Урок хімії у 9 класі

Про матеріал
Урок хімії на тему "Реакції обміну між розчинами електролітів. Йонні рівняння реакцій". 9 клас
Перегляд файлу

9 клас

                  Тема уроку:  Реакції обміну між розчинами електролітів. Йонні рівняння реакцій.

Мета уроку: Розширити знання  про суть протікання реакцій у розчинах електролітів; закріпити вміння передбачати оборотність хімічних реакцій; поглибити знання про процеси, які протікають в розчинах, хімічні реакції  між речовинами в розчинах;  перевірити вміння учнів користуватись таблицею розчинності та  допомогти тим, які ще не вміють цього робити; удосконалювати вміння складати  повні та скорочені йонні  рівняння;  розвивати вміння складати та розв’язувати винахідницькі задачі, моделювати  хімічні процеси в розчинах; виховувати уважність та оперативність в роботі, взаємодопомогу.

Хід уроку.

І.     Організація класу.  

ІІ.    Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІІІ.  Актуалізація  та корекція опорних знань                                                                                          

Бесіда

  • Що таке електролітична дисоціація?
  • Чому відбувається процес електролітичної дисоціації?
  • Які спільні  йони знаходяться в розчинах кислот?
  • Які спільні  йони знаходяться в розчинах основ?
  • Які йони утворюються при дисоціації солей?
  • Які речовини належать до електролітів?
  • Які речовини належать до неелектролітів?
  • Які реакції називають реакціями йонного обміну?

 

  

 

  •  «Слід в слід» - робота біля дошки  двох учнів за попереднім алгоритмом -

(на швидкість)

Розібрати рівняння:

HNO3  +  KOH  =  KNO3  +  H2O

                Висновок:   В результаті взаємодії  різних кислот з основами  протікає однаковий процес. Скорочені йонні рівняння будуть однаковими,  якими б не були розчинні кислоти й основи:

                         асоціація йону Гідрогену і гідроксид-іону в молекулу води.

                 Отже, йонне рівняння, на відміну від молекулярного, належить не до однієї якої-небудь реакції між конкретними речовинами, а до цілої групи аналогічних реакцій.

                Знаючи істинні процеси,  які відбуваються в розчинах, можна передбачити, в яких випадках реакція в розчині   буде протікати до кінця чи не буде протікати взагалі.

 

  •            «В гостях  у  Ле Шательє» 

Умови оборотності й необоротності реакцій у розчинах електролітів.

Вчитель.  Як і будь-які реакції,  процеси  в розчинах підкоряються  принципу Ле  Шательє, тобто, повинен бути постійний відтік речовин, в даному випадку – йонів, з реакційного середовища.   Це ще раз підтверджує, що реакції між йонами в розчинах електролітів протікають практично до кінця вбік утворення осадів, газів, та слабких електролітів. Таким чином, при дотриманні викладених умов відбувається:

  • утворення таких, що слабо дисоціюють ( вода та ін.).
  • утворення нестійких ( напр. карбонатна, сульфітна кислоти).
  • утворення  речовин, які випадають в осад (напр. арґентум хлорид, барій сульфат та ін.).
  • утворення газоподібних речовин (напр. сірководень, вуглекислий газ, амоніак та ін.).
  •  Творча лабораторія юних хіміків

1 – утворення малодисоційованої  речовини (взаємодія   хлоридної    кислоти  та натрій гідроксиду).

 2 - випадання осаду (взаємодія  ферум хлориду й натрій гідроксиду;  хлоридної    кислоти  й аргентум  нітрату),

3 – виділення газоподібної речовини (взаємодія  хлоридної кислоти   і  натрій  карбонату;  хлоридної кислоти   і натрій сульфіду)

         Вчитель.   Що ж відбуватиметься у випадку взаємодії розчинних речовин при умові  можливості утворення  також розчинних  речовин.

 

2KN03 + Na2S04 =  K2S04 + 2NaN03.

3KN03 + Na3Р04 =  K3Р04 + 3NaN03.

В даних випадках хімічна реакція не відбувається,  і при  змішуванні розчинів  утворюються розчини, в яких незалежно один від одного існують катіони Натрію і Калію,  нітрат-йони, сульфат-йони, фосфат-йони.

  •  Творче  перенесення  знань і навичок у нестандартні  умови  з  метою формування вмінь.
  • На основі  скороченого  йонного  рівняння  реакції  скласти  молекулярні  та повні йонні  рівняння  реакцій:     Н+  +  ОН-        Н2О

 

 

  • Розв’язок:  1.Обчислюємо масу  0,1 моль HF.
  • М(HF) = 1 + 19 = 20 г/моль
  • m(HF) = 20 г/моль   0,1 моль = 2г
  • 2. Обчислюємо масу розчиненої речовини у розчині.
  • m(HF) = 2г    0.15 =  0.3г
  • 3. Обчислюємо кількість речовини фтор оводню і відповідно йонів  Гідрогену у розчині.
  • 20г (HF)  -  1 моль
  • 0,3г  -  х моль                                      х = 0,015моль
  • Відповідь:  n(H+) = 0,015моль
  • Задача.   У   0,15% розчині є  0,1 моль гідроген фториду. Обчислити кількість
  • речовини йонів Гідрогену   в  розчині.

Дано: 

n(HF) = 0.1моль                                            

w(HF)=15%

------------------------

n(H+) = ?

 

 

3.Скласти рівняння – індивідуальні завданн на картках.

Написати молекулярні, повні

та скорочені йонні рівняння реакцій

 між речовинами.

 

 

 

 V.  В лабораторії аналітичної хімії.                                   

* Бесіда

  • Яку речовину, що складається з двох елементів, можна одночасно назвати і основою, і кислотою?
  • Назвіть дві розчинні у воді солі різних кислот, при обробці яких сильною кислотою виділяються газуваті продукти.
  • Між якими з чотирьох наведених речовин можливі реакції йонного обміну?

NaN03, ВаС12, CuS04, HCl.

  • Якщо реакцію сульфатної кислоти з лугом проводити без індикатору, чи будуть спостерігатися видимі зміни при цьому? Чи відбуватиметься реакція?
  • В 1 л розчину міститься 2 моль натрій хлориду й 1 моль сірчаної кислоти. Із яких двох інших речовин можна приготувати розчин такого самого кількісного складу?

*  Розповідь учителя про якісні реакції

Утворення осаду в результаті реакції обміну може служити ознакою, що дозволяє виявити певні йони в розчині.

 

 Наприклад, якщо при додаванні натрій сульфату до розчину невідомої солі утвориться білий осад, то можна припустити, що невідома сіль містила йони Барію, оскільки саме вони реагують із сульфат-іонами з утворенням нерозчинної речовини білого кольору — барій сульфату. Подібні реакції (їх називають якісними) часто застосовують для виявлення тих чи інших іонів у розчині.

Найчастіше за допомогою якісних реакцій у неорганічній хімії виявляють ті йони, які добре утворюють помітні осади. Утворення барій сульфату можна застосовувати як для виявлення йонів Барію, так і для виявлення сульфат-іоиів: для доведення наявності йонів Барію необхідно додати до розчину будь-який розчинний сульфат (натрій сульфат, калій сульфат або навіть сульфатну кислоту), а для доведення наявності . сульфат-іонів необхідно додати розчинну сіль Барію (барій хлорид або барій нітрат).

  * Аніоніти й катіоніти  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Колективна робота  -  заповнення таблиці-протоколу,  аналіз  результатів дослідів.

Вихідні

речовини

Іони, які містяться в розчині вихідних речовин

Суть реакції (скорочене іонне рівняння)

НСl   і   NaOH

 

 

 

 

Н+,  Сl,  Nа,  ОН-

Н+  +  ОН-        Н2О

 

 

 

FeCl3   і   NaOH

Fe3+ ,    3Cl- .  Na+,  ОН-

   3+  +  3OН-        Fе(OН)3

HС1  і   AgN03

Н+,  Сl-,   Аg+.   NO3 -

Ag+ +  Сl-       АgС1

HCl   і   Na2CO3

Н+.   Сl+,   +.   СO2-

   +  +  СO2-       СO2      +   Н2О

     HCl   i    Na2S

Н+,   Сl- .    +.   S2-

+ +    S2-        Н2S

 

  VІ. Підсумки уроку.

  VІІ.  Домашнє завдання.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку