20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Хлібом славиться земля"

Про матеріал

Інтегрована розробка уроку-мандрівки (природознавство, трудове навчання, музика) за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ для 1 класу.

Перегляд файлу

Тема. Хлібом славиться Земля

Тема  (природознавство). Узагальнюючий урок  «Світ неживої природи»

Мета. Удосконалювати знання учнів про предмети неживої природи, визначати їх значення в природі. Вчити (за допомогою вчителя) робити висновки - узагальне­ння за результатами виконаних практичних навчальних завдань. Сприяти стимулюванню навчальних досягнень першокласни­ків та збереження їх здоров'я шляхом введення в урок здоров’язбережувальних технологій (танцювальна фізкультхвилинка, релаксація). Розвивати комунікативні навички, пізнавальну та дослід­ницьку діяльність; вміння висловлювати взаємозв'язки в довкіллі. Виховувати взаємоповагу під час роботи в групах, дбайливе ставлення до природних багатств, любов до хліба.

Тема (трудове навчання). Аплікація з паперу. Ескіз виробу. Послідовність дій під час створення аплікації. Практична робота: виготовленя сюжетних казкових композицій.

Мета. Закріпити знання й уміння учнів виготовляти сюжетні аплікації; навчити створювати композиції на теми українських народних казок; закріпити навички роботи з ножицями та клеєм; розвивати творчість, художню уяву, просторове мислення; виховувати любов до усної народної творчості, а саме до казок, повагу до хліба.

Тема (музичне мистецтво). У королівстві співучих мелодій. Я. Степовий «Колискова». Латиська народна пісня «Ой, я жу-жу»

Мета. Розширювати уявлення учнів про емоційний зміст музики; активізува-

ти образне мислення учнів; засвоїти поняття «народна музика», «вокальна музика», «колискова»; розвивати творчу фантазію, уяву, уміння імпровізувати; виховувати вокальні, виконавські навички, інтерес до музики, співу.

Тип уроку: комбінований урок.

Форма проведення: урок - мандрівка.

Обладнання уроку: ІКТ, музичний супровід «Колискова» Я. Степового, колоски (пшеничні, або житні), зупинки подорожі «Скарби неживої приро­ди», роздатковий матеріал, кольорові олівці, кольоровий папір, картон, пензлики для клею, ножиці, серветки для рук,  ілюстрації до українських казок.

                                                                 Хід уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід («Колискова» Я. Степового).

І. Організація класу. (2 хв)

Доброго ранку, доброго дня!

Хай посміхаються діти щодня!

Кожному дому щастя бажаємо,

Маку — цвітіння, житу — врожаю,

Небові — миру, голубу — неба.

Кожній дитині — усього, що треба.

Барометр настрою.

- Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.

Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.

А тепер уявіть, що ви – пшеничний колос, а ваші долоньки – колоски. На небі світить яскраве сонечко, наші колосочки повільно тягнуться до нього... і стають такими життєдайними. Який настрій виникає у вас?

— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.

II. Актуалізація опорних знань. (3 хв)

-Діти, сьогодні вранці, коли я йшла до школи і милувалася красою осені, то побачила, що на дорозі лежав ось цей колосок. Багато людей проходило поруч і ніхто не звертав на нього уваги. Мені стало жаль, що він лежав самотньо і був непотрібний нікому.

-Діти, на вашу думку, як він  потрапив до нас? Де ростуть колоски?
-Давайте допоможемо йому дізнатися про себе більше.
- Діти, а для чого людям потрібні колоски? (Відповіді дітей.)
- А давайте кожен із вас потримає колосочок у своїх руках, пожаліє його та поділиться своїми думками, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «Хліб».

   Вправа « Погода»

- Тож давайте розкажемо колоску про погоду!

  •              Яка зараз пора року ?
  •              Який місяць?
  •              Чи гріє сонечко ?
  •              Який стан неба?
  •              Який вітер?
  •              Які опади ви  спостерігали?

    IIІ. Повідомлення теми й мети уроку. (2 хв)

1. Ігровий момент.

- Колосок з нами подорожуватиме. Він хоче побачити, що ми вже вміємо, знаємо.

У  нас дуже багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед!

- Сьогодні на уроці ми згадаємо і повторимо все, що вивчили про неживу природу, заглянемо у казку, у світ співучих мелодій.

2. Робота з віршем

Подивись, мій милий друг,

Що знаходиться навкруг?

Небо ясно - голубе,

Сонце світить золоте,

Місяць з зірочками сяє,

Вітер з квіточками грає,

Хмарка в небі пропливає.

Вода прозора мов сльоза,

Повітря чисте і трава,

Комахи, звірі і птахи

Людина і погода –

Усе це навкруги….( природа).

IV. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

Складання асоціативного куща «Нежива природа»

• Що таке природа?

• Яка буває природа?

• Що належить до живої природи?

• Що належить до неживої природи? 

http://www.subject.com.ua/lesson/nature/1klas/1klas.files/image007.jpg

ПІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

  • Зупинка «На гостину до Сонечка»(4 хв)

 Щоб дізнатися, яка перша зупинка, нам треба відгадати загадку.

За лісами, за горами  золотий кружок встає.

 Що це?(Сонце)


Робота в групах

  1.             група - Які предмети, схожі на Сонце? ( Соняшник, кульбабка, апельсин)        

    

  1.             група - розповідь про Сонце.

(Сонце – зоря, величезна розпечена куля. Сонце випромінює світло і тепло. Воно жовто-гарячого кольору, круглої форми. Сонце – джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів…)

  1.             група - що дає Сонце Землі.

Висновок: Сонце дає Землі тепло, світло, енергію, красу, життя. Отже, наш Колосок теж не зможе рости без сонячного тепла.

 

  • Зупинка «До повітряного замку» (4 хв)

Відгадування загадки.

Де не ступиш, всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш ( повітря).

- Давайте пригадаємо про повітря.

(Завдання для груп)

  1. група -  властивості повітря;

(Повітря прозоре, без запаху, смаку, безбарвне)

  1.             група -  забруднювачі повітря;

(Забруднювачами повітря є транспорт, заводи, дим,..)

  1.             група -  кому потрібне повітря.

(Повітря потрібне всім живим організмам: тваринам, рослинам, людям).

Висновок: Повітря - це наше життя і його слід берегти від забруднення.

Колосок теж не може обійтися без повітря.

 Фізкультхвилинка (1 хв)

-А тепер трішки відпочинемо.

А ми зерно сіяли, сіяли(сіємо)

У земельку чорную, свіжую.(нахиляємося до землі і присісти)

І з'явились перші листочки,

А з них повні, тугі колосочки. (Потихеньку підійматися і підняти руки вгору)

До сонечка повернулись. (повернулись до вікна)

І сонечку усміхнулись.

Вітер колоски гойдає,

До землі їх нахиляє.

Вони з нею розмовляють,

А діти тихенько за парти сідають.

  •             Зупинка «Завітала в гості казка» (12 хв)
  1.          Вступна бесіда.

Чарівний світ казок усіх вітає,

Дарує він нам радість, сміх,

Там диво-дивнеє усіх стрічає

І нам приносить сотні втіх.

Герої там живуть веселі —

Міцна, мов камінь, дружба,

Чарівники дотепні і умілі,

А лицарі хоробрі й мужні.

Дружіть із казкою, малята,

І між собою теж дружіть,

Бо з друзями завжди цікаво

І весело у світі жить.


— Чи полюбляєте ви казки?

— Які казки вам подобаються?

— Про що ми дізнаємося у казках?

— Як казочки завжди розпочинаються і як закінчуються?

— А ви знаєте, що казка прийшла до нас з давніх-давен? Передавалася вона з вуст у вуста, з покоління в покоління.

Український народ любив казки, тому понавидумував їх багато. У казкових героїв вони втілювали людей, висміювали або возвеличували їх учинки, риси характеру.

— Ви більше полюбляєте слухати чи читати казки?

— Сьогодні ми продовжимо працювати в групах з папером, повторимо прийоми роботи з папером, ножицями, намагатимемося працювати самостійно. У своїй роботі ми будемо використовувати кольоровий папір. А на аплікації зобразимо казки... Здогадайтесь, які?

 (Відгадування загадок)

Ой, набридло на віконці 
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. 
(Колобок)

В охайненькій хатині

Голосистий півник жив,

І від рання до смеркання

Працювати він любив.

Ще жили з ним мишенята,

Круть і Верть їх звали.

Цілий день, ледачі,

У полі стрибали.

До роботи не охочі,

А як їсти — тут як тут.

Пригадайте, милі діти,

Як цю казочку зовуть? («Колосок»)

Бесіда.

  •              З чого був спечений Колобок?
  •              Що знайшов півник? Що він з ним робив? Що спік півник з борошна?
  •              А які ще назви хлібо-булочних виробів ви знаєте?

— Працювати будемо у групах.

 Повторення правил роботи у групах.

Завдання 1

Які тварини зустрічаються у казках? (Відповідає один учень із кожної групи.)

Завдання 2.

Цікаві завдання

«Лабіринт» (казка «Колобок»)

Допоможіть зайчикові добігти додому. (Додаток)


1 вліво, 1 вгору,

2 вліво, 2 вгору,

1 вправо, 1 вниз,

1 вправо, 2 вгору,

1 вправо, 2 вгору,

1 вліво, 1 вниз,

2 вліво, 1 вгору.


Гра «Вгадай, що зображено»

  •              Розфарбуйте елементи, на яких стоять крапочки. (Додаток)

— Молодці, діти! Ви гарно виконали всі завдання. А тепер ми почнемо

роботу над аплікацією.

  1.          Демонстрація та аналіз зразка

Учитель показує зразки сюжетної аплікації. (Додаток)Учні розповідають уривки.

— Аплікації, на яких зображені якісь події, уривки з казок, називаються сюжетними.

  1.          Інструктаж із техніки безпеки.

  Правила роботи з ножицями

 • Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.

• Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.

 • Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.

• У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.

 • У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.

 • Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто з ними працює.

 • Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само, як ніж.

  •              Без дозволу вчителя не брати інструменти.
  1.          Інструктаж учителя.
  •              Розгляньте зразок казки «Колобок» і «Колосок».

— Сюжетна аплікація, як і будь-яка картина, повинна бути плановою,

а саме мати задній, середній, близький плани. Спочатку готують фон: бла-

китний — небо, зелений — трава.

Потім вирізують деталі і розміщують на фоні та наклеюють. Сюжетні ап-

лікації до казок виконуються у такій послідовності.

1. Складіть ескіз аплікації.

2. Підготуйте основу аплікації та наклейте на неї основу.

3. Доберіть папір необхідних кольорів.

4. Розмітьте і виріжте деталі.

5. Розмістіть деталі на основі, позначте олівцем.

6. Наклейте деталі на основу.

 

ДРУГА ЧАСТИНА

5. Практична робота учнів (15 хв)

Учні виконують роботу за зразком або виконують аплікацію за власним задумом.

Учитель надає допомогу учням.

Фізкультхвилинка «Я – зернинка». (1 хв)
Чи хотіли б ви, діти, на якийсь час побути зернятками з колоска?

   Давайте уявимо з вами, що кожен з вас не дитина, а маленьке зернятко, яке посадили в теплу землю. Діти присідають і далі виконують рухи

    Зернятко спало в землі, а коли прокинулося – заворушилося, позіхнуло, озирнулося навкруги, але в темній землі погано що було видно і захотілося йому побачити, а що там нагорі над землею. Воно потягнуло свої зелені паростки до сонечка, до хмаринок. Але тут пролітав вітерець. Він захотів привітатися з маленьким паростком і погратися з ним. Вітерець нахиляв рослинку то вперед, то назад, то вперед, то назад; то праворуч, то ліворуч, то праворуч, то ліворуч…

   А потім прилетіла хмарка і захотіла також привітатися з росточком. Вона полила його водичкою. Росточок умився, потягнувся вгору і став справжнім колосочком.

   Він подивився на сонечко, на хмаринки, на весь світ; помахав своїми листочками і сказав: « Дякую вам, сонечко! Дякую вам, хмаринки! Дякую, вітерець! Дякую вам, люди, які посадили мене! Світ такий прекрасний! Я вас всіх люблю!»

Діти, ви теж, наче ті колосочки, підросли.
Чи сподобалося вам бути зернятком? А що ви відчули? Що цікавого побачили, коли були зернятками? (Діти діляться своїми враженнями.)

  1.          Виставка дитячих робіт ( 5 хв)

Кожна група розповідає про роботу. Вчитель улаштовує виставку робіт учнів. Проводиться аналіз виконаної роботи. Вчитель оцінює роботи.

 Гра «Додай слово»

Діти ходили, діти гуляли,

Дружно у парку казку... (шукали).

Може, під кущиком, чи під місточком,

Може, накрилась кленовим… (листочком),

Хлопці гасали, бешкетували.

Що ви? Це казку вони… (наздогнали).

Казко, постій, гей, озовися!

Та не жартуй з нас, в клас… (повернися)!

Казка із сонечком в небо злетіла,

Ні, нашу казку кізонька… (з’їла).

Та, слава Богу, казка знайшлася.

Будем старатись, щоб гарна… (вдалася)!

  В.  Сухомлинський

— До яких казок зробили аплікації? Чому?

— Яка аплікація сподобалася найбільше?

  • 3упинка «До водяного царства» (4 хв)

Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться.

 Як немає - все всихає

Звірі й птахи помирають (Вода)

«Експрес - опитування»

  •               Яку воду можна носити в решеті?
  •               Намистинки нові ніч згубила у траві

Вранці сонечко устало - намистин очки зібрало.

  •               Розсипався горох на сто доріг, та ніхто його не збирає.
  •               Під час кипіння із чайника іде...

Але Вода не хоче вас відпускати, просить в гру з нею пограти.

C:\Users\Work\Downloads\slide19-n.jpg

Висновок: Без води на Землі немає життя.

  •              А що станеться з колоском? А як люди будуть без хліба?
  •             Зупинка «Музична»
    1.                                   Музичне вітання (1 хв)

«Печу, печу хлібчик»

  1.                                   Вправа «Мозковий штурм» (4 хв)

    Які настрої може передавати музика?
    Про які почуття може розповісти музика?
    Що таке темп?
    Як темп може підказати настрій музики?

  •              Музика, яку ми вперше почули у своєму житті,— особлива му­зика. Вона була нашим першим музичним враженням, заспокоювала нас, зі­грівала. Вона також міцно пов’язує нас із нашими батьками.

Що ж це за музика? Я впевнена, що ви із задоволенням її слухати­мете та вивчатимете.

Учитель (декламує вірш)

Тихо в лісі уночі,
Не шепочуть віти,
Сплять звірята і пташки,
Сплять маленькі діти.

    Під яку пісню засинають діти?
Так,під колискову.
Коли за вікном настає ніч, матуся або татусь вкладає свою дитинку у колисочку і співає їй пісню.

    Як ви гадаєте, якою має бути ця пісня? (Ніжною, тихою, лагідною)
Навіть діти, граючись, заколисують своїх ляльок, зайчиків, ведмедиків.

 

ТРЕТЯ ЧАСТИНА

  1.          Вокально-хорова робота (20хв)
    Розучування поспівки «Баю-баю», виконання її з імітацією заколисування ляльки (звернути увагу на відповідність руху рук до висоти звуку; робота у зошитах, с. 13)   

4. Засвоєння нових знань
Батьки всього світу співають колискові своїм дітям, щоб заспокоїти їх, щоб вони спокійно спали та бачили солодкі сни. Колискові пісні виникли дуже давно, ми навіть не знаємо, хто є їх автором.

Таку музику називають народною. У будь-якого народу є свої колиско­ві, і зазвичай у них ідеться про місяць та зірки, іграшки та маленьких зві­ряток, спокій та дрімоту.

Колискова — повільна пісня для заколисування дитини.
Музика, яку співають,— це вокальна музика.
Вокал — це голос, що звучить.

  1.          Вокально-хорова робота

Учитель. Послухайте латиську народну пісню «Ой, я жу-жу».

Латиська народна пісня
Український текст В. Підпалого
Ой-я, жу-жу, ведмежатко, ой-я, жу-жу. 
Годі плакать, будем спатки, жу-жу. (Двічі)
Соснам солодко дрімати, ой-я, жу-жу. 
В ліжечка лягли малята, жу-жу. (Двічі)
Ляжуть зорі за хмарками, ой-я, жу-жу. 
Принесе нам ягід мама, жу-жу. (Двічі)
Меду принесе горнятко, ой-я, жу-жу. 
Спи, синочок-ведмежатко, жу-жу. (Двічі)
   Яким є настрій цієї пісні?
     Які почуття мами-ведмедиці до свого ведмежатка ми відчуваємо у цій

ко­лисковій?
Слухання, розучування латиської народної пісні «Ой, я жу-жу»,
робота над дикцією, м’яким звуковеденням, розспівуванням голосних звуків

  1.          Слухання музики
         За яких обставин могла б звучати така музика — на параді, чи, може, на святі? Можливо, перед сном?
    Слухання «Колискової» Я.Степового
       Який настрій передає музика?
       Якщо б ви були композитором, то яку назву ви дали б цьому твору?
    Цю п’єсу написав український композитор Яків Степовий, назвав її «Ко­лискова».
         Що спільного між піснею «Ой, я жу-жу» та «Колисковою» Степового? (Обидва твори лагідні, спокійні, тихі.)
         Що відрізняє ці твори? (Пісню виконують зі словами, а «Колискова» Я.Степового — без слів, на фортепіано.)

 Отже, у пісні не обов’язково мають бути слова. Вона може без слів розповісти нам про почуття, мрії, спогади…
     Яким інструментом можна було б підкреслити настрій цього твору? (Про­понує обрати бубон або скрипку; робота у зошитах, с. 13.)
Повторне прослуховування «Колискової» Я.Степового з імітацією гри на скрипці

- Послухайте ще раз музику та візьміть участь у її виконанні. Уявіть, що тримаєте в руках скрипку. Рухом руки, імітуючи гру на скрипці й нібито співаючи, передайте характер п’єси.

  •             Зупинка «До чарівної комори” (4 хв)

 

  •        Як називається верхній шар Землі?
    1.        група - Для кого грунт є домівкою?

  1.        група - з'єднайте стрілками із яких корисних копалин зроблені ці вироби?

  1.        група – що впливає на ґрунт позитивно й негативно? (+), (-).

Мікроорганізми, видобування корисних копалин, тварини, рослини, кислотні дощі, вирубування лісу, звалища, дощові черв’яки.

Висновок. Всьому живому потрібен ґрунт.

І наш колосок не виросте без родючого ґрунту.

Екологічна гра «Павутинка».(2 хв)

(Учні стають у коло, один тримає клубок ниток і розпочинає гру)

  1.          Я колосок, мені потрібно сонце.
  2.          Сонце нагріває повітря.
  3.          Повітрям дихає білочка.
  4.          Білочка їсть горішки ліщини
  5.          На ліщини живуть комахи.
  6.          Комах поїдають лелеки.
  7.          Лелеки приносять радість людині.
  8.          Людям потрібно сонце.
  •              Ми можемо зробити висновок: у природі все взаємопов’язане. Люди, рослини, тварини потрібні один одному. Також  потрібна і нежива природа бо …
  •              Сонце нам що дає?... (тепло і світло)
  •              Завдяки повітрю… (дихає все живе)
  •              А вода потрібна … (для живлення усього живого)
  •              Ґрунт для того… (щоб все росло)

Робота з підручником (2 хв)

  •          Розгляньте малюнки на с. 54.
  •          Як взаємопов’язані Сонце, вода, повітря, гірські породи та ґрунти?
  •          Поміркуйте: як Сонце впливає на повітря і воду?
  •          Як вода впливає на каміння та ґрунт?
  •          Як Сонце впливає на життя рослин?
  •          Розгляньте фото на с. 54.
  •          Роздивіться фото на с. 55 та поясніть, чи може нежива природа існувати окремо від живої?
  •          Поміркуйте: що може статися, якщо на Землі зникнуть ґрунти?

Підсумок уроку. (2 хв)

  •              Ось і підходить до завершення наше заняття. Сьогодні ми зазирнули у світ неживої природи, у світ казки, у світ ко­лискової музики, пригадали той час, коли вперше почули матусину пісню.
  •              Що вам запам’яталося, сподобалося?
  •              Що вразило, здивувало?
  •              Які знання будуть вам потрібні у житті?

     Я дякую вам за цікаву роботу.

 Ви сьогодні були маленькими дослідниками і мені хочеться вірити, що в майбутньому свої наукові досліди продовжите, будете берегти і примножувати багатства живої і неживої природи.

Учні виходять із класу під музичний супровід («Колискова» Я.Степового).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

 

 

Додаток

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Work\Downloads\3.jpg

 

 

 

C:\Users\Work\Downloads\34.jpg

 

 

C:\Users\Work\Downloads\28.jpg

doc
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку