Розробка уроку з теми :«Шкіра» 8 кл
Тема уроку. Будова та функції шкіри й похідних шкіри.
Лабораторна робота №5 «Будова шкіри, нігтя, волосини».
Мета уроку: ознайомити учнів з макроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основних її похідних, розвивати допитливість в учнів, розв’язувати проблемні завдання, навички роботи з додатковою матеріалам, творчі здібності,спостережливість, уміння порівнювати та аналізувати; виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу на основі лабораторної роботи.
Обладнання: слайди з теми «Будова шкіри», мікроскоп, підручники, робочі зошити, додатковий матеріал.
Урок сприятиме формування в учнів:
Хід уроку:
І. Організаційний етап
Психологічний настрій
Діти, сьогодні у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвилюватися не потрібно. А допоможе вам у цьому веселий смайлик, який ви бачити на екрані. Це мій настрій, і я хочу поділитися ним з вами. Посміхніться і ви мені! Адже людина коли посміхається вона щаслива і задоволена. Я сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці ми будемо щасливі, бо досягнемо головної мети – здобудемо знання і отримаємо задоволення від роботи. (слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь за декілька хвилин, для того, щоб добре засвоїти новий матеріал ви повинні дати відповіді на такі запитання (слайд 2)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Науку часто плутають зі знаннями. Це велике непорозуміння. Адже наука – це не тільки знання, а й усвідомлення, тобто вміння вправно користуватися знаннями. (слайд 3)
«Не шкодуйте часу для своєї шкіри. І вона вам віддячить: очистить, захистить, зігріє, стане вашою візитною карточкою – адже зустрічають людину за зовнішнім виглядом»
Народна мудрість
«Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися про здоров’я і навіть життєву історію людини»
Вінтерніц
Як ви розумієте ці вислові. Поясність їх.
(учні висловлюють свої судження, проводиться аналіз цієї інформації, формуються висновки)
Отже, шкіра один з найважливіших органів людини. Вона своєрідна природна сорочка, міцна і довговічна, про яку потрібно дбати і піклуватися. А для того щоб дбати про свій орган, потрібно про нього знати.
На сьогоднішньому уроці ви отримаєте знання, які зможете застосувати в своєму житті.
Тому досить актуальною цитатою нашого уроку будуть слова Сенеки: «Вчимося не задля школи, а заради життя» (слайд 4)
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Формування теми й задач уроку (слайд 5)
Завдання уроку. (слайд 6)
Відома косметична фірма Vichy рекламуючи свою косметику пишуть: «Ваша шкіра унікальна. Це найбільший орган тіла, який дихає, захищає, попереджує та реагує. Це єдиний орган, який Ви можете побачити та до якого Ви можете доторкнутися» (слайд 7)
Які особливості будови шкіри дають змогу дихати, захищати, попереджувати, регулювати? Це і буде проблемне питання нашого уроку.
Шкіра – це найбільший наш орган. Загальна її маса становить до 18% маси тіла людини. У дорослої людини вона становить приблизно 1,5 – 2 м2, а її товщина (без клітковини) коливається від 0,5 мм до понад 5 мм.
Щоб дати відповідь на проблемне питання ми повинні розглянути такі питання (слайд 8):
Перше питання ми будемо вивчати лабораторно.
Шкіра утворена трьома шарами – епідерміс (слайд 9)
– дерма
Виступ учнів: Епідерміс
(слайд 10)
(слайд 11)
(відсутня - повіки очей, товщина понад 10 см. - щоки, живіт, сідниці)
(слайд 12)
Отже, в загальному ваші відповіді можна зобразити схемою (слайд 13)
Завдання 1. Встановити відповідність (слайд 14)
Зробити записи в таблицю лабораторної роботи(слайд 15)
Ви вже згадували, що нігті, волосся похідні шкіри
Похідними шкіри є волосся і нігті (слайд 15)
Випереджувальні завдання:
1. Будова нігтя (слайд 16-18)
Виступ учня.
Записи в лабораторні зошити
2. Будова волосини (слайд 19-20)
Виступ учня.
Записи в лабораторні зошити
Завдання 2. Встановити відповідність (слайд 21)
Ви вивчили будову шкіри. А тепер, з’ясуємо її функції пов’язані з особливостями будови(слайд 22).
Діти висловлюють свої думки
А зараз хвилинка нашого уроку «Це цікаво» (слайд 23-26)
V. Узагальнення і систематизація знань учнів
Написання тестового завдання:
1. У якому шарі шкіри розміщуються пігменти клітини:
а) в епідермісі; б) у власне шкірі; в) у підшкірній основі.
2. Які функції не притаманні шкірі:
а) органи чуттів; б) участь в утворенні імунітету; в) видільна; г) участь у теплорегуляції; д) дихальна;
е) запасанне кожевних речовин.
3. В якому шарі шкіри людини знаходяться потові залізи:
а) епідермісі; б) в дермі; в) підшкірній жировій клітковині; г) в м'язах.
4. Вітамін, який утворюється у шкірі:
а) В6; б) С; в) А; г) Д.
Вправа «Закінчіть речення»
1. Головний пігмент шкіри - ….
2.Корінь волосини знаходиться в …….
3.У стрижень волосини знаходиться в ….
4.Похідними шкіри є ….
Рефлексія. На сьогоднішньому уроці я дізнався …………….. мені найбільше сподобалося
Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Побажання
Природа вибрала вас, і я бажаю, щоб життя, яке ще попереду, ви пройшли гідно, не зустрічаючись із хворобами, залишили гарний слід у житті, щоб на основі знань з біології ви віднайшли «рецепт» вічної молодості.
VI Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал §43 підручника, та дати відповіді (усно) на питання:
1. Чим обумовлена і яке значення має еластичність шкіри?
2. Довести, що кінчики нігтів і стрижень волосся утворені мертвими клітинами.