Урок "Хвороби цивілізації. Вплив реклами на здоров я "

Про матеріал
Визначити поняття хвороби цивілізації; ознайомити з принципами дії реклами і прийомами, які використовують рекламні компанії для залучення молоді до куріння та вживання алкоголю; продовжити формувати вміння робити висновки; виховувати впевненість та відповідальність за власні вчинки.
Перегляд файлу

Тема. Хвороби цивілізації і реклама.

Практична вправа. Створення антитютюнової, антиалкогольної, антинаркотичної реклами.

Мета: визначити поняття хвороби цивілізації; ознайомити з принципами дії реклами і прийомами, які використовують рекламні компанії для залучення молоді до куріння та вживання алкоголю; продовжити формувати вміння робити висновки; виховувати впевненість та відповідальність за власні вчинки.

Обладнання: папір, олівці, фломастери, комп’ютери.

Тип уроку: комбінований.

Поняття та терміни: «хвороби цивілізації», серцево-судинні захворювання, онкологічні захворювання, діабет, ожиріння, комерційна реклама.

.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Зачитування притчи

Одного разу осел фермера провалився в колодязь. Він страшно закричав, кличучи на допомогу. Прибіг фермер і сплеснув руками: "Як же його звідтіля витягти?"

Тоді хазяїн ослика розсудив так: “ Осел мій - старий. Йому вже недовго залишилося. Я все одно збирався придбати нового молодого осла. А колодязь, все одно майже висохлий. Я давно збирався його закопати й викопати новий колодязь в іншому місці. Так чому б не зробити це зараз? Заодно й ослика закопаю, щоб не було чутно запаху розкладання".

Він запросив всіх своїх сусідів допомогти йому закопати колодязь. Всі дружно узялися за лопати й почали закидати землю в колодязь. Осел відразу ж зрозумів до чого йде справа й почав видавати страшний вереск. І раптом, на превеликий подив, він притих. Після кількох кидків землі фермер вирішив подивитися, що там унизу.

Він був здивований від того, що побачив там. Кожен шматок землі, що падав на його спину, ослик струшував і притоптував  ногами. Дуже скоро, на загальний подив, ослик показався нагорі - і вистрибнув з колодязя!

...У житті вам буде зустрічатися багато усякого бруду, і щораз життя буде посилати вам все нову й нову порцію. Всякий раз, коли впаде ком землі, струсіть його й піднімайся наверх і тільки так ти зможеш вибратися з колодязя.

Якщо не зупинятися й не здаватися, то можна вибратися з будь-якого найглибшого колодязя.

Щоб бути щасливим запам'ятай п'ять простих правил:

1. Звільни своє серце від ненависті - пробач.

2. Звільни своє серце від хвилювань - більшість з них не збуваються.

3. Веди просте життя і цінуй те, що маєш.

4. Віддавай більше.

5. Чекай менше.

- Давайте подаруємо один одному веселі смайлики та побажаємо добра і щастя.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Вірно - невірно»

  1. До найближчого оточення відносять: родину, школу, клас, друзів.(Так)
  2. Погані звички, такі, як алкоголь, насилля, нерідко формуються в родині.(Так)
  3. Друзі найчастіше впливають негативно.(Ні)
  4. Негативний вплив друзів може змусити: почати курити, вживати алкоголь, брехати тощо.(Так)
  5. Ознаками дружніх компаній є: вимагають цілковитої відданості, не забороняють спілкуватися поза групою.(Ні)
  6. Члени дружньої компанії поважають і підтримують одне одного.(Так)

 

Учитель. До ХХ ст. головною причиною передчасної смерті людини були інфекційні захворювання. Епідемії чуми, сибірки, холери забирали сотні тисяч, а іноді й мільйони життів щороку. Але вже з другої половини минулого століття ситуація докорінно змінилась. Наразі йдеться про епідемії неінфекційних захворювань: онкологічних, цукрового діабету та, насамперед, серцево-судинної патології. Згідно з прогнозами в 2020 р. неінфекційні хвороби становитимуть 60% від усієї патології і 73% летальних випадків. Всі ці хвороби та алкоголізм і наркоманію вважають «хворобами цивілізації». На уроці ми розглянемо фактори ризику, що призводять до розвитку цих хвороб.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь вчителя з елементами бесіди

На сьогодні вже відомі й визнані усім світом фактори ризику, що призводять до зростання розповсюдженості хвороб цивілізації: ішемічної хвороби серця (ІХС), гіпертензії, інсультів, ожиріння, раку, діабету тощо.

  • Як ви вважаєте, чому саме ці хвороби так швитко розповсюджуються?

(Ймовірні відповіді учнів:

  • незбалансоване харчування;
  • спосіб життя;
  • постійні стреси;
  • забруднення довкілля;
  • реклама, тому що головна її мета забезпечити продаж товару і прибуток виробникові, не зважаючи на здоров’я людей.)

 

Так це передусім неправильне харчування і недостатня фізична активність – як наслідок безпрецедентних соціально-економічних змін у більшості країн світу. Якщо не взяти під контроль режим харчування і фізичну активність людей, то вони все більше зазнаватимуть впливу таких факторів, як урбанізація, зміни в засобах транспортування, умови праці, глобалізація системи продовольчого постачання. 
      Разом із тим, великомасштабні демографічні дослідження свідчать про значні можливості в профілактиці хвороб цивілізації. До 80% ішемічної хвороби серця, 90% діабету 2 типу і близько третини онкологічних захворювань можна запобігти шляхом зміни факторів, що визначають спосіб життя.     Ефективність таких заходів удвічі перевищує ефект від медикаментозного лікування.

2. Робота в групах

Клас об’єднується у три групи. Використовуючи матеріал підручника, інформаційних карток , учні самостійно вивчають:

 група 1 –гіподинамія та  її вплив  на здоров’я;

 група 2 –діабет , ожиріння та їх профілактика;

 група 3 – паління й рак.

Інформаційна картка

Паління й рак

Досить часто фактори ризику пов'язані з поведінкою самої лю­дини. Можна говорити не тільки про хвороби цивілізації, але й про хвороби способу життя. Наприклад, рак легенів на 90 % є наслід­ком паління. Але хто ж винен у тому, що людина палить? Чи не вона сама? Діти, які почали рано палити, мають погане здоров'я, вони гірше ростуть, слабше розвинені фізично, у них, поганий сон і апетит. Поступово тривале паління призводить до розвитку серйоз­них захворювань, зокрема ракових.

Перші сигарети — це й гра в дорослість, і війна з батьками за «незалежність», і підлітковий дух бунтарства. Але згодом за все це організм розплачується за великою для нього платою, і про це слід знати й не звинувачувати в усьому цивілізацію. Цивілізація всього лише надає людині якихось можливостей, а вибір вона ро­бить самостійно.

З-поміж 1001 особи, які зазнають впливу сигаретної отрути, тільки в однієї буде стійкість до неї. Незрідка наслідком хронічного отруєння нікотином є «бронхіт курця», що поступово призводить до розвитку емфіземи легенів. При цьому з'являється утруднене дихання, постійна задишка, слабкість, різко погіршується праце­здатність.

Окрім того, нікотин є сильною серцевою й судинною отрутою. Число серцевих скорочень на добу в курців більше на 15—20 тисяч. Це впливає на стан серцевого м'яза. Курці змушують своє серце працювати буквальна «на знос».

Рак — не найпоширеніше захворювання, спричинене палінням. Однак безсумнівно, що паління підвищує ризик розвитку раку або безпосередньо спричинює рак порожнини рота, язика, глотки, гор­тані, бронхіального дерева, легенів, стравоходу, шлунка, сечового міхура, шкіри.

Ось кілька простих правил, які допоможуть уникнути факторів ризику, пов'язаних із палінням:

не палити;

намагатися не перебувати поруч із курцями;

завжди відмовлятися, якщо пропонують сигарету.

 

 

 

Інформаційна картка

Гіподінамія

Термін «гіподинамія» з'явився з грецької мови. Провести його можна як знижена рухливість, що дуже часто буває при обмеженні рухової активності.Рухова активність, розмірений спосіб життя і раціональне харчування надзвичайно важливі в профілактиці захворювань в усі періоди життя людини. Постійна фізична активність необхідна для профілактики передчасного старіння, попередження хвороб і продовження життя людини. 

Ще в давні часи лікарі рекомендували комплекс фізичних вправ для збереження здоров'я і продовження активного життя. Так, Гіппократ, який прожив 104 роки, активно рекомендував заняття фізкультурою, прогулян- ки, загартовування водою і сонцем. Відомий лікар середньовіччя Авіценна писав, що "людина, яка помірно займається фізичними вправами, не потребує лікування".

Відомо, що помірні фізичні навантаження супроводжують здоров'ю, вони покращують самопочуття, знижують артеріальний тиск і масу тіла, зміцнюють серцевий м'яз, підвищують адаптаційні (пристосувальні) можливості серцево-судинної і нервової систем. 

Найбільш доступним видом фізичних вправ є ходьба. Встановлено, що в осіб, які щодня ходять більше 1 години на день, в порівнянні з тими, хто прогулянкам воліє поїздку в транспорті, ішемічна хвороба зустрічається в 5 разів рідше.

Без необхідної роботи м'язи людини починають слабшати, а потім і зовсім атрофуються. Зменшуються сила і витривалість, порушуються важливі нервово- рефлекторні зв'язки, що призводить до розвитку таких станів, як вегето- судинна дистонія, депресія.

Прояви гіподинамії можуть бути самими різними. Однак тут теж є свої, певні симптоми, які характерні саме для цього стану людини. Серед них найпоширенішими є:
1. Млявість.
2. Денна постійна сонливість.
3. Нездужання, яке не пов'язане з грипом, ГРЗ або ГРВІ.
4. Небажання приймати їжу.

5. Зниження працездатності.
6. Труднощі із засипанням ночами.

Якщо у вас присутній хоча б один з вище перерахованих симптомів, то вам варто обов'язково переглянути свій спосіб життя. Наприклад, почати займатися спортом - записатися в басейн, почати відвідувати фітнес-клуби, тренажерні зали, завести собі собаку, яку потрібно вигулювати.

 

 

 

 

Інформаційна картка

Діабет

 

Чисельність випадків захворювання на цукровий діабет стрімко зростає. Сьогодні, за різними даними, діабетом хворіє від 3,5 до 6,2% населення земної кулі. Вважається, що на кожного вперше виявленого хворого припадає 2-3 невиявлених, у яких хвороба має безсимптомний перебіг. У науковий вжиток уже увійшов термін «епідемія цукрового діабету».

Важливе й інше. Давно помічено, а сьогодні доведено глибинний зв’язок між найпоширенішими формами діабету та гіпертонії.

Цукровий діабет – це порушення обміну речовин, яке щонайперше проявляється підвищенням концентрації глюкози в крові.

Позаяк ключовою ланкою розвитку діабету є проблема з інсуліном – гормоном, який виробляє підшлункова залоза

До недавнього часу вважалося, що попередити цукровий діабет неможливо. Однак, наука не стоїть на місці, і це радує. Розробляються все нові й ефективні методи профілактики цього захворювання. Для початку з’ясуємо причини виникнення цього захворювання.
1) Надмірна маса тіла, ожиріння.
2) Недостатня фізична активність (гіподинамія), яка збільшує ожиріння.
3) Споживання великої кількості тваринних жирів і вуглеводів легкозасвоюваних.
4) Наявність діабету у родичів.

Звідси логічно випливають принципи профілактики цукрового діабету:
А) Дієта. Раціон людини з підвищеною масою тіла має включати в себе страви з овочів і фруктів з низьким вмістом глюкози (виключаються банани, виноград, родзинки, з овочів - картопля). Рекомендуються страви з капусти, кольоровий або білоголової, моркви, кабачків, огірків, помідорів, буряка, редиски, зеленої квасолі, брукви, болгарського перцю, баклажанів, салату, яблук, ягід, цитрусів. Чай, відвари трав, компоти, неміцний кави - як напоїв. З білкових страв виключіть м’ясо жирних сортів, шкіру і жир м’яса птахів, смажені страви. Вживайте рибу, нежирні сорти м’яса, морепродукти в відварному, тушкованому, запеченому вигляді. Масло також краще вживати рослинне, але трохи (бо він так само калорійно, як тваринний жир).
            Строго обмежується споживання хліба, макаронних виробів, круп, картоплі, жирних продуктів (особливо вершкове масло), солодощів, гострих, пряних і копчених страв.

Б) посильні фізичні навантаження. Людині середнього та старшого віку не варто ставити над собою експериментів у вигляді інтенсивного фізичного навантаження. Цілком достатньо щоденної пішої прогулянки або плавання в своє задоволення.

В) Нормалізація психо-емоційного стану. З цього приводу в мене відсутні. У цьому питанні головний Ваш помічник - це Ви самі.

 

Звіт груп. Обговорення.

  1. Доповідь учнів про вплив комерційної реклами на молодь
  2. Релаксаційна вправа

Вправа «Ледача кішечка»

• Підніміть руки вгору, потім витягніть вперед, потягніться, як кішечка. Відчуйте, як тягнеться тіло.

• Потім різко опустіть руки вниз, одночасно на видиху вимовляючи звук «а!».

 Повторіть вправу кілька разів.

 

 

ІV. Узагальнення та закріплення набутих знань

  1. Робота в парах

Учні складають пам’ятки запобігання «хвороб цивілізації».

2. Практична вправа. Створення антитютюнової, антиалкогольної, антинаркотичної реклами.

 

V.Підсумки

Вправа «Віночок»

Учні стоять у колі, руки кладуть на плечі один одному, таким чином створивши віночок. Головне в цій вправі – контакт  рук і очей.

 Учитель підкреслює, що наш віночок з особливих квітів, несхожих на інші, він дуже різнобарвний. Віночок складають хлопчики та дівчатка: незважаючи на статеві відмінності, вони знайшли спільну мову і порозуміння, стали єдиним дружним колективом, який має високий потенціал.

 

VІ.Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника

 

 

 

 

docx
Додано
24 липня 2019
Переглядів
8283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку