Урок-подорож проведено з метою навчати учнів виразно читати, аналізувати прочитане, виділяти в творі головну думку, розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу; ознайомити з творами поетів і письменників, які оспівували хліб, із народними звичаями та обрядами; розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини, повагу до праці хлібороба, бережливе ставлення до хліба.
Тема. Хліб – усьому голова. Т. Коломієць «Хліб».
Мета. Навчати учнів виразно читати, аналізувати прочитане, виділяти в творі головну думку, розширити знання дітей про шлях хліба з поля до столу; ознайомити з творами поетів і письменників, які оспівували хліб, із народними звичаями та обрядами; розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини, повагу до праці хлібороба, бережливе ставлення до хліба.
Обладнання: карта подорожі, таблиця слів, ілюстрації
Тип уроку: урок-подорож
Хід уроку
І Організація класу
І найкращого бажати.
Погляньмо всі одне на одного і разом привітаємось:
- Доброго ранку!
Руку другу скоріш протягни
І міцніше долоньки стисни.
Скажемо лагідно : «Щастя тобі, я бажаю всім і собі!»
ІІ Актуалізація опорних знань
«Для учнів 2 класу Попівської ЗОШ І-ІІІ ступенів».
Щоб відкрити цю скриньку, потрібно виконати завдання.
1) Мовна розминка
1. Артикуляційні вправи.
Повторення артикуляції звуків [ч], [ш].
Проговорення чистомовки за командами «Пошепки»,
«Голосно».
На печі, на печі
Смачні та гарячі
Пшеничні калачі.
Хочеш їсти калачі —
Не лежи на печі.
Слова-«блискавки».
Вчитель на мить показує учням слово, записане на картці. Діти повинні встигнути прочитати його. (Хліб, пекар, млин, комбайн, пшениця)
Слово-«пеньок»,
Вчитель дуже швидко показує картку з записаними кількома однаковими словами, серед яких є слово, яке відрізняється від інших однією буквою. Учням необхідно назвати це слово — «пеньок». (Торт, порт, торт; пиріг, пиріг, поріг)
— Подумай і продовж прислів'я.
м а
на зер но
бік пше ниця
мука ком байн
зерно хліби на
рушник
пекарня
5. Робота з таблицею
х . л і б
б . л . ш
б . б . и к
б . р . н . а
б . л . а
т . с . е . к о
к . л . ч
п . р . г
к . е . д . л ь
п . ч . в о
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Круглий, мов сонечко,
Щедрий, мов сонечко.
На черінь посунеться —
І стоїть красується.
З печі — та на блюдо: їжте мене, люди,
На здоров'ячко.
(Хліб)
( Вчитель дістає лист зі скриньки, читає)
«Я той, хто все знає про хліб. А ви хочете дізнатися, з чого роблять хліб, як хліб прийшов до вас на стіл. Тож запрошую до цікавої подорожі»
(Вчитель дістає зі скриньки малюнок із зображення хлібороба і карту подорожі)
Фізкультхвилинка
IV Робота над новим матеріалом
1. Зупинка «Пшеничний лан»
Сонечко сяє.
Небо сміється,
А навкруги — чарівна рослина
До землі гнеться.
Жовтенька, ніби золото.
Має насіннячко дрібне
Й вусики довгі.
Пшениця — дуже давня культура. Вона була відома у багатьох країнах понад 10 тисяч років тому. На території України пшеницю сіяли майже 5 тисяч років тому.
2. Зупинка «Казкова»
- Діти, чи знаєте ви, з чого починається хліб? Який шлях долає маленька зернинка, щоб потрапити із поля до нас на стіл? Тож слухаємо казочку про подорож зернинки (Розповідають підготовлені учні, під час розповіді демонструють ілюстрації)
10. І ось він -
Хлібчик духовитий -
З хрустом кірочки смачним,
Ось він -
Теплий, мов налитий
Щедрим сонцем золотим.
І на стіл у кожен дім
Завітав, з'явився він.
3. Зупинка «Народознавча»
«Народ скаже, як зав’яже»
Хліб і рушник — одвічні людські символи. Хліб і сіль на вишитому рушникові — гостинність українського народу.
У ч е н ь. А я знаю прислів'я про хліб.
- "Без хліба немає обіду", — кажуть у народі. Не вистачає хліба до обіду — і всі кладуть ложки.
Хліб на столі — то найбільше багатство. До нього необхідно ставитись зі святістю.
А ще в народі кажуть: "Не кидайся хлібом — він святий". Кинути хліб — то великий гріх^Хліб завжди шанували, як святиню, цінували.
Дуже багато народних звичаїв пов'язано з хлібом.
4 зупинка "Історична "
Є таке страшне слово — голод. Людина, яка пережила його, із жахом чує це слово. А скільки довелося нашому народові пережити в голодне лихоліття! У роки Великої Вітчизняної війни не тільки від куль, а й від голоду помирали люди. Ви, мабуть, чули про блокаду Ленінграда. Блокадний пайок важив трохи більше 100 грамів, а самого хліба в ньому була 10 частина. Лініями окопів покраяні поля, сплюндровані війною села. Але як тільки далі відходив фронт, ураз люди бралися за хліб. Він був із домішками трав, картопляних лушпайок, але все одно — хліб, і хліб для живих.
А ще був страшний голодомор в Україні 33-го року. Скрізь, як говорив Шевченко, "село неначе погоріло, неначе люди подуріли". Від голоду помирали і дорослі, і малі. Шматок хліба коштував стільки ж, як і саме життя. І зараз кожен, хто пережив цей страшний голод, ніколи, до кінця своїх днів, не кине шматок хліба на землю, бо перед ним завжди будуть очі тих, хто помер від голоду у ті страшні часи. І коли вам скажуть, що є легкий хліб, то знайте — це неправда. Є гіркий хліб, є солодкий зароблений, є позичений чорний, є білий дарований, є солоний горьований. А легкого хліба немає.
5 зупинка «Літературна»
1. Читання оповідання вчителем.
2. Словникова робота.
Читання словосполучень «луною» за вчителем: золотава шкоринка, позолота від вогню, золоте зерно, в золотому колоссі, на стеблині золоченій, золоте проміння, золоті руки.
3. Гра «Не перервіть ланцюжок».
Учні одне за одним читають текст по одному реченню. Фізкультхвилинка
4. Гра «Розвідники».
— Виділіть слова, що свідчать про те, як прийшов хліб на стіл. Посіяли — доглянули — змололи — спекли — принесли — поклали.
5. Гра «Хвости».
Учитель читає початок речення, а учні знаходять усе речення.
V Підсумок уроку
Що нового, цікавого дізналися?
Шануйте ж хліб, бо в кожному шматочку
Краплина поту, праці, доброти,
І знайте, щоб дійти до столу,
Через нелегкий шлях повинно зернятко пройти.
Щоб ви сьогодні ласували хлібом,
Не знали горя і великої біди,
Зернятко проросло, набралось сили
І золотою паляницею прийшло сюди.
Не дайте ж впасти жодній крихті хліба,
Не допустіть, щоби стоптали люди злі її.
Тоді зернина вас осяє сяйвом світлим
І завжди буде хліб на вашому столі.
VІ Домашнє завдання
1. Скласти пам’ятку-правила про бережливе ставлення до хліба.
2. Читати і переказувати оповідання Тамари Коломієць «Хліб»