Урок "І.П.Котляревський , Душевна краса головної героїні твору "Наталка Полтавка"

Про матеріал
Узагальнюючий урок по темі "І.П. Котляревський, Наталка Полтавка." Подана характетистика Наталки Полтавки , розкрито моральні цінності героїні. Розуміння поняття щастя різними персонажами твору.
Перегляд файлу

Українська література, 9 клас

Тема.   Душевна краса Наталки Полтавки. Розуміння щастя людини різними     персонажами.

Мета: донести до розуму й серця учнів ідейний зміст твору І. Котляревського «Наталка Полтавка», нев’янучу красу його художньої форми, розкрити душевну красу головної героїні твору, різне розуміння щастя персонажами твору, збудити в учнів високі й світлі естетичні почуття, заронити в їхні душі зерна добра, гуманності, любові до людини, до всього гарного в житті, розвивати уміння аналізувати, порівнювати, робити власні висновки.

Тип уроку. Узагальнення знань.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

   Сьогодні на уроці ми з вами знову уявно помандруємо до славетної Полтави, до невеличкого села над річкою Ворсклою і проживемо разом з Наталкою декілька хвилин, спробуємо зрозуміти і пережити ті хвилини щастя і розпачу, які пережили головні герої твору, а також висловити свої власні думки і погляди на те, що ви розумієте під коротким словом «щастя».

ІІІ. Систематизація окремих відомостей.

   А зараз, щоб поновити деякі відомості про твір І. Котляревського «Наталка Полтавка», проведемо літературний диктант:

  1. П’єса «Наталка Полтавка» була написана у … році.
  2. Автором п’єси є український письменник …
  3. Основним джерелом для написання п’єси було …
  4. Тема п’єси – це …
  5. Дійовими особами п’єси є …
  6. Кому із героїв твору належать слова: «Не багата я і проста, та чесного роду, Не стижуся прясти, шити і носити воду»?
  7. «Золото – не дівка!.. Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна – яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших за себе, яка трудяща, яка рукодільниця, - так характеризує Наталку …
  8. Хто з героїв п’єси хотів одружитися з Наталкою?
  9. Яке слово пропущене у репліці Наталки: «Трудно, мамо, викинути … з голови, а ще трудніше із серця»?
  10.  Наталка подає рушники …
  11. П’єса закінчується тим, що Горпина Терпелиха благословляє Наталку і …

 

 

 

  • Бесіда за змістом твору.
  1. Хто така Наталка? Що вам відомо про її минуле?
  2. Назвіть причини тривалої розлуки Петра і Наталки.
  3. Чому мати хоче видати Наталку за нелюбого їй возного?
  4. Які риси характеру героїні виділяє автор у творі? Назвіть їх.
  5. Чи подобається вам Наталка і чому?
  • Діти зачитують свої твори- роздуми «Моє ставлення до Наталки» на основі одного з епізодів твору, які готували вдома.
  1. Що ви можете сказати про кохання Наталки і Петра?
  2. Чи хотіли б ви в житті мати  подібне кохання?
  3. Скажіть, чи з усіма вчинками і поведінкою Наталки ви погоджуєтесь, чи може з чимось і не погоджуєтеся? Свою думку обгрунтуйте.
  4. А з вчинками Петра?

 

  • Ось ми начебто все сказали про Наталку і дійшли висновку, що Наталка – це позитивний образ, вона і скромна, і чесна, і ввічлива – це дівчина, з якої треба брати приклад, це еталон народного етикету. Автор розкрив найкращі риси українок, їхню духовну красу.
  • А тепер попрацюємо у групах: І група – дівчатка;   ІІ група –хлопчики.

    Завдання і запитання до І групи:

  1. Чи подобається вам Петро? Якщо ні, то чому?
  2. Чи хотіли б ви, щоб вас покохав хлопець, схожий на Петра?
  3. Що ви можете сказати про сучасних хлопців?

 

     Завдання і запитання до ІІ групи:

  1. Чи зустрічали ви в наш час дівчину, чимось схожу на Наталку?
  2. Порівняйте сучасних дівчат з Наталкою Котляревського.
  3. Хто вам більше подобається і чому?

 

  • Виступи кожної групи.

 

Як бачимо, всі герої твору прагнули до щастя. Але, чи всі однаково розуміли поняття «щастя».

Щастя ( за тлум. словником) – стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.

Дискусія   учитель – учні

«Мікрофон»

 

 

  1. Як розуміє і уявляє своє щастя Наталка?
  2. А її мати?
  3. А щастя для возного?
  4. А яке ваше уявлення про щастя?

 

 

ІV. Підсумок уроку.

 

1.Щастя – у твоїй необхідності людям. Болі і тривоги вони розділяють щиро, завжди приходять на допомогу тоді, коли трапляється лижо, коли справді необхідна підтримка. І вони щасливі, бо вони не самотні, бо вони гарні душею.

«Найщасливіша людина та, яка дає щастя найбільшій кількості людей».

                                                                                                             (Д. Дідро).

2. Щастя у праці.

3. Щастя в коханні.

4. Щастя, коли ти потрібний, коли тебе розуміють.

Хочеться завершити наш урок словами А. Матвійчука:

Щастя – це вічна дорога земна,

Щастя – це літо, зима і весна,

Щастя – це сонце, злива і сніг,

Щастя – це пісню ділити на всіх,

Щастя – це віра в добро і любов,

Щастя – це музика вільних дібров,

Щастя – це друзі і рідний твій дім,

Щастя – це світ, подарований всім.

Тож нехай вам щастить скрізь і у всьому, будьте щасливі і даріть щастя іншим людям.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гутарова Неля
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку