Урок "Хто як зиму зустрічає".

Про матеріал

Конспект уроку "Хто як зиму зустрічає" передбачає інтеграцію навчальних предметів: українська мова, природознавство, трудове навчання. З української мови учні складають фрагмент казки на основі природничих знань. З трудового навчання діти виготовляють витинанку-сніжинку.

Під час проведення уроку були використані форми і методи біоадекватної технології, які допомагають гармонічно розвивати обидві півкулі головного мозку дитини.

Перегляд файлу

Інтегрований урок. 2 клас.

Тема: Складання фрагмента казки «Хто як зиму зустрічає» на основі природничих знань дітей. Ознаки зими. Виготовлення паперових об`ємних фігур. (Слайд 1)

Зінтегровано зміст навчальних предметів: українська мова, природознавство, трудове навчання.

Мета: розвивати зв`язне мовлення, творче мислення, уяву, фантазію дітей; збагачувати словниковий запас учнів; учити узагальнювати, робити висновки, виявляти зміни, що сталися взимку у природі; вдосконалювати вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; урізноманітнювати техніку роботи з папером.

Обладнання: папір, ножиці, опорні схеми для творчої  роботи, картки для роботи в парах, групах, мультимедійна презентація, аудіозапис.

Хід уроку

I. Організація класу. Психологічна настанова. (Слайд 2).

Доторкніться одне до одного, усміхніться одне одному та подаруйте чудовий настрій.(Учитель торкається до першої дитини, а діти далі до своїх друзів «ланцюжком»).

Подивіться на мене,

Усміхніться мені:

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий? Хто веселий?

Молодці!

II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні, діти, на нас чекає зустріч із прекрасним.

1. Гра «Дешифрувальник». Знайдіть слово, що сховалося. (Слайд 3).

Ф п ф р ф и ф р ф о ф д ф о ф з ф н ф а ф в ф с ф т ф в ф о ф (природознавство).

2. Завдання.Прочитавши записані слова, подумайте, про який шкільний предмет іде мова.

Ножиці, клей, кольоровий папір. (Трудове навчання).

Отож, сьогодні у нас урок незвичайний. Ми поєднаємо знання з української мови, природознавства і трудового навчання.

3. Очікування.

Чого ви очікуєте від уроку?

III. Основна частина уроку.

  1. Робота над загадкою.

12 братів один за одним ходять, один одного не обходять. (12 місяців).

А який зараз місяць? (Листопад). Що знаєте про листопад? (Останній осінній місяць, зимі ворота відчиняє).

2. Читання початку казки «Хто як зиму зустрічає». (Слайд 4).

     Ходить Листопад гаєм, в усі куточки заглядає. Ось із грушки останні листочки струсив, а барвінок листяним килимком накрив. Це він землю кутає од зими лютої. А кущики та дерева чарівною паличкою торкає та сік із них випускає, щоб не було Морозу роботи, щоб не наробив рослинкам шкоди.

    А Зима вже в хащах лісових чатує, руки потирає та лютує:

  •    Потурбувався ти, Листопаде, про свою рослинну громаду.Не даєш мені погуляти, самій з них одяг позривати. Але я знаю, кого покараю. До тваринок хист великий маю. Замету снігами всі харчі у полі, викличу Вітриська погулять на просторі. А Мороз хай пощипає їм носи та боки. Будуть знати, як стрибати, оці лежебоки.

     Почула ці слова Сорока і рознесла по лісу тривогу:

  •      Скре-ке-ке! Скре-ке-ке! Чи ви чули отаке? Зима люта хоче всіх тваринок позбутись, голодом заморити, зі світу білого зжити!

……

- Чи цікавий початок казки? Хочете дізнатись, що буде далі?

3. Вправа «4 кути». (Слайд 5).

  • Вчитель задає питання, яке має чотири заданих варіанти відповідей. (Кожна із чотирьох відповідей відповідає певному кольору: по одному аркушу висить в кожному кутку приміщення.)
  • Діти, вислухавши питання, вибирають один із поданих варіантів відповідей і переходять в той кут, який відповідає правильній відповіді. (У випадку, коли жоден із чотирьох варіантів не підходить, учасник залишається в центрі кімнати.) Таким чином, після зачитування питання, діти діляться на групи.
  • В кожній групі йде обговорення відповідей на питання: «Чому я вибрав цей варіант відповіді?». (Бажано, щоб на нього відповів кожен учасник групи.)

1) Листопад оглядав:

Жовтий листочок – ліс;

Зелений листочок – гай;

Червоний листочок – діброву;

Оранжевий листочок – сад.

2) У руках Листопад тримав:

Жовтий листочок – пензлик;

Зелений листочок – олівець;

Червоний листочок – чарівну паличку;

Оранжевий листочок – фломастер.

3)Зима хотіла покарати:

 Жовтий листочок – пташок;

Зелений листочок – рослини;

Червоний листочок – тварин;

Оранжевий листочок – людей.

 

4.  Продовження роботи над казкою.

Ви помітили, що наша казка обривається? Але у неї є кінцівка.(Зачитування ).

Зрозуміла Зима, що не страшна звіряткам вона.

  • Краще з миром прийду та красу принесу: сніг пухнастий, м`який, іній срібний, легкий. Діткам – гірку й ковзани, щоб катались до весни!

     Чому Зима перестала лютувати? Саме цього і не вистачає в казці. Це і є ваше творче завдання – доповнити казку так, щоб переконати Зиму в тому, що тварини її не бояться, бо добре підготувались до зустрічі. Але для цього потрібні знання. Пригадайте, ви готували проекти «Як тварини готуються до зими». Тому продемонструйте свої знання.

IV. Актуалізація природничих знаньучнів.

(Демонстрація кадрів-зображення різних груп тварин) (Слайд 6-9).

Вправа «Мікрофон».  Як підготувались до зими:

  • Комахи.
  • Риби, земноводні, плазуни.
  • Звірі.
  • Птахи.

Бесіда про підгодівлю пташок взимку.

V. Творча робота в групах. (Слайд 10)

Скласти за опорними словами розповідь ( 3 речення) про підготовку тварин до зими.

Група «Ведмедики» (опорні словосполучення: назбирав жиру під шкурою; вляжеться у барліг; спатиме до весни).

Група «Білочки» (опорні словосполучення: зробила запаси; насушила грибів; назбирала горіхів; наносила моху).

Група «Зайчики» (опорні словосполучення: поміняв шубку, погризе гілочки, вигребе з-під снігу; забіжить на поле).

Група «Їжачки» (опорні словосполучення: старанно трудився; збирав яблучка; запас жиру; змостив кубельце).

Зачитування творчих робіт.

 

VI. Фізкультхвилинка–валеохвилинка (відео «Опадає листя»). (Слайд 11).

VII. Узагальнення і систематизація знань учнів. (Слайд 12).

     Кожна людина сприймає зиму по-своєму. Для когось вона сувора холодна снігова королева, що хоче всіх заморозити. А для когось – добра чарівниця, яка принесла із собою веселощі, зимові розваги, новорічні свята, подарунки. То яка ж вона, загадкова зима?

1. «Мозковий штурм». Назвати ознаки зими, які вивчили на уроках природознавства (на окремих смужках прикріплюються до дошки).

  • сніговий покрив;
  • зниження температури повітря;
  • зменшення тривалості дня ;
  • сонце не гріє;
  • морози;
  • замерзання водойм;
  • рослини в стані спокою;
  • збільшення тривалості ночі;
  • мороз;
  • іній;
  • природа «заснула».

2.Створення зони комфортного мислення. (Слайд 13).

(Звучить музика)

D:\essentials-data-do-not-delete\desktop\зима.gif

Закрийте очі. Розслабтеся. Уявіть, що ви в зимовому лісі. Повіває легенький вітерець. Він здуває з дерев та кущів легесенькі сніжинки.  Морозець пощипує щічки. Падає сніжок.  Ви відчуваєте спокій і прилив енергії. З неба посипалися пухнасті  сніжинки. Вони кружляють з вітром у дивовижному танці, безшумно вкриваючи все довкола.

Ось одна із сніжинок більшає і летить просто до вас. Яка вона красива! Дивна, ажурна, справжня  зимова красуня. Донечка Зими. На своїх промінчиках вона несе нам ознаки матінки-Зими: сніжна, холодна, морозна, біла, красива, … Сніжинка упала вам на руку і ви намагаєтесь роздивитися  її.  Яка вона цікава! У неї шість промінців.  Але що це? Сніжинка потихеньку тане і перетворюється на краплину води… Не засмучуйтеся. Вона не зникла. Глибоко вдихніть і повільно видихніть. Ми повертаємося у клас. Відкрийте очі.

- Що відчували, слухаючи музику? А коли сніжинка опустилась вам на рукав? Що хотілося зробити? Чому сніжинка розтанула? 

     Сніжинка – це та ж вода, але надзвичайно гарно вирізьблена майстром-морозом. Найдрібніші частинки води – молекули – також мають шестигранну форму. Як тільки виникає кристалик, молекули води збираються в його кутиках і поступово замерзають, наростаючи у вигляді ажурних гілочок.

     Демонстрація відеофільму про утворення сніжинок.

 

 

3. Виготовлення  сніжинки і нанесення на неї інформації. (Інструкція в альбомі з  трудового навчання). (Слайд 15). Розповідь про сніжинки.

Написати   на сніжинці слова, які асоціюються із зимою.

     Люди з давніх-давен любувалися красою сніжинок, розмаїттям їхніх форм та орнаментів. У минулому столітті один вчений за допомогою мікроскопа зробив кілька тисяч фотографій. Коли серед п`яти тисяч «портретів» не знайшлося двох однакових, його подиву не було меж. Кожна сніжинка неповторна.

     У зимовий період сніжинок випадає на землю так багато,що навіть важко собі уявити. Хоча ні, вчені таки спробували підрахувати кількість сніжинок і отримали велетенське число – септильйон, яке записується так – 1 і аж 24 нулі! (Відео про утворення сніжинок(слайд 16).

 https://www.youtube.com/watch?v=aNfSa9KYvf4

4.Тренувальні вправи.

До  мене теж прилетіла  сніжинка. Вона не розтанула, а Зима прислала з нею  нам завдання.(Слайд 17). (Кожній парі учнів дісталася сніжинка із текстами до завдань 4.2, 4.4, 4.5).

4.1. Гармонізація роботи півкуль головного мозку.

Робота у  прописах  обома руками. Покажіть як плавно падають, опускаються на землю сніжинки.

IMG_0002

4.2. Прочитати вірш про зиму. Завдання: знайти слово з подвоєними приголосними. Виписати його і зробити звуко-буквений аналіз.

Вірш Якуба Коласа «Зима».

Надійшли морози, ріки закували

І березам коси інеєм прибрали.

Пухова перина очі убирає,

Біла скатертина – ні кінця, ні краю.

Під серпанком білим трава і листочки,

Річка оніміла, не дзюрчать струмочки.

Омертвіли лози, ледь гіллям хитають.

А в полях морози та вітри гуляють.

4.3. Фізкультхвилинка.

Закружилися сніжинки,

Як метелики прудкі.

Прилетіли до ялинки

Й почепились на гілки.

Голі кущики прикрили,

Притрусили поріжок.

Швидко вправи ми зробили

Й повернулись на урок.

4.4. Диктант в парі. Записати народні прикмети, підкреслити букви, що позначають м`які приголосні звуки.

Сніг на полях – хліб у засіках.

Рипить сніг під ногами – на мороз.

4.5. Гра «Вітерець-пустунець».

Зима дібрала слова для нашого уроку, а вітерець перемішав букви. (Слова –розсипанки подано на промінчиках сніжинок).

Чи знаєте ви ці слова?

Заметіль       завірюха       віхола

Хуртовина   ожеледиця    метелиця.

Записати утворені слова. Вони зустрінуться нам на уроках природознавства. Ми з`ясуємо їх значення і природу.

VIII. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Рефлексія. Вправа «Барометр». (Слайд 18).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Копровська Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
944
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку