Щербак Світлана Миколаївна,
вчитель біології та хімії,
спеціаліст вищої категорії, «учитель - методист»
Урок №38
Тема. Харчування і здоров’я (8 клас)
Мета: встановити основні критерії раціонального харчування;
сформувати в учнів вміння та навички складання добового раціону;
формування потреби розширення знань у ракурсі міжпредметних
зв’язків;
розвивати ключові якості компетентної особистості школяра, логічне
мислення, творчий потенціал, вміння узагальнювати та робити
висновки;
виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я
оточуючих
Обладнання: таблиці "Система органів травлення", «Склад органічних речовин в харчових продуктах рослинного і тваринного походження», «Добові витрати енергії у людей, зайнятих різними видами праці», малюнки, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок формування практичних вмінь та навичок
Інтеграційні зв’язки: хімія, математика, економіка
Епіграф
Зібратись разом –це початок,
триматись разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх
Хід уроку
I.Розминка
Розповідь вчителя
Почнімо наш урок з простого засобу, відомого з давніх-давен для підвищення імунітету. І.П. Павлов назвав цей засіб «зарядкою для підтримки, що мобілізує захисні сили організму на боротьбу із захворюваннями». Від себе додам, що цей засіб не вимагає матеріальних витрат, доступний усім і ми можемо використовувати його за власним бажанням у будь-який момент. Назвіть і продемонструйте цей засіб. Тож, посміхнімось одне одному й розпочнемо урок з гарного настрою!
(Діти демонструють картки індикатори - настрою)
II. Актуалізація опорних знань
Різнорівневі тестові завдання за форматом ЗНО
Завдання з вибором однієї правильної відповіді із декількох запропонованих:
А. білки; Б. вуглеводи;
В. вода; Г. ліпіди.
А. до солоного; Б. кислого;
В. гіркого; Г. солодкого.
А. у шлунок;
Б. дванадцятипалу кишку;
В. ободову кишку;
Г . сигмоподібну кишку.
А дентин; Б емаль;
В пульпа; Г цемент.
А. солі кальцію; Б. вода;
В. вітаміни; Г. мікроелементи.
А. до солоного; Б. кислого;
В. гіркого; Г. солодкого.
А. у шлунок;
Б. дванадцятипалу кишку;
В. товстий кишечник;
Г. сигмоподібну кишку.
А. на різці й ікла;
Б. ікла й малі кутні зуби;
В. різці, ікла й великі кутні зуби;
Г. різці, ікла, малі й великі кутні зуби.
Завдання на відповідність:
9. Установіть відповідність між органами травної системи та їхніми функціями:
А. слинні залози; 1. вироблення травних ферментів і гормонів;
Б. дванадцятипала 2. накопичення й виведення калових мас;
кишка;
В. підшлункова 3. змочування їжі, її знезараження й
залоза; перетравлювання деяких вуглеводів;
Г. пряма кишка 4. перетравлювання білків, жирів і вуглеводів у
лужному середовищі;
5. відкушування й подрібнення їжі.
10.Установіть відповідність між органами травної системи та їхніми функціями:
А.зуби 1. вироблення травних ферментів і гормонів;
Б.шлунок 2. знешкодження різних чужорідних речовин,
вироблення жовчі, депо глікогену;
В. стравохід 3. транспорт їжі в шлунок;
Г.печінка 4. перетравлювання білків, емульгованих жирів,
знезараження їжі;
5. відкушування й подрібнення їжі.
Завдання на встановлення послідовностей:
11. Установіть послідовність просування їжі по травному тракту:
А. товстий кишечник;
Б. шлунок;
В. дванадцятипала кишка;
Г. стравохід.
12. Установіть послідовність подій при руйнуванні зуба:
А. некроз;
Б. ушкодження дентину;
В. проникнення мікроорганізмів у пульпу;
Г. ушкодження емалі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Розповідь вчителя
Робінзон – не лише загальний герой одного з найпоширеніших у світі романів Даніеля Дефо, він дав назву поширеній теорії в економіці, яка називалась робінзоніадою.
На своєму острові Робінзон створив, за змістом, класичне натуральне господарство, важливе місце в якому належало задоволенню потреб в харчуванні.
І в наш час в економіці будь - якої держави, харчування – питання №1.
«Мозкова атака»
Робота в малих групах за завданням з використанням роздаткового матеріалу
Енергетичні потреби
|
Ккал/добу |
Потреба дитячого організму (з урахуванням віку дитини) |
800-2500 |
Працівники розумової праці |
3000 |
Працівники, зайняті механізованою працею |
3500 |
Представники професій, пов’язаних з частково механізованою працею |
4000 |
Працівники, зайняті важкою працею |
До 5000 |
Проблемне запитання
Як ви розумієте слова Сократа «Треба їсти, щоб жити, а не жити, аби їсти»
IV. Усвідомлення нового матеріалу
1.Поняття про раціональне харчування
Розповідь вчителя
Раціональне харчування — харчування, за якого до організму з харчовими продуктами надходять усі поживні речовини, вітаміни й мінеральні солі в кількості, що необхідна для нормальної життєдіяльності.
Раціональне харчування забезпечує нормальний розвиток плоду, ріст дитини, відновлення клітин дорослої людини, опірність до різних хвороб, запобігає передчасному старінню. Про значення раціонального харчування для здоров’я людини писав ще в ХІ столітті видатний лікар Сходу Ібн – Сіна (Авіценна). Кількість і якість продуктів харчування має відповідати потребам людини, а саме віку, статі, професії, рівню фізичного або розумового навантаження.
2. Властивості харчових продуктів та потреба в них
Заслуховування учнівських проектів
Функції поживних речовин в організмі: пластична та енергетична.
Пластична – відбудова та оновлення клітин та тканин. Основна роль у цьому належить білкам.
Енергетична – забезпечення організму енергією. Здійснюється вуглеводами й жирами.
Кількість енергії, що виділяється при засвоєнні того чи іншого продукту харчування, становить його енергетичну цінність. ЇЇ визначають у калоріях чи джоулях.
Демонстрація таблиці «Енергетична цінність поживних речовин»
Поживні речовини
|
Енергетична цінність 1 г - кДж |
білки |
17,2 |
жири |
39 |
вуглеводи |
17,2 |
клітковина |
11,9 |
Кількість енергії, яка надходить до організму має бути збалансована з його енерговитратами, тобто має зберігатися енергетичний баланс. Це запобігає виникненню ожирінню та дистрофії.
Демонстрація малюнків
В організмі людини є регуляторні механізми, які сприяють максимальному засвоєнню поживних речовин. Однак вони мають певну межі: наприклад, у дитячому та похилому віці, у людей із захворюваннями травної та ендокринної систем. Тому існують фізіологічні норми потреб тих чи інших поживних речовин. При цьому важливою є не тільки їхня достатня цінність, а й правильне співвідношення між ними. Харчування, в якому переважають певні поживні речовини, називають однобічним. Таке харчування є причиною виникнення різних хвороб. Наприклад, переважання білкової їжі призводить до подагри; зловживання вуглеводною їжею – до карієсу, ожиріння, цукрового діабету. Надмір жирів у харчовому раціоні зумовлює ожиріння, атеросклероз, гіпертонічну хворобу.
Демонстрація малюнків
3.Засвоєння їжі
Самостійна робота учнів з текстом параграфа 42 за завданням:
4. Поняття про режим харчування
Розповідь вчителя з елементами евристичної бесіди
Режим харчування охоплює такі поняття: кількість прийомів їжі, інтервали між ними, розподіл калорійності між окремими прийомами їжі.
Встановлення критеріїв раціонального харчування
Інтерактивний метод «Коло ідей»
другі – на нижче 50-600 С, холодні страви – не нижче 150 С.
V. Рефлексія вивченого матеріалу.
А зараз ми з вами уявимо себе Робінзонами і перенесемось на острів для виконання ділових завдань – практичної роботи «Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його нормам» (за інструктивними картками)
Мета: навчитися складати добові раціони, враховуючи склад органічних речовин, калорійність їжі, вік і фах людини, з метою забезпечення раціонального харчування.
Обладнання та матеріали: таблиці «Склад органічних речовин в харчових продуктах рослинного і тваринного походження», «Добова затрата енергії у людей, зайнятих різними видами праці», «Норма добової потреби людей в поживних речовинах», підручник (текст на форзаці й у відповідному параграфі).
Хід роботи
1. Зверніть увагу на такі дані:
а) енергетичні затрати становлять: для юнаків - 12 000 кДж на добу, для дівчат — 11 000 кДж на добу;
б) підліткам на добу необхідно на 1 кг маси тіла 1,5 г білків. 1,5 г жирів, 6 г вуглеводів (1:1:4).
2. Складіть індивідуальний харчовий раціон, використовуючи подану нижче таблицю та меню при триразовому харчуванні так, щоб на сніданок припадало 20 % добового раціону, на обід — 50 %, на вечерю — 80 %. Дані занесіть до таблиці.
Склад білків, жирів, вуглеводів та енергетична цінність деяких харчових
продуктів (на 100 г продуктів)
Індивідуальний добовий харчовий раціон
Режим харчування |
Назви продук- тів |
Маса продуктів, г |
Енергетична цінність |
Білки% |
Жири % |
Вугле-води % |
% добового раціону |
Сніданок
|
|
|
|
|
|
|
|
Обід
|
|
|
|
|
|
|
|
Вечеря
|
|
|
|
|
|
|
|
Співвідно- шення білків, жирів, вуглеводів |
|
|
|
|
|
|
|
3.У висновку проведіть аналіз власного харчування.
VI. Підсумок уроку. Аналіз досягнень учнів.
Заключне слово вчителя
Тож як ви поясните слова Сократа «Треба їсти, щоб жити, а не жити, аби їсти»
Інтерактивний мікрофон
Притча про крамницю бажань
Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста — крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком — сам Господь Бог. Жінка запитала:
— Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
— Звичайно!
— Тоді я хочу здоров’я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток...
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
— Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
— Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте — залежить лише від тебе.
— Який висновок із цієї притчі ми можемо зробити відповідно до теми сьогоднішнього уроку?
VII. Домашнє завдання
Завдання репродуктивного характеру
Параграф 42 опрацювати, вивчити нові терміни уроку
Завдання творчого характеру
Розв’язати диференційовані ділові задачі:
Підрахуйте, скільки в середньому хліба з’їдаєте протягом року ви? А ваша сім’я? Уточніть, скільки його виробляється на душу населення? І, нарешті, не забудьте, що це не тільки пшениця, а й інші злакові. А вживаєте ви його не тільки як хліб, але й як м’ясо, так як фуражне зерно йде на вигодовування скоту.