19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок "І.Карпенко-Карий. Драма "Мартин Боруля"

Про матеріал
Конспект уроку містить різні види роботи й супроводжується презентацією (додається). під час роботи з драматичними творами ми практикуємо такий вид роботи, як "Афіша". Тобто учні виписують по черзі героїв, починаючи з головних, та схематично, за допомогою умовних позначок, показують, хто з ким і як пов'язаний у драмі. Вид роботи корисний та полегшує читання твору.
Перегляд файлу

 

10 клас

Тема:  І. Карпенко-Карий. Комедія «Мартин Боруля».

Зміст драми.

Прагнення стати дворянином – міф чи реальність?

Мета: познайомити учнів з ідейно-художнім змістом драми, визначити в ній елементи позитивного й негативного, навчити аналізувати портрети персонажів, створювати асоціації; виховувати самоповагу; розвивати уяву, критичне мислення, уміння асоціювати, культуру зв’язного мовлення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, презентація або асоціативні картки.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань. Інтелектуальна розминка «Так-ні»

1. Справжнє ім’я І. Карпенка-Карого – Іван Панасович Карпенко? (-)

2. П’єса, в основі якої лежить гострий життєвий конфлікт, напружена боротьба й складні переживання персонажів, але розв’язка не має трагічного характеру, називається власне драмою. (+)

3. Родина Тобілевичів – це Карпенко-Карий, Старицький, Кропивницький, Заньковецька? (-)

4. Мова автора в п’єсі називається ремаркою? (+)

5. «Обсерватором життя» Карпенка-Карого називав Лев Толстой? (-)

6. Мартин, Палажка, Марися, наймити Омелько та Трохим – персонажі драми «Мартин Боруля»? (+)

ІІ. Повідомлення теми, визначення завдань уроку. Робота з епіграфом (життєва основа драми) (слайд 1)

 

 

 

 

ІІІ. Робота над новим матеріалом.

  1. На дошці учень працює з афішею (д/з).Перевірка після сюжету (слайд 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Сюжет (розповідь учня)(д/з)
  2. Слово вчителя
  •       Як і кожна драма, п’єса «Мартин Боруля» показує героїв через їхні слова та вчинки. І майстерність автора якраз і полягає в тому, , щоб читач чи глядач правильно зрозумів задумку.
  •       Зараз і перевіримо, наскільки ви розібралися в характерах героїв п’єси. Бо тільки зрозумівши героїв, можна з’ясувати ідею твору.
  1. Презентація та створення асоціативних кущів

1)Кого з героїв можна асоціювати з надувною кулькою і чому? (Слайди 3, 4)

  • На дошці і в зошитах – складається асоціативний кущ на основі   д/з (реплік  головного героя чи про нього, які, на думку учнів, найкраще відображають  характер Мартина)

Мартин – пихатість, неосвіченість, пуста амбіційність, йому недоступні поняття «шляхетність», «етика», «культура»

  • Пояснення термінів за «Словником іншомовних слів»

2)Слайди 5, 6

 

 

Омелько – народна мудрість, безпосередність (визначення роблять учні на основі зачитаних учителем  цитат, на основі бесіди)

  1. Слайди  7, 8

Степан – лежень, пристосуванець, хитрун

  1. Слайди 9, 10

          

Марися – моральна стійкість; вірність народним звичаям, законам; поміркованість.

  1. Слайди 11, 12

Трандалєв – махінатор, обман, хитрість, жадоба грошей (на основі монологу Трандалєва, який уголос читають учні)

  1. Слайди 13, 14

 

 

Націєвський – хитрість, лицемірство, моральне зубожіння ( на основі переказу епізоду знайомства з Націєвським)

  1. Слайд 15, 16

 

Микола – надійність, працелюбність, постійність.

  • Хто із названих героїв близький до дворянства? (Степан, Націєвський, Трандалєв)
  • Яка риса спільна для них? (Хитрість)
  • Чи є така риса в Мартина?  Чому? Що є в Степана, Трандалєва, Націєвського, але немає в Мартина? (Освіти)
  • Чи зможе Мартин стати таким, як тогочасні дворяни?
  1. Уявне малювання (усний фанфік)
  • Розкажіть про  життя Мартина, якби він здобув собі дворянство. Чи довго б він насолоджувався б ним? Які є варіанти подальшого життя Мартина?
  1. Читання в особах дії ІІ, яви І
  • Яку думку вкладає автор у цю яву?

(Дворянин – це стан душі.)

  1. Визначення ідеї твору .(Самостійна робота в зошиті)

Смішна та людина, яка соромиться бути сама собою, захоплюється фальшивими цінностями.

ІV. Підсумки

  • Чи актуальна п’єса сьогодні? Чим? Для чого вивчати її вам, людям, які стоять на порозі дорослого життя?

Компаративний аналіз

  • Проблема, яку підняв Карпенко-Карий у своїй п’єсі, - це проблема власне українська чи загальнолюдська? Чи читали ви твори подібної тематики? («Міщанин-шляхтич» Мольєра, «Ревізор» М. Гоголя)
  • Чому ми за епіграф узяли слова Гоголя? Поясніть.
  • Чи можна назвати прагнення Борулі міфом? (слайд 17)

Закінчити речення

  1. На цьому уроці я дізнався…
  2. Найцікавішим мені у п’єсі здалося…
  3. Я думаю, що справа не тому

V. Оцінювання. Домашнє завдання

І, ІІ рівні – повідомлення «Герой, який мені сподобався (не сподобався) найбільше»

ІІІ рівень – підготувати по одному епізоду з драми «Мартин Боруля», які викликали сміх та сум.

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
1276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку