Урок№3
Тема. І.Котляревський «Енеїда». Історія створення. Національний колорит. Проблеми і мотиви твору. Ідейно-тематичний зміст. Жанрова специфіка.
Мета: розкрити історію написання поеми І. Котляревського «Енеїда», її ідейно-тематичну спрямованість, проблематику; з’ясувати жанрову специфіку; розвивати креативність, логічне мислення, вміння учнів аналізувати прочитане, розмірковувати над змістом твору, характеризувати його героїв, виділяти головне, суттєве, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; виховувати високі патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого рідного краю, родинних звичаїв і обрядів, прищеплювати любов до рідної мови.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет І. Котляревського, виставка творів митця, ілюстрації до поеми, роздавальний матеріал.
Очікувані результати: учні знатимуть: джерела української «Енеїди», історичну основу поеми; поняття теорії літератури: бурлеск, травестія; учні вмітимуть: аргументовано визначати жанр твору; бачити різницю (за характером і природою) між «Енеїдою» Вергілія та Котляревського; формувати тему, ідею, основну думку твору та проблематику.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності.
ІІ Мотивація навчальної діяльності школярів.
*Слово вчителя. І.П.Котляревський – велике серце України, добрий і мудрий пророк. Йому суджено було з’явитися в історії української культури на зламі століть, ХVІІІ й ХІХ і на зламі епох: історичної (рештки української державності зруйновано, починається період кріпацької неволі) та літературної – його твори знаменували перехід до реалізму й народності.
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
– так прорік Т.Г.Шевченко І.П.Котляревському.
Іван Котляревський – гордість України. Без нього ми не мали б Тараса Шевченка, а без Шевченка чи ми б існували на світі як нація! Пам’ятаймо про це!
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
План уроку (учні записують у зошит).
-
Історія та джерела написання «Енеїди» І. Котляревського.
-
Ідейно-тематичний зміст твору.
-
Жанрова специфіка.
-
Національний колорит.
ІV. Основний зміст уроку.
Ми отримали завдання від редакції «Ранок»: створити рекламний буклет до нового видання «Енеїди» І.Котляревського. Тому клас об’єднаємо у чотири групи. Кожна група протягом 20-ти хвилин буде готувати одну смужку буклету. Працюємо у програмі Microsoft Publisher.
Учні отримують необхідні тексти, ілюстрації. Завдання груп – знайти із усієї інформації лише ту, яка відповідає темі їхньої роботи, сформувати з неї зв’язний текст для самої смуги буклету, оформити смугу.
Орієнтовний роздавальний матеріал до уроку
Історія та джерела написання «Енеїди» І. Котляревського.
-
«Енеїда» була першою українською друкованою книжкою, написаною народною мовою, а не набором-суржиком із старослов'янізмів, русизмів, полонізмів, церковної лексики.
-
До рук Максима Парпури — конотопського поміщика, лікаря за фахом, любителя художньої літератури, перекладача й видавця, потрапив рукопис 1-3 частин «Енеїди». Власним коштом він видав поему, не підозрюючи, яке значення матиме цей твір для української нації та світової спільноти.
-
За основу сюжету «Енеїди» І. Котляревський узяв античну епопею Марона Публія Вергілія й суттєво, оригінально переробив її.
-
І.Котляревський прославляє троянців і римлян. Головна думка — утвердження божественного походження влади римських імператорів.
Ідейно-тематичний зміст твору.
-
У поемі Вергілія «Енеїда» відображена українська дійсність XVIII ст. з її населенням, побутом, звичаями, обрядами, традиціями, з її історією, через що цей твір витримав випробування часом.
-
І.Котляревський показав життя й побут різних суспільних верств українського народу, зокрема й простого люду, чого раніше не було в українській літературі.
-
У поемі використано алюзії на українську історію. Письменник сміливо натякає на царювання Катерини II.
-
Він возвеличує всілякі людські чесноти й таврує суспільні недоліки та аморальні вчинки людей.
-
«Енеїда» розкриває інші важливі теми, а саме: пошук нової землі; мандрів; патріотизму, зокрема любові до рідної землі, готовності служити їй; кохання й самопожертви; синівської любові.
-
Котляревський-патріот пишається героїчною історією України, ідеалізує часи гетьманства, підносить ідею безсмертя українського народу, його історії, самобутності української нації, утвердження української мови, живучості народних традицій, свободолюбства, прагнення до незалежності, оспівує героїчне минуле України.
Жанрова специфіка твору.
-
За жанром «Енеїда» І. Котляревського — класичний зразок бурлескно-травестійної поеми.
-
Іван Котляревський у поемі «Енеїда» майстерно поєднав веселий, дотепний сміх, яскраві комічні ситуації з глибокими серйозними думками, з широкими узагальненнями.
-
М. Рильський сказав: «Поема Котляревського — самобутній і глибоко національний твір, де стародавніх троянців і латинян переодягнено в жупани й кобеняки українського козацтва XVIII ст., у каптани і мундири тодішнього чиновництва, у підрясники й ряси духовенства, де широким пензлем змальовано побут тогочасного панства, що замінило собою Вергілієвих олімпійців».
-
Іван Котляревський утвердив в українській літературі силабо-тонічне віршування.
-
В українській літературі початки віршування пов'язані з творчістю І.Котляревського.
Національний колорит твору.
-
Арсеналом засобів творення яскравого, неперевершеного національного колориту стала барвиста, соковита народна мова, яку письменник увів у художній твір як головний будівельний матеріал поеми.
-
Максим Рильський справедливо визначив, що «Енеїда» І. Котляревського — «енциклопедія українського життя XVIII століття».
-
Відомий цікавий факт: дослідники встановили, що в «Енеїді» згадано більше українських страв і напоїв, аніж у спеціальній праці—у книжці М. Маркевича «Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян», яку було видано в 1860 р.
-
У Вергілієвій «Енеїді» зображено колоритні картини національного побуту українців, і багаті народні традиції (свята, ігри, танці, звичаї, повір'я, народні гуляння, національний одяг, українська кухня, предмети хатнього вжитку), і дотепний народний гумор, і багатий національний фольклор, і численні українські імена, назви міст, сіл, місцевостей.
V. Підсумок уроку
Складання грона – характеристики, продовживши незакінчене речення:
«Енеїда» І.Котляревського – це…
Гроно-характеристика
Міні-дискусія
-
Як ви вважаєте, під впливом яких факторів формувався світогляд І.Котляревського? Чим це зумовлено?
-
Що свідчить про новаторство письменника в українській літературі? Наведіть приклади.
-
У чому, на ваш погляд, полягають актуальність і популярність його поеми «Енеїда»?
*Заключне слово вчителя.
Без сумніву, збереження мови, вивчення і знання своєї історії, фольклору, народних традицій, звичаїв виокремлюють кожен народ, вирізняють його поміж інших, цим самим підтверджують його ідентичність. А ці чинники і відображені в «Енеїді» Котляревського.
VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VІІ. Домашнє завдання.
Завдання для всього класу:
скласти і записати анкету одного героя з поеми «Енеїда». Прочитати п’єсу «Наталка Полтавка».
Творче завдання:
Написати твір на тему: «Мої враження від поеми І.Котляревського «Енеїда».