Урок "Харчування .Дослідницький практикум "Раціон Здорового харчування."

Про матеріал
План - конспект уроку, мета якого - закріпити знання про органи травлення; формувати уявлення про здорове харчування; розвивати спостережливість , уважність; виховувати прагнення берегти власне здоров'я.
Перегляд файлу

Тема : Харчування. Дослідницький практикум "Раціон Здорового харчування."

Мета: закріпити знання про органи травлення; формувати уявлення про здорове харчування; розвивати спостережливість , уважність; виховувати прагнення берегти власне здоров'я.

Обладнання:підручник природознавства; зошит; календар погоди; таблиця "органи травлення", картки; телевізор; програвач; мультимедійна презентація.

                                    Хід уроку

І. Організаційний момент.

Мов на крилах диво - птиці,

На великій колісниці,

Світлоока, світлолиця

Мчить краса Весна - Дівиця.

Вся вона як та царівна,

Пишна, гречана і чарівна,

Мов та річечка ступає,

Всіх - усіх теплом вітає.

Доторкніться один до одного долоньками і своєю посмішкою побажайте успіху.

- Спочатку сідає краса і ніжність , а тепер сила і мужність.

Зараз у нас з вами урок природознавства і я запрошую синоптиків розповісти про стан погоди на сьогодні.

- Позначте будь ласка в своїх календарях погоду на сьогодні згідно повідомлення.

- А ми сьогодні на уроці

Працюватимемо старанно

Щоб почути у кінці

Що у нашім третім класі

Учні - просто молодці!

ІІ . Актуалізація опорних знань. (малюнки автобус, машина)

- Що необхідно зробити для того , щоб цей транспорт зрушив з міста?

- А людині  щоб рухатись що потрібно? 

 Перевірка домашнього завдання.

 - Що таке травлення?

 - Які є органи травлення?

- Що відбувається з їжею в нашому організмі?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Візьміть будь ласка жовту картку, закресліть кожну третю букву та прочитайте слово яке у вас вийшло.

(аохлнаокртрчівуядвноакониундся)   (харчування)

IV. Оголошення теми і мети уроку.

- Тема нашого уроку сьогодні: Харчування. Дослідницький проект "Раціон Здорового харчування."

- Ми розглянемо правила харчування та навчимося дотримуватися гігієни харчування, з'ясуємо чому необхідно харчуватися різноманітною їжею.

- А девізом нашого уроку стануть слова Сократа.

"Ми живемо не для того щоб їсти, а їмо для того, щоб жити."

V. Первинне сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

- Харчування - це процес засвоєння організмом поживних речовин необхідних для підтримки життя, здоров'я і працездатності. Харчування людини буде повноцінне, коли в організм регулярно надходять з їжею всі необхідні поживні речовини.

1.- Про те які поживні речовини повинна містити в собі їжа розкажуть наші експерти.

1) Білки - є основний пластичний матеріал, з якого організм будує свої клітини і тканини. За своїм походженням білки бувають рослинні: рис, соя, горох, боби, крупа, хліб. Тваринні: м'ясо, риба, молоко, яйця.

2) Важливе значення в харчуванні дітей мають жири. Вони забезпечують енергетичні витрати. Це джерело енергії, що оберігає організм від охолодження. За своїм походженням жири бувають: рослинні - соняшникова олія, масло обліпихи, оливкова олія. Тваринні - вершкове масло, сметана, тваринні жири.

3) До основних харчових речовин належать також вуглеводи. Вони є головним джерелами енергії та сприяють нормальному перетравленню та засвоєнню жирів і білків. Джерелами вуглеводів є головним чином продукти рослинного походження - хліб, крупи, картопля, цукор, овочі, фрукти, ягоди, капуста, морква, баклажани.

4) Обов'язково в їжі дитини повинні бути мінеральні речовини, які входять до складу клітин і тканин це:

Кальцій, який бере активну участь в утворенні кісткової тканини і зубів. Кращим джерелом кальцію є молоко, сир.

Фосфор його багато у печінці, м'ясі, сирах, яйцях, рибі.

Залізо є складовою частиною гемоглобіну. До продуктів, багатих на залізо, належать яловичина, яєчний жовток, житній та пшеничний хліб із борошна грубого помолу, печінка, нирки.

Магній також необхідний для зміцнення кісткової тканини, при його малих кількостях погіршується засвоєння їжі. До числа джерел солей магнію входять: житній хліб, крупи, висівки.

5) До складу їжі дитини повинні входити і мікроелементи - речовини, що містяться в організмі в малих кількостях, але необхідні для його життєдіяльності. До мікроелементів належать цинк, мідь, марганець, кобальт, фтор, йод.

На мікроелементи багаті: печінка, яєчний жовток, овочі.

- Дякуємо нашим експертам за змістовну розповідь.

- Як на вашу думку, які поживні речовини в продуктах найважливіші?

2.  КАЗКА

Колись в далекі, давні часи , в одному казковому королівстві засперечались між собою друзі Білок, Жирок та Вуглеводик , хто з них найважливіший.

" Я - найважливіший. Я потрібен як будівельний матеріал для організму,- гордо заявив Білок. Без мене не утворяться нові клітини, а нема нових клітин нема ні росту, ні життя."

" - Ти це чого, образився Жирок. Якщо мене не буде то організм не отримає тепла, вистигне і загине."

"- Зачекайте, зачекайте - закричав Вуглеводик. Все в світі створено руками людини: одяг і взуття, машини і холодильники. - І якщо мене не буде, організм не буде рухатись, людина не буде жити."

Почувши це, Організм і каже: "Будинок складається з білків і перекриттів, цементу і цегли, віконних рам і дверей, і якщо не буде хоч однієї деталі, будинок зруйнується. Ось так і я. Всі ви для мене важливі, всі ви дуже потрібні мені і Білок, і Жирок, і Вуглеводик. Завдяки вам я живу, росту, працюю і навчаюсь. Але слід пам'ятати  надлишок білків призводить до порушення роботи нирок, появі алергії. Надлишок жирів призводить до фізичного ослаблення, проблем з серцем. В усьому треба знати міру."

3.  ПИТАННЯ ДО КЛАСУ

- Як ви вважаєте, що мав на увазі  організм сказавши "В усьому треба знати міру."?

- А вам організм передав пам'ятку " Правила здорового харчування".

                             Правила здорового харчування.

1. Їсти потрібно 4 рази на день в один і той самий час. Якщо дотримуватися цього правила, то у вас завжди буде хороший апетит, їжа краще засвоюватиметься. Обов'язково снідайте. Останнє вживання їжі повинно  бути за1 -2 години до сну.

2. Їжа повинна бути різноманітною і складатися з різних продуктів.

3. Їсти потрібно не поспішаючи, добре пережовуючи. Нехтування цим правилом спричиняє шлунково - кишкові захворювання.

4. Корисно їсти молочні продукти, м'ясо, рибу, багато овочів і фруктів. Не захоплюйтеся надмірно солодощами, виробами з борошна, жирною і солоною їжею.

5. Не можна переїдати. Після надмірного вживання їжі почуватимешся ослабленим. Тоді не хочеться займатися спортом, бігати, вчитися. Переїдання є причиною багатьох хвороб.

- А мені  залишається додати, що важливу роль в організмі дитини грає вода. Для дитини шкідливий як надлишок так і нестача води.

Вода входить до складу всіх органів і тканин. Допомагає засвоєнню всіх поживних речовин. (Індивідуальна норма води 40г  на 1кг  ваги людини.)  Добова норма споживання води 2-2.5л . Із загальної кількості споживаної рідини на частку чистої води доводиться близько 1л, вона надходить з питною водою, напоями. Інша кількість (1,5л) надходить з їжею і утворюється в самому організмі.

- Од же їжа повинна містити в собі:  білки, жири, вуглеводи, мінеральні речовини, воду та вітаміни.

- Що ж  таке вітаміни? Слово вітаміни вигадав американський  біохімік Казимир Функ. Він відкрив, що речовина "амін", котра міститься в оболонці рисового зернятка, життєво необхідна людині. З'єднавши  "vita" (що в перекладі з латинської значить "життя") з "амін", одержали слово "вітамін." Для нормального зростання та розвитку людському організму необхідні різноманітні вітаміни. Позначаються вони буквами латинського алфавіту.

- Людина, котра одержує з їжею достатню кількість вітамінів, рідше хворіє, має здорові зуби, волосся, шкіру. Потреба організму в поживних речовинах і вітамінах залежить від пори року. Влітку - легкі страви із сезонних продуктів. Восени природа нам дарує багато овочів, фруктів, які містять необхідні вітаміни й мінеральні речовини. Взимку організм втрачає багато тепла, тому доцільно вживати жирнішу їжу. Навесні, коли свіжих овочів і фруктів обмаль, слід використовувати консервовані та морожені продукти, соки, варення.

- А от які вітаміни містяться в тому чи іншому продукті, вітаміни на  повідомлять самі.

4.  ВІТАМІНИ (інсценування)

Я вітамін  С (аскорбінова кислота) запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту клітин, підвищую стійкість організму до шкідливих впливів. живу в свіжих овочах і фруктах: капусті, помідорах, цибулі, щавлі, шипшині, лимоні, чорної смородині, настої хвої.

Ми група вітамінів В.

Я вітамін В1 (тіамін) беру участь в обміні вуглеводів, поліпшую функцію центральної нервової системи. А також необхідний для нормального перебігу обмінних процесів у серцевому м'язі. Мною багаті житній та пшеничний хліб, бобові, родзинки, устриці, яловича печінка.

Я вітамін В2 (рибофлавін) впливаю на діяльність центральної нервової системи,беру участь в утворенні гемоглобіну, в регуляції функції шлунково - кишкового тракту. Живу у м'ясі, печінці, яйцях, молоці, тунці.

Я вітамін В5 (пантотен) беру активну участь у різних процесах обміну. Живу в арахісі, апельсинах, соняшниковому насінні, молоці, авокадо.

Я вітамін В6 (піридоксин) беру участь у білковому обміні, поліпшую кровотворення. На мене багаті фундук, насіння соняшника, куряче м'ясо, тунець, лосось, креветка.

Я вітамін В 12 або (ціанокобаламін) необхідний для нормального формування еритроцитів відновлення епітелію шлунково-кишкового тракту. Живу в печінці рогатої худоби, в оселедці, сардині, камбалі, сирі, яйцях. А також можу синтезуватися кишковими бактеріями.

Я вітамін Н (біотин) необхідний для обміну амінокислот. На мене багата печінка великої рогатої худоби. А також активно синтезуюсь кишковою мікрофлорою.

Я вітамін А (ретинол) сприяю росту, допомагаю нормальному зору. Мною дуже багата морква, сир, яйця, печінка, помідори, зелена цибуля, гарбузи, риб'ячий жир.

Я вітамін Е (токоферол) при нестачі мене відбуваються зміни в м'язовій системі. Я поліпшую процеси всмоктування в кишечнику, охороняю жири від окиснення. На мене багаті лісовий горіх, насіння яблук, ягоди шипшини, шпинат, рослинні олії, молоко.

Я вітамін Д (антирахітний вітамін) потрібен для зміцнення кісток, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб'ячому жирі. Я такий активний, що можу утворитися в шкірі під  дією ультрафіолетових променів.

- Дякуємо вам вітаміни.

VI.  Закріплення та осмислення знань.

           Тваринка насичується, людина їсть, розумна людина вміє харчуватися.

                                                                                                        Бриль Саварен

- А тепер давайте прочитаємо на чому хоче зауважити Сонечко Семикрапочка (підручник ст.152)

1.  Піраміда здоров'я. Робота в групах.

- Наше сонечко підготувало вам наступне завдання. Ви відправляєтесь до магазину за продуктами і отримуєте різні кошики. Той кому достається червоний кошик вибирає продукти які треба вживати дуже рідко в обмеженій кількості.

В жовтий кошик складаємо продукти які варто споживати помірно.

А в зелений кошик складаємо продукти які потрібно споживати в максимальній кількості.

- Ми з вами побудували харчову піраміду. (діти пояснюють свій вибір продуктів)

Висновок: тарілка здорового харчування.

2. Обговорення ситуацій.

 1) На обід Оленка має борщ із сметаною, салат із свіжої капусти, гречану кашу з котлетою, хліб, компот.

2) На обід Світланка має смажену картоплю з кетчупом, солоний огірок, хліб, два тістечка, газований напій.

- Хто з дівчаток вибрав правильний обід.

- А що ви полюбляєте їсти?

3. Робота в парах. Гра  "знайди зайве слово."

а) Суп, каша, борщ, буряк, вареники, вермішель, пиріжки, запіканка.

б) Морква, капуста, буряк, картопля, м'ясо, цибуля, часник, кріп.

в) Печиво, чай, сік, молоко, кава, компот, лимонад, вода.

4. Національна їжа Українців.

- Як на вашу думку які найбільш популярні страви були в Україні в давнину?

      Найбільш популярними стравами в Україні були ті, в які входять рослинні складники. Каші становили більшу частину народної їжі. Вони готувалися із гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса.

      Найбільш улюблені - овочеві страви: пісний борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки, часник, цибуля, перець.

       Наші предки готували різноманітні страви з картоплі: деруни, кльоцки, оладки. М'ясні страви були рідкістю. Споживали лише багато сала.

        Страви із птиці готували лише в неділю. Яйця споживали на свята. Молочні страви вживали частіше.

       Українці в давнину чистили свій організм шляхом постування. Перед великими святами завжди є піст. Постилися також у середу та п'ятницю щотижня. У ці дні люди не вживали м'ясної та молочної їжі.

5. Дослідницький практикум "Раціон Здорового харчування."

(складання денного меню школяра)

6. Самостійна робота в зошитах ст.56

(скласти свій: 1 варіант - сніданок, 2 варіант - обід, 3 варіант - вечерю)

7. Робота в парах. Гра "Відшукай шкідника."

Закресліть продукти шкідливі для здоров'я.

(кока-кола, мед, олія, чіпси, гамбургер, сухарики, сир, сік, пепсі )

8. Гра "Хто більше." ( У запропонованих картках з різними літерами відшукати  слова - назви корисних харчових продуктів.)

9. Вправа комора здоров'я.

(Діти відгадують загадки про страви за складом енгридієнтів .)

VII. Підсумок уроку.

- Чого ви сьогодні навчилися?

- Що дізналися нового?

- Якою має бути їжа?

- Для чого людині потрібно їсти?

- Чому види їжі треба змінювати в залежності від пори року?

- Яку пораду  дасте своїм друзям?

- Що зміните у своєму житті?

VIII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати розділ у підручнику ст. 152 - 154.

2. Скласти меню для своєї родини: 1 варіант на робочий  день, 2 варіант на вихідний день.

3. Творче завдання скласти кросворд "сходинки" назва фруктів та ягід, перша літера А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
2081
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку