Тема: Класифікація хімічних реакцій
Реалізовувати наскрізні змістові лінії:
1. Навчальні (дидактичні):
2. Розвиваючі: сприяти формуванню
3. Виховні:
4. Практичні:
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, мобільні телефони (смартфони), хімічний посуд та реактиви, картки, ПСХЕ.
Структура уроку
І. Організаційний етап
Вітання вчителя та позитивна настанова на урок: «Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дошці вчитель пише хімічний термін (бажано до 10 та більше літер в слові).
К |
Р |
И |
С |
Т |
А |
Л |
О |
Г |
І |
Д |
Р |
А |
Т |
Згадайте гру, в яку, я впевнена, Ви неодноразово грали. Тобто завдання кожного з Вас швидко скласти певний термін (бажано хімічний чи біологічний). Кожен називає слово складене з цих літер.
Отже, можна назвати безліч слів з цього хімічного терміну.
Так само і в хімії: на даний момент відомо118 хімічних елементів, з яких 88 існують в природі, інші – отримані штучним шляхом. Кількість речовин відома на сьогодні: органічних більше 10 млн.+ неорганічних 200 тис.
Чому ж існує тільки 118 елементів, а речовин більше 10 млн.?
Учні висувають припущення.
Вчитель оголошує тему, мету та завдання уроку: «Класифікація хімічних реакцій».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Метод « Мозковий штурм»
Для цього етапу вчитель може використати інтерактивну дошку або роздати запитання на листочках. Учні по черзі мають відповідати кожен на своє запитання.
Перелік запитань:
Запитання |
Відповідь |
|
прості та складні |
|
H2, Na… |
|
Н2О, СО |
|
Запис складу речовини за допомогою, символів, індексів та дужок |
|
Цифра перед хімічною формулою |
|
Цифра після хімічного елемента, яка вказує скільки атомів входить до складу молекули |
|
Речовини, які вступають в реакцію |
|
Речовини, які утворились в результаті реакції |
|
Схеми містять дані про реагенти і продукти реакції (лише якісну характеристику) |
|
Перетворення однієї чи декількох речовин, які відрізняються одна від одної складом чи будовою молекул |
|
Умовне зображення реакції за допомогою хімічних формул і коефіцієнтів |
|
Закон збереження маси речовини Михайла Ломоносова - Лавуазьє |
|
Маса реагентів дорівнює масі продуктів реакції
|
|
Подрібнення, розчинення, перемішування |
|
Осад, світло, запах, колір, газ, тепло |
ІV. Вивчення нового матеріалу
У головному мозку людини за одну секунду відбувається від 100 000 хімічних реакцій.
Вивчення теми буде відбуватись за допомогою демонстраційного досліду школярами за вказівкою вчителя. Вчитель використовує тільки хімічну термінологію. Учні працюють в парах: один – демонструє дослід, а інший – записує рівняння реакції на дошці. Всі разом описуємо свої спостереження.
Демонстраційний дослід 1
Беремо порошок Кальцій оксиду та доливаємо воду. Що спостерігаємо? До розчину додаємо краплинами фенолфталеїн. Що спостерігаємо? Про що це свідчить? Напишіть відповідне рівняння реакції.
CaO+H2O=Ca(OH)2
Демонстраційний дослід 2
Наливаємо в пробірку розчин гідроген пероксиду. Що спостерігаємо? Додаємо до розчину Манган (IV)оксиду. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.
H2O2=H2O+O2
Демонстраційний дослід 3
Наливаємо в пробірку розчин Купрум(ІІ) сульфату та доливаємо декілька краплин Натрій гідроксиду. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.
СuSO4+NaOH=Cu(OH)2+Na2SO4
Отриманий осад нагріваємо. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.
Cu(OH)2=СuO+H2O
Демонстраційний дослід 4
Насипаємо гранули цинку в пробірку і додаємо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.
Zn+HCl=ZnCl2+H2
Після дослідів вчитель разом з учнями обговорюють ознаки реакцій, умови проходження. Вчитель на дошці, а учні в своїх зошитах заповнюють схему або таблицю класифікації хімічних реакцій (див. Таб. 1).
Таблиця 1 - Класифікація хімічних реакцій
За кількістю і складом реагентів і продуктів реакції |
За тепловим ефектом |
За наявністю каталізатора |
За зміною ступенів окиснення |
За напрямом протікання |
Сполучення |
екзотермічні |
каталітичні |
Окисно-відновні |
оборотні |
Розкладу |
ендотермічні |
некаталітичні |
Без зміни ступенів окиснення |
необоротні |
Обміну |
||||
Заміщення |
V. Узагальнення та закріплення знань
1. Прийом «Так чи ні»
За допомогою сигнальних карток зеленого кольору (символізують відповідь «Так») та червоного кольору (символізують відповідь «Ні») дати відповідь на запропоновані твердження (підняти картку відповідного кольору).
Запитання:
2. Робота в групах з картками
Вчитель школярам о групах (2-4 особи) роздає картки (Додаток 1) . Учні мають обрати відповідну колонку (тобто до якої з реакцій належить дана схема реакції) та обкруглити букву в цій колонці. В результаті школярі мають отримати назву хімічного елементу.
Схема реакції |
Обмін |
Сполучення |
Розклад |
Заміщення |
Fe+Cl2→ |
О |
К |
Р |
Н |
NaOH+HNO3→ |
С |
К |
І |
А |
Fe(OH)2→ |
Т |
Н |
Е |
С |
Ca+CuSO4→ |
И |
Р |
М |
Н |
Na+O2→ |
С |
О |
І |
Д |
FeCl2+KOH→ |
Н |
Ь |
Р |
Й |
3. Тестування в сматфонах Classtime.com (Режим доступу: https://www.classtime.com/library/question-sets/73198f2f-4dfa-40b5-8fbd-69d8c3415593)
Командна гра на платформі Classtime.com за темою: «Класифікація хімічних реакцій» (Рис..1). Учні виконують завдання на мобільних телефонах. На інтерактивній дошці демонструється в on-line командна гра «Поборіть міське забруднення» (Рис..2). Від роботи кожного залежить спільний результат. В інтерактивній грі будується будинок із зеленими насадженнями, листя яких перетворюють вуглекислий газ від викидів заводів та вихлопних газів автомобілів на кисень.
Рис.1. Вигляд тестів
Рис.2. Командна гра «Поборіть міське забруднення»
По завершенні тестування вчитель відкриває правильні відповіді, учні в команді аналізують помилки.
Вчитель задає запитання:
VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Прийом «Мікрофон»
За допомогою уявного мікрофона учні роблять висновки.
VІІ. Домашнє завдання
Сполучення
Розкладання
Обміну
Заміщення.
Додаток 1
Схема реакції |
Обмін |
Сполучення |
Розклад |
Заміщення |
Fe+Cl2→ |
О |
К |
Р |
Н |
NaOH+HNO3→ |
С |
К |
І |
А |
Fe(OH)2→ |
Т |
Н |
Е |
С |
Ca+CuSO4→ |
И |
Р |
М |
Н |
Na+O2→ |
С |
О |
І |
Д |
FeCl2+KOH→ |
Н |
Ь |
Р |
Й |
Схема реакції |
Обмін |
Сполучення |
Розклад |
Заміщення |
H2O2→ |
М |
К |
Л |
Н |
Na2O+H2О→ |
С |
А |
І |
Р |
Cu(OH)2→ |
Р |
А |
Н |
Т |
Ва+CuSO4→ |
И |
Р |
М |
Т |
Сa+O2→ |
С |
А |
І |
Д |
FeCl3+KOH→ |
Н |
Ь |
Р |
Й |