Тема уроку: Ідея радості життя й відкриття світу у
романі Е. Портер «Полліанна»
Мета уроку: формувати компетентності:
предметні ( продовжити знайомство з романом Е.Портер, проаналізувати образ головної героїні, працювати над характеристикою інших персонажів твору, розкрити сутність « гри в радість», вміння оцінювати моральні якості та вчинки героїв твору; уміння визначати головне, висловлювати свої думки, розвивати словниковий запас, зв’язне мовлення;
виховувати естетичний смак, почуття радості, доброти, турботи про інших, сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей );
ключові: уміння вчитися упродовж життя: активізувати пізнавальну діяльність і критичне
мислення; усвідомлювати важливість вияву ініціативи у суспільному житті;
комунікативні : навички спілкування в парах і колективі; толерантне
ставлення до думок і почуттів оточуючих;
інформаційні: навички самостійної роботи з підручником,
вміння критично оцінювати життя, сприймати теоретичний матеріал;
загальнокультурні: виховувати оптимізм, доброзичливість, готовність допомогти іншим.
Формування наскрізних ліній:
НЛ – 2 , НЛ – 3.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Біблія, роман «Полліанна», ілюстрації учнів, роздавальний матеріал за темою уроку, медіа засоби.
Епіграф: Найбільш яскраві спалахи радості у нас зазвичай
виникають від несподіваної іскри.
Семюел Джонсон
Завжди радійте
Євангеліє
Перебіг уроку
I.Організаційний момент
Зустріч з Полліанною (інсценізація)
Усім, усім привіт! Здогадалися хто я? …….Так , я Полліанна, саме та дівчинка, про яку ви дізналися з попередніх уроків. Я завітала до вас, щоб запитати, чи сподобалася вам книга , яку написала американська письменниця, яку звати…. То сподобалася ? ….Ця чудова книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн грати в дивовижну гру, яка називається …
Тоді я бажаю вам гарно попрацювати на уроці та завджи дарувати радість усім, хто вам небайдужий і кого ви любите.
Оголошення теми, мети уроку, епіграфу.
Народна мудрість говорить: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування. Але людина будь-яку неприємну ситуацію може перетворити на життєвий урок. Отже, діти, сьогодні мова знову піде про Полліанну Віттієр і ми знову перегорнемо сторінки цієї повчальної книги, книги-бестселеру.
Ми спробуємо розібратися в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство: Чи може людина змінити своє життя? Від чого залежить щастя людини? Навчимося грати в «гру в радість», поговоримо про ідею радості життя й відкриття світу, проаналізуємо образ головної героїні, з’ясуємо, як маленькій дівчинці вдалося змінити життя цілого містечка.
Діти записують тему уроку і епіграф .
Давайте оберемо символом нашого уроку
усміхнений смайлик, який буде супроводжувати нас протягом
уроку! (Оцінювання роботи учнів – смайлики)
III. Актуалізація набутих знань учнів
1. Розставити в правильній послідовності пункти плану до твору, коротко охарактеризувавши кожен з них.
1. Лист.
2.Обов’язок.
3.Приїзд Полліанни.
4.Кімната на горищі.
5.Гра в радість.
6.Школярка.
7.Нещастя.
8.Знову радість.
2.Гра «Так чи ні?»
(Учитель зачитує твердження, учні відповідають «так» чи «ні», відновлюючи правильне судження)
1.Полліанні було 10 років (Ні, 11років).
2.Тітку Полліанни звали Ненсі. (Ні.)
3. Міс Поллі зустріла Полліану на вокзалі. (Ні, вона не захотіла її зустрічати, її зустріла Ненсі).
4.Батько Полліанни був лікарем. (Ні, пастор в маленькій місіонерській церкві)
5.Сім’я Полліанни була бідною. (Так.)
4.Дівчинку взяла на виховання сестра матері. (Так.)
6.Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами. (Так.)
7.Полліанна була веселою і радісною. (Так.)
9.Улюблена гра Полліанни – це хованки. (Ні.)
10.Тітка турбувалася про дівчинку через почуття обов’язку. (Так.)
11.Незнайомець, з яким познайомилася Полліанна на вулиці, був завжди веселим. (Ні.)
12.Полліанна дуже любила свої веснянки. (Ні.)
13.Волосся дівчинки було чорне.(Ні)
14.Міс Полі взяла до себе хлопчика Джиммі Біна (Ні, його всиновив Джон Пендлтон).
15. Поліанну збив автомобіль і вона не могла ходити.( Так)
16.Таємниця Джона Пендлтона полягала в тому, що він кохав міс Поллі. (Ні, він кохав матір Полліанни Дженні)
17. Лікар Чилтон помирився з своєю коханою, нею виявилася міс Міллі. (Ні, це міс Поллі. Вони взяли шлюб)
18. Полліанну вдалося вилікувати і вона може ходити. (Так)
19.Дівчинка носить ім’я Полліанна на честь своєї бабусі (Ні)
IV. Засвоєння навчального матеріалу
1.Слово вчителя
На долю Полліанни випали нелегкі випробування.Та все ж вона не перестає бути радісною, знаходить час для інших, змінює їхнє життя.
Знайомство з жителями містечка Белдінгсвіль .
2.Упізнай героя за технологічними картками ( дослідницька робота в парах)
Розмістити героїв «логічним ланцюжком» в тому порядку, в якому ми знайомимося з ними на сторінках роману.
До зустрічі Після зустрічі
Вимоглива, холодна, стримана, з почуттям обов’язку, сумна, пунктуальна, нещасна, самотня.
|
Замкнутий, похмурий, мовчазний, ні з ким не спілкується.Має великий будинок.Живе сам, ніщо його не радує, навіть багатство. |
Не зрозуміла, коли змінився її характер. Полюбила життя, переступила через гординю.Стала турботлива, добра, чуйна, щаслива жінка.. |
Люблячий, турботливий батько.Усиновив сироту. Його життя стало яскравим, веселим, повноцінним.
|
Привітна, турботлива, чуйна, люб’язна, не любила свого імені та понеділок. Дуже опікувалася дівчинкою. |
Завжди привітний, добрий, чуйний, самотній і нещасний через нерозділене кохання. |
Полюбила своє ім’я та понеділок, першою в містечку навчилася грати в радість. |
Щасливий, одружений, порозумівся з коханою жінкою, дуже допоміг Полліанні.
|
Дратівлива, вразлива, примхлива, сердита, хвора жінка, лежала в темній кімнаті . До неї ніхто не любив ходити. |
З’явились сім’я, названий батько і будинок, став щасливим.
|
Стала терплячішою, уважнішою до всіх, почала працювати і радіти з цього. |
Сумний, зневірений, бездомний, мріяв мати батьків, сім’ю,жити в своєму будинку.
|
3. Бесіда з учнями
- Завдяки чому виникла дружба між Полліаною та жителями міста?(завдяки «грі в радість»)
- У чому її суть?
«Гра в радість – уміння бачити позитивне у навколишньому світі, уміння бути щасливим, незважаючи на життєві негаразди, уміння любити і дарувати свою любов іншим.
4. Слово вчителя
Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти».
-Кого першого навчила Полліанна грати у свою гру?
5. Перегляд фрагменту з фільму (2003р.Великобританія.В головній ролі – Джорджина Террі).
6.Робота з підручником
Я називаю вам подію із життя Полліанни, а ви мені відповідаєте як за допомогою «гри в радість» до цієї ситуації поставилась дівчинка (зачитати цитати)
Втрата батька
«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»
Хотіла ляльку, прислали милиці
« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»
Тітка поселила Полліанну на горищі
« та раптом я згадала, що терпіти не можу свого ластовиння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти.»
Дівчинку залишили без вечері
« я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю»
6.Слово вчителя
Полліанна змінює місто
Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’янілі серця. Люди, переймаючи «гру в радість» стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.
Вона прихистила бездомне кошеня, потім цуценя. Намагалася знайти сім’ю для сироти Джиммі. Лікар Чилтон приписував Полліанну, як найефективніші ліки для своїх хворих.
7. Вправа «Асоціативний кущ». Вірш Тетяни Цитдзіної. Написати з чим у вас асоціюється слово радість.
Радість - це пісня, радість - це сонечко,
Радість - коли усміхається донечка.
Радість - із квітів килим строкатий,
Радість - це мамині руки і тата.
Радість - веселки шарфик барвистий,
Радість - із зірок сріблясте намисто.
Радість - дарунки, радість - це свято,
Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.
Радість - оцінка, радість - це друзі,
Радість - метелик в зеленому лузі.
Радість - робота, радість - це успіх,
А після всього - втомлений усміх.
Радість - це усмішка й тепле слово,
Що з твоїх уст злетіти готове.
Радість - добро, без якого на світі
Не можуть жити й дорослі, і діти.
Найголовніше для вас, любі діти, -
Бачити радість навкруг і радіти,
Вміти її по краплинах збирати
І одне одному їх дарувати.
8. Фізкультхвилинка
(Під керівництвом учителя діти виконують фізичні вправи).
Час настав для відпочинку розпочнем фізкультхвилинку.
Встали рівно біля парт
Починаємо наш старт
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда не дивись
Потім разом всі присіли
Піднялись, понахилялись,
І вперед, і назад,
Й вправо, й вліво,
Головою покрутили
І за парти дружно сіли.
9.Слово вчителя
Діти, що сталося з Полліанною, що вона припинила грати у свою гру?
Як поставилися до цієї звістки мешканці містечка?
Чи вдалося Полліанні знову почати грати у свою улюблену гру ?
10. Вправа «Знайди радість».
То, як, діти, може, повчимося «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у прикрій ситуації. Тож спробуємо.
1 ситуація
Цілий день іде дощ ….
2 ситуація
Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7.
3 ситуація
Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?
V. Підбиття підсумків уроку.
1. Робота з епіграфом
Як слова епіграфу стосуються нашої героїні? (Полліанна і є та іскорка, яка могла запалити цю радість у кожній людині).
Колись пасторові Віттієру, татові Полліанни, було дуже сумно. Тоді він узяв Біблію, перечитав її та порахував, скільки разів у Святому Письмі Господь закликає до радості. І таких «радісних текстів» в Біблії він нарахував 800. « Смуток – це гріх», - стверджує авторка нашого роману.
Пригадайте найрадіснішу подію, найщасливішу мить останнього
тижня, дня.
Як бачимо, доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто
вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Добрий настрій і оптимізм сприяють душевному і фізичному здоров’ю. Фахівці навіть прийшли до висновку, що сміх і радість повинні бути характерною рисою дитинства. Вони стверджують, що нормальні діти сміються до 300 разів на день.
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
Я навчився(лася) у Полліанни….
Який урок життя ви взяли для себе?
Чи з’явилося у вас бажання щось змінити у власному житті?
Завдяки чому Полліанна змінювала світ навколо себе?
(Завдяки своєму оптимізму, позитивному ставленню до всіх людей, умінню грати в " радість", тобто бачити тільки хороше).
3.Слово вчителя
Багато хто завдяки Полліанні усвідомив, що життя прекрасне, а бути щасливим зовсім не складно.
Дівчинка вважає , що світ все – таки можна змінити на краще. Тільки при цьому починати треба із себе. Давайте всі разом робити світ кращим.
VI. Домашнє завдання: спробувати пограти в гру Полліанни вдома, написати лист Полліанні.
.