Редьярд Кіплінг «Якщо...». Уславлення сильної особистості, здатної за будь-яких умов і обставин залишатися Людиною, протистояти ницим смакам і думкам юрби, залишатися гідним у стосунках із можновладцями, робити добрі справи, не хизуючись цим.
1
Тема. Редьярд Кіплінг «Якщо...». Уславлення сильної особистості, здатної за будь-яких умов і обставин залишатися Людиною, протистояти ницим смакам і думкам юрби, залишатися гідним у стосунках із можновладцями, робити добрі справи, не хизуючись цим.
Мета: засвоєння законів розвитку національних культур; глибоке та повне розкриття ідейно-естетичного змісту вірша; розкрити специфіку втілення у змісті вірша складності та суперечливості буття, утвердження переваги високих етичних цінностей над нетривкими матеріальними здобутками; дати визначення поняття анафора, повторити поняття антитеза; стимулювання розвитку пізнавального процесу, активізація мислення; розвиток полікультурної, інформаційної, читацької та комунікативної компетентності учнів; формування гуманістичного світогляду, виховання загальнолюдських цінностей, культури відповідей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми: евристична та відтворювальна бесіди, розповідь, колективна та групова робота, аналіз ліричного твору, творча робота, «Вільний мікрофон»
Обладнання: картки-завдання, переклади та оригінал вірша Р. Кіплінга, портрет автора, таблиця.
Література:
Перебіг уроку
І.Організаційна класу до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Робота над розв’язуванням кросворда
- Я хочу, щоб ви згадали одну чудову казку, яку ми читали й обговорювали на минулих уроках . Я пропоную вам кросворд про героїв цієї казки ( на дошці висить портрет Р.Кіплінга)
1) Людина, яку усиновили джунглі і яка стала повноправним членом вовчої зграї. (Мауглі)
2) Спритна й красива кішка, яке понад усе цінувала особисту свободу і поважала свободу інших. (Багіра)
3) Ватажок вовчої зграї, який вмів обстоювати свої принципи і друзів. (Акела)
4) Той, хто навчав великого закону: «Ми з тобою однієї крові». (Балу)
5) Втілення мудрості й таємничої сили. (Каа)
2.Бесіда
а) Які твори Р. Кіплінга ви читали? Поділіться своїми враженнями про них.
б) Як ви гадаєте, за що Кіплінгу було присуджено Нобелівську премію?
в) Повідомлення про Редьярда Кіплінга ( додаткове завдання для підготовленого учня)
- Давайте згадаємо, яким був життєвий і творчий шлях письменника.
IІI. Повідомлення теми і мети уроку
Як ви думаєте, навіщо ми звернулися до казки Кіплінга? Що було головним для Мауглі та для інших героїв казки? (Не поступатися принципами, не кидати друзів у небезпеці, не поступатися переконаннями, не віддавати перевагу матеріальним цінностям, допомагати слабким.)
Мешканці джунглів постають перед нами кращими, ніж мешканці селища. Значить, право носити високе ім’я Людини визначає не просто приналежність до певної біологічної категорії, а щось інше.
Спробуємо обговорити цю проблему з допомогою вірша Р. Кіплінга «Якщо...»
Перед нами постає проблемне запитання: Що означає бути і завжди залишатися справжньою людиною?
Протягом свого життя людина прагне осягнути навколишній світ. Як охопити красу, велич, як відрізняти прекрасне від потворного? Чи варто витрачати час на накопичення матеріальних статків? А може, найважливіше — бути людиною?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Підготовка до сприймання ліричного твору
Редьярд Кіплінг значну частину своїх творів присвятив художньому дослідженню питання, як людина, відкриваючи новий світ, зберігає цілісність своєї особистості.
Назву вірша «If» українською мовою можна перекласти: коли, якщо, як. Євген Сверстюк перекладає назву твору як «Якщо», проте в тексті перекладу вживає і «якщо», і «як».
Василь Стус переклад вірша Кіплінга «If» остаточно завершив весною 1981 року і присвятив своєму синові Дмитру. У листі з ув'язнення, звертаючись до сина, Стус писав: «Дорослішай, сину. Ти мусиш швидко пододорослішати. Убережися зараз од багатьох зваб... Якраз до цього твого віку повторюю свій переклад пречудового вірша Редьярда Кіплінга (він теж писав вірша "Синові", хоч назвав його "If")».
2. Виразне читання вірша «Якщо...»
3.Навчальна пауза
4. Повторне читання
5. Словникова робота
На дошці є таблиця, в якій вміщено визначення термінів. Запишіть їх в зошити.
6. Бесіда за змістом прочитаного
- Яким зображений світ у вірші?
- Якою має бути людина?
- Що головне для людини?
- Які риси характеру слід мати?
- Як слід приймати успіхи та поразки?
Проблемні запитання:
-Як ви вважаєте, чи легко жити по честі і совісті?
-Чи можна боротися з брехнею?
7. Використання елементів аналізу
«Якщо…» (ситуація, світ) |
Ти (людина) |
Всі проти тебе, зневірилися |
Вір собі, з’ясуй, чому так сталося, невтомно чекай свого часу |
Оббрешуть, ненавидітимуть |
Не виправдовуйся |
Буде дано дар, талант, мрії |
Не створюй кумирів, не зазнавайся |
Прийде слава або станеш нещасливим, все втратиш |
Залишайся незворушним, не опускай руки в розпачі |
Ризикнеш |
Все втратиш, почни усе спочатку |
Втратиш останні надії |
Збери усю свою волю і вистоїш |
Опинешся на соціальному дні або зумієш піднестися |
Не втрать себе, не зрадь собі |
Будеш берегти кожну хвилину |
Працюй над собою, не шкодуючи себе |
|
|
8. Повторне читання
9. Творча робота
- Вірш вважається своєрідним кодексом поведінки справжнього джентельмена. Які риси він повинен мати?
Колективна робота
Учні називають риси та правила «справжнього дженельмена», один учень записує їх на дошці.
-Чому слово «Людина» у кінці вірша написано з великої літери?
а) Лінгвісти
- Порівняти дослівний переклад вірша з художнім перекладом Василя Стуса і С. Маршака.
СИНОВІ
Коли ти бережеш залізний спокій
всупір загальній паніці й клятьбі,
коли наперекір хулі жорстокій
між невірів ти віриш сам собі.
Коли ти вмієш ждати без утоми,
обмовлений, не станеш брехуном,
ошуканий, не піддаєшся злому
і власним не хизуєшся добром.
Коли тебе не порабують мрії,
в кормигу дум твій дух себе не дасть,
коли ти знаєш, що за лицедії —
облуда щастя й машкара нещасть.
Коли ти годен правди пильнувати,
з якої вже зискують махлярі,
розбитий витвір знову доробляти,
хоча начиння геть уже старі.
Коли ти можеш всі свої надбання
поставити на кін аби за мить
проциндрити без жалю й дорікання —
адже тебе поразка не страшить.
Коли змертвілі нерви, думи, тіло
ти можеш знову кидати у бій,
коли триматися немає сили
і тільки воля владно каже: стій!
Коли в юрбі шляхетності не губиш,
а бувши з королями — простоти,
коли ні враг, ні друг, котрого любиш,
нічим тобі не можуть дорікти.
Коли ти знаєш ціну щохвилини,
коли від неї геть усе береш,
тоді я певен: ти єси людина
і землю всю своєю назовеш.
Переклад Василя Стуса
б) Аналітики
Зробити висновки про основні особливості вірша Р. Кіплінга: лексика, зорові образи, засоби виразності, колір, звук, емоційний настрій.
V. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу
1. Проблемні запитання
2. Повернення до проблемного запитання, яке було поставлене на початку уроку: Що означає бути і завжди залишатися справжньою людиною?
- Складіть коротке повідомлення-висновок
3. «Вільний мікрофон»
- Які рядки вірша здаються вам найбільш переконливими? Чому?
- Які моральні цінності звеличує поет? Відповідь підтвердіть цитатами з вірша.
- Поясніть, чому Кіплінг у вірші наполягає на тому, що людина за будь-яких обставин не повинна втрачати почуття гідності.
- У чому, на думку Кіплінга, полягає обов'язок людини? Аргументуйте свою відповідь, використовуючи цитати з вірша.
- Чим може хизуватись людина? Зачитайте ці рядки з вірша Кіплінга.
- Чи можна розглядати вірш Кіплінга як заповіт, звернений до кожної молодої людини?
- Які моральні цінності, означені Кіплінгом у вірші, залишаться навічно в людському житті?
VІ. Підсумки уроку
Редьярд Кіплінг – надзвичайна людина, яка зуміла окреслити кожний з надзвичайно важливих моментів людського життя і таким чином створити певну модель світосприйняття і способу поведінки в екстремальних ситуаціях. Поет веде свого ліричного героя саме до таких рішень, які творять людину і передає почуття ліричного героя у стані між життям і смертю. Але увага автора зосереджена не на приреченості героя, а на сприйнятті надзвичайних ситуацій як буденних.
Отже, коли людина у щоденному житті керується нормами та правилами, прийнятними для людського суспільства, то у час випробувань вона чинить згідно з виробленими оцінками, із сформованими поняттями обов'язку, відповідальності, моральної стійкості. Що б не трапилось, потрібно ніколи не відступати, йти тільки вперед. У ціх рядках – формула життя. У цьому вірші є велике поєднання слова, змісту, ритма, рими.
Вірш дуже простий за формою, без красивих метафор і гіпербол, нічого зайвого. Кожна строфа у вірші співпадає з життєвими ситуаціями, які виховують характер і поповнюють духовний світ людини. Рядкі вірша пройняті якоюсь сумною мелодією, легкою і задумливою.
Ідеал Кіплінга — перемога активного творчого, духу над усім закляклим, перевага високих моральних і етичних цінностей над нетривкими матеріальними здобутками, вміння йти своїм шляхом у житті, не втрачати почуття гідності ані перед юрбою, ані перед королем.
VІІ. Мотивація цінювання
VІІІ. Інструктаж до домашнього завдання
1.Вивчити напам'ять уривок з вірша Кіплінга.
2. За власним вибором теми написати твір-мініатюру:
а) Чи можна вірш Кіплінга вважати поетичною характеристикою сучасної людини?
б) «... Коли триматися немає сили і тільки воля владно каже: стій!» (Р. Кіплінг)
в) Поєднання суперечливих явищ буденного життя у поезії Р.Кіплінга «Якщо».