Урок "Хімічні рівняння"

Про матеріал
Очікувані результати: учні пояснюють правила складання рівнянь хімічних реакцій і виробляють навички; вчаться складати рівняння хімічної реакції; розміщують коефіцієнти на основі закону збереження мас; вчаться читати хімічні рівняння.
Перегляд файлу

Тема: Хімічні рівняння

Мета: сформувати поняття про хімічне рівняння; пояснити правила складання рівнянь хімічної реакції; розміщення коефіцієнтів на основі закону збереження мас; читання хімічних рівнянь; розширити уявлення про хімічні реакції.

Обладнання та матеріали: Періодична система Д.І.Менделєєва, дидактичний матеріал.

Базові поняття та терміни: атом, молекула, речовина, хімічна реакція; закон збереження маси, коефіцієнт, рівняння хімічних реакцій.

Тип уроку: комбінований з елементами гри.

Методи, прийоми: пояснювально-ілюстративні (бесіда, розповідь); практичні (виконання лабораторного досліду, вправ, частково-пошукові).

Девіз уроку: «Знай!Умій!Використовуй!»

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель. Прошу вашої уваги! На дошці – три личка – смайлика

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\images.jpgC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\15-156138_cereal-clipart-emoji-whatsapp-emoji-thinking.pngC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\скачанные файлы.jpg

Перше – веселе, дотепне. йому все цікаво, все зрозуміло. Настрій чудовий.

Друге – серйозне. Щось зрозуміло, щось ні. Настрій так собі.

І третє – йому нічого не зрозуміло, не цікаво. Настрій дуже поганий.

Прислухайтеся до своїх відчуттів. Як настрій?

І прошу, щоб ви оцінили нашу спільну роботу в кінці уроку.

Цією оцінкою буде смайлик, який відобразить ваш настрій. не забудьте намалювати його в кінці уроку на ваших листочках оцінювання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

(Учні біля дошки розв’язують задачі на закон збереження маси).

1. Визначте масу ртуті, що прореагує із сіркою, масою 3,2 г, якщо маса продукту реакції HdS становить 43,4 г. (40,2 г.)

2. Визначте масу кальцію, що прореагує з хлором масою 14,2 г, якщо маса продукту реакції становить 22,2 г. (8г.)

Робота з класом. Бесіда

1. Сформулюйте закон збереження маси речовин. (Маса речовин, що вступила в хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, які утворилися в результаті реакції).

2. Коли і ким був відкритий цей закон? (1748 р. М.Ломоносовим, 1789 А. Лавуазьє).

Учні представляють інформаційно-пошукові проекти «Сторінками біографії». Вправи для розвитку уяви «Якби колись…» (Що було б, якби не був відкритий закон збереження маси?).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Гра «Ланцюжок запитань»

  1.               Дайте визначення понять: атом, молекула, хімічний елемент, коефіцієнт, індекс, хімічна формула.
  2.               Поясніть, що означають записи: 4О, О2, 2О2, 3Н2О.

IV.  Повідомлення теми та мети уроку

Запитання до учнів

  1.               На основі записаної теми сформулюйте мету нашого уроку
  2.               У чому полягає  сутність хімічної реакції? (Перетворенні речовин)
  3.               Що відбувається з атомами під час хімічної реакції? (Перегрупування)

V. Вивчення нового матеріалу.

Згадаємо:

  1.               Що таке явища?
  2.               Які явища ви знаєте?
  3.               Які явища називаються фізичними? Навести приклади.
  4.               Які явища називаються хімічними? Навести приклади.
  5.               Які ознаки хімічних реакцій ви знаєте?
  6.               А зараз проведемо демонстраційний дослід хімічних реакцій.

Інструктаж із охорони праці на робочому місці.

Проблемне питання: Яке явище в цих дослідах відбувається?

Дослід 1.  У дві пробірки налийте по 1 мл хлоридної кислоти HCl. В одну пробірку занурте гранули цинку Zn, в іншу – 2-3 кусочки крейди CaCO3. Що спостерігаєте? (Виділення газу). Які висновки зі спостереження можна зробити? (В обох пробірках відбувається хімічна реакція).

А тепер запишемо умовний запис хімічної реакції

Zn+HCl = ZnCl2+H2

Ця схема наочно показує, що хімічні елементи під час хімічної реакції не змінюються. Однак, це відображає лише якісну характеристику хімічної реакції. Кількісну характеристику реакції відображає закон збереження закон маси речовин. Відповідно до цього закону число атомів різних елементів під час хімічної реакції не змінюється. Число атомів елемента до і після мають дорівнювати. Це має бути відображено в схемі хімічної реакції, тоді вона стає хімічним рівнянням. Число атомів змінюють за допомогою коефіцієнтів

Zn+2HCl = ZnCl2+H2

Хімічне рівняння – це умовне зображення хімічної реакції, за допомого формул та коефіцієнтів.

Зараз послухаємо казку «Закон збереження маси речовин. Хімічні рівняння»

Одного разу в державі Хімія між речовинами розгорілась суперечка: чи будуть однаковими за масою батьки  та їхні діти, що утворилися в результаті хімічної реакції? Щоб розв’язати цю проблему король держави вирішив розглянути суперечку між собою і хлоридною кислотою. Які були батьками кухонної солі, води і вуглекислого газу:

Na2CO3+HCl      NaCl + H2O + CO2

Суперечка між речовинами зайшла так далеко, що батьки та їхні нащадки почали готуватися до воєнних дій. Найбільш агресивно поводились атоми Натрію і Хлору. Для ліквідації безладу був викликаний загін коефіцієнтів. Коефіцієнти за номером два взяли під стражу молекули Хлоридної кислоти та Кухонної солі.

Щоб уникнути кровопролиття монарх видав закон: «Відтепер у процесі будь-якої хімічної реакції загальна маса батьків дорівнюватиме загальній масі дітей. А щоб у державі не виникало подібних конфліктів у хімічній канцелярії почали фіксувати всі реакції за допомого хімічних рівнянь.

Унаслідок цього в книзі виник запис:

Na2CO3+2HCl      2NaCl + H2O + CO2

У державі запанував цілковитий порядок

Правильність розстановки коефіцієнтів та виконання закону збереження аси речовин, вчитель доводить на прикладі:

2+

О2=

2О

4 атоми Гідрогену

2 атоми Оксигену

4 атоми Гідрогену

2 атоми Оксигену

4*1=4

2*16=32

2(2*1+16)=36

Висновок: число атомів у лівій частині реакції дорівнює в правій частині і обумовлена цим рівність мас речовин є доказом правильності розташування коефіцієнтів.

Учні отримують роздатковий матеріал у вигляді правил написання хімічних реакцій.

Правила написання  хімічних рівнянь

Не можна

  1. Ставити коефіцієнти всередину формули:

Н2 + О2         Н22

  1. Змінювати індекс у формулі:

Н2 + О2         Н2О2

  1. Ставити коефіцієнти у кілька разів більші:

2 + 2О2         2О

 

Алгоритм розстановки коефіцієнтів у хімічних рівняннях:

  1. Починай з більшого: Zn+O2     ZnO
  2. Додавай: CH4+O2         CO2 +H2O
  3. Шукай спільне кратне: Fe+Cl2      FeCl3
  4. З непарного – парне: CO+O2        CO2
  5. Збільшуй у двічі: С2Н2 + О2       СО2 + Н2О;
  6. Урівнюй групами атомів: NaOH + Al2(SO4)3      Al(OH)3 + Na2SO4

 

VI. Закріплення матеріалу

До дошки їдуть два учні і розставляють коефіцієнти:

С+Н2 = СН4

В + О2 = В2О3

Робота в групах:

  1.               З хімічної лабораторії зникла таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва.

Допоможи знайти невідомі маси речовин, скориставшись відомими масами та хімічними рівняннями.

Обери кружальце, яке відповідає значенню Х, і з’єднай його з відповідним хімічним рівнянням.

а) Na+S      Na2S

    23г  х      78г

б) СаО + Н2О     Са(ОН)2

     56г      18г          х

в) 2Fe+2Cl2     2Fe Cl

    112г   х        325г

г) Н2О + С     СО + Н2

    18г    12г     х        

  1.               У лабораторії було знайдено два аркуші записів. На одному – незакінчені хімічні рівняння, на другому – формули якихось хімічних сполук.

Допоможи об’єднати ці записи. Встав у пропущені кружальця сполуки, вибравши їх з квадрата

а) Н2 +                 2НСl

б) 3S + 2Al

в) N2 + 3H2 

г)          + 2Н2          СН4

 

3.Треба знайти загублені коефіцієнти в наведених рівняннях хімічних реакцій:

Н2 + О2 = Н2О

H2 + N2 = NH3

H2 + S = H2S

Ca + H2O = Ca(OH)2 + H2

4.Знайди та виправ помилки.

А) Простав пропущені коефіцієнти в хімічних рівняннях:

1) H2O = 2H2+ O2;

2) 2Al+ Cl2 = AlCl3;

3) P + 5O2 = P2O5;

4) N2 + H2 = 2NH3

Б) Обери хімічне рівняння, в якому коефіцієнти поставлені правильно:

1) Zn + O2 = ZnO;

2) Fe + 3O2 = Fe2O3;

3) 2SO2 + O2 = 2SO3.

VII. Підсумок уроку

  • Я знаю…
  • Я вмію…
  • Я навчилася (навчився)…
  • Я зрозуміла (зрозумів)…

VIII. Домашнє завдання

1.Прочитати параграф 14, с. 85-86, 89-91(Підручник  П.П. Попель, Л.С. Крикля)

2. Виконати завдання 106 (середній рівень), 107 (достатній рівень), 108 (високий рівень).

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
3020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку