18.05.2021 8 клас
УРОК №66
ЛІТЕРАТУРА XX-XXI СТ. У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ
Тема. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі Р.Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон»
Мета. Завершити з учнями аналіз повісті Р.Баха, розкрити зміст алегоричних і символічних образів твору, виявити конфлікт, ознаки притчі, тему та ідею твору; навчити учнів визначати мораль твору; розвивати критичне мислення, навички аналізу художнього твору, зв’язне мовлення, вміння коректно вести дискусію, обстоювати власну точку зору; сприяти усвідомленню цінності ідеї про високе призначення людини.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Обладнання: ілюстрації до твору, текст повісті, картки для вправи «Порушена послідовність»
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1.Вправа «Порушена послідовність»
Учні отримують картки з фрагментами тексту, вони повинні розкласти їх у тій послідовності, у якій вони описані в авторському варіанті.
Картка №1
«Уже за кілька днів він зрозумів, що тут йому належить дізнатися про політ іще більше, ніж у попередньому житті» (3)
Картка №2
«Голос полинув до нього, я уперше, коли він зустрів Джонатана Лівінгстона» (5)
Картка №3
Був ранок, і золоті промені сонця вигравали на легких хвилях тихого моря» (1)
Картка №4
«Марево зникло. Джонатан розтанув у повітрі» (6)
Картка №5
«Минув лише місяць, а Джонатан уже вирішив, що час повернутися до Зграї» (4)
Картка №6
«Виклик у середину кола означав чи страшну ганьбу, чи то найвищу шану» (2)
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Повість Баха «Чайка Джонатан Лівінгстон» багатошарова, метафорична. Один читач бачить у ній лише сюжетний план — тобто історію незвичайної чайки, яка, на відміну від інших, не дбала про їжу, а мріяла про польоти. Другий розцінює біографію чайки як метафору жаги самовдосконалення. Третій знаходить практичні рекомендації для духовного самовдосконалення, відлуння релігійних учень про перевтілення душі.
Спробуймо розкрити авторський задум повісті, ростлумачити її ідейний зміст.
IV. Робота над темою уроку
1. Перевірка домашнього завдання
Учень представляє звід законів, за якими жив Джонатан Лівінгстон. Клас доповнює його відповідь.
2.Виконання завдань. Робота в парах
3.Колективне складання порівняльної таблиці
«Життєві принципи Зграї та Вигнанців»
Зграя |
Вигнанці |
Для більшості чайок головне – їжа, а не політ |
Ми вільні летіти, куди захочемо, і бути такими, як є. |
Польоти – це дуже добре, та з них не проживеш. Не забувай, ти літаєш для того, щоб їсти. |
Чайка має право літати, що свобода – це істинна сутність, і все, що обмежує цю свободу, нічого не значить – усі забобонні звичаї, усі закони, хоч би які вони були. |
Життя – це незбагненна таємниця, і нам досить знати одне: ми вкинуті до цього світу, щоб їсти і лишатися живими, поки зможемо. |
Єдиний справедливий закон – це шлях до свободи. |
4. Бесіда
Пояснення вчителя. У творі виникає конфлікт двох систем життєвих цінностей. У системі цінностей Зграї головне матеріальне. Зграя дбає лише про добування їжі, бо без їжі неможливо вижити. Усе, що заважає добуванню їжі, вважається зайвим, шкідливим і небезпечним. Для Джонатана головне — свобода, духовне і фізичне самовдосконалення. Він знаходить спосіб досягти цих двох найважливіших для нього цілей — політ. Удосконалюючи майстерність польоту, він отримує свободу та розвивається духовно, йому відкриваються вищі істини.
5. Виконання завдань
Пояснення вчителя. Тричастинна композиція твору відображає три рівні духовного самовдосконалення Джонатана Лівінгстона. Тому теми частин можна визначити таким чином: перша частина — осягнення істини, ідеї свободи; друга частина — досягнення досконалості; третя частина — прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, з іншимиКожний читач розгадує філософський зміст повісті-притчі, визначає її ідею по-своєму. Прочитайте рядки твору, в яких, на ваш погляд, міститься його головна ідея. Аргументуйте свій вибір.
3. Розкажіть, як ви розумієте епіграф до уроку, взятий із твору Р. Баха «Довіряй внутрішньому зору, осягни те, що вже знаєш, - і шлях до неба відкрито.» Висловіть думку про те, як ці слова можуть допомогти сучасній людині в повсякденному житті
6. Висновок (запис у зошит)
Мораль притчі: місія кожного полягає в тому, щоб стати більш досконалим. На цій дорозі можлива втрата старих друзів, навіть родини, однак не треба перейматися цим, за певний час з’являться нові. Необхідно кожному пам’ятати і не забувати про те, що в усіх випробуваннях їх буде підтримувати безмежна сила світла.
Алегоричність повісті:
7.Виконання завдання
V. Підбиття підсумків уроку
1.Бесіда
2. Вільна дискусія
Учні обирають позицію та обстоюють її, висловлюючи власні аргументи. Наприкінці дискусії учасники повідомляють, чи вдалося опонентам переконати їх.
Чи стане повість Річарда Баха про чайку Джонатана літературною класикою? Чи можна вважати твір шедевром мистецтва слова, чи захоплення ним — лише короткочасна мода? Відповідь на ці питання дасть тільки час. Але безсумнівно те, що твір спонукає кожного замислитися над вічними питаннями буття, вчить прямувати до мрії, незважаючи на неприйняття інших, спротив і насмішки.
VI.Домашнє завдання
Прочитати роман Ю. Гордер «Світ Софії» до уроку позакласного читання.
Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про життя і творчість Ю.Гордер.
1