10 клас
Тема: І. Карпенко-Карий. Комедія «Мартин Боруля».
Зміст драми.
Прагнення стати дворянином – міф чи реальність?
Мета: познайомити учнів з ідейно-художнім змістом драми, визначити в ній елементи позитивного й негативного, навчити аналізувати портрети персонажів, створювати асоціації; виховувати самоповагу; розвивати уяву, критичне мислення, уміння асоціювати, культуру зв’язного мовлення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: проектор, мультимедійна дошка, презентація або асоціативні картки.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. Інтелектуальна розминка «Так-ні»
1. Справжнє ім’я І. Карпенка-Карого – Іван Панасович Карпенко? (-)
2. П’єса, в основі якої лежить гострий життєвий конфлікт, напружена боротьба й складні переживання персонажів, але розв’язка не має трагічного характеру, називається власне драмою. (+)
3. Родина Тобілевичів – це Карпенко-Карий, Старицький, Кропивницький, Заньковецька? (-)
4. Мова автора в п’єсі називається ремаркою? (+)
5. «Обсерватором життя» Карпенка-Карого називав Лев Толстой? (-)
6. Мартин, Палажка, Марися, наймити Омелько та Трохим – персонажі драми «Мартин Боруля»? (+)
ІІ. Повідомлення теми, визначення завдань уроку. Робота з епіграфом (життєва основа драми) (слайд 1)
ІІІ. Робота над новим матеріалом.
1)Кого з героїв можна асоціювати з надувною кулькою і чому? (Слайди 3, 4)
Мартин – пихатість, неосвіченість, пуста амбіційність, йому недоступні поняття «шляхетність», «етика», «культура»
2)Слайди 5, 6
Омелько – народна мудрість, безпосередність (визначення роблять учні на основі зачитаних учителем цитат, на основі бесіди)
Степан – лежень, пристосуванець, хитрун
Марися – моральна стійкість; вірність народним звичаям, законам; поміркованість.
Трандалєв – махінатор, обман, хитрість, жадоба грошей (на основі монологу Трандалєва, який уголос читають учні)
Націєвський – хитрість, лицемірство, моральне зубожіння ( на основі переказу епізоду знайомства з Націєвським)
Микола – надійність, працелюбність, постійність.
(Дворянин – це стан душі.)
Смішна та людина, яка соромиться бути сама собою, захоплюється фальшивими цінностями.
ІV. Підсумки
Компаративний аналіз
Закінчити речення
V. Оцінювання. Домашнє завдання
І, ІІ рівні – повідомлення «Герой, який мені сподобався (не сподобався) найбільше»
ІІІ рівень – підготувати по одному епізоду з драми «Мартин Боруля», які викликали сміх та сум.