урок "Хрящові риби"

Про матеріал
Конспект уроку за темою "Хрящові риби" до презентації. Допоможе учням дізнатися про будову хрящових риб.
Перегляд файлу

                                            Тема: Хрящові  риби

Мета:

1. продовжити знайомити учнів з надкласом Риби; розглянути особливості будови, видового різноманіття  та середовища існування  представників класу Хрящові риби.

2.розвивати увагу,спостережливість ,пам`ять, мислення,вміння працювати в парах.

3.виховувати інтерес до біології ,любов до природи.

  Навчальні задачі:

Після закінчення уроку учень знає:

  • Основні риси відмінностей Хрящових риб від Кісткових;
  • Основні особливості будови Хрящових риб.

   Розуміє:

  • Значення знань про різницю між Хрящових та Кісткових риб у повсякденному житті;

    Вміє:

  • Використовувати інформацію про Хрячщових риб;

     Може:

  • Бути відповідальним у прийнятті особистісного рішення;
  • Прогнозувати майбутні результати;
  • Працювати в групі;
  • Шукати оптимальні шляхи вирішення проблеми;

     Методи та технічні прийоми:

  • Вправа «Відгадай»;
  • Рольова гра;
  • Праця з різними джерелами інформації;

Матеріали та обладнання: презентація,слайди з зображенням, опорні конспекти.

Основні поняття: риби,хребетні,хрящові риби,зяброві щілини,плакоїдна луска,бризкальце.

 Хід уроку:

  1. Організація класу                                                                                                     5 хв.
  2. Актуалізація опорних знань.                                                                                   6 хв.
  3. Мотивація навчальної діяльності                                                                            3 хв.
  4. Вивчення нового матеріалу                                                                                     20 хв.
  5.  Узагальнення та систематизація отриманих знань                                               6 хв.
  6.  Підсумки ,домашнє завдання                                                                                   5 хв.

1. Організаційний етап.

2. Актуалізація опорних знань                                                                                                                                      Скажіть   в якій професії необхідно бути спостережливим, уважним,розумним? Хто нас з вами захищає ,допомагає,спостерігає за нами?   (Поліція/ Детективи)                 

Сьогодні у нас з вами не проста зустріч, ми зібралися не просто так.У нас дуже важлива місія нам необхідно провести досить важливе розслідування! І лише ви можете мені допомогти.

Перед тим ,як перейти до важливого розслідування, мені необхідно впевнитися , що на вас можна розраховувати при вирішенні досить важливих вправ,для цього пропоную пройти дуже важливий тест «Відгадайка»

1. Тварини температура тіла яких змінюється в залежності від змін температури оточуючого середовища:

А.Теплокровні.                      Б.Непостійні.                      В.Хлоднокровні.                      Г.Глубоководні.

2.Особий орган чуття у риб:

А.Внутрішнє вухо                 Б. Глаз                                В.Бічна лінія                             Г. Душа

3.Сукупність яйцеклітин у риб:

А.Молоки                               Б.Ікра                                  В. Яєчники                               Г. Зигота  

4.Особливі хребцеві пластинки,які вкривають тіло риб:

А.Луска  Б.Панцир                            В.Плакоїдна луска Г.Екзоскелет

5.Риби належать до хребетних:

А. Так                                                  Б. Ні

3. Мотивація навчальної діяльності

Рада привітати вас на секретній і дуже важливій зустрічі працівників детективного агентства «Мегалодон» Ми з вами сьогодні будемо справжніми детективами, і нам треба буде розв`язати дуже заплутану історію. Справа у том ,що до нашого агентства надійшла анонімка з проханням про допомогу.

Текст читає учень

АНОНІМКА

Шановні учні 7 класу, допоможіть. Немає більше змоги терпіти це непотребство! Нашому чудовому рифові загрожують невідомі злодії. Надсилаємо вам особливі прикмети. Надіємося на вашу допомогу.

 

Починаємо наше розслідування. Нам необхідно вивчити прикмети ,проаналізувати відомі факти  і з`ясувати злодіїв, які не дають спокою жителям рифу.

4. Вивчення нового матеріалу.

     1. Робота з «Особливими прикметами»

  • Розмір тіла сягає від 20 см. до 20 м.
  • Скелет залишається хрящовим протягом життя.
  • Плакоїдна луска вкриває шкіру хрящових риб.        
  • Шкіра вкрита багатьма залозистими клітинами ,які виділяють секрет на її поверхню.
  • Відсутні зяброві кришки,зяброві щілини відкриваються самостійними отворами (5-7 отворів).
  • У хрящових риб на відміну від хребетних немає плавального  міхура.
  • Бризкальце- отвір, який веде до глотки,  рудименти зябрових щілин розташовані позаду глаз.
  • Хвостовий плавець нерівно лопасний . Грудний та черевний  плавці-парні.
  • Хрящовим рибам притаманне внутрішнє запліднення, а убільшості представників-живинародження. Спостерігається наявність клоаки.
  • Рострум- виріст на передній частині голови, під ним розташований ротовий отвір.
  • На сьогодні нараховується близько 730 видів хрящових риб.

З усих цих данних ми можемо сказати, що маємо справу з незвичайними –Хрящовими рибами , типовими представниками яких є АКУЛИ ,СКАТИ,  ХИМЕРИ.

2.З показань свідків( робота в парах)

      У вас є показання свідків, тому я пропоную вам попрацювати з сусідом по парті,як справжні напарники.  Вам треба прочитати показання свідків та виділити з них головне. У вас є 2 хвилини. Приступайте.

Показання свідків

Вони скоюють свої напади і вдень і вночі, тому-що сплять використовуючи одну півкулю!!! Щоб дихати акула повинна проганяти воду крізь зябра. Робить вона це і у вісні  та під час бадьорості!

Ми жителі рифів помітили ,що більшість з нападників вже дорослі особини. Акули вважаються довгожи -телями, вони живуть 20-30 років. Але це не обов`язково для всіх  акул,деякі з них живуть до 100 років.

Відмінна риса нападників- велика кількість зубів! Зуби у акул ростуть все життя і змінюються через зношування. Вони можуть бути маленькими та гладенькими,гострими та великими ножеподібними, іноді майже відсутні.

Скелет нападників складається з хрящових тканин. Луска плакоїдна на дотик нагадує наждачну бумагу.

5. Узагальнення та систематизація отриманих знань.

Робота із схемою та слайдами презентації.

 Хрящові риби

 Акули                  Скати                Химери

Ось ми і розібралися з цією заплутаною історією. Нам тепер відомо хто ці нападники, що розорюють Риф. Як  ви вважаєте чи доречно назвати їх «бандитами, нападниками , розорителями»? Чи є у вас для них виправдання?

(ПРАВИЛО: Хижацтво- це особливий вид співіснування популяцій , при якому представники одного виду поїдають представників іншого виду,тобто одні організми слугують їжею для інших організмів.

6. Підбиття підсумків, домашнє завдання.

Ми з вами молодці! Ми виконали досить велику роботу, дізналися багато цікавого. Наприкінці я пропоную вам оформити буклети або листівки на тему: «Захист Хрящових риб» . Це і буде вашим домашнім завданням.

Оцінки за урок: Тести +робота на уроці.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
13 березня 2021
Переглядів
614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку