І. Франко “Фабований Лис”
Образ Лиса, риси його характеру
Слова ласкаві, а думки лукаві.
Народна мудрість.
Мета:
навчальна — навчити учнів характеризувати героїв казки;
виховна —виховувати негативне ставлення до зухвалості, лицемірства,
кепкування з менших і бідніших;
розвивальна —розвивати увагу, пам'ять, культуру зв'язного мовлення,
вміння логічно мислити, наводити переконливі
приклади; вміння характеризувати головні та другорядні
персонажі.
Обладнання: портрет І. Франка, збірки казок “Коли ще звірі говорили”,
малюнки школярів до образу лиса.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап.
ΙΙ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя
Добрий день, діти! А тепер діти, привітайте одне одного. Усміхніться — і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина лише тоді може буди задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди, коли говорить: “Мені це вдалося”.
Сьогодні зі мною трапилось щось незвичайне. Приходжу я до школи, а на столі у кабінеті лежитьсобі згорток паперу. Я ж як людина допитлива, зазирнула в середину, а там... ось такий малюнок...
Хто це? Звідки він взявся? Невідомо.
Ось я і подумала, сьогодні зустрічаюсь із п'ятикласниками, а вони — дітки розумні, дружні, то ж допоможуть мені розібратися, що ж це за герой, з якого твору. Та ще й розкажуть мені про нього щось цікавеньке на уроці.
Може мені хтось допоможе і дасть відповідь на питання:
Що за герой зображений на малюнку? З якого він твору?
ΙΙΙ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Часто в образах казкових героїв ми впізнаємо себе. Спостерігаючи за вчинками персонажів, за перебігом зображених подій, даємо їм оцінку, робимо висновки для власного життя. На цьому уроці ви осмислите суть лицемірства і зазнайства, проаналізувавши дану літературну казку, винесете важливі життєві уроки (запис у зошитах теми уроки та епіграфа).
IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
2. Робота над образом героя. Бесіда за питаннями:
Які риси характеру притаманні Лису Микиті?
“Мозковий штурм”риси характеру: гордість, хвалькуватість, сміливість, кмітливість, хитрість, обережність, рішучість, самовпевненність, фантазія, корисливість.
2.1. Метод “Пошук інформації” робота в парах, добирають цитати, які відповідають певним рисам характеру Лиса.
2.2. Визначте, які риси характеру Лиса Микити є позитивними.
(Малюнок Лиса)
(діти розміщують позитивні риси)
Розумний, сміливий, вправний, кмітливий, зарозумілий, спостережливий.
Молодці. А зараз відпочинемо і вирушимо до лісу, пошукаємо Лиса і дізнаємось чи все ми про нього пригадали.
3.Фізкультхвилинка
4. Сценка. Слова Лиса...
(Малюнок Лиса)
А про які риси характеру позитивні чи негативні розповів нам Лис Микита?
Назвіть їх.
Хвалькуватий, необережний, нечесний, користолюбивий
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Рубрика “Поміркуй”
- А така риса характеру, як хитрість, вважається негативною чи позитивною?
- За яких обставин вона виявляється героя?
- Які риси людського характеру засуджуються в казці?
(брехливість, хвалькуватість)
2. Складання асоціативного ряду.
“Чого вчить і що виховує казка І. Франка “Фарбований Лис”
Доброти, чемності, відвертості, щирості, поваги до інших.
VI. Підсумок уроку.
Ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка змушує кожного з нас поглянути на себе і дати відповідь на питання: Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками?
Англійське прислів'я стверджує: “ Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця”. Бажаю вам подолати цю відстань і серцем дати відповідь на запитання:
Якою я зростаю людиною?
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VIII. Д/з. Скласти казку про домашнього улюбленця.