Тема: І – ІІ Універсал Української Центральної Ради.
Мета: Проаналізувати діяльність ЦР, опрацювати документи «Перший Універсал», «ІІ Універсал УЦР».
Розвивати уміння критично мислити, аналізувати, узагальнювати й систематизувати історичний матеріал, оцінювати діяльність людей в історичному процесі, аналізувати історичні документи й робити висновки.
Виховувати патріотичне почуття і почуття національної єдності.
Тип уроку: Комбінований.
Тема: І – ІІ Універсал Української Центральної Ради.
Мета: Проаналізувати діяльність ЦР, опрацювати документи «Перший Універсал», «ІІ Універсал УЦР».
Розвивати уміння критично мислити, аналізувати, узагальнювати й систематизувати історичний матеріал, оцінювати діяльність людей в історичному процесі, аналізувати історичні документи й робити висновки.
Виховувати патріотичне почуття і почуття національної єдності.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: підручник «Історія України» 10 кл. Ф.Г.Турченко, карта України в 1917-1918рр., документи – підручник Ф.Г. Турченко, фрагмент відеофільму « І – ІІ Універсали Української Центральної Ради .»
Основні поняття: Універсал, автономія, Генеральний секретаріат, Корніловський заколот, з`їзд народів Росії.
ОСНОВНІ ДАТИ: 23 червня 1917 року – проголошення І Універсалу, 16 липня 1917 року – проголошення ІІ Універсалу УЦР
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Після цього уроку учні зможуть:
•визначити хронологічну послідовність подій української революції ;
• характеризувати взаємовідносини УЦР та ТУ ;
• аналізувати різні джерела інформації та висловлювати власну думку стосовно цих подій.
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель оголошує тему й основні задачі уроку.
ІІ . АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
( Клас поділяється на три групи. Учитель використовує « Мікрофон ».)
Задає дітям питання :
І група : Доведіть, що події 1917 року в Україні мали характер національно – демократичної революції.
ІІ група: При яких обставинах та з якою метою була створена Українська Центральна Рада.?
ІІІ група: Розкажіть про видатних діячів Української Центральної Ради.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ. Розповідь учителя: ( використовую метод спрямованого слухання та обмірковування)
Весна – початок літа 1917 року ознаменувалися поглибленням української революції. Тимчасовий уряд і політичні кола, які стояли за ним, не були зацікавлені у вирішенні національного питання. Не мали такої зацікавленості ні меншовики, ні російські есери, котрі очолювали ради робітничих, солдатських і селянських депутатів. Що ж до більшовиків, то вони підтримували національний рух лише настільки, наскільки він був спрямований проти Тимчасового уряду і розхитував його владу. Але більшовики не поділяли кінцевої мети цього руху – федеративної перебудови Росії і створення в її складі Української демократичної республіки. Більшовики продовжували обстоювати ідею унітарної соціалістичної республіки. За цих обставин Центральна Рада та її периферійні органи виступали як альтернативна сила щодо Тимчасового уряду та всіх хто його підтримував.
ІV. ФАЗА ОСМИСЛЕННЯ Перегляд відео фрагмента фільму « Центральна Рада УНР 1917-1918 р.р..»Скласти логічну схему « передумови проголошення І Універсалу.» (Учні отримують схему, яку потрібно під час перегляду відео фрагменту заповнити. В схемі самі дати текст учні повинні написати самостійно)
Учитель дає визначення поняття Універсал( У- розпорядчий акт адміністративно- політичного характеру.Кваліфікується як урочиста грамота,декларація, маніфест.)Автономія-обмежена самостійністьпевної території держави, можливість населення цієї території самостійно вирішувати питання, які входять у компетенцію конкретного автономного утворення.
Учитель роздає учням документ « І універсал Української Центральної Ради» і схему .Дає завдання самостійно опрацювати документ і заповнити схему.
Бесіда за питаннями:
Розповідь учителя:
«Після проголошення І Універсалу українська громадськість почала звертатися до Центральної Ради з різноманітними питаннями, які потребували термінового розв’язання .Але в цей час в Україні не було виконавчого органу.Тому на засіданні Комітету УЦР 28 червня 1917 р. було прийнято рішення про утворення виконавчого органу влади- Генерального Секретаріату Української Центральної Ради на чолі з видатним політичним діячем, членом УСДРП В.Винниченком. Генеральним писарем став П.Христюк ( УПСР), секретарем військових справ – С.Петлюра ( УСДРП ), секретарем міжнаціональних справ – С.Єфремов ( УПСФ). Це був перший у ХХ ст..український уряд.
Учитель: « Ми сьогодні запросили до нас на урок членів Генерального Секретаріату В.Винниченка, П.Христюка,С.Петлюру, С.Єфремова .( Виходять учні сідають до столу де стоїть табличка Генеральний Секретаріат(Використовую метод мікрофон) і розповідають кожен про свого історичного діяча.)
Учитель пропонує переглянути відео фрагмент « І – ІІ Універсал Української Центральної Ради.» Учні отримують завдання виписати зміст ІІ Універсалу Української центральної Ради . Учитель роздає дітям схему.
V. Фаза рефлексії : Дискусійна мережа
1. Поміркуйте, чим відрізнявся зміст І і ІІ Універсалів УЦР.
2. Чому період квітень-червень 1917р. можна характеризувати як початок Українського державотворення?
3. В. Винниченко « Як ви вважаєте, чому ми не дивлячись на різні політичні погляди об’єднались?.»
VI. Підведення підсумків уроку. Інструктаж з виконання домашнього завдання.
Репродуктивний рівень – опрацювати відповідний матеріал підручнику, підготувати повідомлення про Генеральний Секретаріат УЦР.
Конструктивний рівень – скласти історичні портрети членів Генерального Секретаріату.
Творчий рівень – визначити які наслідки для України мали ці Універсали.