Тема: Хімічні рівняння
Мета: сформувати поняття про хімічне рівняння; пояснити правила складання рівнянь хімічної реакції; розміщення коефіцієнтів на основі закону збереження мас; читання хімічних рівнянь; розширити уявлення про хімічні реакції.
Обладнання та матеріали: Періодична система Д.І.Менделєєва, дидактичний матеріал.
Базові поняття та терміни: атом, молекула, речовина, хімічна реакція; закон збереження маси, коефіцієнт, рівняння хімічних реакцій.
Тип уроку: комбінований з елементами гри.
Методи, прийоми: пояснювально-ілюстративні (бесіда, розповідь); практичні (виконання лабораторного досліду, вправ, частково-пошукові).
Девіз уроку: «Знай!Умій!Використовуй!»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель. Прошу вашої уваги! На дошці – три личка – смайлика
Перше – веселе, дотепне. йому все цікаво, все зрозуміло. Настрій чудовий.
Друге – серйозне. Щось зрозуміло, щось ні. Настрій так собі.
І третє – йому нічого не зрозуміло, не цікаво. Настрій дуже поганий.
Прислухайтеся до своїх відчуттів. Як настрій?
І прошу, щоб ви оцінили нашу спільну роботу в кінці уроку.
Цією оцінкою буде смайлик, який відобразить ваш настрій. не забудьте намалювати його в кінці уроку на ваших листочках оцінювання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
(Учні біля дошки розв’язують задачі на закон збереження маси).
1. Визначте масу ртуті, що прореагує із сіркою, масою 3,2 г, якщо маса продукту реакції HdS становить 43,4 г. (40,2 г.)
2. Визначте масу кальцію, що прореагує з хлором масою 14,2 г, якщо маса продукту реакції становить 22,2 г. (8г.)
Робота з класом. Бесіда
1. Сформулюйте закон збереження маси речовин. (Маса речовин, що вступила в хімічну реакцію, дорівнює масі речовин, які утворилися в результаті реакції).
2. Коли і ким був відкритий цей закон? (1748 р. М.Ломоносовим, 1789 А. Лавуазьє).
Учні представляють інформаційно-пошукові проекти «Сторінками біографії». Вправи для розвитку уяви «Якби колись…» (Що було б, якби не був відкритий закон збереження маси?).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Гра «Ланцюжок запитань»
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Запитання до учнів
V. Вивчення нового матеріалу.
Згадаємо:
Інструктаж із охорони праці на робочому місці.
Проблемне питання: Яке явище в цих дослідах відбувається?
Дослід 1. У дві пробірки налийте по 1 мл хлоридної кислоти HCl. В одну пробірку занурте гранули цинку Zn, в іншу – 2-3 кусочки крейди CaCO3. Що спостерігаєте? (Виділення газу). Які висновки зі спостереження можна зробити? (В обох пробірках відбувається хімічна реакція).
А тепер запишемо умовний запис хімічної реакції
Zn+HCl = ZnCl2+H2
Ця схема наочно показує, що хімічні елементи під час хімічної реакції не змінюються. Однак, це відображає лише якісну характеристику хімічної реакції. Кількісну характеристику реакції відображає закон збереження закон маси речовин. Відповідно до цього закону число атомів різних елементів під час хімічної реакції не змінюється. Число атомів елемента до і після мають дорівнювати. Це має бути відображено в схемі хімічної реакції, тоді вона стає хімічним рівнянням. Число атомів змінюють за допомогою коефіцієнтів
Zn+2HCl = ZnCl2+H2
Хімічне рівняння – це умовне зображення хімічної реакції, за допомого формул та коефіцієнтів.
Зараз послухаємо казку «Закон збереження маси речовин. Хімічні рівняння»
Одного разу в державі Хімія між речовинами розгорілась суперечка: чи будуть однаковими за масою батьки та їхні діти, що утворилися в результаті хімічної реакції? Щоб розв’язати цю проблему король держави вирішив розглянути суперечку між собою і хлоридною кислотою. Які були батьками кухонної солі, води і вуглекислого газу:
Na2CO3+HCl NaCl + H2O + CO2
Суперечка між речовинами зайшла так далеко, що батьки та їхні нащадки почали готуватися до воєнних дій. Найбільш агресивно поводились атоми Натрію і Хлору. Для ліквідації безладу був викликаний загін коефіцієнтів. Коефіцієнти за номером два взяли під стражу молекули Хлоридної кислоти та Кухонної солі.
Щоб уникнути кровопролиття монарх видав закон: «Відтепер у процесі будь-якої хімічної реакції загальна маса батьків дорівнюватиме загальній масі дітей. А щоб у державі не виникало подібних конфліктів у хімічній канцелярії почали фіксувати всі реакції за допомого хімічних рівнянь.
Унаслідок цього в книзі виник запис:
Na2CO3+2HCl 2NaCl + H2O + CO2
У державі запанував цілковитий порядок
Правильність розстановки коефіцієнтів та виконання закону збереження аси речовин, вчитель доводить на прикладі:
2Н2+ |
О2= |
2Н2О |
4 атоми Гідрогену |
2 атоми Оксигену |
4 атоми Гідрогену 2 атоми Оксигену |
4*1=4 |
2*16=32 |
2(2*1+16)=36 |
Висновок: число атомів у лівій частині реакції дорівнює в правій частині і обумовлена цим рівність мас речовин є доказом правильності розташування коефіцієнтів.
Учні отримують роздатковий матеріал у вигляді правил написання хімічних реакцій.
Правила написання хімічних рівнянь Не можна
Н2 + О2 Н22О2
Н2 + О2 Н2О2
4Н2 + 2О2 4Н2О
Алгоритм розстановки коефіцієнтів у хімічних рівняннях:
|
VI. Закріплення матеріалу
До дошки їдуть два учні і розставляють коефіцієнти:
С+Н2 = СН4
В + О2 = В2О3
Робота в групах:
Допоможи знайти невідомі маси речовин, скориставшись відомими масами та хімічними рівняннями.
Обери кружальце, яке відповідає значенню Х, і з’єднай його з відповідним хімічним рівнянням.
а) Na+S Na2S
23г х 78г
б) СаО + Н2О Са(ОН)2
56г 18г х
в) 2Fe+2Cl2 2Fe Cl
112г х 325г
г) Н2О + С СО + Н2
18г 12г х 2г
Допоможи об’єднати ці записи. Встав у пропущені кружальця сполуки, вибравши їх з квадрата
а) Н2 + 2НСl
б) 3S + 2Al
в) N2 + 3H2
г) + 2Н2 СН4
3.Треба знайти загублені коефіцієнти в наведених рівняннях хімічних реакцій:
Н2 + О2 = Н2О
H2 + N2 = NH3
H2 + S = H2S
Ca + H2O = Ca(OH)2 + H2
4.Знайди та виправ помилки.
А) Простав пропущені коефіцієнти в хімічних рівняннях:
1) H2O = 2H2+ O2;
2) 2Al+ Cl2 = AlCl3;
3) P + 5O2 = P2O5;
4) N2 + H2 = 2NH3
Б) Обери хімічне рівняння, в якому коефіцієнти поставлені правильно:
1) Zn + O2 = ZnO;
2) Fe + 3O2 = Fe2O3;
3) 2SO2 + O2 = 2SO3.
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
1.Прочитати параграф 14, с. 85-86, 89-91(Підручник П.П. Попель, Л.С. Крикля)
2. Виконати завдання 106 (середній рівень), 107 (достатній рівень), 108 (високий рівень).