Урок із зарубіжної літератури"Усеперемагаюча сила дружби у повісті – казці Яна Улофа Екгольма « Людвігу хитрому – ура! Ура! Ура!»

Про матеріал
Конспект уроку дає можливість п"ятикласникам познайомитися із повістю-казкою Яна Улофа Екгольма « Людвігу хитрому – ура! Ура! Ура!»
Перегляд файлу

Усеперемагаюча сила дружби у повісті – казці  Яна Улофа Екгольма  « Людвігу хитрому – ура! Ура! Ура!»

Мета: Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом  шляхом шведського письменника; опрацювати зміст твору, його ідейно-тематичне спрямування, розкрити значення дружби в житті; розвивати культуру зв’язного мовлення; увагу, спостережливість, логічне мислення; вміння узагальнювати, порівнювати, зіставляти; раціонально використовувати навчальний час; формувати кругозір, світогляд;

Тип уроку:  позакласне читання

Обладнання : портрет письменника, виставка творів автора, ілюстрації до  повісті – казки «Людвігу чотирнадцятому –ура! ура! ура!»

                                                                    Дружба має різні прояви, але закон у неї один – вірність.                             

                                                                                                      М. Коцюбинський

 

                                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:

Любі діти! Добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день!

Учні:

Добрий день! Добрий день!

Дякуєм за побажання.

На урок берем з собою

Знання, вміння, навички й старання.

 

Хочу побажати вам гарного уроку,

Щоб було цікаво всім нам працювати,

Щоб хотіли дуже всі відповідати.

Щоб  допомагало вам вміння міркувати

І дванадцять балів легко заробляти.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя.

          Казка, як своєрідний жанр творчості, здавна посідав важливе місце і у літературах усіх народів. Без казки ми не уявляємо свого дитинства, бо саме завдяки їй ми розуміли, що добре, а що зле.

Сьогодні ми познайомимося із казкою-повістю відомого шведського письменника Яна Улофа Екгольма «Людвігу хитрому  - ура ! ура! Ура!

ІІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку

1.Повідомлення учня-біографа

Ян Екгольм – шведський письменник. Автор декількох романів і казкових повістей для дітей, народився 20 жовтня 1931 року в невеличкому містечку в Швеції.

Книги переводилися на датська, німецька, норвезька, російська, українська, чеська мови. В Україні найбільш відомий казкою- повістю «Тутта Карлссон Перша і єдина, Людвіг Чотирнадцятий тощо» , яка лягла в основу радянського кінофільму «Рудий чесний закоханий».

 

Незважаючи на колосальний успіх казки про дружбу лисиць і курей, витримала кілька перевидань у Швеції та інших країнах, Екхольм довгий час працював тільки в жанрі детективу. У 1975 році був обраний головою Шведської академії детектива . У 1977 році став одним із засновників Асоціації детективних письменників Стокгольма  і залишався її членом до 2002 року. Написав кілька дуже успішних романів. За книгу «Вбивство в Молдарене» (1979) був удостоєний вищої нагороди Асоціації детективних письменників Стокгольма.

 

В останні роки письменник знову звернувся до дитячої літератури. У 2005-2008 роках він випустив серію повістей для школярів про пригоди хлопчика Лассе, що допомагає батькові-поліцейському розслідувати злочини. Його книга «Людвігові хитрому Ура. Ура, Ура!» побачила світ українською мовою у «Видавництві Старого Лева».

2. Словникова робота

- Діти, скажіть, про що ми будемо сьогодні говорити на уроці?

Відома казкова повість шведського письменника Яна-Олафа Екгольма розповідає про незвичайну дружбу і пригоди лисенятка та курчатка. Заради цієї дружби руде лисенятко Людвіґ Чотирнадцятий допомагає врятувати курячу родину, а пухнасте курчатко Тутта Карлсон вирушає у далекий небезпечний ліс, прямісінько у лисяче лігво.

  • Діти, а як ви розумієте значення  слова «дружба»?

 

Дружба — безкорисливі особисті взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є довіра і терплячість. Людей, які пов'язані дружбою, називають друзями.

3. Коментування епіграфу уроку

  • Жанр твору : казка повість. Пропоную провести інтерактивну вправу «Незакінчене речення». 

 

  1. Казка –це….
  2. Повість – це…
  3. Види казок : …
  4. В основі будь-якої казки є…
  5. Види повістей: …

 

  • А ще вам треба подумати над проблемним запитанням : « Чи здатна дружба перемогти усі життєві негаразди та перешкоди?»

 

4. Бесіда за прочитаним твором

 

  • А як ви думаєте, чому автор поєднав  жанрові ознаки двох творів, щоб розповісти нам про дружбу лиса та курчати?  (казка-це не великий за обсягом твір, а повість дає можливість розповісти про більше подій, розкрити характер героїв)
  • Як ви думаєте, чи можна вважати казку-повість «Людвігу Хитрому-ура! Ура! Ура!» казкою про тварин? Відповідь аргументуйте.
  • Розкажіть про свої враження від прочитаного твору
  • Який епізод найбільше сподобався? Чим?

 

5. Робота в групах

 1.група  розказати про стосунки у родині  Ларсонів (наголосити на навчанні Лабана та Людвіга)

2. група розказати про стосунки в родині Тутти Карлсон

 

  1. Робота над складанням порівняльної таблиці

 

Родина Ларсонів

 Родина Карлсонів

Склад сім»ї

Мама, тато, 14 дітей (з родиною проживає лише 2 дітей)

 Кукуріка- Пертрус(головний півень),Лаура, Кока та численні братики та сестрички Тутти

Місце проживання

 Нора в лісі

Курник на подвір»ї людей

Атмосфера в родині

Незадоволені поведінкою Людвіга

Кожен заклопотаний своїми проблемами

мрії

Потрапити в курник

Щоб щезли всі лиси

 

 

Як бачимо, у кожній родині панують свої закони.

- Яким було ставлення однієї родини до іншої?

- Чи знали найменші члени родини те, який вигляд мають їхні вороги? Про що це свідчить? (Діти не знали, який вигляд мають кури та лисиці. Одна –боялася невідомого ворога, іншому було цікаво. Це свідчить про давню ворожнечу цих двох родів, адже діти, не знаючи один одного, були вже вороже налаштовані)

 

- Як ви думаєте, чому головними героями автор обрав саме курей та лисиць? ( у природі – це непримиренні вороги. Саме так автор наголошує на всеперемагаючій силі дружби. )

 

  1. Робота з текстом

Зачитайте момент знайомства Тутти та Людвіга( 6 розділ). Спробуйте передати інтонаційно переляк обох героїв? (Тутта боїться лисиць, Людвіг- людей та собак)

  • Що насмішило Тутту у поведінці Людвіга? (він сприйняв опудало за людину)
  • Чи образився Людвіг на поведінку Тутти? (Так, йому було образливо, що Тутта пожашкодувала про дружбу з ним, коли дізналася, що він лис. Але це були лише емоції дівчинки. Її вчинок краще свідчить пробажання дружити, ніж слова)
  1. Прегляд фрагменту мультфільму  «Как лисы с курами подружились» (перше знайомство Людвіга з курми та Максиміліано)

Бесіда за побаченим

  • Як Тутта вчинила, коли Людвігові загрожувала небезпека? (відволікла увагу Максиміліана). Чому вона вчинила саме так? ( Тому що встигла подружитися з лисеням і бачила в ньому лише друга, а не ворога)
  • Чому тато Ларсон зрадів дружбі сина і Тутти? (бо для нього це була легке полювання )
  • Чи поділяв Людвіг погляди батька на тваринний сів? (Ні, тому , що Людвіг не був таким, як його рідня. Він завжди з усіма товаришував і жодного разу не задумався про те, що зайці та білки - їжа )
  • Чому наймолодше лисеня стало чужим у себе вдома та у лісі? (вдома- тому що не хотів полювати та обманювати , а в лісі- бо був лисом)
  • Що поєднало наймолодших представників давно ворогуючих родів? (самотність та бажання з кимось дружити)
  • Чи була дружба між Туттою та Людвігом справжньою?
  • Дайте оцінку вчинкам Людвіга та Тутти  Карлсон, коли вони попереджали одне одного про небезпеку. Доведіть, що вони наражали себе на смертельну небезпеку заради друга.
  • До яких хитрощів вдався Людвіг, щоб попередити курей про нічний візит Лабана? У чому проявилася винахідливість та гнучкість його розуму? (Історія з капелюхом опудала)
  • Чи розумів Людвіг, що наражає на небезпеку свого брата, коли попереджав курей про нічні лови?(Так, він дуже хвилювався, щоб Максиміліан не розірвав Лабана)
  • Чи міг би промовчата Людвіг і не попередити курей (Більше всього, що ні, адже два обіцянку Тутті, що лиси не вкрадуть ні однієї курки із курника, де вона живе)
  • Яка головна проблема постала перед Людвігом, коли тато Ларсон заборонив йому зустрічатися з Туттою? (« і чого це всі звірі не можуть бути друзями і допомагати одне одному»). Як ви думаєте, чи актуальне це питання по відношеннню до нас, людей?
  • Чи міг автор в образах звірів показати стосунки між людьми?
  • Чим ризикує Тутта , попереджаючи Ларсонів про небезпеку?
  • Чому кури погодилися заховати у своєму курнику лисів?
  • Чи щирим було примирення дорослих лисів та курей?
  1. Робота з текстом

 Зачитайте уривок, який свідчить про нещирість примирення і можливу подальшу боротьбу між дорослими

 

  1. Слово вчителя

Дорослі не зможуть. А головне не хочуть товаришувати далі, адже скільки років вони жили , ворогуючи один з одним. Лиси- це хитрі створіння, які завжди шукають користь. Кури- це недалекоглядні створіння, заклопотані лише власними проблемами.

 

  1. Робота в зошиті

Заповнити таблицю, давши характеристику Тутті та Людвігу

 

 Тутта Карлсон

 Людвіг Ларсон

   Чесна, відкрита для спілкування

Товаришує з усіма тваринами

 За добро віддячує добром

Шукає справжнього друга

 Шукає справжнього друга

Наражає себе на небезпеку, щоб урятувати родину Ларсонів

Не хоче обманювати

Наражає себе на небезпеку. Щоб урятувати родину Карлсонів

 

  • Діти, як ви думаєте, чи дружитимуть після всіх подій Тутта і Людвіг?(Так,адже діти мають інші погляди на життя, уміють цінувати дружбу. Саме діти зможуть змінити стосунки між родинами(але не погляди батьків)

 

Підсумок уроку

 

  1. Робота над проблемним запитанням за допомогою методу «Мікрофон»

(учні висловлюють свої думки, на що здатна справжня дружба)

  Підсумкове слово вчителя

Як і кожна казка твір «Людвігу чотирнадцятому – ура! ура! ура!» має прихований повчальний зміст. На прикладі  маленького пухнастого  жовтенького курчати Тутти  та кмітливого  рудого симпатичного  лисеняти  Людвіга, які, незважаючи на несхвалення родичів та батьків, не відмовилися від своєї дружби, ми вчимося відстоювати свої погляди, вчимося довіряти та робити подвиги заради друзів. Справжня дружба іноді творить чудеса, а справжню дружбу творять самі люди. То ж цінуймо своїх друзів та близьких людей.

 

Дружба, дружба над усе,

Дружба радість нам несе.

Дружба, всім нам дорога,

У житті намі помага.

 

Домашнє завдання

 Напишіть продовженн пригод Тутти та Людвіга або твір на тему : « яким я бачу справжнього друга»

 

 

 

 

 

                   Список використаних джерел

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AD%D0%BA%D1%85%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BC,_%D0%AF%D0%BD_%D0%A3%D0%BB%D0%BE%D1%84

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B0

http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/dzvonik-kliche-na-urok-organizatsiinii-moment-urok.html

 

https://www.babyblog.ru/community/post/kids_books/1721081 

http://bloxlwzl.tk/?page=skachat_bezkoshtovno_lyudv%D1%96gov%D1%96_hitromu_ura_ura_ura

http://tak-to-ent.net/load/171-1-0-2004

https://uk.wikipedia.org/wiki/Ян_Улоф_Екгольм

http://readly.ru/author/16167/

https://fantlab.ru/autor9999

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
1716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку