Урок "Хімічні властивості кислот"

Про матеріал
У конспекті уроку "Хімічні властивості кислот" застосовуються різні форми та методи роботи: робота у групах, прийом «Мікрофон», ігри “Правильний шлях”, “Третій зайвий”, інтерактивні вправи, експеримент. Також звертається увага на практичну спрямованість хімії , та формування екологічної культури під час вивчення предмету. Конспект розроблений для роботи з смарт- дошкою.
Перегляд файлу

 

 

«Луцька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №17

Луцької міської ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему:

Хімічні властивості кислот

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Вчитель хімії

Воробей Л.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Луцьк – 2019


 

Тема: Хімічні властивості кислот 27.02.19р.

Мета:

  • навчальна: вивчити: а) дію кислот на індикатори; б) взаємодію з металами; в) взаємодію з основними оксидами; г) реакцію заміщення; д) реакцію обміну; відпрацювати вміння складати хімічні рівняння;
  • розвиваюча: розвивати основні операції мислення та пізнавальні процеси, вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати вміння спостерігати, аналізувати перебіг реакцій;
  • виховна: виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, здатності до дослідництва та експериментування; виховувати здоров’язбережувальні компетенції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення уроку: урок-дослідження.

Обладнання і реактиви: роздаткові матеріали до уроку, ноутбук, набір для практичних дослідів (пробірки,  розчини сульфатної та хлоридної кислот індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний; магній, мідь, купрум (ІІ) оксид, спиртівка, пробіркотримач, сірники.

Засоби наочності: правила техніки безпеки під час роботи з кислотами.

Форми роботи: словесні, тренувальні вправи, інтерактивні вправи, наочні, практичні.

Методи роботи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, прийом «Мікрофон», ігри “Правильний шлях”,  “Третій зайвий”.

.

Хід уроку

І. Організаційний момент, повідомлення теми і мети уроку

Доброго дня діти.

Слайд 1.

Зібратися разом – це початок,

триматися разом – це прогрес,

працювати разом – це успіх.

Генрі Форд

 

Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці.

Пам’ятаємо, що час іде швидко, а тому

Слухаємо уважно,

Працюємо старанно,

Відповідаємо думаючи.

Слайд 2.

 А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо за темою, що зашифрована у даному ребусі (ребус на слайді комп’ютера). Отже, тема нашого уроку “Кислоти”, а точніше їх хімічні властивості.

 

Після уроку ви повинні знати з якими речовинами взаємодіють кислоти, які реакції належать до реакцій заміщення, обміну; уміти ілюструвати хімічні властивості кислот; уміти користуватися рядом активності.

 Діти, знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. І ось зараз ми проведемо гру ….

 

Слайд 3.

ІІ. Актуалізація і коригування знань учнів

Інтерактивна гра “Мікрофон” (для класу)

  • Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час  хімічних реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента …

Кислота.

  • За вмістом Оксигену кислоти поділяють на …

Оксигеновмісні та безоксигенові.

  • Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають …

Кислотним залишком.

  • Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає …

Валентність кислотного залишку.

  • За хімічною активністю кислоти поділяють на …

Сильні та слабкі.

  • Для кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його називають …

Кислотним оксидом.

Слайд 4.

Гра «Правильний шлях»

 

Слайд 5

Гра “Третій зайвий” (визначте у переліку зайву речовину і вкажіть ознаку, за якою вона відрізняється від інших)

  1. HCl, H2S, H3PO4
  2. H2S, H2CO3, H2SO4
  3. HBr, Hl, H2SO3
  4. HPO3, HClO4, H3PO4
  5. HNO2, HNO3, HBr

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Досить часто, те що ми вивчаємо у школі стає  нам у пригоді в житті.

Слайд 6

Наприклад:

- У кожного з вас дома є самий різноманітний посуд. В якому посуді ви зберігаєте кисломолочні продукти, квашену капусту, кислі соки? А чому не рекомендують зберігати ці продукти в алюмінієвому посуді?

- Чому досвідчені господарки, готуючи борщ або страви з буряка, обов'язково додають сік лимону або оцет.

- Про що свідчить зміна забарвлення чайної заварки при додавання до чаю лимона?
Я сподіваюся, що сьогоднішній урок допоможе вам дати правильні відповіді на ці запитання. Тож ми повернемося до цих питань пізніше.

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Слайд 7

В житті нас оточує багато кислот. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки містять цілий букет кислот: яблучну, щавлеву, лимонну, молочну, оцтову. Навіть  отруйна синильна кислота міститься у кісточках слив і вишень. Кількість її у кісточці мізерна, але відчути запах гіркого мигдалю можна. Мурашину кислоту вприскують у ранку при укусі мурашки. Цю ж мурашину кислоту містить кропива.

  Важливу роль відіграють кислоти в організмі людини. Фосфатна кислота у вигляді солей є основою кісток, зубів. Амінокислоти утворюють білок — основу життя. Хлоридна кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу.

Карбонатна кислота входить до складу природних мінеральних вод «Миргородська», «Трускавецька», «Боржомі» та ін. Нітратна та сульфітна кислоти можуть міститись у дощовій воді (так звані «кислотні дощі»). Кислоти – їдкі речовини, і можуть бути небезпечні для людей і довкілля. Тому до нас сьогодні завітала леді «Екологія» яка розкаже нам про кислотні дощі  і їх негативний впив.

 Слайд 8

Екологічна хвилинка

Кислотні дощі за смаком, кольором і запахом абсолютно не відрізняються від звичайного дощу. Кислотні дощі завдають шкоди людині не напряму. Гуляючи під кислотним дощем, або навіть плаваючи в кислуватій воді озера людина ризикує не більше, ніж купаючись у чистій воді. Однак, забруднюючі речовини, що є причиною кислотного дощу, такі як сульфур (ІV) оксид і оксиди Нітрогену завдають шкоди здоров'ю людини. Ці гази взаємодіють в атмосфері, формуючи мікрочастинки сульфатів і нітратів, які можуть переноситися повітрям на величезні відстані і потрапляти глибоко в легені людини шляхом їх вдихання. Ці частинки здатні проникати і в приміщення. Безліч наукових робіт ідентифікувало зв'язок між постійно збільшеними рівнями забруднення повітря такими частками і збільшенням захворюваності та передчасної смерті від серцевих і легеневих захворювань, наприклад астми і бронхітів.

Відомий такий вислів: :  Практика без теорії сліпа, теорія без практики мертва. Тому, щоб ваші знання були міцними, я пропоную теоретичні відомості, що ви отримаєте сьогодні на уроці, підкріпити  виконанням лабораторних дослідів.

Слайд 9

Але для початку пригадайте правила техніки безпеки при роботі з кислотами.

  1. Уважно читайте етикетки на склянках
  2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл (наливайте обов'язково над лотком!)
  3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими
  4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий
  5. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою
  6. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.
  7. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:

„Спочатку вода,
Потім кислота.
Інакше - трапиться біда!”

Слайд 10

Сьогодні на уроці ви об’єдналися у творчі групи-лабораторії. Кожна група отримує завдання, виконує його і презентує іншим. Вам потрібно у кожній групі вибрати керівника і два лаборанта. Керівник  організовує роботу в групі під час досліду та робить висновки, які має  відобразити  на дошці. Лаборант записує рівняння реакції, другий лаборант презентує дослід. Інші учасники групи чітко записують в інструктивну картку результати досліду. Для виконання лабораторного досліду вам виділяється 5  хвилин.

 

Звучить музика

Лабораторний дослід №1 “Дія кислот на індикатори”. (Ст. 209 підручник Ярошенко.О.Г.)

  1. Учні ви­пробовують розчин хлоридної кислоти індикаторами: лакмусом, фенолфталеїном, брильянтовим зеленим з домашньої аптечки.
  2. Заповніть  таблицю.

 

 

Пробірка 1

Лакмус(фіолетовий)

Пробірка 2

Фенолфталеїн(безбарвний)

Пробірка 3

брильянтовим зеленим (зеленька)

HCl

 

 

 

 

 

Зробіть висновок: 1. Що таке індикатори?

                                2. Як змінюється колір індикаторів?

                                3. Яким індикатором не можна визначити кислоту?

Висновок.   ( Індикатори   - це речовини, що змінюють свій колір в розчинах кислот, крім фенолфталеїну.)

 

2. Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”.(Ст. 209 підручник Ярошенко.О.Г.)

 

 У трьох пробірках знаходяться порошкоподібний магній, гранула цинку та шматочок міді. До кожної долийте розчин хлоридної кислоти. Результати спостережень занесіть до таблиці, та запишіть рівняння реакції

 

Пробірка 1

Магній

Пробірка 2

Цинк

Пробірка 3

Мідь

Результати спостережень

 

 

 

 

Рівняння реакції

 

 

 

  1. Зробіть висновок, давши відповіді на запитання.
  • Чи відбулася реакція у всіх пробірках?
  • Чи однаково реагують різні метали з кислотою?

Дослід №3. “Взаємодія кислот з  основами ”(Ст. 210 підручник О.Г.)

 

  1. У дві пробірки налийте по 1 мл розчину натрій гідроксиду.
  2. У першу пробірку додайте 1 мл розчину купрум (ІІ)сульфату для добування нерозчинної основи купрум (ІІ)  гідроксиду.
  3. У першу пробірку додайте 1 мл розчину хлоридної кислоти.
  4. У другу пробірку додайте 1 – 2 краплі фенолфталеїну (що спостерігаєте?).
  5. У цю ж пробірку додайте 1 мл розчину хлоридної кислоти.
  6. Результати спостережень занесіть до таблиці, та запишіть рівняння реакції:

 

Пробірка 1

Купрум (ІІ)  гідроксид

Пробірка 2

Натрій гідроксид+фенолфталеїн

Результати спостережень

 

 

Рівняння реакції

 

 

  1. Зробіть висновок, давши відповіді на запитання.
  1. Чи відбулася реакція у всіх пробірках?
  2. Чи розчинився осад у першій пробірці?
  3. Про що свідчить знебарвлення розчину у другій пробірці?

Підведення підсумків проведення лабораторних дослідів: Презентація роботи  груп.

Слайд 11

Вчитель: В природі є багато речовин, які поводять себе як хамелеони, тобто змінюють своє забарвлення залежно від середовища в якому опиняються.  Такі речовини називаються індикаторами.

Вперше  індикатор виявив англійський хімік Роберт Бойль. Він випадково капнув сірчану кислоту на пелюстку фіалки і побачив, що квітка змінила свій колір. Відтоді в якості  індикаторів   використовують  відвари деяких рослин: ромашки, смородини, буряка, фіалки. 

В хімічних лабораторіях найбільш поширеними індикаторами є лакмус, фенолфталеїн та метиловий оранжевий.

1група:

Індикатори –речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот або лугів.

Індикатори

В нейтральному середовищі

НСl

Лакмус

Фіолетовий

 

Брильянтовий зелений

зелений

 

Фенолфталеїн

безбарвний

 

Слайл12.

Висновок:  Кислоти можна виявити за допомогою лакмусу і брильянтового зеленого, та не можна виявити за допомогою фенолфталеїну.

Слайд 13

Екологічна хвилинка

Своєрідними індикаторами чистоти повітря є лишайники. Деякі з них не витримують, навіть, найменшого забруднення та гинуть. Таким чином, прогулюючись по парках, скверах, лісах за допомогою лишайників, а саме їхньої кількості та розмірів, ми можемо визначити у якому місці повітря більш забруднене, а де чистіше.

 

Слайд 14

2 група: Всі метали за активністю витіснення водню можна розмістити в ряд, що склав Бекетов. Називається він ВИТИСКУВАЛЬНИЙ РЯД МЕТАЛІВ

Метали, що стоять до Н – витісняють із кислот водень (Н2)

Метали, що стоять після Н – не витісняють водень (Н2)

Напишемо рівняння реакцій:

 Cu + HCl  =

Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2

Mg + 2HCl → MgCl2 + H2

Які типи реакцій ви знаєте? (розкладу і сполучення)

До якого типу реакцій можна віднести написані рівняння реакцій?

Реакції заміщення – це хімічні реакції, що відбуваються між простою і складною речовиною, в процесі яких  атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній  речовині, утворюючи нову просту і складну речовину.

 А + ВС =АС +В;           Ме + кислота = сіль +водень

Слайд 15

Екологічна хвилинка

Кислотні дощі руйнують метали, фарби, синтетичні з’єднання, руйнують будівлі та архітектурні пам’ятники.

Слайд 16

3 група:

CuH)2 + 2HClCuCl2 + H2О голубий осад розчиняється.

 

NaOH + HCl  NaCl + H2O  малинове забарвлення  зникає.

                                

До якого типу реакцій можна віднести ці реакції? Чому?

AB +CD = AD +CB;      кислота + основа =  сіль + вода

Реакції обміну – це реакції між двома складними речовинами, в результаті яких вони обмінюються своїми складовими частинами, утворюючи дві нові складні речовини.

Слайд 17

Екологічна хвилинка

Випадання кислотних дощів та нераціональне використання мінеральних добрив може призводити до підвищення кислотності грунтів. Щоб зменшити  кислотність грунту проводять його вапнування. 

ІV. Закріплення нового матеріалу

Слайд 18

Конфуцій говорив, що добре мати природний дар, але тренувальні вправи дають більше. Тому перевіримо ваші практичні навички та вміння за допомогою інтерактивної вправи –вікторини. Вправа “Хімічне лото”(запасна)

V. Рефлексія. Оцінювання діяльності класу.                                                                                         

Продовжити фразу

  • Сьогодні я довідався…
  • Було цікаво…
  • Було важко…
  • Я зрозумів, що…
  • Я навчився…
  • У мене вийшло…
  • Мене здивувало…
  • Урок дав мені для життя… - перехід на проблемні питання.

VІ. Підбиття підсумків роботи на уроці. Домашнє завдання

Опрацювати § 40, дати відповіді на запитання №1-3 після параграфа, виконати вправу 1-3

Творче завдання:Підготувати повідомлення на тему : “Застосування кислот в сільському господарстві”

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
16 березня 2019
Переглядів
3583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку