Урок 13. Хімічні формули речовин. Прості і складні речовини. Багатоатомність речовин.
Мета: формувати науковий світогляд учня на основі засвоєння системи знань про багатоманітність речовин, їх початкову класифікацію, формувати поняття «прості і складні речовини», «неорганічні і органічні речовини», вчити розрізняти прості і складні речовини, метали й неметали; розвивати загальнонавчальні вміння й навички учнів (спостерігати, аналізувати, порівнювати, робити висновки), вміння застосовувати знання в конкретній ситуації, описувати фізичні властивості речовин і порівнювати їх; формувати громадянські компетентності—бажання вчитися, співпрацювати, відстоювати свою точку зору, використовувати джерела інформації для власного розвитку.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: пояснювально-ілюстративні: розповідь, демонстрація, бесіда, використання мультимедійної презентації; практичні: робота в парах, інтерактивні, дослідницькі.
Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, презентація до уроку, аплікації молекул простих і складних речовин на магнітній дошці, речовини (у склянках з написами назви і формули речовини ): метали (залізо, мідь, цинк, алюміній, свинець), неметали (графіт, сірка), складні речовини (NaCl, CaCO3, CH3COOH, CuO, Na2CO3, HCl (5%), H2SO4 (5%), C2H5OH, C12H22O11, C6H12O6, CuSO4·5H2O)
Очікувані результати: учень розрізняє за складом органічні і неорганічні речовини, прості і складні речовини, метали і неметали; наводить приклади металічних і неметалічних елементів, простих і складних речовин; використовує періодичну систему як довідкову для визначення місцеположення металічних і неметалічних елементів; розрізняє назви простих речовин і хімічних елементів; запам’ятовує назви деяких простих і складних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин; співпрацює учнями та вчителем, відстоює свою точку зору, використовує джерела інформації для власного розвитку.
Хід уроку
І.Організація класу.
Привітання учнів, перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Фронтальна бесіда за питаннями:
-Які частинки є структурними частинками речовини?
-Що таке молекула?
-Із чого складаються молекули?
-Що таке атом?
-Дайте визначення поняття «хімічний елемент».
2.Робота в парі (Думай—працюй у парі—ділись). Учні працюють у парах (взаємоопитування): 1) визначають елемент за положенням у періодичній системі, і навпаки, визначають положення елемента у ПСХЕ. Кожний з учнів ставить по два питання сусіду. 2) Перевіряють один одного в умінні знаходити відносні атомні маси.
Давайте подивимось, хто набрав більше балів в грі «Періодична таблиця - вікторина» (заходимо до блогу «Проста хімія», виводимо результати на мультимедійну дошку та аналізуємо їх, обираємо три переможця: перше – 12, друге – 11 та третє місце – 10 балів)
ІІІ. Мотивація учнівської діяльності. Оголошення теми. Формулювання мети уроку.
Пропоную дослідження: використовуючи цифри 4, 5, 6 утворіть одно-, дво-, трицифрові числа. На роботу одна хвилини. Підрахуйте кількість утворених вами чисел. Отже, їх багато.
-Мало чи багато речовин можна утворити із 118 відомих хімічних елементів? (Звичайно, учні відповідають, що багато.)
Ось цим і пояснюється багатоманітність речовин—близько 20 млн. (Можна навести приклади із буквами алфавіту (33), нотами у музиці (7), цифрами у математиці (10)). Отже, ми сьогодні вивчаємо багатоманітність речовин, яка в більшій мірі залежить від здатності атомів сполучатися між собою. (Учні записують тему уроку, разом формулюємо мету, виходячи з теми уроку).
IV. Усвідомлення нового матеріалу. (Супроводжується мультимедійною презентацією)
1. Класифікація. Всі речовини поділяють на органічні і неорганічні.
Ще Я. Берцеліус, видатний хімік, запропонував речовини, які є типовими для живої природи (оливкова олія, жири, цукор) називати органічними, а неорганічними називати речовини, що є типовими для неживої природи (сіль, вода).
Отже, органічні речовини - це сполуки Карбону (за невеликим винятком) з Гідрогеном, Оксигеном і деякими іншими елементами. Вони становлять світ живої природи. До цих речовин відносять жири, цукор, крохмаль, глюкоза, лимонна кислота, білки, целюлоза. Неорганічні речовини –це речовини, які утворюють мінеральний світ природи. До них належать кисень, вуглекислий газ, пісок,алмаз, вода та ін. (Демонструю речовини).
2. Перевіряю вашу увагу. Вправа ,,Навчаймося разом“
Вкажіть неорганічні і органічні речовини: калійна селітра, спирт, глюкоза, азот, жир, білок, хлорне вапно, вапняк, крохмаль, поташ, аргон, мідь,сірка, амінооцтова кислота, мурашина кислота.
3. Пропоную експеримент. На магнітній дошці аплікації моделей речовин-водню, кисню, озону, води, гідроген пероксиду. (Коротко характеризую кожну речовину, називаючи їхні різні властивості). Об’єднайте речовини у дві групи. Корегую відповіді:
- Зі скількох хімічних елементів утворені речовини?
-За якими ознаками можна їх згрупувати?
-Показую: прості… складні…
- Так які речовини можна назвати простими? складними?
(Учні висловлюють різні припущення, обговорюємо їх, знаходимо правильний варіант–в одній групі–кисень, водень, озон, в іншій –вода, пероксид гідрогену.)
4. Формулювання визначень. Учні узагальнюють інформацію, пропонують визначення–«прості речовини», «складні речовини», кращий варіант записують їх у зошит.
Прості речовини—це речовини, утворені одним хімічним елементом (водень, кисень, озон).
Складні речовини—це речовини, які складаються з різних хімічних елементів (вода, пероксид гідрогену).
5. Назви простих речовин. Відрізняються від назв хімічних елементів, але іноді вони збігаються. Приклади: Оксиген і кисень, Алюміній і алюміній.
Правила написання назв. Назви хімічних елементів пишуться з великої букви, а простих речовин з маленької.
В клітинках ПСХЕ наведені назви простих речовин, які відрізняються від назв елементів.
6. Назви складних речовин даються за певними правилами, з якими ви ознайомитеся пізніше. Часто для складних речовин використовують тривіальні (історичні або побутові назви), наприклад : кухонна сіль, пісок, сода, крейда, вуглекислий газ.
7. Класифікація простих речовин. Прості речовини поділяються на метали і неметали. Хімічні елементи також поділяються на металічні та неметалічні. Метали утворені металічними елементами, а неметали—неметалічними елементами. Класифікація елементів грунтується на здатності віддавати та приймати електрони. Цей поділ умовний , бо всі елементи в тій чи іншій мірі виявляють як металічні, так і неметалічні властивості. Якщо у довгоперіодному варіанті ПСХЕ провести діагональ від Алюмінію до Полонію, то вище від неї розташовуються неметалічні елементи, а нижче –металічні елементи.
8. Коротка характеристика властивостей металів і неметалів. Для металів: металічний блиск, ковкість і пластичність, електро- і теплопровідність, немолекулярної будови.
V. Застосування набутих знань.
Робота в парах. Взаємоперевірка.
Виконання лабораторного досліду №4
«Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин» (за інструктивною карткою підручника). Гра «Хімічна лабораторія»
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.monsterbraingames.chemistrylabsciencegame стане нам в пригоді у виконанні цього завдання.
VI. Рефлексія.
Узагальнення вивченого матеріалу. Вправа «Мікрофон». Обговорення питань :
- Що нового ви дізналися на уроці?
- На які групи можна поділити речовини?
- На які групи діляться прості речовини?
- Чи досягли ми бажаних результатів?
VII.Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VIII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручнику, конспекту.
2. Творче завдання.
Завантажити Гру «Хімічна лабораторія»
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.monsterbraingames.chemistrylabsciencegame
Пройти три рівні гри, зробити скріншот таблиці результатів гри та переслати його вчителю в соціальній мережі Facebook або на блог «Проста хімія».