Урок "Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»"

Про матеріал
Розробка уроку із зарубіжної літератури для 8 класу за темою "Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»"
Перегляд файлу

18.05.2021                                                                                 8 клас

УРОК №66

ЛІТЕРАТУРА XX-XXI СТ. У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ

Тема. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»

Мета. Завершити з учнями аналіз повісті Р.Баха, розкрити зміст алегоричних і символічних образів твору, виявити конфлікт, ознаки притчі, тему та ідею твору; навчити учнів визначати мораль твору; розвивати критичне мислення, навички аналізу художнього твору, зв’язне мовлення, вміння коректно вести дискусію, обстоювати власну точку зору; сприяти усвідомленню цінності ідеї про високе призначення людини.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань

Обладнання: ілюстрації до твору, текст повісті, картки для вправи «Порушена послідовність»

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1.Вправа «Порушена послідовність»

Учні отримують картки з фрагментами тексту, вони повинні розкласти їх у тій послідовності, у якій вони описані в авторському варіанті.

Картка №1

«Уже за кілька днів він зрозумів, що тут йому належить дізнатися про політ іще більше, ніж у попередньому житті» (3)

Картка №2

«Голос полинув до нього, я уперше, коли він зустрів Джонатана Лівінгстона» (5)

Картка №3

Був ранок, і золоті промені сонця вигравали на легких хвилях тихого моря» (1)

Картка №4

«Марево зникло. Джонатан розтанув у повітрі» (6)

Картка №5

«Минув лише місяць, а Джонатан уже вирішив, що час повернутися до Зграї» (4)

Картка №6

«Виклик у середину кола означав чи страшну ганьбу, чи то найвищу шану» (2)

III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Повість Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» багатошарова, ме­тафорична. Один читач бачить у ній лише сюжетний план — тобто історію незвичайної чайки, яка, на відміну від інших, не дбала про їжу, а мріяла про польоти. Другий розцінює біографію чайки як метафору жаги самовдосконалення. Третій знаходить практичні ре­комендації для духовного самовдосконалення, відлуння релігійних учень про перевтілення душі.

Спробуймо розкрити авторський задум повісті, ростлумачити її ідейний зміст.

IV. Робота над темою уроку

  1. Перевірка домашнього завдання

Учень представляє звід законів, за якими жив Джонатан Лівінгстон. Клас доповнює його відповідь.

2.Виконання завдань. Робота в парах

  1. Визначте, за якими законами жила Зграя.
  2. Запишіть закони Зграї у вигляді зводу.

  3.Колективне складання порівняльної таблиці

«Життєві принципи Зграї та Вигнанців»

Зграя

Вигнанці

Для більшості чайок головне – їжа, а не політ

Ми вільні летіти, куди захочемо, і бути такими, як є.

Польоти – це дуже добре, та з них не проживеш. Не забувай, ти літаєш для того, щоб їсти.

Чайка має право літати, що свобода – це істинна сутність, і все, що обмежує цю свободу, нічого не значить – усі забобонні звичаї, усі закони, хоч би які вони були.

Життя – це незбагненна таємниця, і нам досить знати одне: ми вкинуті до цього світу, щоб їсти і лишатися живими, поки зможемо.

Єдиний справедливий закон – це шлях до свободи.

4. Бесіда

 

  1. Порівняйте два зводи законів: Джонатана і Зграї. Чим вони відрізняються?
  2. На основі порівняння життєвих принципів чайки-Вигнанця і Зграї визначте конфлікт твору.

Пояснення вчителя. У творі виникає конфлікт двох систем жит­тєвих цінностей. У системі цінностей Зграї головне матеріальне. Зграя дбає лише про добування їжі, бо без їжі неможливо вижити. Усе, що заважає добуванню їжі, вважається зайвим, шкідливим і небезпечним. Для Джонатана головне — свобода, духовне і фі­зичне самовдосконалення. Він знаходить спосіб досягти цих двох найважливіших для нього цілей — політ. Удосконалюючи майстер­ність польоту, він отримує свободу та розвивається духовно, йому відкриваються вищі істини.

  1. Чи можна зняти конфлікт між двома системами цінностей? Яку відповідь дає на це питання повість?
  2. У чому автор повісті бачить можливість подолання кон­флікту? У відповіді використовуйте цитати з тексту.
  3. Пригадайте, що називають метафорою.
  4. Дослідники говорять, що сюжет повісті Р. Баха — це мета­фора людського буття. Як ви розумієте цю думку?
  5. Які проблеми людського буття підняв автор твору, викорис­товуючи зазначену метафору? (Письмен­ник замислюється над стосунками між особистістю і сус­пільством, невизнаним талантом і сірим натовпом; склад­ністю взаєморозуміння між людьми; роллю сміливців-першопрохідців, завдяки яким здійснюється прогрес у сфері знань, матеріальної культури; необхідністю присвятити життя служінню інтересам інших, допомагати їм пізнавати себе; над тим, як важко, але необхідно навчитися любити тих, хто тебе оточує. А історія Джонатана Лівінгстона — це метафоричне зображення людини, яка шукає сенс влас­ного існування, вищу істину, свій шлях у житті та долає на ньому численні перешкоди (як внутрішній спротив, так і зовнішні несприятливі обставини).)
  6. Що таке алегорія? У творах якого жанру автори зазвичай використовують алегорію?
  7. Які алегоричні образи є у творі? Що вони означають? А які образи можна назвати символічними? (Головний алегоричний образ — це птах Джонатан. В епіграфі до твору автор від­крито говорить, що Джонатан живе в душі кожного з лю­дей, тобто натякає, що образ уособлює високі душевні по­риви, прагнення, мрії людей. Невипадково дія відбувається над бурхливими водами моря — неспокійної стихії, що в мистецтві традиційно сим­волізує людське життя з його пристрастями та драмами. Образ скелі є символом нездоланних меж. Але Джонатан ві­рить, що поступово чайки навчаться «літати крізь скелі».)

5. Виконання завдань

  1.  Твір відносять до жанру повісті-притчі. Знайдіть у ньому ознаки повісті і притчі, запишіть їх. (Ознаки притчі у творі: широта узагальнення, наявність алегорії, схематичність героїв (відсутність описів їхньої зовнішності та детально опрацьованих характерів), невизначеність місця та часу дії, властива жанру тема (сенс життя). Ознаки повісті: об­сяг (у притчі, на відміну від повісті, він дуже невеликий), зосередженість на образі головного героя, чия особистість розкривається на прикладі кількох важливих подій.)
  2. Подумайте, чи випадковою є композиція твору, що склада­ється з трьох частин. Запишіть тему кожної частини.

Пояснення вчителя. Тричастинна композиція твору відображає три рівні духовного самовдосконалення Джонатана Лівінгстона. Тому теми частин можна визначити таким чином: перша час­тина — осягнення істини, ідеї свободи; друга частина — досяг­нення досконалості; третя частина — прагнення поділитися зна­нням вищої істини з учнями, з іншимиКожний читач розгадує філософський зміст повісті-притчі, визначає її ідею по-своєму. Прочитайте рядки твору, в яких, на ваш погляд, міститься його головна ідея. Аргументуйте свій вибір.

3. Розкажіть, як ви розумієте епіграф до уроку, взятий із твору Р. Баха «Довіряй внутрішньому зору, осягни те, що вже знаєш, - і шлях до неба відкрито.» Висловіть думку про те, як ці слова можуть допо­могти сучасній людині в повсякденному житті

6. Висновок (запис у зошит)

 

Мораль притчі: місія кожного полягає в тому, щоб стати більш досконалим. На цій дорозі можлива втрата старих друзів, навіть родини, однак не треба пе­рейматися цим, за певний час з’являться нові. Необхідно кожному пам’ятати і не забувати про те, що в усіх випробуваннях їх буде підтримувати безмежна сила світла.

Алегоричність повісті:

  • зграя чайок — наше повсякденне життя;
  • політ Джонатана Лівінгстона —- свобода;
  • прагнення вдосконалювати політ — шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття й осмислити свій статус у світі.

7.Виконання завдання

  1. Літературознавці порівнюють повість Р. Баха з твором А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц». Знайдіть спільне між двома творами. (Обидва твори мають ознаки при­тчі, містять глибокий повчальний зміст. А головне, що їх об’єднує, — це тип героя, шукача істини, який заради отри­мання вищої премудрості проходить нелегким шляхом ви­пробувань.)

V. Підбиття підсумків уроку

1.Бесіда

  • У чому полягає художній конфлікт твору?
  • Яку мету, за Річардом Бахом, людина повинна собі ставити в житті?
  • Що автор у творі вважав найважливішим?
  • Якою є найвища мета людини на землі?
  • У чому сенс її існування?

2. Вільна дискусія

  1. З моменту виходу повісті критики та звичайні читачі спере­чаються щодо літературної вартості твору. Одні дотримуються думки, що це майстерно написаний блискучий твір із глибо­ким змістом, який закликає кожного повірити в безмежність власних можливостей, відволіктися від бездумного спожи­вання та зайнятися вихованням власної душі, Інші впевнені, що повість не має літературної цінності, її мова та образи невиразні, а ідейний зміст вторинний, повторює всім відомі за Біблією, давніми казками, притчами істини. Яка думка - близька особисто вам? Чому?

Учні обирають позицію та обстоюють її, висловлюючи власні аргументи. Наприкінці дискусії учасники повідомляють, чи вдалося опонентам переконати їх.

3.Підсумкове слово вчителя

Чи стане повість Річарда Баха про чайку Джонатана літера­турною класикою? Чи можна вважати твір шедевром мистецтва слова, чи захоплення ним — лише короткочасна мода? Відповідь на ці питання дасть тільки час. Але безсумнівно те, що твір спо­нукає кожного замислитися над вічними питаннями буття, вчить прямувати до мрії, незважаючи на неприйняття інших, спротив і насмішки.

VI.Домашнє завдання

 

Прочитати роман Ю. Гордер «Світ Софії» до уроку позакласного читання.

Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про життя і творчість Ю.Гордер.

1

 

docx
Додано
27 січня 2022
Переглядів
10236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку