Урок "Хімічні властивості лугів"

Про матеріал
Матеріали уроку допоможуть сформувати знання про хімічні властивості лугів , розвивати уміння проводити хімічний експеримент, закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами та давати назви речовинам за їх формулами, формувати світоглядну та здоров’язберігаючу компетенції та розуміння значення хімії в повсякденному житті.
Перегляд файлу

Клас  8  УРОК № 47

  Тема: Хімічні властивості лугів і нерозчинних гідроксидів.

      Мета: сформувати знання про хімічні властивості основ: лугів і нерозчинних у воді; розвивати уміння проводити хімічний експеримент, спостережливість; закріпити вміння складати формули речовин за їх назвами та давати назви речовинам за їх формулами, формувати світоглядну та здоров’язберігаючу компетенції та розуміння значення хімії в повсякденному житті.

     Обладнання:

  • Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва
  • таблиця розчинності
  • Правила техніки безпеки під час роботи з лугами
  • компютер
  • зошити для практичних і лабораторних робіт
  • засоби побутової хімії

    Тип уроку: поглиблення і розширення знань.

    Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; наочні – демонстрації, лабораторний дослід; практичні – виконання завдань; репродуктивні; частково-пошукові, творчі, інтерактивні.

    Базові  поняття і терміни: основа, кислота, луг , реакція  обміну,  нейтралізація, кислотні оксиди, індикатори.

    Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоровя.

    Очікувані результати: учень: складає і пояснює формули основ; характеризує хімічні властивості основ; ілюструє властивості основ рівняннями хімічних реакцій; розрізняє основи за функціональними ознаками; експериментально розпізнає розчини лугів; висловлює судження щодо безпечного поводження з лугами та побутовими хімічними засобами.

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу.

«Просто знати - це ще не все, знання потрібно використовувати»

(І. Гете).

       Привітання, створення позитивного емоційного настрою, налаштування на активну діяльність.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

    1.Вправа «Правила»

Перед початком уроку ми з вами маємо 

дотримуватись правил техніки безпеки,

також хочу  нагадати вам   правила роботи

 в групах.

 

 

 

 

 

(на партах у дітей кружечки «світлофор» зелений –готова відповідь, жовтий –сумніваюсь,червоний- просимо допомоги)

 1. Бліц-опитування: (Бесіда з використанням прийому «Світлофор» - зелений колір – готова правильна відповідь, жовтий – сумнів, червона – ні)

1.      Які класи складних неорганічних сполук ви знаєте? (оксиди, основи, кислоти, солі)

2.      Складні речовини утворені атомами гідрогену і кислотними залишками називаються ( кислоти)

 3.      Як називаються речовини з допомогою яких виявляють кислоти, луги

 ( індикатори)

4.  У результаті взаємодії кислотного й основного оксидів  утворюється... (Сіль)

5.      Що необхідно знати, щоб правильно утворити формулу речовини

 ( валентність)

6. За кількістю атомів Гідрогену кислоти поділяються на...(Одно, двох ,триосновні)

7.    Які оксиди називають кислотними (неметалів)

8.    Яка кислота і де виробляється нашим організмом? (хлоридна  кислота, в шлунку).

9.      Які кислоти ми використовуємо в їжі?( органічні кислоти: яблучна, оцтова, щавлева, лимонна)

10.  Яку кислоту ми пємо разом з газованими напоями?(карбонатну кислоту)

11.  Складні неорганічні речовини утворені атомами металу і гідроксогрупами – це (Основи)

12.  Розчинні у воді основи називаються...(Лугами)

2.Завдання

1)  Знайдіть у правому стовпчику назви гідроксидів, формули яких знаходяться  у лівому стовпчику.

 

№п/п

Лівий стовпчик

Правий стовпчик

1.

CuOH

Барій гідроксид

2.

Fe(OH)3

Ферум(ІІ) гідроксид

3.

KOH

Купрум (ІІ)гідроксид

4.

Fe(OH)2

Купрум (І) гідроксид

5.

Cu(OH)2

Ферум (ІІІ) гідроксид

6.

Ba(OH)2

Калій гідроксид

 

2) Гра «Третє зайве»: Підкресли зайве і поясни чому.

      а)CaO, NO2,  , K2O                             

      б) NaNO3, H2SO4, H2CO3

      в) Al2O3, Li2O, ZnO

      г)SO2, CuO,  P2O5

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Ситуація. Тетянка разом з мамою вирішили зробити генеральне прибирання на кухні: вичистити поверхні кухонної плити, раковини, внутрішньої поверхні мікрохвильової печі. Для цього вони вирішили скористатись універсальним засобом для кухні «Містер Мускул». Раптом частина їдкої рідини хлюпнула мамі на руку. Жінка швидко змила її водою. Але далі завагалась: чим обробити уражену ділянку – розчином питної соди чи борної кислоти або розбавленим водою оцтом? За порадою звернулась до доньки, учениці 8 класу. Що порадила донька мамі? Чому? (відповіді дітей)

Вчитель.      Щоб зрозуміти природу речовин, їх місце серед інших сполук, процеси взаємоперетворення, необхідно вивчити хімічні властивості речовин.

Тож  продовжуємо  вивчати основи,  досліджуючи  їх  властивості.

Відкриваємо зошити її записуємо число і тему нашого уроку.

Темою  нашого сьогоднішнього уроку буде: Хімічні властивості лугів.

Зараз за допомогою таблиці  «Взаємозв’язок між класами неорганічних сполук»  припустіть, які хімічні властивості проявлятимуть основи.     

«Взаємозв’язок між класами неорганічних сполук»

 

Основний оксид

Кислота

Основа

Сіль

Кислотний оксид

           +

 

           +

 

Кислота

           +

 

           +

         +

Основа

 

            +

 

         +

Сіль

 

            +

           +

 

 

  • Яку мету ми повинні поставити перед собою?

(учні самостійно формулюють мету, вчитель доповнює.)

Відомий  французький  письменник Оноре́ де Бальза́к  говорив «Ключем до будь - якої науки є знак питання ». Я хочу вам  також   поставити  запитання :

  • Для  чого  нам   необхідно все  це знати?
  • Може   якось  можна    обійтися  без основ?

(Використання методики незакінчених речень:

"Гадаю, що...."

"Сподіваюся , що мені  це … "

"Думаю це  знати необхідно, тому що... "

Навчальна проблема:

Чи впливає склад основ на їх хімічні властивості?

На це запитання ми зможемо відповісти, коли експериментальним шляхом дослідимо властивості. Згадуючи про те, що луги - „їдкі” речовини з ними, як із кислотами, потрібно працювати в захисному одязі у гумових рукавичках і при потраплянні на шкіру теж потрібно чимось нейтралізувати цю речовину.

    А чи підійдуть ті ж самі засоби нейтралізації, що й для кислот? Що це взагалі за речовини? І на це питання ми відповімо розглянувши сьогоднішній урок.   ІV. Формування знань, вмінь, навичок

Лабораторний дослід №2

1. Дія на індикатори (тільки для лугів!)

Учні заповнюють таблицю в зошитах.

 

         Лужне

           Нейтральне

Лакмус

синій

фіолетовий

Метилоранж

жовтий

оранжевий

Фенолфталеїн

малиновий

безбарвний

Учні аналізують побачене, роблять висновки і заносять  спостереження в таблицю.

Який індикатор найкраще використовувати для визначення лугів?

2.Взаємодія основ з кислотами.

Лабораторний дослід №3

а)луги з кислотами.

 (колективне виконання роботи)

Поетапне виконання роботи:

- Налили в пробірку розчин натрій гідроксид

- Добавили фенолфталеїн.

- Що спостерігаємо?

- Чому?

- Добавили розчин хлоридної кислоти.

- Що спостерігаємо?

- А в якому середовищі фенолфталеїн безбарвний?

- Щоб подивитися, яке середовище  утворилося запишемо рівняння реакції:

NaOH+HClNaCl+H2O

- Назвемо продукти реакції.

- Яке середовище утворилося?

- А який це тип реакції?

- А тепер, ми подібні реакції будемо називати не тільки обміну, а ще й нейтралізації.

- Давайте спробуємо дати визначення реакції нейтралізації.

- Знайдемо визначення в підручнику. Прочитаємо і запишемо в зошитах.

б)взаємодія лугів з солями

CuSO4 + 2КOН = К2SO4 + Cu(OН)2

в)нерозчинні основи при нагріванні розкладаються:

Cu(OH)2CuO+H2O

- Які зміни спостерігали?

- Який це тип реакції?      

г)взаємодія лугів з солями

  FeCl3 + 3NaOН = Fe(OН)3 + 3NaCl   

FeSO4 + 2NaOН = Na24 + Fe(OН)2

д)взаємодія лугів з кислотними оксидами

Са(OH) 2 + СO2 → СаCO3 + H2O

 6KOH + P2O5 → 2K3PO4 + 3H2O

Висновок.    (учні самостійно роблять висновок)

V.  Закріплення знань на практиці

Вчитель. Зараз на моєму столі є три засоби для чищення:

  • для чищення газових плит, сантехнічних виробів
  • для миття посуду,
  • борна кислота

 Як ви думаєте, який склад цих речовин, якщо на етикетках написано: „Одягніть гумові рукавички! Бережіть очі та шкіру! Бережіть від дітей”.

 Демонстрація.

Вчитель наливає в пробірки по 1 мл засобів.

І пробірка – для чищення газових плит, сантехнічних виробів

          ІІ пробірка – для миття посуду,

          ІІІ пробірка – борна кислота

Учні беруть  лакмусовий папірець і досліджують склад речовин.

І пробірка – лакмус синій;

ІІ пробірка – лакмус жовтий;

ІІІ пробірка – лакмус червоний.

 Учні роблять висновок, що в І пробірці  речовини виготовлені на основі лугу, в ІІ- нейтральне, а в ІІІ пробірці – на основі кислоти. Відхиляють пропозицію використовувати ці засоби одночасно, оскільки існує ймовірність взаємодії між їх складовими.

Завдання. Чому відомі засоби побутової хімії «Кріт», «Містер Мускул», спричиняють опіки шкіри? Яку медичну допомогу необхідно надати в разі ураження цими речовинами?

Відповіді учнів (до складу перелічених засобів входить натрій гідроксид, який і спричиняє опіки. Медична допомога: промити великою кількістю води, обробити слабким розчином борної або оцтової кислоти

руханка  

в групах. Творче завдання «Склади сам». Членам групи скласти «живе» рівняння реакції, яке буде прикладом взаємодії лугів з іншими речовинами. Для ускладнення завдання пропонуються формули «зайвих» речовин.

Група 1.Складіть рівняння реакції, що є прикладом взаємодії лугів з солями.

Запропоновані формули, коефіцієнти, знаки (на окремих картках):

Ba(OH)2, К2SO4, BaSO4, 2КOH, 2NaNO3, 2NaOH, +, +, =

 

Група 2. Складіть рівняння реакції, що є прикладом взаємодії лугів з кислотними оксидами.  Запропоновані формули, коефіцієнти, знаки:

Сa(OH)2,CO2, CaCO3,H2O,FeO,Fe(OH)2,+,+,=

VI. Висновки уроку   Вчитель аналізує і проводить оцінювання.   

  1. Луги взаємодіють з кислотами та кислотними оксидами з утворенням солі та води.
  2. Нерозчинні у воді основи взаємодіють з кислотами з утворенням солі та води.
  3. Реакція між основою та кислотою називається реакцією нейтралізації. Відноситься до реакції обміну.
  4. Специфічною являється реакція розкладу нерозчинних основ при нагріванні на оксид та воду.

 Рефлексія. Метод незакінчених речень.

Сьогодні я дізнався… Було цікаво… Було важко… Я виконував завдання…

Я зрозумів, що… Тепер я можу… Я навчився… Я зміг… Я спробую…

Мене здивувало… Урок дав мені для мого життя… Мені захотілось…

VIІ. Домашнє завдання: підготувати кросворди, ребуси, цікаві факти про неорганічні речовини.

 

 

 

 

 


 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 березня 2019
Переглядів
15598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку