Урок "Ідея радості життя й відкриття світу у романі Е.Портер "Полліанна"

Про матеріал
Даний матеріал можна використовувати при вивченні творчості Е. Портер(Заключний урок). В ньому багато інтерактивних вправ, які сприятимуть розвитку творчої уяви, умінню давати оціночну характеристику героям.
Перегляд файлу

Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у  романі   Е. Портер        «Полліанна». 

Мета: 

  • Навчальна: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е. Портер, вчитися виділяти основні моменти великого твору, його головні проблеми;
  • Розвивальна: розвивати усне мовлення; пам’ять, творче мислення, увагу, допитливість, спостережливість, вміння висловлювати свою думку, почуття, вміння визначати головну думку; удосконалювати навички аналізу художнього твору;
  • Виховна: виховувати інтерес до літератури,  сприяти формуванню життєвих  компетенцій, виховувати кращі людські якості.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, підручники, зошити, матеріали для вправ, смайлики, запис пісні «Про посмішку» із мультфільму «Крихітка Єнот».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі умінь  і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У світ фантазії зробимо ще один крок.

А з  Полліанною ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітала до нас.

Наш урок- це справжнє  свято,

Бо полинем у світи.

Мандруватимем  завзято,

Юний друже, я і ти.

На уроці будь уважним,

Добре думай, не спіши!

Знай, що вчитись завжди важко,

Легше буде у житті!

Наш урок  зимовий та цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей,

Усміхнімося й промовим : “ Добрий день!”

Ну а зараз сядьте зручно!

Одне одному всміхніться

  І на мене подивіться!

2. Психологічний настрій на роботу

    Спостерігаючи, діти, за вами протягом  останніх декількох уроків, коли ми  знайомилися із  романом про Полліанну, я помітила  у вас різний настрій. І сьогодні хочу продемонструвати його вам. Ось дивіться: (Демонструє вчитель)

 

     Можливо,  ви поясните таке  розмаїття вашого настрою? (Слухаємо думки учнів).       ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

          В народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти». На життєвій ниві буває всього. Доля дарує людині щасливі миті, але й посилає нелегкі випробування.Але лиш та людина може з гідністю витримати всі удари долі, яка йде по життю з усмішкою. І будь – яку неприємну ситуацію може перетворити на життєвий урок.

     Сьогодні ми продовжимо розмову про дивовижну дівчинку Полліанну, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших. Спробуємо стати  частинкою царства радості, яке належало маленькій дівчинці, дослухаємося до її зову, зрозуміємо поведінку  мешканців містечка, до якого приїхала  Полліанна і з  якими познайомилася. І так як Полліанна  любила гру в  радість, то й проведемо ми  сьогоднішню зустріч у формі такої незвичайної гри.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Запишіть у зошит дату й тему уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань:   (Тести)

І зараз,щоб зрозуміти, наскільки добре ви знаєте зміст твору, ми опрацюємо тести до твору

V. Робота по темі уроку

1. Слово вчителя

     На  долю Полліани випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка. Героїня роману  зуміла не тільки подолати власні негаразди, а й допомогла іншим жителям містечка, навчила грати в  гру радість  Давайте пригадаємо, з ким зустрічалася Поліанна.

2.Гра «Маска»

         Зараз мої помічники від імені героїв твору розкажуть вам про них, а ви повинні відгадати, про кого йде мова..

1.  -Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі)

2.-Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею.(Місіс Сноу)

3.-Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон )

4.-Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі)

5.-У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон) 

 

3. Бесіда

- Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними)

- Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни. Завдяки чому? (Навчилися грати в гру радість)

4. Вправа «Знайди відповідності»

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

1.Містер Джон Пендлтон

А) Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

2.Міс Поллі

Б) Вона полюбила своє ім'я.

3.Місіс Сноу

В) Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню

4. Лікар Чилтон

Г) Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

5. Ненсі

Д) Зумів порозумітися з коханою жінкою і одружитися, стати щасливим чоловіком.

 

1-г,2-в,3-а,4-д,5 – б.

(демонстрація фото герої зі змінами)

5. Бесіда

- Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

   Полліанна стала для жителів міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!

- Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?

6. Слово вчителя

   Східна мудрість говорить: «Посій вчинок - пожнеш звичку, посій звичку - пожнеш характер, посій характер - пожнеш долю». Як ви розумієте ці слова?

   Справді характер людини багато в чому визначає і її долю.

    Характер – це сукупність рис людини, які проявляються у відносинах з людьми, у ставленні її до речей, до справи, яку виконує, у ставленні до самого себе. В одній  казці характер людини порівнюється з деревом. Як не знайдеш в природі однаковісіньких дерев, так і не знайдеш повністю схожих людей.

7. Інтерактивна вправа «Дерево характеру»

   Пропоную побудувати дерево – характеру головної героїні роману, і, можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Полліанні вдалося так вплинути на жителів містечка.

    З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на листочку і прикріпіть до дерева.

 

 

Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність, розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

 

Вчитель: Які риси характеру Полліанни можна назвати головними? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)

    -    Життя Полліанни не можна назвати легким: вона рано втратила маму й тата, вимушена була деякий час жити в жіночій школі; переїхавши до тітки, почувала себе самотньою, бо не мала друзів; потрапила в жахливу аварію і отримала травму хребта. Але не втратила сили духу, бо любила життя таким, яке воно є, і навіть в найстрашнішій ситуації могла знайти позитив.

8. Творча робота з текстом

  -Діти ,відкрийте підручники на с. 198. Давайте прослідкуємо, з чого почалася оця гра в Радість.

   Прочитайте діалог на ст. 198 від слів: «Здається,  ви можете радіти будь – чому…» до слів: «..І почали ми з милиць.» Скажіть, чому   гру саме в радість, а не  якусь іншу  вигадав тато Полліанни? В чому полягає ця гра? Зачитайте (ст. 198)

9. Письмове творче завдання

Скласти правила гри в радість

Правила гри

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше.

3. Ніколи не сумувати.

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

VI. Підсумок уроку

  1. Заключне слово вчителя

    Доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.

  1. Метод «Мікрофон»

- Чому ви навчилися у Полліанни?

   3. Вправа «Яка радість»

Мета: розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті.

Завдання: продовжіть речення.

Я дізнавався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще..)

Батьки поїхали відпочивати без мене, яка радість (тепер я можу робити все, що захочу..)

  1. Заключне слово вчителя

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

Творіть добро, усміхайтеся і будете щасливими. Добро робити, це не гріх.

 

Прослуховування пісні “Про посмішку” із мультфільму “Крихітка Єнот».

VIІ. Оцінювання

VIІІ. Домашнє завдання.

  • Написати лист Полліанні.
  • Або твір-мініатюру  « Як би змінилося життя моє або мого селища, якби в ньому з’явилася Полліанна?

 

1

 

doc
Додано
26 січня 2019
Переглядів
3734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку