Урок "Художні традиції рідного краю. Український рушничок"

Про матеріал

Розкрити красу українських рушників, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; збагатити знання про цей давній вид декоративно - прикладного мистецтва; познайомитися зі звичками та обрядами, пов'язаними з рушниками. Навчати заповнювати візерунком край смужки. Розвивати творче ставлення до роботи. Виховувати спостережливість, любов до народної творчості.

Перегляд файлу

Клас. 4

Предмет. Образотворче мистецтво

Тип уроку. Компетентнісний

Тема. Художні традиції рідного краю. Український рушничок

Мета. Розкрити красу українських рушників, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; збагатити знання про цей давній вид декоративно - прикладного мистецтва; познайомитися зі звичками та обрядами, пов’язаними з рушниками. Навчати заповнювати візерунком край смужки. Розвивати творче ставлення до роботи. Виховувати спостережливість, любов до народної творчості.

Обладнання. Малюнки із зображенням рослинного, геометричного та змішаного орнаментів; демонстраційний матеріал про рушники; вишиті  рушники; ілюстрації із зображенням предметів побуту майстрів декоративно-прикладного мистецтва, презентація «Український рушничок».

Матеріали. М'які пензлі; аркуш білого паперу; гуашеві фарби;  простий олівець; гумка.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Формування позитивної настанови

Любі діти, поверніться,

До гостей щиро всміхніться.

На сусіда подивіться

Та в світ цікавого поспішіть!

2. Оголошення теми і мети уроку

  • У нас в класі  милують око диво-рушники, які ви принесли з домівок. Розгляньте їх.
  • Що зображено на них? (зображення рослинного, геометричного та змішаного орнаментів)
  • Які кольори використали майстрині?
  • Для того щоб дізнатися тему нашого уроку, давайте розгадаємо ребус.

 

  • Тема нашого уроку «Український рушничок», клас наш стане художньою фабрикою під назвою «Рушничок», а ви – маленькими майстрами. Ми створимо власними руками традиційну окрасу селянського житла.

3. Цілепокладання. Визначення мети уроку разом із учнями

  • Діти, нам прийшов лист від учнів 4 класу з Німеччини. В ньому вони просять нас  розповісти про символи України, відбиття культурної пам'яті народу. Найбільше їх цікавить вишитий рушник, який в Україні посідає особливе місце.
  • Для того, щоб відповісти їм, нам потрібно більше дізнатися про українські рушники. Як ви думаєте, що саме? (їх узори, образи, символіку кольорів, обряди і традиції, пов’язані з рушником).

4.Підготовка до сприйняття нового матеріалу

  • Чи знаєте ви що означає слово рушник?

Рушник – довгастий шмат тканини для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий шмат тканини для оздоблення житла в українській оселі. Як ужиткова річ рушник завжди був під рукою, тож від слова «рука» й пішла ця назва.

5. Введення нового матеріалу

  • Шановні гості нашого відкритого уроку, перш ніж розпочати роботу, наші умільці розкажуть нам все, що вони дізналися від своїх бабусь, мам про рушники.
  • Вірші

1 учень

Біле поле полотняне,

Рівно ткане, чисто пране.

А по ньому голка ходить,

За собою нитку водить.

Покрутнеться так і сяк —

Зацвіте червоний мак.

Зазирне і там і тут —

Василечки зацвітуть.

Застрибає навпрошки —

Зажовтіють колоски.

А як пройдеться поволі —

Заряхтять листочки в полі.

Біле поле полотняне

Рушником барвистим стане.

 

2 учень

Мама вишила мені

Квітами сорочку.

Квіти гарні, весняні:

– На, вдягай, синочку!

 

В нитці – сонце золоте,

Пелюстки багряні,

Ласка мамина цвіте

В тому вишиванні.

 

Вишиваночку візьму,

Швидко одягнуся,

Підійду і обніму

Я свою матусю.

3 учень

У маленького синочка

Гарно вишита сорочка.

Є на ній всього потрошки:

Житній колос і волошки,

Зелень сонячних дібров

І матусина любов.

4 учень

На моєму рушничку

На моєму рушничку

Квіти як у квітничку:

Ружі, сон, лілея біла,

А на мак ще й бджілка сіла.

Бджілка – бджілонька мала

Мед для мами принесла.

 

5 учень

І барвінку синій цвіт,

Кущ рясного глоду.

Український рушничок –

Символ мого роду.

 

 

Демонстрація Презентації про рушник

  • Для того щоб після сьогоднішнього уроку ми всі почерпнули як найбільше інформації та могли потім поділитися нею, давайте переглянемо презентацію про українські рушники.

 

   1. З давніх-давен рушники вишивали червоними нитками, бо червоний колір то символ кохання, сонця, життя, колір калини, щастя, любові, щасливої долі. Чорний - колір землі нашої родючої, а інколи й смутку. Старі люди кажуть: горе з радістю переплітаються.

   "Два кольори мої, два кольори:

   Червоний то любов, а чорний то журба", - співається у відомій пісні Д.Павличка "Два кольори".

  • Давайте прослухаємо цю чудову пісню.

Слухання пісні Д.Павличка "Два кольори"

   2. Кожен район в Україні мав свої кольори:

     • на Буковині, Закарпатті рушники різнобарвні;

     • на Київщині, Полтавщині - переважав червоний, чорний, синій, колір;

     • на Рівненщині - червоний та чорний.

3. Коричневий колір смужки - то щаслива дорога:

     • зелений - зустріч з дорогими людьми;

     • синій - блакитне небо;

4.Жовтий колір - символ здоров'я та успіху. На оберегових рушниках з обох боків вишивали обереги і так, щоб нитки не переривались у вишивці.

Психологічна розминка.

-         На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:

Голова – ми будемо думати, фантазувати, очі – ми будемо дивитися, вуха – слухатимемо, уста – будемо говорити, посміхатися, відповідати, руки – будемо творити. А навіщо нам серце?(Відповіді дітей)

  Так, щоб відчути ним щось нове і неповторне – красу, допитливість і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не відчуєш, і не зрозумієш…».

  Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу, фантазію.

6.Правила користування фарбами

1) Починаємо розфарбовувати з теплих, світлих кольорів, закінчуючи фарбувати холодними, темними кольорами.

2) Не поспішати при вмочуванні кісточки в фарбу або воду.

3) Треба знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий — оранжевий, синій і жовтий — зелений.

7. Демонстрація готових зразків

8. Послідовність виконання роботи

9. Фізкультхвилинка

А щоб робота вийшла гарна і принесла радість вам та іншим, давайте відпочинемо перед виконанням вашої роботи і виконаємо фізкультхвилинку «Усмішка».

10. Практична робота учнів

11. Слухання музичного твору

   Справжні майстри виконують свою роботу з музи­кою.

Прослухайте пісню «Рідна мати моя»

12. Рефлексія

1. Вправа «Незакінчені речення»

   Продовжити одну з фраз:

   Я знаю …

   Мені сподобалося …

2. Виставка, аналіз та вербальна оцінка створених художніх робіт.

  • Чи достатньо ми знаємо про український рушник, щоб написати нашим друзям з Німеччини?
  • Український рушник є скарбом нашого народу, є містком між минулим і майбутнім. Шануймо його!

Дивлюся мовчки на рушник,

Що мати вишивала,

І чую: гуси зняли крик,

Зозуля закувала.

Знов чорнобривці зацвіли,

Запахла рута-м’ята.

Десь тихо бджоли загули,

Всміхнулась люба мати.

І біль із серця раптом зник,

Так тепло-тепло стало.

Цілую мовчки той рушник,

Що мати вишивала…

13. Підсумок уроку

 

docx
Додано
13 березня 2018
Переглядів
5504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку