Розкрити красу українських рушників, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; збагатити знання про цей давній вид декоративно - прикладного мистецтва; познайомитися зі звичками та обрядами, пов'язаними з рушниками. Навчати заповнювати візерунком край смужки. Розвивати творче ставлення до роботи. Виховувати спостережливість, любов до народної творчості.
Клас. 4
Предмет. Образотворче мистецтво
Тип уроку. Компетентнісний
Тема. Художні традиції рідного краю. Український рушничок
Мета. Розкрити красу українських рушників, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; збагатити знання про цей давній вид декоративно - прикладного мистецтва; познайомитися зі звичками та обрядами, пов’язаними з рушниками. Навчати заповнювати візерунком край смужки. Розвивати творче ставлення до роботи. Виховувати спостережливість, любов до народної творчості.
Обладнання. Малюнки із зображенням рослинного, геометричного та змішаного орнаментів; демонстраційний матеріал про рушники; вишиті рушники; ілюстрації із зображенням предметів побуту майстрів декоративно-прикладного мистецтва, презентація «Український рушничок».
Матеріали. М'які пензлі; аркуш білого паперу; гуашеві фарби; простий олівець; гумка.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Формування позитивної настанови
Любі діти, поверніться,
До гостей щиро всміхніться.
На сусіда подивіться
Та в світ цікавого поспішіть!
2. Оголошення теми і мети уроку
3. Цілепокладання. Визначення мети уроку разом із учнями
4.Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Рушник – довгастий шмат тканини для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий шмат тканини для оздоблення житла в українській оселі. Як ужиткова річ рушник завжди був під рукою, тож від слова «рука» й пішла ця назва.
5. Введення нового матеріалу
1 учень
Біле поле полотняне,
Рівно ткане, чисто пране.
А по ньому голка ходить,
За собою нитку водить.
Покрутнеться так і сяк —
Зацвіте червоний мак.
Зазирне і там і тут —
Василечки зацвітуть.
Застрибає навпрошки —
Зажовтіють колоски.
А як пройдеться поволі —
Заряхтять листочки в полі.
Біле поле полотняне
Рушником барвистим стане.
2 учень
Мама вишила мені
Квітами сорочку.
Квіти гарні, весняні:
– На, вдягай, синочку!
В нитці – сонце золоте,
Пелюстки багряні,
Ласка мамина цвіте
В тому вишиванні.
Вишиваночку візьму,
Швидко одягнуся,
Підійду і обніму
Я свою матусю.
3 учень
У маленького синочка
Гарно вишита сорочка.
Є на ній всього потрошки:
Житній колос і волошки,
Зелень сонячних дібров
І матусина любов.
4 учень
На моєму рушничку
На моєму рушничку
Квіти як у квітничку:
Ружі, сон, лілея біла,
А на мак ще й бджілка сіла.
Бджілка – бджілонька мала
Мед для мами принесла.
5 учень
І барвінку синій цвіт,
Кущ рясного глоду.
Український рушничок –
Символ мого роду.
Демонстрація Презентації про рушник
1. З давніх-давен рушники вишивали червоними нитками, бо червоний колір то символ кохання, сонця, життя, колір калини, щастя, любові, щасливої долі. Чорний - колір землі нашої родючої, а інколи й смутку. Старі люди кажуть: горе з радістю переплітаються.
"Два кольори мої, два кольори:
Червоний то любов, а чорний то журба", - співається у відомій пісні Д.Павличка "Два кольори".
Слухання пісні Д.Павличка "Два кольори"
2. Кожен район в Україні мав свої кольори:
• на Буковині, Закарпатті рушники різнобарвні;
• на Київщині, Полтавщині - переважав червоний, чорний, синій, колір;
• на Рівненщині - червоний та чорний.
3. Коричневий колір смужки - то щаслива дорога:
• зелений - зустріч з дорогими людьми;
• синій - блакитне небо;
4.Жовтий колір - символ здоров'я та успіху. На оберегових рушниках з обох боків вишивали обереги і так, щоб нитки не переривались у вишивці.
Психологічна розминка.
- На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:
Голова – ми будемо думати, фантазувати, очі – ми будемо дивитися, вуха – слухатимемо, уста – будемо говорити, посміхатися, відповідати, руки – будемо творити. А навіщо нам серце?(Відповіді дітей)
Так, щоб відчути ним щось нове і неповторне – красу, допитливість і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не відчуєш, і не зрозумієш…».
Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу, фантазію.
6.Правила користування фарбами
1) Починаємо розфарбовувати з теплих, світлих кольорів, закінчуючи фарбувати холодними, темними кольорами.
2) Не поспішати при вмочуванні кісточки в фарбу або воду.
3) Треба знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий — оранжевий, синій і жовтий — зелений.
7. Демонстрація готових зразків
8. Послідовність виконання роботи
9. Фізкультхвилинка
А щоб робота вийшла гарна і принесла радість вам та іншим, давайте відпочинемо перед виконанням вашої роботи і виконаємо фізкультхвилинку «Усмішка».
10. Практична робота учнів
11. Слухання музичного твору
Справжні майстри виконують свою роботу з музикою.
Прослухайте пісню «Рідна мати моя»
12. Рефлексія
1. Вправа «Незакінчені речення»
Продовжити одну з фраз:
Я знаю …
Мені сподобалося …
2. Виставка, аналіз та вербальна оцінка створених художніх робіт.
Дивлюся мовчки на рушник,
Що мати вишивала,
І чую: гуси зняли крик,
Зозуля закувала.
Знов чорнобривці зацвіли,
Запахла рута-м’ята.
Десь тихо бджоли загули,
Всміхнулась люба мати.
І біль із серця раптом зник,
Так тепло-тепло стало.
Цілую мовчки той рушник,
Що мати вишивала…
13. Підсумок уроку