Інтегрована розробка уроку-мандрівки (природознавство, трудове навчання, музика) за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ для 1 класу.
Тема. Хлібом славиться Земля
Тема (природознавство). Узагальнюючий урок «Світ неживої природи»
Мета. Удосконалювати знання учнів про предмети неживої природи, визначати їх значення в природі. Вчити (за допомогою вчителя) робити висновки - узагальнення за результатами виконаних практичних навчальних завдань. Сприяти стимулюванню навчальних досягнень першокласників та збереження їх здоров'я шляхом введення в урок здоров’язбережувальних технологій (танцювальна фізкультхвилинка, релаксація). Розвивати комунікативні навички, пізнавальну та дослідницьку діяльність; вміння висловлювати взаємозв'язки в довкіллі. Виховувати взаємоповагу під час роботи в групах, дбайливе ставлення до природних багатств, любов до хліба.
Тема (трудове навчання). Аплікація з паперу. Ескіз виробу. Послідовність дій під час створення аплікації. Практична робота: виготовленя сюжетних казкових композицій.
Мета. Закріпити знання й уміння учнів виготовляти сюжетні аплікації; навчити створювати композиції на теми українських народних казок; закріпити навички роботи з ножицями та клеєм; розвивати творчість, художню уяву, просторове мислення; виховувати любов до усної народної творчості, а саме до казок, повагу до хліба.
Тема (музичне мистецтво). У королівстві співучих мелодій. Я. Степовий «Колискова». Латиська народна пісня «Ой, я жу-жу»
Мета. Розширювати уявлення учнів про емоційний зміст музики; активізува-
ти образне мислення учнів; засвоїти поняття «народна музика», «вокальна музика», «колискова»; розвивати творчу фантазію, уяву, уміння імпровізувати; виховувати вокальні, виконавські навички, інтерес до музики, співу.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: урок - мандрівка.
Обладнання уроку: ІКТ, музичний супровід «Колискова» Я. Степового, колоски (пшеничні, або житні), зупинки подорожі «Скарби неживої природи», роздатковий матеріал, кольорові олівці, кольоровий папір, картон, пензлики для клею, ножиці, серветки для рук, ілюстрації до українських казок.
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («Колискова» Я. Степового).
І. Організація класу. (2 хв)
Доброго ранку, доброго дня!
Хай посміхаються діти щодня!
Кожному дому щастя бажаємо,
Маку — цвітіння, житу — врожаю,
Небові — миру, голубу — неба.
Кожній дитині — усього, що треба.
Барометр настрою.
- Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.
Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.
А тепер уявіть, що ви – пшеничний колос, а ваші долоньки – колоски. На небі світить яскраве сонечко, наші колосочки повільно тягнуться до нього... і стають такими життєдайними. Який настрій виникає у вас?
— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.
II. Актуалізація опорних знань. (3 хв)
-Діти, сьогодні вранці, коли я йшла до школи і милувалася красою осені, то побачила, що на дорозі лежав ось цей колосок. Багато людей проходило поруч і ніхто не звертав на нього уваги. Мені стало жаль, що він лежав самотньо і був непотрібний нікому.
-Діти, на вашу думку, як він потрапив до нас? Де ростуть колоски?
-Давайте допоможемо йому дізнатися про себе більше.
- Діти, а для чого людям потрібні колоски? (Відповіді дітей.)
- А давайте кожен із вас потримає колосочок у своїх руках, пожаліє його та поділиться своїми думками, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «Хліб».
Вправа « Погода»
- Тож давайте розкажемо колоску про погоду!
IIІ. Повідомлення теми й мети уроку. (2 хв)
1. Ігровий момент.
- Колосок з нами подорожуватиме. Він хоче побачити, що ми вже вміємо, знаємо.
У нас дуже багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед!
- Сьогодні на уроці ми згадаємо і повторимо все, що вивчили про неживу природу, заглянемо у казку, у світ співучих мелодій.
2. Робота з віршем
Подивись, мій милий друг,
Що знаходиться навкруг?
Небо ясно - голубе,
Сонце світить золоте,
Місяць з зірочками сяє,
Вітер з квіточками грає,
Хмарка в небі пропливає.
Вода прозора мов сльоза,
Повітря чисте і трава,
Комахи, звірі і птахи
Людина і погода –
Усе це навкруги….( природа).
IV. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
Складання асоціативного куща «Нежива природа»
• Що таке природа?
• Яка буває природа?
• Що належить до живої природи?
• Що належить до неживої природи?
ПІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.
Щоб дізнатися, яка перша зупинка, нам треба відгадати загадку.
За лісами, за горами золотий кружок встає.
Що це?(Сонце)
Робота в групах
(Сонце – зоря, величезна розпечена куля. Сонце випромінює світло і тепло. Воно жовто-гарячого кольору, круглої форми. Сонце – джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів…)
Висновок: Сонце дає Землі тепло, світло, енергію, красу, життя. Отже, наш Колосок теж не зможе рости без сонячного тепла.
Відгадування загадки.
Де не ступиш, всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш ( повітря).
- Давайте пригадаємо про повітря.
(Завдання для груп)
(Повітря прозоре, без запаху, смаку, безбарвне)
(Забруднювачами повітря є транспорт, заводи, дим,..)
(Повітря потрібне всім живим організмам: тваринам, рослинам, людям).
Висновок: Повітря - це наше життя і його слід берегти від забруднення.
Колосок теж не може обійтися без повітря.
Фізкультхвилинка (1 хв)
-А тепер трішки відпочинемо.
А ми зерно сіяли, сіяли(сіємо)
У земельку чорную, свіжую.(нахиляємося до землі і присісти)
І з'явились перші листочки,
А з них повні, тугі колосочки. (Потихеньку підійматися і підняти руки вгору)
До сонечка повернулись. (повернулись до вікна)
І сонечку усміхнулись.
Вітер колоски гойдає,
До землі їх нахиляє.
Вони з нею розмовляють,
А діти тихенько за парти сідають.
Чарівний світ казок усіх вітає,
Дарує він нам радість, сміх,
Там диво-дивнеє усіх стрічає
І нам приносить сотні втіх.
Герої там живуть веселі —
Міцна, мов камінь, дружба,
Чарівники дотепні і умілі,
А лицарі хоробрі й мужні.
Дружіть із казкою, малята,
І між собою теж дружіть,
Бо з друзями завжди цікаво
І весело у світі жить.
— Чи полюбляєте ви казки?
— Які казки вам подобаються?
— Про що ми дізнаємося у казках?
— Як казочки завжди розпочинаються і як закінчуються?
— А ви знаєте, що казка прийшла до нас з давніх-давен? Передавалася вона з вуст у вуста, з покоління в покоління.
Український народ любив казки, тому понавидумував їх багато. У казкових героїв вони втілювали людей, висміювали або возвеличували їх учинки, риси характеру.
— Ви більше полюбляєте слухати чи читати казки?
— Сьогодні ми продовжимо працювати в групах з папером, повторимо прийоми роботи з папером, ножицями, намагатимемося працювати самостійно. У своїй роботі ми будемо використовувати кольоровий папір. А на аплікації зобразимо казки... Здогадайтесь, які?
(Відгадування загадок)
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
(Колобок)
В охайненькій хатині
Голосистий півник жив,
І від рання до смеркання
Працювати він любив.
Ще жили з ним мишенята,
Круть і Верть їх звали.
Цілий день, ледачі,
У полі стрибали.
До роботи не охочі,
А як їсти — тут як тут.
Пригадайте, милі діти,
Як цю казочку зовуть? («Колосок»)
Бесіда.
— Працювати будемо у групах.
Повторення правил роботи у групах.
Завдання 1
Які тварини зустрічаються у казках? (Відповідає один учень із кожної групи.)
Завдання 2.
Цікаві завдання
«Лабіринт» (казка «Колобок»)
Допоможіть зайчикові добігти додому. (Додаток)
1 вліво, 1 вгору,
2 вліво, 2 вгору,
1 вправо, 1 вниз,
1 вправо, 2 вгору,
1 вправо, 2 вгору,
1 вліво, 1 вниз,
2 вліво, 1 вгору.
Гра «Вгадай, що зображено»
— Молодці, діти! Ви гарно виконали всі завдання. А тепер ми почнемо
роботу над аплікацією.
Учитель показує зразки сюжетної аплікації. (Додаток)Учні розповідають уривки.
— Аплікації, на яких зображені якісь події, уривки з казок, називаються сюжетними.
Правила роботи з ножицями
• Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці.
• Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
• Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
• У процесі різання уважно слідкуй за розміткою.
• У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза.
• Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто з ними працює.
• Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само, як ніж.
— Сюжетна аплікація, як і будь-яка картина, повинна бути плановою,
а саме мати задній, середній, близький плани. Спочатку готують фон: бла-
китний — небо, зелений — трава.
Потім вирізують деталі і розміщують на фоні та наклеюють. Сюжетні ап-
лікації до казок виконуються у такій послідовності.
1. Складіть ескіз аплікації.
2. Підготуйте основу аплікації та наклейте на неї основу.
3. Доберіть папір необхідних кольорів.
4. Розмітьте і виріжте деталі.
5. Розмістіть деталі на основі, позначте олівцем.
6. Наклейте деталі на основу.
ДРУГА ЧАСТИНА
5. Практична робота учнів (15 хв)
Учні виконують роботу за зразком або виконують аплікацію за власним задумом.
Учитель надає допомогу учням.
Фізкультхвилинка «Я – зернинка». (1 хв)
Чи хотіли б ви, діти, на якийсь час побути зернятками з колоска?
Давайте уявимо з вами, що кожен з вас не дитина, а маленьке зернятко, яке посадили в теплу землю. Діти присідають і далі виконують рухи
Зернятко спало в землі, а коли прокинулося – заворушилося, позіхнуло, озирнулося навкруги, але в темній землі погано що було видно і захотілося йому побачити, а що там нагорі над землею. Воно потягнуло свої зелені паростки до сонечка, до хмаринок. Але тут пролітав вітерець. Він захотів привітатися з маленьким паростком і погратися з ним. Вітерець нахиляв рослинку то вперед, то назад, то вперед, то назад; то праворуч, то ліворуч, то праворуч, то ліворуч…
А потім прилетіла хмарка і захотіла також привітатися з росточком. Вона полила його водичкою. Росточок умився, потягнувся вгору і став справжнім колосочком.
Він подивився на сонечко, на хмаринки, на весь світ; помахав своїми листочками і сказав: « Дякую вам, сонечко! Дякую вам, хмаринки! Дякую, вітерець! Дякую вам, люди, які посадили мене! Світ такий прекрасний! Я вас всіх люблю!»
Діти, ви теж, наче ті колосочки, підросли.
Чи сподобалося вам бути зернятком? А що ви відчули? Що цікавого побачили, коли були зернятками? (Діти діляться своїми враженнями.)
Кожна група розповідає про роботу. Вчитель улаштовує виставку робіт учнів. Проводиться аналіз виконаної роботи. Вчитель оцінює роботи.
Гра «Додай слово»
Діти ходили, діти гуляли,
Дружно у парку казку... (шукали).
Може, під кущиком, чи під місточком,
Може, накрилась кленовим… (листочком),
Хлопці гасали, бешкетували.
Що ви? Це казку вони… (наздогнали).
Казко, постій, гей, озовися!
Та не жартуй з нас, в клас… (повернися)!
Казка із сонечком в небо злетіла,
Ні, нашу казку кізонька… (з’їла).
Та, слава Богу, казка знайшлася.
Будем старатись, щоб гарна… (вдалася)!
В. Сухомлинський
— До яких казок зробили аплікації? Чому?
— Яка аплікація сподобалася найбільше?
Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться.
Як немає - все всихає
Звірі й птахи помирають (Вода)
«Експрес - опитування»
Вранці сонечко устало - намистин очки зібрало.
Але Вода не хоче вас відпускати, просить в гру з нею пограти.
Висновок: Без води на Землі немає життя.
«Печу, печу хлібчик»
♦ Які настрої може передавати музика?
♦ Про які почуття може розповісти музика?
♦ Що таке темп?
♦ Як темп може підказати настрій музики?
Що ж це за музика? Я впевнена, що ви із задоволенням її слухатимете та вивчатимете.
Учитель (декламує вірш)
Тихо в лісі уночі,
Не шепочуть віти,
Сплять звірята і пташки,
Сплять маленькі діти.
♦ Під яку пісню засинають діти?
Так,під колискову.
Коли за вікном настає ніч, матуся або татусь вкладає свою дитинку у колисочку і співає їй пісню.
♦ Як ви гадаєте, якою має бути ця пісня? (Ніжною, тихою, лагідною)
Навіть діти, граючись, заколисують своїх ляльок, зайчиків, ведмедиків.
ТРЕТЯ ЧАСТИНА
4. Засвоєння нових знань
Батьки всього світу співають колискові своїм дітям, щоб заспокоїти їх, щоб вони спокійно спали та бачили солодкі сни. Колискові пісні виникли дуже давно, ми навіть не знаємо, хто є їх автором.
Таку музику називають народною. У будь-якого народу є свої колискові, і зазвичай у них ідеться про місяць та зірки, іграшки та маленьких звіряток, спокій та дрімоту.
Колискова — повільна пісня для заколисування дитини.
Музика, яку співають,— це вокальна музика.
Вокал — це голос, що звучить.
Учитель. Послухайте латиську народну пісню «Ой, я жу-жу».
Латиська народна пісня
Український текст В. Підпалого
Ой-я, жу-жу, ведмежатко, ой-я, жу-жу.
Годі плакать, будем спатки, жу-жу. (Двічі)
Соснам солодко дрімати, ой-я, жу-жу.
В ліжечка лягли малята, жу-жу. (Двічі)
Ляжуть зорі за хмарками, ой-я, жу-жу.
Принесе нам ягід мама, жу-жу. (Двічі)
Меду принесе горнятко, ой-я, жу-жу.
Спи, синочок-ведмежатко, жу-жу. (Двічі)
♦ Яким є настрій цієї пісні?
♦ Які почуття мами-ведмедиці до свого ведмежатка ми відчуваємо у цій
колисковій?
Слухання, розучування латиської народної пісні «Ой, я жу-жу»,
робота над дикцією, м’яким звуковеденням, розспівуванням голосних звуків
Отже, у пісні не обов’язково мають бути слова. Вона може без слів розповісти нам про почуття, мрії, спогади…
♦ Яким інструментом можна було б підкреслити настрій цього твору? (Пропонує обрати бубон або скрипку; робота у зошитах, с. 13.)
Повторне прослуховування «Колискової» Я.Степового з імітацією гри на скрипці
- Послухайте ще раз музику та візьміть участь у її виконанні. Уявіть, що тримаєте в руках скрипку. Рухом руки, імітуючи гру на скрипці й нібито співаючи, передайте характер п’єси.
Мікроорганізми, видобування корисних копалин, тварини, рослини, кислотні дощі, вирубування лісу, звалища, дощові черв’яки.
Висновок. Всьому живому потрібен ґрунт.
І наш колосок не виросте без родючого ґрунту.
Екологічна гра «Павутинка».(2 хв)
(Учні стають у коло, один тримає клубок ниток і розпочинає гру)
Робота з підручником (2 хв)
Підсумок уроку. (2 хв)
Я дякую вам за цікаву роботу.
Ви сьогодні були маленькими дослідниками і мені хочеться вірити, що в майбутньому свої наукові досліди продовжите, будете берегти і примножувати багатства живої і неживої природи.
Учні виходять із класу під музичний супровід («Колискова» Я.Степового).
Додаток
Додаток
Додаток
Додаток