемента можна передбачити деякі його властивості та охарактеризувати відносно інших хімічних елементів.

 

План характеристики хімічного елемента за положенням в Періодичній  системі та будовою атома:

І.Положення в періодичній системі:

а) порядковий номер елемента, його назва і відносна атомна маса;

б) у якому періоді, групі, підгрупі розміщений.

ІІ.Будова атома:

а) заряд ядра та його склад (кількість протонів і нейтронів);

б) кількість електронів, кількість електронних шарів і розподіл у них електронів;

в) електронна конфігурація та схема будови атома;

г) будова зовнішнього електронного шару, його завершеність, кількість  спарених і неспарених електронів.

ІІІ.Характер хімічного елемента:

а) s-,  p-, d-  чи f- елемент;

б) металічний чи неметалічний елемент.

І V.Характеристика сполук:

а) вищий оксид, валентність елемента в ньому, характер оксиду;

б) гідрат вищого оксиду та його характер;

в) сполука Гідрогену і валентність елемента  в  ній.

V.Порівняння металічних або неметалічних властивостей із властивостями елементів, що стоять поряд у періоді та підгрупі.

 

Користуючись короткою формою періодичної системи, ми схарактеризуємо хімічний елемент Натрій. Що ми можемо сказати про нього на підставі того місця, яке він займає у періодичній системі?

Натрій Na – хімічний елемент, розміщений у 3-му періоді, в 1А групі. Протонне число (порядковий номер) – 11. Відносна атомна маса Ar(Na) = 23.

Ядро атома Натрію містить 11 протонів, оскільки заряд ядра +11, і 23 - 11 = 12 нейтронів. В атомі Натрію є 11 електронів, які розподіляються на 3-х енергетичних рівнях (згідно з номером періоду): на першому рівні 2 s-електрони, на другому – 8 (2 s і 6 р-електронів), на третьому – 1 s-електрон (який номер рівня, стільки й форм орбіталей). Отже, Натрій – s-елемент, в його атомі починає формуватися 3-й рівень.

Атом Натрію має великий радіус, отже, притягання до ядра одного зовнішнього електрона невелике, і атом легко його втрачає, тому Натрій виявляє яскраво виражені металічні властивості, його валентність = 1.

Проста речовина, утворена атомами Натрію як хімічного елемента, натрій – це типовий метал. Хімічний елемент Натрій утворює основний оксид Na2О, якому відповідає гідроксид NaOH – типова основа, луг.

У такий спосіб можна схарактеризувати будь-який елемент. При цьому варто дотримуватися такої послідовності: місце в періодичній системі → склад → будова атома → властивості.

Розгляньмо ще один приклад – Хлор СІ і зверніть увагу, що ті самі відомості можна подати у дещо скороченому вигляді, якщо обґрунтування зрозуміле і ви можете навести його усно.

1. Місце в періодичній системі: 3-й період, 7А група, протонне число – 17, Ar(СІ)= 35,5.

2. Склад атома: Сl = 17р+, 35 - 17 = 18n0, 17ê.

3. Будова атома: ls22s22p63s23p5.

4. Властивості: Хлор міститься наприкінці 3-го періоду, в його атомі добудовується 3-й період. Радіус атома невеликий, отже, притягання 7-ми зовнішніх (3s23p5) електронів збільшується, і атом легко приєднує на свою електронну оболонку один електрон, якого не вистачає до завершення зовнішнього рівня. Тому Хлор виявляє високу електронегативність. Він має яскраво виражені неметалічні властивості.

Проста речовина, утворена атомами Хлору – газуватий хлор Сl2 – типовий неметал. Найвищий оксид Сl2O7, йому відповідає гідрат оксиду НСlO4 – хлорна кислота.

 

6.Узагальненя та закріплення вивченого матеріалу.

 

1.Охарактеризуйте за положенням в Періодичній системі та будовою атома   хімічні елементи з порядковими номерами 3, 6, 13 і 16.

2.Порівняйте будову атомів та хімічні властивості цих елементів.

3.Запишіть електронні та графічні електронні формули цих елементів.

4.Охарактеризуйте будову атома цих елементів (протонне число, заряд ядра, нуклонне число, кількість протонів, нейтронів та електронів)

 

 

 

7.Підсумки уроку.

 

Таким чином, ми розглянули характеристику хімічних елементів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.

Незважаючи на те, що в наш час відомо багато варіантів зображення періодичної системи хімічних елементів, їх суть від цього не змінюється: елементи в періодичній системі утворюють послідовність, що відповідає зарядам ядер їх атомів.

Порядковий номер елемента в періодичній системі (протонне число) дорівнює заряду ядра і показує кількість електронів у атомі.

Номер періоду в періодичній системі показує число енергетичних рівнів у електронній оболонці атомів елементів, а номер енергетичного рівня – кількість форм орбіталей. Номер А групи в періодичній системі показує число електронів на зовнішньому енергетичному рівні.

 

8.Виставлення оцінок та їх мотивація.

 

9.Інструктаж з домашнього завдання.

 

1.Вивчити §37, підготуватися до самостійної роботи.

2.Відповісти на запитання в кінці параграфу.

3.Охарактеризувати за положенням в Періодичній системі та будовою атома   хімічні елементи з порядковими номерами 12 і 14.

4.Підготувати доповіді за темами «Життя Д. І. Менделєєва», «Наукова діяльність Д. І. Менделєєва».

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
30 липня 2018
Переглядів
16655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку