Конспект бінарного уроку української мови та історії України |
Хортиця – подорож в часи козацтва |
Урок – віртуальна подорож |
|
Тема: Хортиця – подорож в часи козацтва.
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови та історію Запорозької Січі; формувати вміння індивідуальної, командної роботи та роботи в малих групах; розвивати мислення, зв’язне мовлення; виховувати повагу та шану до рідного слова та минулого свого народу.
Форма уроку: урок-мандрівка.
Тип уроку: бінарний (історія України та українська мова).
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, картки з завданнями для груп, дидактичний матеріал, історична карта та атласи.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент.
Вчитель української мови. Сьогодні ми віртуально помандруємо у незвичайне місце, місце яке насичене легендами і переказами з нашого історичного минулого, разом з тим повторимо все, що вивчили про прикметник як самостійну частину мови.
Епіграф нашого уроку випливає з теми:
Народ, який не знає свого минулого,
не має майбутнього.
О. Довженко
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Тож тема нашого уроку з української мови – «Узагальнення і систематизація знань про прикметник», з історії України – «Запорозька Січ». Під час нашої віртуальної мандрівки ми повторимо вивчене про прикметник та поглибимо знання з історії Запорізької Січі. Розпочнемо наш урок із гри «Пароль». Назвіть, не повторюючись суттєве для уроку слово, що дасть змогу його розпочати. (учні називають слова дзвінок, учень, вчитель, дошка, крейда, підручник, зошит, ручка, карта, атлас).
ІІІ. Основний етап.
Вчитель української мови. Про Запорізьку Січ Микола Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну». Тому вирушаємо разом у 15 століття, у період, коли з’явилися перші згадки про козаків. Нехай Ваші знання стануть вірними супутниками під час мандрівки.
Вчитель історії України.
Нас чекає незабутня мандрівка. Куди саме? Ви дізнаєтесь про це, якщо відгадаєте ключове слово кросворду «Відгадай історичне місце». А допоможуть вам знання, які ви здобули на уроках історії та української мови. Ключове слово закодовано у клітинках червоного кольору.
Слайд 1.
Слайд 2.
Відповіді: 1. Характерник. 2. Козацький. 3. Курінь. 4. Темний. 5. Малиновий. 6. Оселедець. 7. Шабля. Ключове слово: ХОРТИЦЯ
Вчитель історії України. Так, це Хортиця. Національний заповідник Хортиця – це не просто найбільший острів на Дніпрі, але і унікальний природний та історичний комплекс. Унікальність цього місця широко визнана, в 2007 році Хортиця була названа одним із "Семи див України". Покажіть на карті острів. А дістанемось ми до нього на козацькій чайці.
Учитель української мови. Славетний Дніпро має багато порогів. Щоб їх подолати, маємо виконати такі завдання.
Слайд 3.
Слайд 4.
Вчитель історії. Саме за дев’ятим порогом на острові Хортиця була збудована перша козацька фортеця гетьманом Дмитром Вишневецьким – Запорозька Січ. «Запорозька» тому, що розташована за порогами Дніпра. Ось ми припливли. Для того, щоб пройти крізь браму, ми маємо сказати козацький пароль: «Пугу! Пугу! Козак з Лугу!». Ви знаєте, що одним із історичних джерел є літописи та інші історичні документи. Оскільки на Запорозьку Січ багато разів нападали, то частина цих документів була знищена.
Вчитель української мови. Зараз нам потрібно відновити старий документ, який постраждав від пожежі. У ньому вигоріли окремі слова. Це – прикметники.
Вправа «Спалений рукопис». Слайд 5.
Вчитель історії України. Зараз ми знаходимося на великому майдані, у центрі якого розташована церква Святої Покрови. На цьому майдані тричі на рік відбуваються козацькі ради, на яких вирішуються різноманітні питання козацького життя. Ви бачите, що січову площу півколами оточують козацькі житла – курені. Їх всього 38, кожен з яких має назву, що походить від назви місцевості, родом з якої козаки. А ми з якої місцевості? До якого куреня нас запишуть? Крім військової справи, у козаків було багато роботи.
Вчитель української мови. Наступний етап нашої роботи – виправити помилки у деформованому тексті.
Слайд 6.
Вчитель історії України. Найпопулярнішим серед відвідувачів Хортиці є історико-культурний комплекс "Запорізька Січ", що відтворює образ козацької столиці й атмосферу часів козацтва. Тут зібрані воєдино найцікавіші елементи архітектури, побуту та воєнної доблесті запорізьких козаків. У музеях можемо побачити речі, що стосуються цих напрямків життя козаків.
Вчитель української мови. Поділімося на дві групи. Кожна група має якнайшвидше виписати із поданих слів ті, які стосуються її завдання: козацький побут, козацька зброя. До цих слів доберіть прикметники, визначте слова-шпигуни. Слайд 7.
Заключний етап. Обговорення подій мандрівки. Оцінювання.
Наша подорож підійшла до кінця. Давайте нагадаємо:
(Метод «Мікрофон»)
Пояснення домашнього завдання. З української мови – виконати тестові завдання з теми «Прикметник». З історії України – підготувати повідомлення на історичну тему «Запорозька Січ».
Вчитель історії. Ми є синами і дочками наших славних, мудрих, освічених пращурів українців, які своїми діяннями та вчинками дбали про державу, про свій народ, захищали рідну землю від численних ворогів; вони понад усе прагнули зробити її заможною, квітучою, культурною, духовно багатою.
Вчитель української мови. І ми, тобто Ви, маєте продовжити цю велику справу предків, бо від молодого покоління залежить майбутнє України та української нації.
Додаток
Тестові завдання з теми «Прикметник»
а) іменником; б) прикметником; в) числівником; г) займенником.
а) Хортиця, величний, далекий, пам’ятний;
б) хоробрий, молод, красен, красень;
в) мужній, сміливий,малиновий, гетьманський;
г)великий, влучний, безстрашний, люлька.
а) мужній, козацький, батьківський, курінний;
б) запорозький, полтавський, гетьманський, вічний;
в) дерев'яний, ясний, кошовий, татарський;
г) гордий, столітній, широкий, могучий.
а) Козацька потилиця панам ляхам не хилиться.
б) Звичаї запорожців для багатьох дивні.
в) Нема на світі кращих хлопців над козацьких добровольців.
г) Степ та воля – козацька доля.
а) Простий і складний;
б) вищий і найвищий;
в) якісний і відносний;
г) повний і короткий.
1