Тема: Узагальнення знань з теми «Хімічні реакції»
Мета уроку:
Знаннєвий компонент – сформувати знання і розуміння суті понять: хімічна реакція, ступінь окиснення, окисник, відновник, процеси окиснення і відновлення, тепловий ефект реакції, швидкість хімічних реакцій; наводить приклади основних типів хімічних реакцій; відновників і окисників.
Діяльнісний компонент – навчити визначати ступені окиснення елементів у сполуках за їхніми формулами, розрізняти реакції сполучення, заміщення, обміну, розкладу; окисно-відновні та реакції без зміни ступеня окиснення; екзо- та ендотермічні, оборотні й необоротні реакції; окисники і відновники; валентність і ступінь окиснення елемента; складати хімічні формули бінарних сполук за ступенями окиснення елементів; рівняння найпростіших окисно-відновних реакцій на основі електронного балансу, термохімічні рівняння; рівняння оборотних і необоротних реакцій; класифікує реакції за різними ознаками; характеризувати процеси окиснення, відновлення, сполучення, розкладу, заміщення, обміну; вплив різних чинників на швидкість хімічних реакцій; роль окисно-відновних процесів у довкіллі; застосовувати закон збереження маси речовин для складання рівнянь хімічних реакцій.
Ціннісний компонент – навчити обґрунтовувати процеси окиснення та відновлення з погляду електронної будови атомів; висловлювати судження про значення хімічних реакцій та знань про них у природі, промисловості, побуті.
Розвивати ключові компетентності:
Реалізовувати наскрізні змістові лінії:
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Форма проведення: урок-гра.
Форми роботи: робота з мультимедійними засобами навчання, робота в малих групах, колективна, індивідуальна робота і в парах.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки-завдання, мультимедійні засоби навчання (проектор, комп’ютер ).
«Збиратися разом – це початок, триматися разом – це процес, працювати разом – це успіх»
Г. Форд
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Привітання, побажання хорошого настрою.
Рефлексія. Вчитель пропонує всім учням провести вправу « Світлофор» (заздалегідь вчитель має покласти на парту три паперові фігури: червоного, жовтого та зеленого кольору – Додаток 1). Учні вибирають один із трьох кольорів.
Червоний – страх, переживання, погане самопочуття.
Жовтий – байдужість, спокій.
Зелений – гарний настрій, готовність до роботи).
ІІ. Етап перевірки виконання домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація і мотивація навчальної діяльності
Сьогоднішній урок ми проведемо у формі гри. Наша мета – узагальнити і систематизувати знання про класифікацію хімічних реакцій за різними ознаками з метою підготовки до контрольної роботи; удосконалити вміння працювати самостійно, допомагати іншим та працювати в групах.
IV. Узагальнення та систематизація набутих знань
1. Плакат думок (приклад малюнок 1)
Потрібно об’єднати учнів у пари чи групи (3-4). Гарний різновид вправи для інтровертів, тих, хто не любить публічно виступати чи краще сприймає інформацію візуально. В центрі плакату або А4 учні пишуть слово «Реакції» і потім добирають всі терміни, які пов’язані з даним терміном. Людина, яка пише термін, має обов’язково пояснити як він зв’язаний з ключовим словом.
Рис.1. Плакат думок
1. Мозковий штурм
Учням по черзі вчитель (або вибраний вчителем учень) задає питання дуже швидко. Учні мають дуже швидко відповідати на їх. Ніхто не має права виправляти, якщо відповідь на запитання неправильна. Тільки після закінчення обговорюються невірні відповіді.
Запитання:
Клас ділиться на групи по 4-6 учнів в кожній. Всі отримують однакове завдання – написати, де в нашому житті проходять хімічні реакції і які саме. Написати хімічне рівняння, урівняти та класифікувати його за всіма вивченими класифікаціями. Можна використовувати гаджети.
Індивідуальна робота – завдання відрізняються за складністю, тому вчитель роздає їх згідно можливостей учнів ( 1 рівняння -1 учень). В завданні необхідно проставити ступені окиснення, розставити коефіцієнти згідно методу електронного балансу, вказати окисник/відновник та процеси окиснення/відновлення.
Окисно - відновні реакції
1. H2S + K2Cr2O7 + H2SO4 → S + Cr2(SO4)3 + K2SO4 + H2O.
2. PbO2 +MnSO4 + H2SO4 → HMnO4 +PbSO4 + H2O.
3. MnO2 + KClO3 + KOH → K2MnO4 + KCl + H2O.
4. NaCrO2 + Br2 + NaOH → Na2CrO4 + NaBr + H2O.
5. K2Cr2O7 + SnSO4 + H2SO4 → Cr2(SO4)3 + Sn(SO4)2 + H2O + K2SO4 .
6. Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2S + H2O.
7. Cu + HNO3 → Cu(NO3)2 + NO2 + H2O.
8. Ni + H2SO4 → NiSO4 + SO2 + H2O.
9. Fe + HNO3 → Fe(NO3)3 + NO + H2O.
10. Co + HNO3 → Co(NO3)2 + N2 + H2O.
Учні розбиваються по групах - 2-3 учні в кожній.
Режим доступу до ігор: https://learningapps.org/7906181
Режим доступу: https://learningapps.org/4475664
Режим доступу: https://learningapps.org/4667981
Рис.4. Гра «Типи хімічних реакцій»
Всім учням класу необхідно зайти на сайт та ввести код (шестизначне число). Всі учні класу автоматично розподіляються на чотири команди. На екрані дошки чітко видно успіхи своєї команди. По закінченню гри школярі бачать якість своєї роботи не тільки в групі, а й особисто своїх знань.
Рис.5. Вхід на сайт та вигляд тесту
Рис.6. Вигляд тесту на екрані учня
Рис.7. Звіт тестування
V. Підведення підсумків. Оцінювання роботи учнів
VІ. Домашнє завдання
Учням даються 3 твердження про цю речовину. На наступний урок вони мають сказати, що там. Якщо відповідь відсутня, вчитель надає ще два твердження про цю речовину.
Твердження:
Рефлексія Вчитель пропонує всім учням знову провести вправу « Світлофор».
Додаток 1
Додаток 2
Окисно - відновні реакції
H2S + K2Cr2O7 + H2SO4 → S + Cr2(SO4)3 + K2SO4 + H2O |
PbO2 +MnSO4 + H2SO4 → HMnO4 +PbSO4 + H2O |
NO + O2 → NO2 |
C +O2 → CO |
C+ O2 →CO2 |
Zn + HCl →ZnCl2 + H2 |
Mg + HСl = MgСl2 + H2 |
N2 + O2 → NO |
Co + HNO3 → Co(NO3)2 + N2 + H2O |
Fe + HNO3 → Fe(NO3)3 + NO + H2O |
Ni + H2SO4 → NiSO4 + SO2 + H2O |
Cu + HNO3 → Cu(NO3)2 + NO2 + H2O |
Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2S + H2O |
K2Cr2O7 + SnSO4 + H2SO4 → Cr2(SO4)3 + Sn(SO4)2 + H2O + 2SO4 |
NaCrO2 + Br2 + NaOH → Na2CrO4 + NaBr + H2O |
MnO2 + KClO3 + KOH → K2MnO4 + KCl + H2O |