Урок№3
Тема. І.Котляревський «Енеїда». Історія створення. Національний колорит. Проблеми і мотиви твору. Ідейно-тематичний зміст. Жанрова специфіка.
Мета: розкрити історію написання поеми І. Котляревського «Енеїда», її ідейно-тематичну спрямованість, проблематику; з’ясувати жанрову специфіку; розвивати креативність, логічне мислення, вміння учнів аналізувати прочитане, розмірковувати над змістом твору, характеризувати його героїв, виділяти головне, суттєве, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; виховувати високі патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого рідного краю, родинних звичаїв і обрядів, прищеплювати любов до рідної мови.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет І. Котляревського, виставка творів митця, ілюстрації до поеми, роздавальний матеріал.
Очікувані результати: учні знатимуть: джерела української «Енеїди», історичну основу поеми; поняття теорії літератури: бурлеск, травестія; учні вмітимуть: аргументовано визначати жанр твору; бачити різницю (за характером і природою) між «Енеїдою» Вергілія та Котляревського; формувати тему, ідею, основну думку твору та проблематику.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка готовності.
ІІ Мотивація навчальної діяльності школярів.
*Слово вчителя. І.П.Котляревський – велике серце України, добрий і мудрий пророк. Йому суджено було з’явитися в історії української культури на зламі століть, ХVІІІ й ХІХ і на зламі епох: історичної (рештки української державності зруйновано, починається період кріпацької неволі) та літературної – його твори знаменували перехід до реалізму й народності.
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!
– так прорік Т.Г.Шевченко І.П.Котляревському.
Іван Котляревський – гордість України. Без нього ми не мали б Тараса Шевченка, а без Шевченка чи ми б існували на світі як нація! Пам’ятаймо про це!
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
План уроку (учні записують у зошит).
ІV. Основний зміст уроку.
Ми отримали завдання від редакції «Ранок»: створити рекламний буклет до нового видання «Енеїди» І.Котляревського. Тому клас об’єднаємо у чотири групи. Кожна група протягом 20-ти хвилин буде готувати одну смужку буклету. Працюємо у програмі Microsoft Publisher.
Учні отримують необхідні тексти, ілюстрації. Завдання груп – знайти із усієї інформації лише ту, яка відповідає темі їхньої роботи, сформувати з неї зв’язний текст для самої смуги буклету, оформити смугу.
Орієнтовний роздавальний матеріал до уроку
Історія та джерела написання «Енеїди» І. Котляревського.
Ідейно-тематичний зміст твору.
Жанрова специфіка твору.
Національний колорит твору.
V. Підсумок уроку
Складання грона – характеристики, продовживши незакінчене речення:
«Енеїда» І.Котляревського – це…
Гроно-характеристика
Міні-дискусія
*Заключне слово вчителя.
Без сумніву, збереження мови, вивчення і знання своєї історії, фольклору, народних традицій, звичаїв виокремлюють кожен народ, вирізняють його поміж інших, цим самим підтверджують його ідентичність. А ці чинники і відображені в «Енеїді» Котляревського.
VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VІІ. Домашнє завдання.
Завдання для всього класу:
скласти і записати анкету одного героя з поеми «Енеїда». Прочитати п’єсу «Наталка Полтавка».
Творче завдання:
Написати твір на тему: «Мої враження від поеми І.Котляревського «Енеїда».