Урок "Хімічний дайджест"

Про матеріал
Хімічний дайджест проводиться для того, щоб ознайомити учнів з новинами, що стосуються хімії і є актуальними на даний час, обговорити почуте з учнями, спонукаючи їх до відтворення набутих ними раніше знань.
Перегляд файлу

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Тема: Хімічний дайджест.

Мета:

- ознайомити учнів з новинами, що стосуються хімії, обговорити почуте з учнями, спонукаючи їх до відтворення набутих ними раніше знань;

-                     розвивати вміння аналізувати отриману інформацію, порівнювати, робити висновки;

-                     виховувати в учнів прагнення до саморозвитку та самовдосконалення, а також вміння орієнтуватися у медійному просторі;

 

Навчальні засоби: матеріали для проведення експерименти(йод, папір, крохмаль, ММЗ.

 

Хід уроку:

  1.                Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутності учнів.

  1.             Оголошення теми.

Оголошення теми і мети. Роз’яснення форми роботи. Хімічний дайджест полягає в тому, що викладач повідомляє учням серію останніх новин, пов’язаних з хімією.

(Дайджест в перекладі з англійської - коротка інформація, в медійному просторі - стисле повідомлення новин).

Після кожної новини обговорюється інформація, пропонується учням виконати завдання, що стосуються певних моментів що прозвучали в повідомленні.

  1.          Основна частина.

«Хімічний дайджест»

Інформація 1. Нобелівську премію за 2021 рік присудили вченим за розробку інструменту створення молекул. Вчені розробили новий і геніальний інструмент для побудови молекул - органокаталіз. Його використання включає дослідження області нових фармацевтичних препаратів, а також допоможе зробити хімію більш екологічною. Довший час вчені вважали, що існує 2 типи доступних каталізаторів - метали та ферменти.

Бенджамін Ліст і Девід Макміллан розробили третій тип - асиметричний органокаталіз, який заснований на невеликих органічних молекулах.

Обговорення: в новинах прозвучали поняття: молекула, каталізатор, метали, ферменти. Завдання учням: пригадати визначення до цих понять, занотувати в свій інформаційний листок(для цього,

використовуючи пісочний годинник, відводиться 3 хвилини). Після цього йде колективне обговорення запропонованого завдання.

Інформація 2. Людство пройшло певні етапи свого розвитку: кам’яний вік бронзовий вік, залізний вік, а зараз, напевно, пластиковий. Це кінець, чи буде щось нове? Питання глобальне, бо пластик, попри свої позитивні характеристики наробив великої шкоди. За версіями деяких вчених, такий пластик, як поліетилен взагалі не розкладається, хоча раніше вважали, що для його розкладання потрібно 200-300 років.

От вчені і розробили нові біодеградабельні пластики, які здатні розкладатись. Молодий вчений Гліб Репіч провів експеримент, який підтвердив дану інформацію. Для цього експерименту він взяв кусочки звичайного поліетилену і шматок біодеградабельного пластику і спробував розчинити їх у розчині лугу. Учням пропонується переглянути відеоролик цього експерименту.

Обговорення: Завдання. Коли ми говоримо про поліетилен, то слід зауважити, що виготовляють його на основі хімічної речовини етилену. Учням пропонується в своїх нотатках записати формулу цієї речовини і визначити до якого ряду вуглеводнів(насичених чи ненасичених) він відноситься. На виконання завдання пропонується одна хвилина, після чого - загальне обговорення.

Інформація 3. В одному з населених пунктів чоловік вирішив перевірити, чи настільки небезпечні нітрати, як говорять. Для цього, з метою експерименту, він випив розчин нітрату(розчин мінерального добрива). На щастя, горе-експериментатор вижив. Але отруєння виявилось настільки сильним, що лікарям насилу вдалось його врятувати. Обговорення: Завдання. Учням пропонується пригадати, як поводити себе з хімічними речовинами, особливо невідомими(чи можна їх пробувати на смак, нюхати тощо). Також учням пропонується пригадати декілька овочів, які можуть накопичувати в собі нітрати.

На виконання 4 хвилини.

Інформація 4. Поговоримо про наболіле. Росія готує провокації з використанням хімічної зброї. Зокрема, вже використовувалися фосфорні бомби. Можливі також ракетні обстріли хімічних заводів, що знаходяться на території України. В результаті таких обстрілів можливе витікання різних хімічних речовин, зокрема хлору і аміаку. Обговорення: учням пропонуються завдання:

  1. Пригадати формулу молекули хлору і визначити його відносну атомну масу;
  2. Слово «аміак» використати для акроряду. Для цього на кожну літеру слово пригадати будь-яке хімічне поняття, подібно до акровірша.

Викладач пояснює учням, як себе вести у випадку хімічної атаки: хімічна атака розпочинається з глухих вибухів без явних ознак руйнування. Результатом хімічної атаки є швидка масова загибель дрібних організмів: птахів, невеликих звірів, комах. Наступна ознака - масовий прояв у людей ознак отруєння нервово-паралітичними речовинами:

-                     міоз(звуження зіниць);

-                     сіпання м’язів у місцях, де потрапили краплини отрути на шкіру;

-                     неконтрольовані сльозо- та слиновиділення;

-                     нудота, блювота;

-                     загальна слабкість;

У випадку хімічної атаки, або аварії на хімічних підприємствах слід пам’ятати, що хлор стелиться попри землю, аміак піднімається вгору. Необхідно:

-                     щільно зачинити двері, вікна, димоходи, вентиляції;

-                     заклеїти щілини у вікнах папером або скотчем.

-                     увімкнути телевізор чи радіо для отримання подальших вказівок;

-                     повідомити всіх близьких і знайомих;

-                     вимкнути побутові прилади та газ;

Якщо ви прийшли з вулиці, скиньте верхній одяг і залиште за межами дому, ретельно помийтеся водою з милом, особливо ті ділянки тіла, що були відкриті.

Якщо є загроза отруєння хлором, необхідно пам’ятати, що основний засіб боротьби - вода, тому варто підготувати ватно-марлеві пов’язки, змочені водою. При небезпеці отруєння аміаком також використовуються пов’язки змочені водою, або, по можливості, зволожений кисень.

При потраплянні фосфору на шкіру необхідно пошкоджену частину тіла занурити у воду, або рясно поливати водою, там де є краплі фосфору, можна слабким розчином соди. В жодному разі не використовувати вату чи перекис водню. Можна накласти вологі пов’язки з фізрозчином.

Інформація 5. Вороги постійно погрожують використати ядерну зброю, а також створюють аварійні ситуації на АЕС. В деяких регіонах

населення забезпечують препаратами йоду на випадок радіаційної загрози.

Обговорення: Викладач пояснює, що йод ніяким чином не зупиняє радіацію, але основне завдання - заблокувати радіоактивний йод і не дати йому проникнути в організм. Йод необхідний для функціонування щитовидної залози. Ні в якому разі не можна використовувати спиртовий розчин йоду, як пропонують деякі джерела в мережі Інтернет, бо це не тільки не допомагає, а й може нести загрозу здоров’ю. Необхідно використовувати спеціальні препарати йоду, зокрема калій йодид. Завдання. Учням пропонується записати формулу йоду і вказати, яку загальну назву має група елементів періодичної системи в якій стоїть йод.

Учням пропонується невеличкий експеримент, що дозволить пригадати якісну реакцію на йод.

(У двох пробірках є вода і низькоконцентрований розчин крохмалю (візуально прозорий). Учням пропонується у 2 пробірки внести по кілька крапель йоду. У пробірці з крохмалем йод змінить своє забарвлення. Це є свідченням якісною реакції на йод (при взаємодії йоду з крохмалем утворюється синє забарвлення)).

  1. Підсумок.

Викладач пропонує учням здати для оцінювання свої нотатки. Найактивнішим учасникам обговорення хімічного дайджесту викладач оголошує результати роботи.

 

 

Фактична інформація взята з мережі Інтернет

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
29 січня
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку