Урок "Характерні причини виникнення пожежі"

Про матеріал
Урок з предмета "Охорона праці" на тему "Характерні причини винекнення пожежі", розроблений для використання під час підготовки та проведення уроку з даного предмета.
Перегляд файлу

Предмет: Охорона праці.

Тема № 3: Основи пожежної безпеки. Вибухонебезпека виробництва і вибухозахист.

№ 6-6 Тема уроку: «Характерні причини виникнення пожеж»

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів з умовами і причинами виникнення пожеж, принципами запобігання та гасіння пожеж
  • розвиваюча: розвинути практичні вміння і навички учнів з теми, створити необхідні умови для формування правильності та послідовності при виконанні практичних дій;
  • виховна: виховувати в учнів усвідомлення особистої відповідальності за реалізацію професійних знань, умінь і навичок на сучасному ринку праці; виховувати гордість за обрану професію.

 

Тип уроку: урок нових знань .

Форми організації уроку: колективна, індивідуальна.

Мотивація навчальної діяльності: вивчення даної теми формують знання та уміння  пристосовуватись людині до навколишніх умов в процесі життя, праці та як вони впливають на безпеку праці.

Матеріальне забезпечення уроку: ноутбук, мультимедійний пристрій, комп'ютерні програми, картки завдань.

План розгляду теми:

1.Пожежа

2.Горіння

3.Причини виникнення пожеж

 

Міжпредметні зв’язки: хімія, фізика, математика, матеріалознавство.

Хід уроку:

  1. Організаційна  частина: Вітання викладача та учнів, організація уваги. 2 хв.
  2. Викладання  нової теми. 25 хв.

Тема сьогоднішнього уроку : Характерні причини виникнення пожеж.

Мета: Ознайомити учнів з причинами виникнення пожеж.

 

 

Відеоролик № 001 Пожежа

Як ви здогадались мова йде про неконтрольований процес горіння тобто пожежу. Давайте напишемо визначення пожежі.

 Неорганізоване і неконтрольоване горіння, внаслідок якого знищуються матеріальні цінності, називається пожежею. Температура у вогнищі пожежі досягає 700—900° С.

 

        За останні 5 років в Україні реєструється майже 41 000 пожеж на рік. Кількість загиблих становить понад 200 осіб, серед них близько 150 дітей. Щодня трапляється, в середньому біля 120 пожеж, під час яких гине 5-7 осіб та травмується 4. Збитки від пожеж складають близько 2,0 млрд. грн. на рік.

 

  Давайте розберемося, що необхідне для виникнення пожежі. Давайте розглянемо це питання на прикладі простого сірника. Сірник виготовлений з дерева. Один кінець його вкритий спеціальною речовиною. При терті його об іншу речовину, що знаходиться на коробці, виникає іскра, у результаті чого сірник загоряється і горить. Горіти він може лише на повітрі. Якщо припинити доступ повітря, сірник гасне.

  Демонструю вирізанний з паперу трикутник.

  • Як називається ця геометрична фігура?
  •                     Для виникнення пожежі необхідні три умови. Для того, щоб з’ясувати умови виникнення  горіння, я пропоную відповісти на питання:

1.Що необхідно, щоб розпочалося горіння? (Горючі речовини або матеріали: дерево, папір тощо)

2.Де може відбутися горіння? (Там, де є кисень)

3.Коли це може трапитись? (Коли джерело запалювання: іскра, …)

  Отже, існує три умови виникнення горіння: горюча речовина, кисень і джерело запалювання. Ці складові утворюють «трикутник вогню».

Так що ж таке горіння, давайте запишемо визначення.

Горіння – це швидкодіюча хімічна реакція сполучення речовини з окислювачем, яка супроводжується виділенням диму та виділенням полум’я або освітленням.

Відеоролик № 002 Фіксики

За даними щорічних аналізів, які проводить Міністерство внутрішніх справ України, основними причинами пожеж на підприємствах і впобуті є такі:

Стор. 98 Перенесіть до себе у конспект

> необережне поводження з вогнем у побуті;

> порушення пожежних норм і правил у технологічних процесах виробництва;

  •   неправильне облаштування систем опалення, вентиляції, електроустаткування;
  •   порушення норм і правил зберігання пожежонебезпечних несумісних матеріалів;
  • порушення правил користування електрооб­ладнанням;
  • невиконання протипожежних заходів щодо об­ладнання пожежного водозабезпечення, улашту­вання пожежної сигналізації, забезпечення первинними засобами пожежогасіння;
  • використання відкритого вогню факелів, паяль­них ламп, паління у заборонених місцях;
  • погане знання персоналом основ пожежної без­пеки;

>' порушення вимог протипожежного інструктажу під час виконання робіт.

Таким чином, абсолютна більшість пожеж виникає без­посередньо з вини людей.

Відеоролик 003 Причини пожежі

Причиною пожежі також може стати коротке замикання в електричних мережах, Струмові перевантаження проводів та електричних машин, великий перехідний опір, розряди статичної та атмосферної електрики, електричні іскри.

При короткому замиканні величина струму в струмопровідних частинах електричних апаратів та машин досягає великих значень, внаслідок чого можливий не тільки пере­грів, але й займання ізоляції, розплавлення струмопровідних частин, жил кабелів та проводів.

Найбільш поширеними причинами пожеж на вироб­ництві є такі джерела запалювання, як іскри, що виникають під час роботи двигунів внутрішнього згоряння та електрич­них двигунів. Вони являють собою розжарені частинки пального або окалини у газовому потоці, які виникають внаслідок неповного згоряння чи механічного винесення горючих речовин та продуктів корозії. Температура такої частинки досить висока, але запас теплової енергії є невели­ким, тому що іскра має малу масу. Іскри, у тому числі й іск­рові розряди статичної електрики, здатні запалити тільки речовини, достатньо підготовлені для горіння, наприклад, газо та пароповітряні суміші, осілий пил, волокнисті мате­ріали. Накопиченню і формуванню зарядів статичної елек­трики сприяє відсутність або неефективність спеціальних заходів захисту, створення електроізоляційного шару від­кладень на поверхні заземлення.

    Можливо хтось з вас бачив пожежу?Або був потерпілим?

Джерелом запалювання горючих речовин може бу­ти електрична дуга або електрична іскра у вигляді кра­пель металу, що утворюється під час короткого замикання електропроводки, під час електрозварювальних робіт, при плавленні ниток розжарювання електричних ламп загаль­ного призначення.

Досить часто пожежонебезпечні ситуації виникають внаслідок утворення іскор, що являють собою розпечені досвітіння частинки металу або каміння. Від іскор при уда­рі у виробничих умовах можуть займатися ацетилен, ети­лен, водень, металоповітряні суміші, волокнисті матеріали або відкладення дрібного горючого пилу, наприклад у розмільних цехах млинів та круп'яних заводів, сортувальних цехів текстильних фабрик, бавовняно очисних цехів тощо. Найчастіше іскри утворюються під час роботи ударними інструментами і при ударах рухомих елементів механіз­мів машин по їх нерухомих частинах. Пожежну небез­пеку внаслідок тертя найчастіше створюють підшипники ковзання навантажених високооборотних валів, а також транспортні стрічки та приводні паси механізмів.

До джерел відкритого вогню належить і полум'я сірни­ків, необережне поводження з якими часто призводить до пожежі.

 

  1. Закріплення вивченого на уроці. 14 хв.

Картка 1

Утвори і запиши речення, з’єднавши праву та ліву частини

 

1 Електричні машини з частинами, що нормально іскрять,

А.безпосередньо з вини людей

2. Виходи вважаються евакуаційними, якщо вони ведуть

Б. неправильне облаштування систем опалення, вентиляції, електроустаткування

3.Для гасіння пожежі у будівлі

В.повинні знаходиться на відстані не менше 1 м від горючих матеріалів

4.Основними причинами пожеж на підприємствах є:

Г.із приміщень першого поверху назовні безпосередньо або через коридор, вестибюль, сходову клітку

5.Для гасіння пожеж усередині приміщень можуть бути використані

Д. автоматичні газові та порошкові установки

6.Абсолютна більшість пожеж виникає

Ж. подача води здійснюється через пожежні крани

 

1.Електричні машини з частинами, що нормально іскрять,

В.повинні знаходиться на відстані не менше 1 м від горючих матеріалів

2.Виходи вважаються евакуаційними, якщо вони ведуть

Г.із приміщень першого поверху назовні безпосередньо або через коридор, вестибюль, сходову клітку

3.Для гасіння пожежі у будівлі

Ж.подача води здійснюється через пожежні крани

4.Основними причинами пожеж на підприємствах є:

Б.неправильне облаштування систем опалення, вентиляції, електроустаткування

5.Для гасіння пожеж усередині приміщень можуть бути використані

Д.автоматичні газові та порошкові установки

6.Абсолютна більшість пожеж виникає

А.безпосередньо з вини людей

 

1-в   2-г   3-ж 4- б  5- д   6- а

Картка 2   Тести

3.1-3.3 І варіант

 

1.Чи бувають причини пожежі не з вини людей? *

2.Для чого за кінцевим результатом вивчають основи пожежної безпеки:

а. щоб запобігти передбачену пожежу *   б. щоб персонал вивчив основи безпеки   в. щоб не виникла непередбачена пожежа

3.У яких місцях використання відкритого вогню і паління призводить до пожежі:

а. у призначених місцях      б.  у заборонених місцях *  в. у будь-яких місцях

4.Найбільш поширеними причинами пожеж на виробництві є такі джерела запалювання:

а. іскри                                    б. тертя                в. іскри, що виникають біля достатньо підготовлених для горіння речовин (осілий пил, волокнисті матеріали тощо)*

5.Комплекс встановлених норм і правил поведінки людей, виконання робіт і експлуатації об’єкта, спрямованих на забезпечення пожежної безпеки називається:

а.  протипожежний режим *    б. пожежна безпека   в. технічні заходи

6.До яких засобів належать підтримання у справному стані системи опалення, вентиляції, електрообладнання:

а.  до технічних   *                    б. організаційних        в. будь-яких

7. До яких заходів належить інструктування і навчання працівників:

а. до організаційних                  б. до будь-яких           в. до технічних

8.Чи належить здійснення контролю за дотриманням встановленого протипожежного режиму до технічних заходів? –

9.Чи належить розробка і затвердження плану евакуації, на випадок виникнення пожежі, до організаційних заходів?+

10. Як називається протипожежний інструктаж на робочому місці (новоприйнятих працівників) перед початком роботи:

а.  вступний                                   б. первинний   *         в. позаплановий

11.Під час якого протипожежного інструктажу працівника ознайомлюють з пожежною безпекою цеху, з правилами та інструкціями пожежної безпеки, показують запасні виходи, сигналізацію, засоби пожежогасіння тощо:

а. позапланового                         б.  первинного            в. вступного *

12.Чи може при короткому замиканні виникнути займання ізоляції, розплавлення струмопровідних частин тощо?+

 

3.1-3.3 ІІ варіант

 

1.Яка причина пожежі вважається найбільш розповсюдженою:

а. порушення вимог протипожежного інструктажу   б. необережне поводження з вогнем*   в. погане знання основ пожежної безпеки

2.Чи є причиною пожежі неправильне облаштування систем опалення, вентиляції, електроустаткування?+

3.Абсолютна більшість пожеж виникає безпосередньо з вини:

а.  природи            б. людей*         в. статичної та атмосферної електрики

4.Стан об’єкта, за якого виключається можливість пожежі, називається:

а.  пожежною безпекою *   б. протипожежним режимом   в. організаційними заходами

5. До яких заходів належить розробка правил, інструкцій, інструктажів з протипожежної безпеки:

а.  до технічних                    б.   до організаційних*    в. буді-яких

6.До яких засобів належить підтримування у справному стані систем опалення, вентиляції, електрообладнання:

а.  до технічних*                   б.  до організаційних    в. до будь-яких

7. До яких заходів належить інструктування і навчання працівників:

а.  до технічних                 б. до будь-яких      в. до організаційних    *

8.Чи належить здійснення контролю за дотриманням встановленого протипожежного режиму до технічних заходів? Ні

9.Чи належить розробка і затвердження плану евакуації, на випадок виникнення пожежі, до організаційних заходів? +

10.Як називається протипожежний інструктаж, який проводиться безпосередньо на робочому місці двічі на рік:

а.   вступний                б.  повторний   *           в. позаплановий

11.Як називається протипожежний інструктаж, який проводиться при зміні технологічного процесу пожежної безпеки та порушенні працівником правил пожежної безпеки:

а.  повторний                     б.  первинний       в. позаплановий *

12.Працівники, зайняті на роботах з підвищеною пожежною небезпекою, проходять спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки:

а.   один раз на рік *  б.  два рази на рік          в. щоквартально

Відповіді:

І варіант:  1-+   2-а 3- б 4- в 5-а   6- а  7- а  8- -  9-+  10- б 11- в 12-+

ІІ варіант: 1-б  2-+ 3- б 4-а  5- б  6-а   7- в  8- - 9-+  10- б11- в 12-а

  1. Підсумки уроку: Відзначаю кращих, звертаю увагу на слабкі місця в роботі. 3 хв.
  2. Домашнє завдання. Ставлю завдання з повторення матеріалу, вивченого на уроці. 1 хв.
  3. Дякую за урок, до побачення.
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Розробки уроків
Додано
16 березня 2020
Переглядів
4451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку