Урок Хімія 9 клас " Класифікація хімічних реакцій"

Про матеріал
Розробка уроку хімії в 9 класі. До розробки додано додатки та вказано сайти, які використовувались на даному уроці.
Перегляд файлу

Тема: Класифікація хімічних реакцій

Мета: формувати

  • ключові компетентності:
  • Соціальну та громадянську компетентності: вчити працювати в команді, конструктивно комунікувати в різних середовищах, висловлювати різні погляди;  реалізовувати громадянські права та свободи.
  • Екологічну грамотність і здоровий спосіб життя: розвивати уміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки між станом природного довкілля і здоров’ям, добробутом і  безпекою громади; аналізувати вплив способу життя на добробут і безпеку (особисту і громадську.
  • Спілкування державною та хімічною мовою: формувати уміння усно й письмово висловлювати свою думку, слухати співрозмовника, тлумачити базові концепції щодо забезпечення добробуту, здоров’я та безпеки; обговорювати, дискутувати й презентувати своє бачення та спільне рішення).
  •    предметні компетентності:
  • Основні компетентності у природничих науках і технологія: вчити  застосовувати знання з природничих наук (бережливого природокористування) для забезпечення добробуту, здоров’я і безпеки;  установлювати причино-наслідкові зв’язки між природним та соціальним довкіллям).
  •              Інформаційно-цифрова компетентність: розвивати уміння користуватися мобільним інтернетом для проходження тестових завдань.
  • Уміння вчитися впродовж життя: вчити здійснювати самооцінювання та самоконтроль.
  • Ініціативність і підприємливість: розвивати уміння усвідомлювати власні слабкі та сильні сторони.

Реалізовувати наскрізні змістові лінії:

  •     «Екологічна безпека і сталий розвиток»: усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність;
  •     «Громадянська відповідальність»: ознайомити учнів зі здобутками вітчизняних учених та їхньою громадянською позицією, навчити працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи;
  •     «Здоров'я і безпека»: навчити дотримуватися правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; сформувати обізнаність із заходами безпеки під час реакції горіння, маркованням небезпечних речовин;
  •     «Підприємливість і фінансова грамотність»: націлити учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень.

Цілі уроку:

1. Навчальні (дидактичні):

  • ознайомити учнів з типами класифікації хімічних реакцій;
  • забезпечити умови для засвоєння учнями понять: реакція сполучення, реакція розкладу, реакція обміну, реакція заміщення, екзотермічна реакція, ендотермічна реакція; окисно-відновні реакції;
  • закріпити і розширити знання учнів про хімічні реакції, уміння складати рівняння хімічних реакцій;
  • наводити приклади основних типів хімічних реакцій.

2. Розвиваючі: сприяти формуванню

  • умінь виділяти загальні і суттєві ознаки і властивості;
  • умінь побачити проблему і знайти шляхи її вирішення;
  • умінь застосовувати отримані знання на практиці і оцінювати результати виконаних дій;
  • продовжити розвиток самостійності, уміння працювати в колективі.

3. Виховні:

  • сприяти формуванню пізнавальної зацікавленості предметом;
  • сприяти в ході уроку формуванню комунікативної та інформаційної компетенції.

4. Практичні:

  • виконання демонстраційних дослідів;
  • вміння працювати з лабораторним обладнанням та реактивами;
  • дотримання правил т/б.

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, мобільні телефони (смартфони), хімічний посуд та реактиви, картки, ПСХЕ.

 

Структура уроку

 І. Організаційний етап

Вітання вчителя та позитивна настанова на урок: «Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку(хором) : «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На дошці вчитель пише хімічний термін (бажано до 10 та більше літер в слові).

К

Р

И

С

Т

А

Л

О

Г

І

Д

Р

А

Т

Згадайте гру,  в яку, я впевнена, Ви неодноразово грали.  Тобто завдання кожного з Вас швидко скласти певний термін (бажано хімічний чи біологічний).  Кожен називає слово складене з цих літер.

Отже, можна назвати безліч слів з цього хімічного терміну.

Так само і в хімії: на даний момент відомо118 хімічних елементів, з яких 88 існують в природі, інші – отримані штучним шляхом.  Кількість речовин відома на сьогодні: органічних більше 10 млн.+ неорганічних 200 тис.

Чому ж існує тільки 118 елементів, а речовин більше 10 млн.?

Учні висувають припущення.

Вчитель оголошує тему, мету та завдання уроку: «Класифікація хімічних реакцій».

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Метод « Мозковий штурм»

Для цього етапу вчитель може використати інтерактивну дошку або роздати  запитання на листочках. Учні по черзі мають відповідати кожен на своє запитання.

Перелік запитань:

Запитання

Відповідь

  1.    Які бувають речовини?

прості та складні

  1.    Що таке прості речовини? Приклад.

H2, Na…

  1.    Що таке складні речовини? Приклад.

Н2О, СО

  1.    Що таке хімічна формула?

Запис складу речовини за допомогою, символів, індексів та дужок

  1.    Що таке коефіцієнт?

Цифра перед хімічною формулою

  1.    Що таке індекс?

Цифра після хімічного елемента, яка вказує скільки атомів входить до складу молекули

  1.    Що таке реагенти або вихідні речовини?

 Речовини, які вступають в реакцію

  1.    Що таке продукти реакції?

Речовини, які утворились в результаті реакції

  1.    Що таке схема реакції?

Схеми містять дані про реагенти і продукти реакції (лише якісну характеристику)

  1.  Що таке хімічна реакція?

Перетворення однієї чи декількох речовин, які відрізняються одна від одної складом чи будовою молекул

  1.  Що таке хімічне рівняння?

Умовне зображення реакції за допомогою хімічних формул і коефіцієнтів

  1.  Закон, який допомагає нам урівняти рівняння реакції?

Закон збереження маси речовини Михайла Ломоносова - Лавуазьє

  1.  Сформулюйте закон збереження маси речовин?

Маса реагентів дорівнює масі продуктів реакції

 

  1.  Які умови проходження реакцій Ви пам’ятаєте?

Подрібнення, розчинення, перемішування

  1.  Ознаки проходження рівнянь реакцій?

Осад, світло, запах, колір, газ, тепло

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

У головному мозку людини за одну секунду відбувається  від 100 000 хімічних реакцій.

Вивчення теми буде відбуватись за допомогою демонстраційного досліду школярами за вказівкою вчителя. Вчитель використовує тільки хімічну термінологію. Учні працюють в парах: один – демонструє дослід, а інший – записує рівняння реакції на дошці. Всі разом описуємо свої спостереження.

Демонстраційний  дослід 1

Беремо порошок Кальцій оксиду та доливаємо воду. Що спостерігаємо? До розчину додаємо краплинами фенолфталеїн. Що спостерігаємо? Про що це свідчить? Напишіть відповідне рівняння реакції.

CaO+H2O=Ca(OH)2

Демонстраційний дослід 2

Наливаємо в пробірку розчин гідроген пероксиду.  Що спостерігаємо? Додаємо до розчину Манган (IV)оксиду. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.

H2O2=H2O+O2

Демонстраційний дослід 3

Наливаємо в пробірку розчин Купрум(ІІ) сульфату та доливаємо декілька краплин Натрій гідроксиду. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.

СuSO4+NaOH=Cu(OH)2+Na2SO4

Отриманий осад нагріваємо. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.

Cu(OH)2uO+H2O

Демонстраційний дослід 4

Насипаємо гранули цинку в пробірку  і додаємо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? Напишіть відповідне рівняння реакції.

Zn+HCl=ZnCl2+H2

Після дослідів вчитель разом з учнями обговорюють ознаки реакцій, умови проходження.  Вчитель на дошці, а учні в своїх зошитах заповнюють схему або таблицю класифікації хімічних реакцій (див. Таб. 1).

Таблиця 1 - Класифікація хімічних реакцій

За кількістю і складом реагентів і продуктів реакції

За тепловим ефектом

За наявністю каталізатора

За зміною ступенів окиснення

За напрямом протікання

Сполучення

екзотермічні

каталітичні

Окисно-відновні

оборотні

Розкладу

ендотермічні

некаталітичні

Без зміни ступенів окиснення

необоротні

Обміну

Заміщення

 

V. Узагальнення та закріплення знань

1. Прийом «Так чи ні»

За допомогою сигнальних карток зеленого кольору (символізують відповідь «Так») та червоного кольору (символізують відповідь «Ні») дати відповідь на запропоновані твердження (підняти картку відповідного кольору).

Запитання:

  1.               Реакція, яка відбувається з виділенням теплоти називається екзотермічною (Так).
  2.               Результатом реакції  обміну є тільки один продукт (Ні).
  3.               Хімічних елементів більше, ніж речовин (Ні).
  4.               Реакція взаємодії кальцію і хлоридної кислоти належить до реакцій заміщення (Так).
  5.               Каталізатори — речовини, що змінюють швидкість хімічної реакці, а самі залишаються хімічно й кількісно незмінними (Так).
  6.               А+В=С – це реакція заміщення (Ні).
  7.               За оборотністю реакції поділяють на оборотні та необоротні (Ні).
  8.               Реагентом є тільки одна речовина – це реакція розкладання (Так).
  9.               Реакція нейтралізації належить до реакцій обміну ( Так).
  10.          Оборотна реакція належить до реакцій класифікації за зміною ступенів окиснення (Ні).

2. Робота в групах з картками

Вчитель школярам о групах (2-4 особи) роздає картки (Додаток 1) . Учні мають обрати відповідну колонку (тобто до якої з реакцій належить дана схема реакції) та обкруглити букву в цій колонці. В результаті школярі мають отримати назву хімічного елементу.

Схема реакції

Обмін

Сполучення

Розклад

Заміщення

Fe+Cl2

О

К

Р

Н

NaOH+HNO3

С

К

І

А

Fe(OH)2

Т

Н

Е

С

Ca+CuSO4

И

Р

М

Н

Na+O2

С

О

І

Д

FeCl2+KOH

Н

Ь

Р

Й

 

3. Тестування в сматфонах  Classtime.com (Режим доступу: https://www.classtime.com/library/question-sets/73198f2f-4dfa-40b5-8fbd-69d8c3415593)

 Командна гра на платформі Classtime.com за темою: «Класифікація хімічних реакцій» (Рис..1). Учні виконують завдання на мобільних телефонах. На інтерактивній дошці демонструється в on-line командна гра «Поборіть міське забруднення» (Рис..2).  Від роботи кожного залежить спільний результат. В інтерактивній грі будується будинок із зеленими насадженнями, листя яких перетворюють вуглекислий газ від викидів заводів та вихлопних газів автомобілів на кисень.

Рис.1. Вигляд тестів

Рис.2. Командна гра «Поборіть міське забруднення»

 По завершенні тестування вчитель відкриває правильні відповіді, учні в команді аналізують помилки.

Вчитель задає запитання:

  •        «Під час якого процесу в командній грі вуглекислий газ перетворювався на кисень? (Фотосинтез).
  •        До яких наслідків приводить надлишок вуглекислого газу в повітрі? (Парникового ефекту)
  •        До яких наслідків для нашої планети призводить збільшення парникового ефекту?
  •        Що може зробити кожний мешканець нашого міста, щоб зменшити парниковий ефект та ступінь забруднення повітря?

VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Прийом «Мікрофон»

За допомогою уявного мікрофона учні роблять висновки.

  •        Хімічні реакції класифікуються за такими ознаками: 1) зміна або відсутність зміни кількості реагентів і продуктів реакції; 2) за зміною ступенів окиснення: 3) за наявністю каталізатора; 4) за тепловим ефектом; 5) за наявністю каталізатора.
  •        За зміною або відсутністю зміни кількості реагентів реакції поділяють на: сполучення, розкладу, обміну, заміщення.
  •        За зміною ступенів окиснення реакції поділяють на: окисно-відновні та без зміни ступенів окиснення.
  •        За тепловим ефектом реакції бувають екзо- та ендотермічними.
  •        За наявністю каталізатора – каталітичні та некаталітичні.
  •        За ступенем перетворення реактантів: оборотні та необоротні.

VІІ. Домашнє завдання

C:\Users\Александр\Downloads\qrcode-20191110105304.png

  •                 Навести по два приклади рівнянь реакцій в зошиті:

Сполучення

Розкладання

Обміну

Заміщення.

 


Додаток 1

 

Схема реакції

Обмін

Сполучення

Розклад

Заміщення

Fe+Cl2

О

К

Р

Н

NaOH+HNO3

С

К

І

А

Fe(OH)2

Т

Н

Е

С

Ca+CuSO4

И

Р

М

Н

Na+O2

С

О

І

Д

FeCl2+KOH

Н

Ь

Р

Й

 

Схема реакції

Обмін

Сполучення

Розклад

Заміщення

H2O2                           

М

К

Л

Н

Na2O+H2О

С

А

І

Р

Cu(OH)2

Р

А

Н

Т

Ва+CuSO4

И

Р

М

Т

Сa+O2

С

А

І

Д

FeCl3+KOH

Н

Ь

Р

Й

 

 

doc
Додав(-ла)
Гудзь Iра
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
4642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку