26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок. Хто заклав підвалини української історичної науки.

Про матеріал
Узагальнити знання учнів про значення історії для людини, пояснити зміст понять «дослідники історії», «історичні праці», визначити роль М.Грушевського і В.Антоновича у розвитку історичної науки, навчити розрізняти історичні і художні твори, розуміти вплив істориків на суспільне і державне життя. Розвивати активність, творчість, ініціативність учнів.
Перегляд файлу

Урок. Хто заклав підвалини української історичної науки.

Мета. Узагальнити знання учнів про значення історії для людини,пояснити зміст понять «дослідники історії», «історичні праці»,  визначити роль М.Грушевського і В.Антоновича у розвитку історичної науки, навчити розрізняти історичні і художні твори, розуміти вплив істориків на суспільне і державне життя.

Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація  і мотивація.

  • Чому людину завжди цікавить минуле і майбутнє?
  • Що таке історія (наука про минуле людства)
  • З якої мови походить і що означає слово історія? (з грецької, оповідь про минуле)
  • Що дає людині знання історії?
  • Хто такі історики?
  • На які питання відповідають історики? (Хто?Де?коли?Чому?Як?)

Відповіді на ці та інші питання шукали українські вчені – історики. Відкрийте сторінку 11 і пригадайте імена цих людей. (Костомаров, Антонович, Грушевський, Єфименко)

III. Засвоєння нових знань.

  • Про кого з істориків дізналися на минулих уроках? (с. 108-109, М.Грушевський)
  • Чим прославився М.Грушевський?

Його також вважають найавторитетнішим серед дослідників українського минулого.

Робота з підручником. С. 140-141. «закінчити речення.»

  • Михайло Грушевський (1866—1934) був людиною різнобічних  (талантів)
  • Учительська сім’я, у якій народився Михайло, прищепила йому (жагу до знань та смак до слова.)
  • Під час навчання в Тифліській гімназії (тепер Тбілісі, Грузія) він (захопився минулим України.)
  • Як науковець він виявив себе в (історії, літературознавстві, досліджував усну народну творчість.)
  • Йому належить близько 2000 праць з( історії України, серед яких і 10-томна «Історія України-Руси».)
  • Учительська сім’я, у якій народився Михайло, (прищепила йому жагу до знань та смак до слова. )
  • Свою долю він пов’язав з історією України фахово, (ставши вченим-істориком.)

Обговорення.

- Що нового довідалися про М. Грушевського з матеріалів уроку?

- Яку роль, за свідченням М. Грушевського, у формуванні його світогляду відігравали батьки?

Робота в групах.

- Про які риси вдачі видатного історика свідчать уміщені в підручнику фотографії?

- Доберіть по троє слів — іменників, прикметників, дієслів, якими можна схарактеризувати М. Грушевського.

- Чому Михайла Грушевського називають батьком української історичної науки?

- Прочитайте назву другого пункту (с. 160). Про кого розповідається у тексті?

«Читання мовчки» - с.160-с.161

Вправа «Відшукай відповідь»

  • Хто з істориків  зажив слави найбільшого знавця писемних історичних джерел (В.Антонович)
  • Скільки томів історичних джерел він підготував до друку? (9)
  • У якому університеті В.Антонович працював викладачем? (Київському)
  • У кожного викладача дуже багато учнів. Назвіть найвідомішого учня Володимира Антоновича (М.Грушевський)
  • В. Антонович брав активну участь у суспільно-політичному житті. Лідером якої організації він був? (Київська громада)
  • Що робили громадівці? (організації української інтелігенції, яка опікувалася поширенням освіти серед українців, пропагувала ідеї самобутності української культури. Громадівці організовували недільні школи й бібліотеки для селян та неосвіченої молоді, писали й видавали підручники та інші книжки навчального змісту, збирали й досліджували усну народну творчість, відшуковували документальні матеріали з української історії тощо.)
  • Що найбільше вразило іншого учня професора Василя Доманицького у хаті Володимира Антоновича? (книги українською мовою)
  • А чому у 19 столітті так важко було з українськими книжками?
  • Знайдіть у тексті слова, які підтверджують думку, що до професора українська молодь ставилася з великою пошаною.

Історія викликала інтерес не тільки в науковців. Діячі культури теж є авторами творів на історичну тематику. Порівняємо два тексти: історичний і науковий.

  • Пригадайте, що називають козацькими літописами?
  • Про якого автора вам відомо? (Самійло Величко)

Ще один відомий козацький літопис – це «Літопис Самовидця»

Опрацюємо два тексти:  (С. 162-163. – З роману «Чорна рада» і Літопису Самовидця)

  • Порівняйте тексти. Які факти з літописного уривка підтверджують, що письменник саме цей літопис використовував як історичне джерело для написання твору?
  • На які деталі перебігу події звертає увагу літописець, чому саме на них?
  • Як ці факти обігрує письменник?
  • Чим фрагмент з історичного джерела відрізняється від уривка з роману?
  • З чим пов’язані ці відмінності?
  • Чи згодні з думкою, що в мистецьких творах історія ніби оживає?

IV. Підсумок.

  • Назвіть істориків, про яких сьогодні дізналися?

Складаємо карту знань. Володимир Антонович або Михайло Грушевський.

Закінчити речення

- Сьогодні я дізнався…..

- Сьогодні я навчився…..

- Для мене сьогодні було важливим….

V. Д\З. §23, завдання с.164.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дунай Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
14 березня
Переглядів
697
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку