Урок І. Франко "Зів'яле листя"

Про матеріал
“Тричі являлася любов” Іванові Франкові, але була вона “ліричною драмою». Що було причиною ліричної драми? Хто він – ліричний герой? Хто ці музи, що не давали спокою зраненому серцю? Як вберегти кохання? Усвідомлення того, що любов – найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти.
Перегляд файлу

ОСОБИСТА ДРАМА ЛІРИЧНОГО ГЕРОЯ

У ЗБІРЦІ І. Я. ФРАНКА "ЗІВ`ЯЛЕ ЛИСТЯ"

 

Опис проєкту

Обґрунтування вибору проблеми: У житті кожної людини настає кохання, воно може тихенько підкрастися, а може увірватися в душу могутнім поривом. “Тричі являлася любов” Іванові Франкові, але була вона ліричною драмою». Що було причиною ліричної драми? Хто він ліричний герой? Хто ці музи, що не давали спокою зраненому серцю? Як вберегти кохання? Усвідомлення того, що любов – найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти.

Мета проєкту: розширити вивчення даної теми в школі, активізувати дослідження особистої долі митця та долі ліричного героя збірки "Зів'яле листя", розвивати навички творчого мислення і вміння застосовувати сучасні інформаційні технології в навчальному процесі.

Завдання проєкту: опрацювати різні джерела інформації, підготувати інформаційні повідомлення по даній темі, підібрати матеріали про ліричну драму та жінки у долі поета, оформити тематичну папку, а також підготувати захист-презентацію проекту.

Характеристика проєкту:

Вид проєкту груповий.

Навчальні дисципліни українська література (базова), інформатика (допоміжна), музика ( допоміжна).

Учасники проєкту – учні 10 класу.

Керівник проєкту: учитель української мови та літератури

Термін реалізації проєкту: 10 днів. 

Методи досягнення мети: пошук інформації в мережі Інтернет, в друкованих виданнях, історичних документах, групування її за розділами та оформлення у вигляді електронної презентації чи портфоліо.

Прогнозовані результати роботи над проєктом: під час роботи над проектом учні вчаться організовувати свою діяльність, працювати в малих групах, здійснювати пошук інформації, узагальнювати її та створювати власні інформаційні продукти, оцінювати і захищати публічно результати своєї роботи.

План роботи над проєктом:

1. Визначення актуальності даної теми.

2. Обговорення проєкту з учнями.

3. Пошук різних матеріалів: документів, фотографій, спогадів, статистичних даних.

4. Узагальнення матеріалів у вигляді учнівської презентації та оформлення тематичної папки.

5. Захист проєкту.

Ресурси і матеріали: мережа Інтернет, навчальна та енциклопедична література.

Форма презентації: усна, з демонстрацією слайдів та тематичної папки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЕТИЧНА ЗБІРКА “ЗІВ’ЯЛЕ ЛИСТЯ”

Історія написання збірки

Який підзаголовок мала збірка

Композиція і тематика збірки

Мотиви поезій

Як характеризують збірку  "Зів'яле листя" літературні критики Зробіть ідейно-художній аналіз поезій  ( у класних зошитах)

“Безмежнеє поле...”, “Ой ти, дівчино, з горіха зерня”, “Чого являєшся мені...”.  

Які поезії збірки покладено на ноти? Назвіть виконавців та композиторів

Хто написав літературний твір про кохання в житті І. Франка?

Яка композиція цієї повісті?

Чому Р. Горак дав своїй повісті таку назву?

Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, ідеалу кохання.

Поетичні символи у поезіях збірки

Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Які поезії збірки є автобіографічними?

Я -  ліричний герой чи героїня ( пошуки причин ліричної драми)

Місце любовної теми у творчості І.Франка та  у творчості поетів світової літератури

Цикли любовної лірики в Овідія, Катулла, Данте, Ф. Петрарки, А. Міцкевича (зарубіжна література). http://ukr-lit.net/franko/959-biografii/1187-zivjale-listja.html

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

Тема . "Чому в'яне листя або  життєва драма ліричного героя збірки "Зів'яле листя" І. Франка"

Мета:  поглибити уявлення учнів про І. Франка як людину, відкрити  світ його людських почувань і страждань, прагнення особистого щастя, розкрити причини життєвої драми ліричного героя збірки "Зів'яле листя", особливості збірки, розвивати читацькі навички учнів, вміння аналізувати поетичні твори, працювати у проекті, вміння здійснювати пошукову роботу; виховувати творчі здібності, повагу до людських почуттів.

Тип уроку: захист проєктних робіт.

Обладнання:  портрет І. Франка, збірка "Зів'яле листя", презентація уроку, пісні на слова збірки.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент ( слайд 2).

“…в душі стоїть село

Франкової любові і печалі,

Так начебто в його листки зів’ялі

Листок мого кохання занесло”

Д. Павличко “Лолин” .

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Вступне слово учителя (слайд 3).

“Тричі являлася любов”

У житті кожної людини настає кохання, воно може тихенько підкрастися, а може увірватися в душу могутнім поривом .

“Тричі являлася любов” Іванові Франкові, але була вона “ліричною драмою”

- Чи знаєте ви яку збірку поезій І. Франко назвав “ліричною драмою”?

- Скільки “жмутків” охоплено в збірку-буклет?  Чому?

В листі до А. Кримського від 26 серпня 1898 року Іван Франко писав: “Ще в гімназії я влюбився у дочку руського попа Ольгу Рожкевич. Наша любов Тягнулась 10 літ …“

- Що дізнались ви про перше кохання І. Франка?

ІІІ. Основна частина

2.  Сторінка перша.

Виступ учня  ( слайд 4 -5)

Ольга займала певне місце у житті поета . Перший раз Франко побачив Ольгу у 1874 році, їй тоді було 20 років. Разом із сестрою збирала етнографічні матеріали , з яких частина була надрукована . За порадою Івана Франка сестри взялися до літературної праці. Ольга знала німецьку та французьку мови. Друкуючи свої записи , підписувалась псевдонімом “Надежда “ їй присвятив І. Франко свою збірку “Баляди і раскази”, видану у 1876 році. Він писав до неї багато листів.

Зрештою, як розповідають дослідники, Ольга розчарувалась в Іванові Франку. Франко побоявся вести її далі. Вона йому повірила , хотіла йти за ним , ділити з ним життя, бути його дружиною. Він побачив, що це для нього неможливо. Побоявся, що не отримає роботи. Очевидно знав свій характер, тому спасував, відійшов від неї. Сестра Ольги, Михайлина, вважала, що винуватцем їхнього розриву був сам Франко. Він хотів припинити ці відносини, намовляв брата Ольги, Ярослава, говорити про нього погане. Ольга не хотіла вірити, довго боролася за нього. Вона прагнула вирватися із середовища, в якому жила, але це було не так просто

Проте Ользі Рожкевич Іван Франко присвятив найніжніші свої поезії ( одна з них – четверта поезія другого жмутка збірки). Читання поезії.

А які теплі душевні листи писав він Ользі:”При щирій любові наше щастя повинно рости, не зменшуватись! Нічого тужити за минулим, ми молоді, світ ще усміхнеться нам, - жити хороше, любити хороше! Прощай, моє серце! Цілую Тебе  з щирою душею! Твій Іван!”

12 червня 1877року Франко і його товариші були арештовані.

Батько так дорікав Ользі знайомством із Франком, що вона змушена була вийти заміж за богослова Володимира Озаркевича. Цей шлюб дуже пригнітив Франка.

Із своїм чоловіком Ольга жила нещасливо, згодом вона його покохала, бо був дуже благородною особою, підтримував і ніколи ні в чому не дорікав. Залишившись вдовою, Ольга  жила в дочки у Львові недалеко від будинку Франка.

Ольга до кінця старалася викреслити із свого життя Франка, бо була уражена її гідність, хоча насправді хотіла повністю викреслити себе з його  життя, прагнула , щоб про неї ніхто не знав, не згадував.

 Такою була Ольга. Не могла пройти той барєр після того,  що сталося. Не прийшла і на похорони Франка, бо не хотіла, щоб показували за нею пальцями: ось та, хто любила Франка і не стала його. Окрім того, хотіла зберегти ілюзію , що він ще молодий, юний. Такий, як тоді, коли полюбила, - і він ніколи не міг вмерти…

3. Сторінка друга( слайд 6-7). Виступ учня

Юзефа Дзвонковська

“Велике враження зробила на мене знайомість з одною полькою, - згадує Франко, - я хотів женитися з нею, то вона чуючи в собі початки сухот , відправила мене”.

Виступ учениці у ролі Юзефи Дзвонковської

Юзефа Дзвонковська була вродлива розумна дівчина , в яку часто закохувалися молоді люди, але вона нікому не відповідала взаємністю. Юзефа була хвора на туберкульоз (про це знав лише Франко), тому відмовляла всім.

Учень у ролі І. Франка

“ І меркне світ довкола, і я  сам лечу кудись в бездонну стужу й сльоту,”

3. Сторінка третя (слайд 8). Виступи учнів.

Целіна Зигмунтовська

Про неї читачеві стало відомо з книжки Івана Франка Тараса “Про батька”. Зигмундовська була досить жорстокою до Франка : холодно реагувала на поезії , які поет присвячував її, не було в ній душевного тепла, тільки черстві розрахунки. Зигмунтовська  твердила , що Франко буквально її переслідував.

Познайомились вони зовсім випадково. Вона працювала на пошті канцеляристкою. Була дуже гарною жінкою. Всі згадували її демонічні очі. Мала багато залицяльників. Це зрозуміло, бо вона обслуговувала , в основному військових. Серед її прихильників був і Франко. Він спочатку супроводжував її , пізніше писав листи, в яких освічувався в коханні. Вона ж від початку щиро і відверто говорила, що він не є тим чоловіком , який може їй подобатись. Целіні подобалися високі брюнети з голубими очима. Вона була не з тих , кому імпонував розум та інтелект Франка. І претензій до неї не може бути . 

Їхні стосунки продовжувалися до останніх днів життя  Франка

Був період , коли хворого Франка потрібно було везти у Ліпік на лікування. Не було кому його супроводжувати . І тоді Франка відвезла Целіна… та, яка протягом 10 років відштовхувала його від себе.

Деякий час Целіна жила в домі Франка. Це була дуже драматична історія.

Тарас згадував , що Целіна сім місяців жила в їхньому домі, доглядала дітей, ”вона заміняла маму”, під час хвороби Ольги Федорівни.

Іван Франко залишився сам, йому нікуди було подітись, тоді він пішов жити до свого шкільного товариша, а Целіна готувала їм обіди. Коли Франко повернувся додому, то розраховував тільки на Целіну, яка може прийти і бути кухаркою, прибирати і доглянути дім. Був тоді початок війни. Сини пішли на фронт, а дружина вже була в психіатричній лікарні.

Целіна допустилась однієї помилки, яка змінила ставлення Франка до неї. Вона побачила, що все, що залишає після себе Франко, пропаде, бо невідомо де будуть сини, що станеться із дружиною. Тоді зробила пропозицію: нехай все запише їй. Це дуже вразило Франка. Він подумав , що вона потрактувала їхню дружбу надто матеріально. Це була трагедія останніх років його життя, тому не захотів бачити її навіть тоді, коли вона прийшла за кілька днів до смерті.

 Так закінчилось це велике платонічне кохання, яке тривало 10 років. 

4. Бесіда з учнями (слайд 9)

- Чому в’яне листя?

- Що потрібно для того , щоб воно жило?

- Перенесемо це на кохання…

Тепло долонь, сонце серця, життєдайна енергія – все це необхідно для того , щоб любов не зів’яла.

А якщо цього немає, наступає лірична драма.

5. Сторінка четверта (слайд 10)

Були й інші жінки , які справді кохали Франка

Климентина Попович. Її самопожертва вражаюча. Після тривалого листування він видався їй фебом, сонцем, чимось неймовірно прекрасним. Коли вона приїхала до Львова, то розчарувалась у його зовнішності , проте намагалася допомагати йому протягом усього життя.

Була ще Уляна Кравченко, колишня Юлія Шнайдер. Їй іван Франко запропонував руку, вона спочатку погодилась, а потім відмовила. Знала , що Франко-поет – це одне, а у житті він інший. У “Зівялому листі” Франко використав щоденник , який Уляні  написав один закоханий учитель, що покінчив із собою.

6. Сторінка п'ята - найважливішa ( слайд 11)

“Важлива” жінка в житті поета

Це була дружина Франка Ольга Хорунжинська.

Виступ учня

Вона була свідомою жертвою заради іншої людини. Довго ввагалася. Коли  приїхала до Львова не знала української мови. Зрештою, до кінця життя і не говорила українською. Боролася за Франка  і намагалася весь світ відгородити від цього.

Походила вона із високих аристократичних родів, звикла до слуг і достатку. У Львові їй довелось жити без служниці й грошей. Треба було самій прати, мити , вести господарство.

Уявіть собі таку ситуацію: Франко їде у Відень захищати дисертацію, а вона із  трьома дітьми сидить і ще бігає      до бібліотеки , робить йому     виписки.

У Ольги Хорунжинської була спадкова психічна хвороба, на неї хворіла також її сестра. Спочатку це приховувалось, згодом  плітки розносилися. Франкові було  прикро, що це сталося саме з його дружиною, але він це сприймав як покарання і зносив мужньо.

- Саме такою і є справжня любов.

Поетичний калейдоскоп

Виразне читання поезій та їх аналіз.

ІV. Музична сторінка.

Слухання пісень

- Чи знаєте ви, які поезії стали піснями?

  •                  М. Лисенко романс “Безмежнеє поле” .
  •                  “Я не кляв тебе , о зоре”, “Оце тая стежечка”.
  •                  Я. Степовий “Як почуєш вночі” .
  •                  А. Кос-Анатольський Ой ти, дівчино, з горіха зерня” .
  •                  Данькевич “Чого являєшся мені у сні” .
  •                  Г. Майборода “”Не минай з погордою” .

Виконання пісні "Ой ти, дівчино, з горіха зерня”

- Хто із сучасних співаків виконує пісні на слова І. Франка

Виконання під гітару пісні "Чого являєшся мені у сні" або прослуховування її у виконанні В. Козловського.

V. Підсумок уроку, оцінювання учнів.

- Хай в нашому житті буде побільше мажору, світла, тепла, не залишиться місця для  “ліричних драм”. А в душі запалиться вогник гармонійної краси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
10 січня 2020
Переглядів
2323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку