Виховна година
3 клас
в своїй країні!»
Т.В. Марченко,
вчитель початкових класів
Прилуцької ЗОШ І-ІІ ступенів № 14
Мета: формувати уявлення учнів про здоровий спосіб життя, дотримання правильної постави та режиму дня; виховувати повагу до національних страв українського народу; розвивати пізнавальну активність, учити міркувати; виховувати волю і характер; створювати атмосферу поваги та взаємодопомоги.
Обладнання: Конституція України, таблиці, матеріали для тестування, м’ячик, малюнки про здоров’я та режим дня, конверти з прислів’ями та загадками, схема «Складові здоров’я», страви української кухні ( сало), мішечки з сіллю для правильної постави.
Хід
І. Організаційний момент
Учитель. Продзвенів вже дзвінок
В гості йде до нас урок(слайд 1)
Будь здоровий, як вода,
Красивий, як весна,
Багатий, як земля,
Щедрий, як осінь.
Учень. Більш як дві тисячі років існує приказка ,,У здоровому тілі здоровий дух’’. Бо люди давно зрозуміли, наскільки важливо піклуватися про своє тіло, щоб воно завжди було міцним, здоровим та сильним. (Слайд 2-3)
Учень. Щоб рости і гартуватись,
І міцніти, як броня,
Треба, друзі, піклуватись
Про здоров’я вам щодня.
Учитель. М и з вами щасливі люди - нам даровано життя. Життя – це можливість насолоджуватись красою природи, радіти зустрічі з друзями, відчувати піклування і любов рідних і близьких нам людей, дізнаватись нове про світ, що нас оточує.
Ваше життя, діти, тільки починається і воно сповнене планами і надіями.
- Що ж потрібно для того, щоб ці плани здійснилися?
(На дошці вчитель записує слово здоров’я)
Найперше – здоров’я. Добре здоров’я допоможе прожити цікаве життя, а хвороба може перешкодити здійсненню ваших мрій.
- Сьогодні ми побуваємо в школі Здоров'ячків, зустрінемося з лікарями: Красива Постава, Вода, Здорова Їжа.
IІI. Тестування
Учитель. Щоб потрапити до школи Здоров'ячків, дайте відповіді на запитання тесту.
Оберіть слова для характеристики здорової людини і поставте « + » під словом «здоровий».
|
Здоровий |
Хворий |
Красивий сутулий сильний спритний блідий стрункий рум’яний міцний товстий похмурий веселий життєрадісний бадьорий |
|
|
-А які слова можна ще додати?
Бесіда, відповіді дітей.
Учитель. А зараз перевіримо, наскільки ви підготовлені фізично і чи треба вам терміново і посилено зайнятися спортом. Тест для вас підготував Пан Силач, він же дасть вам поради.
1.Як часто ви займаєтеся фізичними вправами?
2.Яку відстань ви проходите пішки впродовж дня?
3.Вирушаючи на навчання, в гуртки або по магазинах, ви:
4.Якщо перед вами постає вибір — йти сходами або їхати на ліфті, ви:
5. По вихідних ви:
Висновок:
- Що потрібно робити для того, щоб вести здоровий спосіб життя?
IV.Поради Лікаря Красива Постава
- Що таке постава?
- Для того щоб бути бадьорим і здоровим, слід уміти правильно стояти, ходити, сидіти.
V.Поради Лікаря Красива Постава
Учитель. Лікар Красива Постава пропонує нам вправу для постави «Деревце».
Поставте ноги разом, стопи притиснуті до підлоги, руки опущені, спина пряма. Зробіть спокійно вдих і видих, плавно підніміть руки вгору. Тримайте їх долонями одну до одної, пальці разом. Потягніться всім тілом. Витягуючись угору, уявіть міцне, сильне деревце. Високий, стрункий стовбур тягнеться до сонця. Організм, як деревце, наливається силою, бадьорістю, здоров'ям. Опустіть руки і розслабтеся. Посміхніться одне одному.
VI. Поради Лікаря Води
- Що таке мікроби?
- Де поселяються мікроби?
- Мікроби є в повітрі, воді, на землі, на нашому тілі. Слово «мікроб» пішло від двох грецьких слів «мікрос», що означає «малий», «біос» — «життя». Не усі мікроби шкідливі, серед них багато корисних. Наприклад, за допомогою молочнокислих бактерій можна приготувати кефір, ряжанку. А шкідливі хвороботворні мікроби, потрапляючи до організму людини, розмножуються, виділяючи отрути. Від них виникають різні хвороби.
- Як мікроби потрапляють до організму? (При чханні, кашлі; якщо не мити руки перед їдою, після туалету; немиті овочі, фрукти,)
- Що слід робити, щоб шкідливі мікроби не потрапляли до організму?
Поради Лікаря Води
Конкурси :
а) Зав’язування бантів.
б) Зав’язування шнурочкі.
VІІ. Поради Лікаря Здорова їжа
1.Робота в групах
Учитель. Лікар Здорова їжа запрошує вас до «магазину». Виберіть продукти і дайте пояснення своєму вибору.
1-ша група вибрала молочні продукти.
2-га група вибрала овочі, фрукти.
3-тя група вибрала солодощі, напої, торти і т. д.
(Діти доводять свій вибір. Вибирається правильне рішення.)
2. Цікаві факти про сало (Слайд 4)
Учень 1. Як не дивно, та насправді батьківщиною сала є не Україна , а північно-західна частина Італії. В часи Римської імперії салом годували рабів, котрі працювали в каменярнях.
Учень 2. Сало або свинячий жир італійською називається словом «лярдо» (lardo).Попервах лярдо харчувалися лише найбідніші прошарки населення тогочасної Італії, використовуючи для його приготування безліч запашних трав та усіляких спецій. Оскільки продукт був не лише дешевим, але й поживним, згодом імператор наказав постачати його для харчування легіонерів.
Учень 3. Італійці настільки відточили свою майстерність у приготуванні лярдо , що через деякий час воно із страви бідняків перетворилося на делікатес, котрий подавали до столу вельможних патриціїв.
Учень 4. Українці ж почали вживати сало у їжу в часи вторгнення турків. З того часу сало стало невід’ємною частиною традиційної національної кухні на рівні з борщем, варениками та галушками. Використовують сало також у вигляді «шкварок» і топлять на «смалець».
Учень 5. У народній медицині сало слугувало незамінним засобом для лікування захворювань у суглобах, а також для позбавлення від зубного болю.
Сучасною медициною рекомендовано споживати по 50 грамів сала щодня, тому що воно сприяє виведенню з організму радіонуклідів і вважається одним із профілактичних засобів від онкозахворювань.
3.Бесіда про вітаміни
Учень. Що таке вітаміни?
Американський учений біохімік Казимир Функ відкрив, що речовина «амін», яка міститься в оболонці рисового зерна, життєво необхідна для людини, З'єднавши латинське слово віта- життя з амін-отримаємо слово «вітамін».
Учень. Для нормального життя людині потрібно близько 20 вітамінів. Ягоди, фрукти, овочі — основні джерела вітамінів, мінеральних речовин. Більшість вітамінів в організмі людини не накопичуються, а потрапляють до організму людини з їжею. Ось чому ягоди, овочі і фрукти мають бути в раціоні дитини регулярно.(Слайд 5-6)
Учень. Вітамін А — це вітамін росту, хорошої шкіри. Ще він допомагає нашим очам зберігати зір. Знайти його можна в молоці, моркві, зеленій цибулі.
Пам'ятайте: краще бачить той, хто моркву сиру жує або сік морквяний п'є.
Учень. Вітамін В — вітамін бадьорості, підтримує працездатність, оберігає від втомлення.
Пам'ятайте: дуже важливо зранку їсти за сніданком вівсянку.
Учень. Вітамін Д — зберігає наші зуби. Без нього зуби людини стають м'якими ! неміцними. Його можна знайти в молоці, рибі, сирі. Навіть, загоряючи на сонці, наш організм отримує вітамін Д).
Учень. Вітамін С — міститься в часнику, капусті, цибулі, його багато в усіх ово- чах, фруктах і ягодах. Цей вітамін робить людину здоровішою, захищає від грипу і застуди.
Пам'ятайте: від застуди і ангіни допомагають лимони й апельсини.
Учитель. Жоден продукт не дає людині всіх поживних речовин, які потрібні для підтримки гарного здоров'я. Одні продукти дають організму енергію, щоб рухатися, добре думати, не втомлюватися, а в інших продуктах високий вміст речовин, необхідних для будівництва нашого організму. Якщо ми вживаємо різноманітну їжу, то організм отримує необхідні поживні речо- ни: білки, жири, вуглеводи і вітаміни. (Слайд 7)
Співвіднесіть назви продуктів, в яких вони містяться в найбільшій кількості.
Білки |
Овочі, фрукти |
Жири |
Хліб, крупа, картопля, макарони, кондитерські вироби |
Вуглеводи |
Сир, яйце, м'ясо, риба, горох, квасоля |
Вітаміни |
Масло, маргарин, сметана |
Поради Лікаря Здорова їжа
Гра «Корисно- шкідливо»
Якщо це корисно - плескаємо у долоні, а якщо ні - сидимо тихо.
1. Можна переїдати. –
2. Їсти треба 4 рази на день. +
3. Під час вживання їжі можна відволікатися . –
4. Їжа повинна бути різноманітною .+
5. Їсти треба швидко, не пережовуючи їжу . –
6. Сіль потрібна людині у великій кількості. –
VIIІ. Узагальнення знань
Учитель. Дотримання правил здорового способу життя зміцнює здоров'я і виховує волю і характер людини. Давній китайський вислів говорить: «Мудра людина запобігає хворобам, а не лікує їх».
(Діти з’єднують частинки речення).
2.Виступ учнів про правила здоров’я. (Слайд 9)
Вчитель.
Учень 1. Щоб міцне здоров’я мати,
Треба добре – добре знати
Дітям правила прості,
Та за змістом – золоті !
Учень 2. Щоб нічого не боліло,
Полюбити треба мило !
Часто й чисто руки мити
Та охайному ходити.
Учень 3. Щоб здорові зубки мати,
Слід про них щоденно дбати :
Чистить, ротик полоскати,
А твердого не кусати.
Учень 4. Овочі і фрукти мити,
Щоб ніколи не хворіти.
Бо мікроби щохвилини
Так і липнуть до людини !
Учень 5. Та й волосся причесати,
Щоб красивий вигляд мати.
А в кишені кожну днинку –
Носову носи хустинку.
Учень 6. Щоб здоровим довго жити,
Воду слід усім любити,
Мило, пасту, гребінець –
Будеш справжній молодець!
3.Конкурс малюнків та обговорення ілюстрацій «Мій настрій».
4. Відео релаксація «Гарний настрій»
5. Конкурс «Лото-здоров’я».
У чарівному мішечку знаходяться кульки з номерами. Кожен гравець по черзі виймає кульку з номером, якому відповідає питання, на яке гравець повинен дати відповідь.
3.Вибери з переліку людських звичок ті, які корисні для здоров’я: загартовування, куріння, чищення зубів, гризти нігті, ввічливість, говорити неправду.
4.Назвати героїню якої казки, не зважаючи на мороз і заметіль, зла мачуха та її дочка відправили до зимового лісу за квітами? Назвіть казку («Дванадцять місяців»).
5.Назвіть головну героїню казки Ш. Перро, у якій йдеться про дівчинку, яка не цуралася брудної роботи, була доброю і щирою й за це добра фея нагородила її поїздкою на бал, де вона загубила один з елементів одягу, що, у свою чергу, допоміг їй вийти заміж за принца. Назвіть казку. («Попелюшка»).
6. Народна назва купання в ополонці (Моржування).
Вчитель. Якщо хочеш бути здоровим,
Правило запам’ятай :
Турботу про своє здоров’я
На лікарів не перекладай.
Лікарі лікують хворих,
А здоров’я вони не творять.
Людина повинна бути сама
Дисциплінована і вольова.
IX. Підсумок заходу
Узагальнення за схемою «Складові здоров’я»(Слайд 10-11)
Гра «Доскажи словечко»
Щоб здоров'я добре мати,
Слід про нього змалку... {дбати):
Кожний ранок обливатись
І зарядкою... (займатись).
У дворі щодня гуляти,
Повноцінно їсти й... (спати).
Добре мити всі продукти,
Досхочу вживати... (фрукти).
За зубами доглядати,
Дірочки в них... (лікувати).
Гра «Так чи ні»(Слайд 12-13)
Мій настрій (вибір смайликів)
Література :
1.І.В. Даніліна. Класні години 1-4 класи. Х/ Видав.група. Основа -2007.с.175
2.Години спілкування 1 клас. Х/ Видав.група. Основа -2014.с.103.
3. Формула здорового способу життя: Розробки уроків, позакласних заходів та пішохідних екскурсійних маршрутів для проведення Дня Знань та Першого уроку в 2012/2013 навчальному році / Укладачі: Ю.В.Міцай, С.М.Пляка, Н.І.Дяченко, – Кіровоград: ФО-П Алєксандрова М.В., 2012. – 167