Тема: Хрящові риби
Мета:
1. продовжити знайомити учнів з надкласом Риби; розглянути особливості будови, видового різноманіття та середовища існування представників класу Хрящові риби.
2.розвивати увагу,спостережливість ,пам`ять, мислення,вміння працювати в парах.
3.виховувати інтерес до біології ,любов до природи.
Навчальні задачі:
Після закінчення уроку учень знає:
Розуміє:
Вміє:
Може:
Методи та технічні прийоми:
Матеріали та обладнання: презентація,слайди з зображенням, опорні конспекти.
Основні поняття: риби,хребетні,хрящові риби,зяброві щілини,плакоїдна луска,бризкальце.
Хід уроку:
1. Організаційний етап.
2. Актуалізація опорних знань Скажіть в якій професії необхідно бути спостережливим, уважним,розумним? Хто нас з вами захищає ,допомагає,спостерігає за нами? (Поліція/ Детективи)
Сьогодні у нас з вами не проста зустріч, ми зібралися не просто так.У нас дуже важлива місія нам необхідно провести досить важливе розслідування! І лише ви можете мені допомогти.
Перед тим ,як перейти до важливого розслідування, мені необхідно впевнитися , що на вас можна розраховувати при вирішенні досить важливих вправ,для цього пропоную пройти дуже важливий тест «Відгадайка»
1. Тварини температура тіла яких змінюється в залежності від змін температури оточуючого середовища:
А.Теплокровні. Б.Непостійні. В.Хлоднокровні. Г.Глубоководні.
2.Особий орган чуття у риб:
А.Внутрішнє вухо Б. Глаз В.Бічна лінія Г. Душа
3.Сукупність яйцеклітин у риб:
А.Молоки Б.Ікра В. Яєчники Г. Зигота
4.Особливі хребцеві пластинки,які вкривають тіло риб:
А.Луска Б.Панцир В.Плакоїдна луска Г.Екзоскелет
5.Риби належать до хребетних:
А. Так Б. Ні
3. Мотивація навчальної діяльності
Рада привітати вас на секретній і дуже важливій зустрічі працівників детективного агентства «Мегалодон» Ми з вами сьогодні будемо справжніми детективами, і нам треба буде розв`язати дуже заплутану історію. Справа у том ,що до нашого агентства надійшла анонімка з проханням про допомогу.
Текст читає учень
АНОНІМКА
Шановні учні 7 класу, допоможіть. Немає більше змоги терпіти це непотребство! Нашому чудовому рифові загрожують невідомі злодії. Надсилаємо вам особливі прикмети. Надіємося на вашу допомогу.
Починаємо наше розслідування. Нам необхідно вивчити прикмети ,проаналізувати відомі факти і з`ясувати злодіїв, які не дають спокою жителям рифу.
4. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з «Особливими прикметами»
З усих цих данних ми можемо сказати, що маємо справу з незвичайними –Хрящовими рибами , типовими представниками яких є АКУЛИ ,СКАТИ, ХИМЕРИ.
2.З показань свідків( робота в парах)
У вас є показання свідків, тому я пропоную вам попрацювати з сусідом по парті,як справжні напарники. Вам треба прочитати показання свідків та виділити з них головне. У вас є 2 хвилини. Приступайте.
Показання свідків
Вони скоюють свої напади і вдень і вночі, тому-що сплять використовуючи одну півкулю!!! Щоб дихати акула повинна проганяти воду крізь зябра. Робить вона це і у вісні та під час бадьорості!
Ми жителі рифів помітили ,що більшість з нападників вже дорослі особини. Акули вважаються довгожи -телями, вони живуть 20-30 років. Але це не обов`язково для всіх акул,деякі з них живуть до 100 років.
Відмінна риса нападників- велика кількість зубів! Зуби у акул ростуть все життя і змінюються через зношування. Вони можуть бути маленькими та гладенькими,гострими та великими ножеподібними, іноді майже відсутні.
Скелет нападників складається з хрящових тканин. Луска плакоїдна на дотик нагадує наждачну бумагу.
5. Узагальнення та систематизація отриманих знань.
Робота із схемою та слайдами презентації.
Хрящові риби
Акули Скати Химери
Ось ми і розібралися з цією заплутаною історією. Нам тепер відомо хто ці нападники, що розорюють Риф. Як ви вважаєте чи доречно назвати їх «бандитами, нападниками , розорителями»? Чи є у вас для них виправдання?
(ПРАВИЛО: Хижацтво- це особливий вид співіснування популяцій , при якому представники одного виду поїдають представників іншого виду,тобто одні організми слугують їжею для інших організмів.
6. Підбиття підсумків, домашнє завдання.
Ми з вами молодці! Ми виконали досить велику роботу, дізналися багато цікавого. Наприкінці я пропоную вам оформити буклети або листівки на тему: «Захист Хрящових риб» . Це і буде вашим домашнім завданням.
Оцінки за урок: Тести +робота на уроці.