Урок для 9 класу за новою програмою. Мета: ознайомити з екологічними групами живих організмів, особливостями колообігу речовин та потоків енергії в екосистемах; сформувати поняття «харчовий ланцюг»; розкрити особливості харчових зв'язків в екосистемах, роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах; дати уявлення про правило екологічної піраміди; розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, товариські відносини; формувати науковий світогляд, екологічне мислення, інтерес до предмета.
Урок №_______ 9 клас Дата______
Тема: Харчові зв’язки та потоки енергії в екосистемах.
Мета: ознайомити з екологічними групами живих організмів, особливостями колообігу речовин та потоків енергії в екосистемах; сформувати поняття «харчовий ланцюг»; розкрити особливості харчових зв’язків в екосистемах, роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах; дати уявлення про правило екологічної піраміди; розвивати увагу, пам’ять, мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, товариські відносини; формувати науковий світогляд, екологічне мислення, інтерес до предмета.
Обладнання: фотографії організмів, що входять до складу екосистем.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, науково-природнича, екологічна грамотність.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Біологічний вид повинен еволюціонувати в довкіллі, яке постійно змінюється, аби зберети внутрішню сталість.
Звязки між популяціями бувають нейтральні, антагоністичні й мутуалістичні.
Трофічний рівень – сукупність організмів з однаковим типом живлення.
І рівень – автотрофи (продуценти)
ІІ рівень – рослиноїдні організми (консументи І порядку)
або сапротрофи (редуценти)
ІІІ рівень – хижаки (консументи ІІ-ІV порядку)
Ланцюг живлення – види організмів, повязаних між собою харчовими відносинами, що створює певну послідовність у передавання речовин та енергії.
Розрізняють ланцюги живлення різних типів.
Тип ланцюга залежить від початкової ланки. Початковою ланкою в ланцюгах живлення можуть бути рослини, мертві рослини, рештки чи послід тварин. Наприклад:
- квітка - метелик – жаба – вуж - чапля;
- рослини – зайці – лисиці – вовки;
- рослини – гризуни – хижі птахи.
В цих випадках ланцюги починаються з рослин.
Другий тип ланцюгів живлення розпочинається від рослинних і тваринних решток, екскрементів тварин і йде до дрібних тварин і мікроорганізмів, які ними живляться.
Наприклад, ланцюг, що починається з посліду тварин з невикористаними запасами речовин:
- коров'ячий послід - личинки мух - комахоїдні птахи - хижаки.
Приклад ланцюга живлення, що починаються з рослинних решток:
- рослинний перегній - дощові черв'яки - кроти.
Переплітаючись між собою організми утворюють трофічну сітку, яка забезпечує стйкість екосистеми.
Вправа 1
Розподіліть наведені організми по рівнях піраміди чисельності.У дужках наведена чисельність організмів у трофічному ланцюзі на 100 м2 площі екосистеми. Тхір (3700), ковила (90000), ромашка (60000), ховрах (7500), хомяк (13000), лисиця (3000), вовк (1400). Підрахуйте чисельність організмів на кожному трофічному рівні.
_ Чому саме піраміда є відображенням розподілу чисельності?
V. Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальна бесіда:
VІ. Підведення підсумків уроку.
Методом мікрофон учні виражають свої думки щодо проведеного уроку.
Мотивація та оцінювання учнів.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити параграф 46.
Скласти свої ланцюги живлення різних екосистем.
Підготувати повідомлення про колообіг Карбону, Оксигену; про осадові породи (радіолярит, діатоміт, вапняк).