9 клас
Тема уроку: Реакції обміну між розчинами електролітів. Йонні рівняння реакцій.
Мета уроку: Розширити знання про суть протікання реакцій у розчинах електролітів; закріпити вміння передбачати оборотність хімічних реакцій; поглибити знання про процеси, які протікають в розчинах, хімічні реакції між речовинами в розчинах; перевірити вміння учнів користуватись таблицею розчинності та допомогти тим, які ще не вміють цього робити; удосконалювати вміння складати повні та скорочені йонні рівняння; розвивати вміння складати та розв’язувати винахідницькі задачі, моделювати хімічні процеси в розчинах; виховувати уважність та оперативність в роботі, взаємодопомогу.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань
Бесіда
(на швидкість)
Розібрати рівняння:
HNO3 + KOH = KNO3 + H2O
Висновок: В результаті взаємодії різних кислот з основами протікає однаковий процес. Скорочені йонні рівняння будуть однаковими, якими б не були розчинні кислоти й основи:
асоціація йону Гідрогену і гідроксид-іону в молекулу води.
Отже, йонне рівняння, на відміну від молекулярного, належить не до однієї якої-небудь реакції між конкретними речовинами, а до цілої групи аналогічних реакцій.
Знаючи істинні процеси, які відбуваються в розчинах, можна передбачити, в яких випадках реакція в розчині буде протікати до кінця чи не буде протікати взагалі.
Умови оборотності й необоротності реакцій у розчинах електролітів.
Вчитель. Як і будь-які реакції, процеси в розчинах підкоряються принципу Ле Шательє, тобто, повинен бути постійний відтік речовин, в даному випадку – йонів, з реакційного середовища. Це ще раз підтверджує, що реакції між йонами в розчинах електролітів протікають практично до кінця вбік утворення осадів, газів, та слабких електролітів. Таким чином, при дотриманні викладених умов відбувається:
1 – утворення малодисоційованої речовини (взаємодія хлоридної кислоти та натрій гідроксиду).
2 - випадання осаду (взаємодія ферум хлориду й натрій гідроксиду; хлоридної кислоти й аргентум нітрату),
3 – виділення газоподібної речовини (взаємодія хлоридної кислоти і натрій карбонату; хлоридної кислоти і натрій сульфіду)
Вчитель. Що ж відбуватиметься у випадку взаємодії розчинних речовин при умові можливості утворення також розчинних речовин.
2KN03 + Na2S04 = K2S04 + 2NaN03.
3KN03 + Na3Р04 = K3Р04 + 3NaN03.
В даних випадках хімічна реакція не відбувається, і при змішуванні розчинів утворюються розчини, в яких незалежно один від одного існують катіони Натрію і Калію, нітрат-йони, сульфат-йони, фосфат-йони.
Дано:
n(HF) = 0.1моль
w(HF)=15%
------------------------
n(H+) = ?
3.Скласти рівняння – індивідуальні завданн на картках.
Написати молекулярні, повні
та скорочені йонні рівняння реакцій
між речовинами.
V. В лабораторії аналітичної хімії.
* Бесіда
NaN03, ВаС12, CuS04, HCl.
* Розповідь учителя про якісні реакції
Утворення осаду в результаті реакції обміну може служити ознакою, що дозволяє виявити певні йони в розчині.
Наприклад, якщо при додаванні натрій сульфату до розчину невідомої солі утвориться білий осад, то можна припустити, що невідома сіль містила йони Барію, оскільки саме вони реагують із сульфат-іонами з утворенням нерозчинної речовини білого кольору — барій сульфату. Подібні реакції (їх називають якісними) часто застосовують для виявлення тих чи інших іонів у розчині.
Найчастіше за допомогою якісних реакцій у неорганічній хімії виявляють ті йони, які добре утворюють помітні осади. Утворення барій сульфату можна застосовувати як для виявлення йонів Барію, так і для виявлення сульфат-іоиів: для доведення наявності йонів Барію необхідно додати до розчину будь-який розчинний сульфат (натрій сульфат, калій сульфат або навіть сульфатну кислоту), а для доведення наявності . сульфат-іонів необхідно додати розчинну сіль Барію (барій хлорид або барій нітрат).
* Аніоніти й катіоніти
1. Колективна робота - заповнення таблиці-протоколу, аналіз результатів дослідів.
Вихідні речовини |
Іони, які містяться в розчині вихідних речовин |
Суть реакції (скорочене іонне рівняння) |
НСl і NaOH
|
Н+, Сl, Nа, ОН- |
Н+ + ОН- Н2О
|
FeCl3 і NaOH |
Fe3+ , 3Cl- . Na+, ОН- |
Fе3+ + 3OН- Fе(OН)3 |
HС1 і AgN03 |
Н+, Сl-, Аg+. NO3 - |
Ag+ + Сl- АgС1 |
HCl і Na2CO3 |
Н+. Сl+, Nа+. СO2- |
2Н+ + СO2- СO2 + Н2О |
HCl i Na2S |
Н+, Сl- . Nа+. S2- |
2Н+ + S2- Н2S |
VІ. Підсумки уроку.
VІІ. Домашнє завдання.