Урок:"Хімічні властивості кислот"

Про матеріал
Конспект уроку до теми "Хімічні властивості кислот", 8 клас. Тип уроку: комбінований. Обладнання: хімічні прилади й реактиви, пробірки, картки з формулами кислот, розчини сульфатної, хлоридної та лимонної кислот, індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний; магній, мідь, купрум (ІІ) оксид, спиртівка, пробіркотримач, сірники Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, ігри “Хімічний ринг”, “Пасьянс”, “Третій зайвий”, “Хрестики-нулики”, технологія “Снігова куля”
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Хімічні властивості кислот.

Номер слайду 2

Зібратись разом – це початок,Триматись разом – це прогрес,Працювати разом – це успіх. Генрі Форд

Номер слайду 3

Теоретична Практична. Експериментальна Лабораторії

Номер слайду 4

Теоретична лабораторія. Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час хімічних реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента _______________За вмістом Оксигену кислоти поділяють на ________________________________Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають _________Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає _____________________Елемент, що утворює кислоту, називають __________________________________Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти називають ____________________За хімічною активністю кислоти поділяють на ______________________________Для кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його називають ___

Номер слайду 5

Практична лабораторія. З’єднайте складові частини кислот і дайте їм назви. H2 H3 NO3 H2 SCO3 H2 Br. SO4 HPO4 HHCl

Номер слайду 6

І група. HCl, H2 S, H3 PO4ІІ група. HBr, H2 CO3, H2 SO4ІІІ група. HI, HCl, H2 SO3

Номер слайду 7

ІІ група І групаІІІ група {5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}HCl. HNO3 H3 PO4 H2 Si. O3 H2 SHBr. H2 SO4 H2 CO3 HI{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}HBr. H2 SH3 PO4 HFH2 SO4 HCl. HNO3 H2 CO3 HI{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}H2 Si. O3 HNO3 H3 PO4 HCl H2 CO3 HBr. H2 SO4 H3 PO4 HI

Номер слайду 8

{69 CF1 AB2-1976-4502-BF36-3 FF5 EA218861}Формула кислоти. Назва кислоти. Назва відповідної соліH2 SO4   хлоридна   карбонат. H2 Si. O3   ортофосфатна   нітрат. HBr   йодидна 

Номер слайду 9

Правила техніки безпеки. Експериментальна лабораторія. Уважно читайте етикетки на склянках. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл (наливайте обов'язково над лотком!)Не залишайте склянки з кислотами відкритими. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:„Спочатку вода,Потім кислота.Інакше - трапиться біда!”

Номер слайду 10

Лабораторний дослід №1І група - HCl Дія кислот на індикатори. Експериментальна лабораторіяІІ група – H2 SO4 ІІІ група – H3 PO4

Номер слайду 11

І група - HCl Експериментальна лабораторія. Взаємодія кислот з металамиІІ група – H2 SO4 ІІІ група – H3 PO4 Лабораторний дослід №2 Метали: Цинк – Zn. Магній – Mg. Мідь - Cu

Номер слайду 12

І група - HCl Експериментальна лабораторія. Взаємодія основного оксиду з кислотамиІІ група – H2 SO4 ІІІ група – H3 PO4 Лабораторний дослід №3 До основного оксиду Сa. O додати 1-2 мл розчину відповідної кислоти:

Номер слайду 13

І група - HCl Експериментальна лабораторія. Взаємодія кислот з основамиІІ група – H2 SO4 ІІІ група – H3 PO4 Лабораторний дослід №4 До розчину кислоти додати кілька краплин индикатору метилоранжу. Після появи забарвлення додати 1-2 мл розчину Na. OH

Номер слайду 14

І група - HCl Експериментальна лабораторія. Взаємодія кислот з солямиІІ група – H2 SO4 ІІІ група – H3 PO4 Лабораторний дослід №5 До розчину солі додати 1-2 мл кислоти

Номер слайду 15

Визнач реакцію. HCl. Na. OHBa. OAl. Si. O2 Ag. NO3 Cu

Номер слайду 16

Дякую за плідну співпрацю!

Перегляд файлу

 

Дата проведення_______________

Опорний конспект учня до уроку

Класна робота

учня 8 -___ класу

              _________________________________

 

«Зібратись разом – це початок,

Триматись разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.»

                                 Генрі Форд

Тема уроку: «Хімічні властивості кислот.»

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpgХІД УРОКУ

Теоретична лабораторія

    

         «Хімічний ринг» (0,5 балів – 4б)

Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час  хімічних реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента________________________________________________

За вмістом Оксигену кислоти поділяють на _____________________________________________

Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають______________________

Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає___________________________________

Елемент, що утворює кислоту, називають______________________________________________

Кількість атомів Гідрогену  в молекулі кислоти називають_________________________________

За хімічною активністю кислоти поділяють на___________________________________________

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpgДля кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його називають_________________

Практична лабораторія

  

        

          Гра “Пасьянс”(1б)

         ________________________________________________________________________________

          Гра “Третій зайвий” (1б)

         Визначте у переліку зайву речовину і вкажіть ознаку, за якою вона відрізняється від інших.

          HBr, HCl, H2SO3

            ________________________________________________________

 

          Гра “Хрестики - нулики” (1б)

          Виграшний шлях_______________________________

H2SiO3

HNO3

H3PO4

HCl  

H2CO3

HBr

H2SO4

H3PO4

HI

 

 

 

          

      

               Технологія „Снігова куля” (1б)

Формула кислоти

Назва кислоти

Назва відповідної солі

H3PO4

 

 

 

хлоридна

 

 

 

карбонат

H2SiO3

 

 

 

ортофосфатна

 

 

 

нітрат

HBr

 

 

 

йодидна

 

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpg

Експериментальна лабораторія.

Лабораторний дослід №1 “Дія кислот на індикатори”

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

­­Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”(1,5)б

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Реакція заміщення – це _________________________________________________________________

 

Дослід №3. “Взаємодія основних оксидів з кислотами”(0,5б)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Реакція обміну - це_____________________________________________________________________

    Дослід №4. “Взаємодія основ  з кислотами” (0.5б)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дослід №5. “Взаємодія солей  з кислотами”(0,5б)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Визнач реакцію. З’єднайте  стрілочками із центральною речовиною тільки ті речовини, що можуть із нею взаємодіяти та запишіть рівняння реакцій (1б.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодні я на уроці дізнався, що______________________________________________________

Я навчився(лась)___________________________________________________________________

Я навчився здійснювати, складати, писати_____________________________________________

Мені найбільше сподобалось________________________________________________________

 

                                                                                                                                               Кількість балів________

Для нотаток  __________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

      Дата проведення_______________

Опорний конспект учня до уроку

Класна робота

учня 8-___ класу

 _________________________________

 

«Зібратись разом – це початок,

Триматись разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх.

                             Генрі Форд

Тема уроку: «Хімічні властивості кислот.»

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpgХІД УРОКУ

Теоретична лабораторія

    

         «Хімічний ринг» (0,5 балів – 4б)

Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час  хімічних реакцій         заміщуватися на атоми металічного елемента_________________________________________________

За вмістом Оксигену кислоти поділяють на _____________________________________________

Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають_______________________

Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає___________________________________

Елемент, що утворює кислоту, називають_______________________________________________

Кількість атомів Гідрогену  в молекулі кислоти називають_________________________________

За хімічною активністю кислоти поділяють на___________________________________________

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpgДля кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його      називають_____________

Практична лабораторія

  

        

     Гра “Пасьянс”(1б)

    ____________________________________________________________________________________

     Гра “Третій зайвий” (1б)

     Визначте у переліку зайву речовину і вкажіть ознаку, за якою вона відрізняється від інших.

      H2S, H2CO3, H2SO4

    ____________________________________________________________________________________

 

          Гра “Хрестики - нулики” (1б)

  Виграшний шлях_______________________________

 

HBr

H2S

H3PO4

   HF

H2SO4

HCl

HNO3

H2CO3

HI

 

 

          

     

 Технологія „Снігова куля” (1б)

Формула кислоти

Назва кислоти

Назва відповідної солі

H2SO4

 

 

 

хлоридна

 

 

 

карбонат

H2SiO3

 

 

 

ортофосфатна

 

 

 

нітрат

HBr

 

 

 

йодидна

 

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpg

Експериментальна лабораторія.

Лабораторний дослід №1 “Дія кислот на індикатори”

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

­­Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”(1,5)б

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Реакція заміщення – це  ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Дослід №3. “Взаємодія основних оксидів з кислотами”(0,5б)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Реакція обміну – це ____________________________________________________________________

    Дослід №4. “Взаємодія основ  з кислотами” (0.5б)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дослід №5. “Взаємодія солей  з кислотами”(0,5б)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Визнач реакцію. З’єднайте  стрілочками із центральною речовиною тільки ті речовини, що можуть із нею взаємодіяти та запишіть рівняння реакцій (1б.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодні я на уроці дізнався, що______________________________________________________

Я навчився(лась)___________________________________________________________________

Я навчився здійснювати, складати, писати_____________________________________________

Мені найбільше сподобалось________________________________________________________

 

                                                                                                                                            Кількість балів________

Для нотаток  __________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

Дата проведення_______________

Опорний конспект учня до уроку

                                          Класна робота

учня 8   -___ класу

                                                          _________________________________

«Зібратись разом – це початок,

Триматись разом – це прогрес,

працювати разом – це успіх.»

                                   Генрі Форд

  

Тема уроку: «Хімічні властивості кислот.»

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpgХІД УРОКУ

Теоретична лабораторія

    

         «Хімічний ринг» (0,5 балів – 4б)

Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час  хімічних

реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента___________________________________

За вмістом Оксигену кислоти поділяють на ___________________________________________

Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають______________________

Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає_________________________________

Елемент, що утворює кислоту, називають______________________________________________

Кількість атомів Гідрогену  в молекулі кислоти називають________________________________

За хімічною активністю кислоти поділяють на__________________________________________

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpgДля кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його називають_________________

Практична лабораторія

  

         

         Гра “Пасьянс”(1б)

        ________________________________________________________

         Гра “Третій зайвий” (1б)

        Визначте у переліку зайву речовину і вкажіть ознаку, за якою вона відрізняється від інших.

         HCl, H2S, H3PO4

         ________________________________________________________

 

          Гра “Хрестики - нулики” (1б)

          Виграшний шлях_______________________________

HCl

HNO3

H3PO4

   H2SiO3

H2S

HBr

H2SO4

H2CO3

HI

 

 

 

          

 

       Технологія „Снігова куля” (1б)

Формула кислоти

Назва кислоти

Назва відповідної солі

HCl

 

 

 

сульфатна

 

 

 

карбонат

H2SiO3

 

 

 

ортофосфатна

 

 

 

нітрат

HBr

 

 

 

йодидна

 

D:\Все что было на рабочем столе\Раб стол\Саламан\jpg\(25).jpg

Експериментальна лабораторія.

                                     Лабораторний дослід №1 “Дія кислот на індикатори”

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

­­Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”(1,5)б

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Реакція заміщення – це ________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

Дослід №3. “Взаємодія основних оксидів з кислотами”(0,5б)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Реакція обміну  - це ____________________________________________________________________

Дослід №4. “Взаємодія основ  з кислотами” (0.5б)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дослід №5. “Взаємодія солей  з кислотами”(0,5б)

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Визнач реакцію. З’єднайте  стрілочками із центральною речовиною тільки ті речовини, що можуть із нею взаємодіяти та запишіть рівняння реакцій (1б.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

     Сьогодні я на уроці дізнався, що_______________________________________________________

     Я навчився(лась)____________________________________________________________________

     Я навчився здійснювати, складати, писати______________________________________________

      Мені найбільше сподобалось_________________________________________________________

 

                                                                                                                                                Кількість балів________

 

Для нотаток  __________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Перегляд файлу

Тема: Хімічні властивості кислот.

 

Мета уроку:

  • ознайомити учнів з фізичними властивостями кислот, закріпити вміння складати формули кислот;
  • з’ясувати хімічні властивості кислот, пояснити використання індикаторів для визначення кислотного середовища;
  • продовжити знайомити учнів з електрохімічним рядом напруг металів та його використанням під час складання рівнянь реакцій, в яких беруть участь метали;
  • з’ясувати суть реакції обміну на прикладі взаємодії кислот з оксидами ме­талів;
  • продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами;
  • розвивати логічне та образне мислення учнів, пам’ять, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне;
  • виховувати бережливе ставлення до хімічних реактивів, інтерес до хімії.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: хімічні прилади й реактиви, пробірки, картки з формулами кислот, розчини сульфатної, хлоридної та лимонної кислот, індикатори: лакмус, метилоранж, фенолфталеїн, універсальний; магній, мідь, купрум (ІІ) оксид, спиртівка, пробіркотримач, сірники

Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, ігри “Хімічний ринг”,  “Пасьянс”, “Третій зайвий”, “Хрестики-нулики”, технологія “Снігова куля”

 

Епіграф уроку:
«Зібратись разом – це початок,

триматись разом – це прогрес,

працювати разом – це успіх.»

Генрі Форд

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент, повідомлення теми і мети уроку

Доброго дня  учні та шановні гості, сьогодні на уроці ми працюватимемо разом і кожному з вас я хочу побажати успіху. Чудовим виразом який імпонує темі нашого уроку є вислів Генрі Форда, який  писав: «Зібратись разом – це початок, триматись разом – це прогрес, працювати разом – це успіх.» Тож успіху нам усім!

Темою сьогоднішнього уроку є «Хімічні властивості кислот.» Давайте разом з вами спробуємо визначити мету нашого уроку. Які б ви могли поставити задачі? (учні відповідають)

Ви сьогодні об’єднані у команди і будемо працювати в таких лабораторіях:

І - теоретична лабораторія;

ІІ - практична лабораторія;

ІІІ - експериментальна лабораторія;

Перед вами знаходиться ваш робочий зошит-путівник, який вам допоможе працювати в лабораторіях. На останній сторінці путівника є лист самооцінювання, в якому ви позначите отримані бали.

Всі налаштовані на роботу?

Слайд  Теоретична лабораторія.

ІІ. Актуалізація і коригування знань учнів

Слайд Інтерактивна гра “Хімічний ринг” (0,5 балів, макс- 4б)

  • Сполука, молекула якої містить один чи декілька атомів Гідрогену, здатних під час  хімічних реакцій заміщуватися на атоми металічного елемента …

Кислота.

  • За вмістом Оксигену кислоти поділяють на …

Оксигеновмісні та безоксигенові.

  • Частину молекули кислоти, сполучену з атомом Гідрогену, називають …

Кислотним залишком.

  • Кількість атомів Гідрогену в молекулі кислоти визначає …

Валентність кислотного залишку.

  • Елемент, що утворює кислоту, називають …

Кислототворним.

  • Кількість атомів Гідрогену  в молекулі кислоти називають …

Основністю.

  • За хімічною активністю кислоти поділяють на …

Сильні, середні та слабкі.

  • Для кожної оксигеновмісної кислоти існує відповідний оксид, його називають …

Кислотним оксидом.

 

Слайд Практична лабораторія

В практичній лабораторії ми узагальнимо знання щодо складання хімічних формул кислот, їх назв та класифікації. 

Отже, почнемо з завдання-гри  «Пасьянс»

      Слайд Гра “Пасьянс”(1б)

      З’єднайте складові частини кислот і дайте їм назви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Слайд  Гра “Третій зайвий” (визначте у переліку зайву речовину і вкажіть ознаку, за якою вона відрізняється від інших) (1б.)

І гр. HCl, H2S, H3PO4

ІІ гр. H2Se, H2CO3, H2SO4

ІІІгр. HBr, HCl, H2SO3

 

    Слайд  А тепер давайте проведемо гру “Хрестики-нулики”

    Виграшний шлях – формули безоксигенових кислот. (1б)

 

HCl

HNO3

H3PO4

   H2SiO3

H2S

HBr

H2SO4

H2CO3

HI

                                   Ігр.
          .

HBr

H2S

H3PO4

   HF

H2SO4

HCl

HNO3

H2CO3

HI

                                   ІІгр.
 

 

H2SiO3

HNO3

H3PO4

HCl  

H2CO3

HBr

H2SO4

H3PO4

HI

                                    ІІІгр.
 

    Технологія „Снігова куля” (1б) Слайд

Групам учнів роздається картка із пропущеними формулами та назвами кислот, які учні повинні дописати, передаючи картку по ряду.

 

Формула кислоти

Назва кислоти

Назва відповідної солі

H2SO4

 

 

 

хлоридна

 

 

 

карбонат

H2SiO3

 

 

 

ортофосфатна

 

 

 

нітрат

HBr

 

 

 

йодидна

 

 

Формула кислоти

Назва кислоти

Назва відповідної солі

HCl

 

 

 

хлоридна

 

 

 

карбонат

H2SiO3

 

 

 

ортофосфатна

 

 

 

нітрат

HBr

 

 

 

йодидна

 

 

Формула кислоти

Назва кислоти

Назва відповідної солі

H2PO4

 

 

 

хлоридна

 

 

 

карбонат

H2SiO3

 

 

 

ортофосфатна

 

 

 

нітрат

HBr

 

 

 

йодидна

 

 

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Ми крокуємо до експериментальної лабораторії

Слайд Експериментальна лабораторія.

Ми з вами повторили назви та класифікацію кислот, а зараз розпочнемо вивчення теми : “Хімічні властивості кислот”. Але для початку згадаємо  з вами правила техніки безпеки при роботі з кислотами. Слайд

  1. Уважно читайте етикетки на склянках
  2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл (наливайте обов'язково над лотком!)
  3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими
  4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий
  5. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг - негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою
  6. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб стінки пробірки над рідиною не перегрілися, а рівномірно прогрівалася вся пробірка.
  7. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило:

„Спочатку вода,
Потім кислота.
Інакше - трапиться біда!”

Хімічні властивості кислот:

  1. Лабораторний дослід №1 “Дія кислот на індикатори”. Слайд

Учні ви­пробовують розчини хлоридної, сульфатної та фосфатної кислот індикаторними папірцями, лакмусом, метилоранжем, фенолфталеїном.

Роблять висновок:  Індикатори   - це речовини, що змінюють свій колір в розчинах кислот, крім фенолфталеїну.

  1. Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”. Слайд

У першу пробірку помістити декілька гранул чинку – Zn, у другу – Mg, у третю – Cu. До кожної пробірки долити 2-3 мл І група – хлоридної кислоти, ІІ група – сульфатної кислоти, ІІІ група – фосфатної кислоти. Що спостерігаєте? Напишіть рівняння реакцій, які відбуваються.(1,5б)

6HCl + 6Al = 2AlCl3 + 3H2

Mg + 2HCl = MgCl2 = H2

Cu + HCl = реакція  не відбувається.

 

 3H2SO4 + 2Al = Al2(SO4)3 + 3H2

H2SO4 + Mg = MgSO4 + H2

H2SO4 + Cu = реакція не відбувається.

 

H3 PO4 + Al = AlPO4 + H2

2H3 PO4 +3Mg = Mg3(PO4)2+ 3H2

H3 PO4 + Cu = реакція не відбувається.

      Діти, що спільного в усіх рівняннях реакції? (Виділення Н2). Це реакція заміщення, під час якої атоми Гідрогену заміщуються на атоми меалів.

Робота з рядом активності металів (пояснення вчителя з використанням презентації) Слайд

Досліди показали, що метали за активністю витіснення водню можна розташувати в ряд, який називається витискувальним рядом металів, або рядом активності металів.

Li, K, Ba, Ca, Na, Mg, Be, Al, Mn, Cr, Zn, Fe, Ni, Sn, Pb, (H), Cu, Ag, Hg, Pt.

 

 

     Дослід №3. “Взаємодія основних оксидів з кислотами” Слайд

Розглянемо ще одну властивість кислот. Виконаємо дослід. Але дотримуємося правил техніки безпеки.

У пробірку насипати трохи порошку купрум (ІІ) оксиду і додати хлоридної кислоти, а потім  обережно нагріти. Що ви помітили? З’явилося зеленувато-блакитне забарвлення.

З оксидами металів у кислоти проблем менше. Отримуємо завжди сіль і воду, а тип реакції між ними – обміну. Давайте запишемо рівняння реакції.

CuO + 2HCl → CuCl2 + H2O  (0,5 б)

MgO + H2SO4 → MgSO4 + H2O

Що таке реакція обміну? Це реакція між двома складними речовинами, за яких вони обмінюються складовими.

Дослід №4. “Взаємодія основ  з кислотами” Слайд

До розчину кислоти додати кілька краплин індикатору метилоранжу, після появи забарвлення додати 1-2 мл розчину кислоти, І гр. – HCl, ІІ гр. - H2SO4 , ІІІ гр. -  H3PO4

Які зміни відбулись? Реакція нейтралізації – це реакція взаємодії кислоти з основою, в результаті якої утворюються сіль та вода.

Дослід №5. “Взаємодія солей  з кислотами”. Слайд

До розчину солі додати 1-2 мл кислоти. Скласти рівняння реакції.

Н2SO4 + 2NH4Cl = (NH4)2SO4 + 2HCl

HCl + CuSO4 = CuCl2 + H2SO4

2H3PO3 + 3CuSO4 = Cu3(PO4)2 + 3H2SO4

ІV. Закріплення нового матеріалу Слайд

Завдання. З’єднайте  стрілочками із центральною речовиною тільки ті речовини, що можуть із нею взаємодіяти та запишіть рівняння реакцій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        V. Рефлексія. Оцінювання діяльності класу.

Отже, наш урок добігає кінця і на завершення давайте підведемо підсумки, що вам найбільше запам’яталось, чого ви навчились. Для цього вам допоможуть незакінчені речення:

Сьогодні я на уроці дізнався, що____________________________________________

Я навчився(лась)________________________________________________________

Я навчився здійснювати, складати, писати___________________________________

Мені найбільше сподобалось_______________________________________________

       Також у зошиті - путівнику підрахуйте кількість балів та оцініть себе. Сьогодні на уроці добре відповідали і працювали (П.І.)

     VІ. Підбиття підсумків роботи на уроці

     Домашнє завдання

Опрацювати §

     Творче завдання: Написати казку або вірш про властивості кислот.

Підготувати повідомлення на тему : “Застосування кислот в сільському господарстві”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zip
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
4 січня 2022
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку