Мета уроку:
простежити трагічний шлях Матері-України, змальований у творчості ряду письменників, показати триєдиний образ Марії в українській літературі;
розглянути образ головної героїні роману Уласа Самчука “Марія” у його символічному значенні;
розкрити трагізм людини в умовах тоталітарного режиму.
11 клас
(за романом Уласа Самчука “Марія” )
Мета:
Тип уроку: Урок – Доля.
Обладнання: проектор для слайдової презентації, свічка, магнітофон, мелодія “Аве Марія”, наочні матеріали до уроку, анкети самооцінювання роботи.
Проблемне питання: Марія… Це ім’я чи доля?
Форми і методи роботи:
Випереджувальні завдання:
І. Організаційний момент.
Слово вчителя під мелодію “Аве Марія”:
***
Панно Маріє, панно Маріє,
Скільки століть розділяє нас?
Все вітер віє, все обрій мріє.
А я не мрію…
Я просто хочу зустріти Вас
З ім’ям рокованим: Марія…
2. Повідомлення теми й мети уроку.
Сьогодні на уроці ми працюватимемо над романом Уласа Самчука «Марія» і матимемо змогу зустрітися з жінкою з іменем Божої Матері. Попробуємо з’ясувати, чому Улас Самчук обрав для своєї головної героїні ім’я Марія. Пройдемо сторінками роману і переживемо разом з Марією її життя.
А у кінці уроку спробуємо дати відповідь на питання: Марія… Це ім’я чи доля?
ІІ. Очікування учнів від уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Виступи домашніх груп.
Марія у багатьох асоціюється з поняттям материнства, з уявленням про
найкращі жіночі якості. Адже саме так звали матір Ісуса Христа. Зрештою, імена матерів інших пророків етимологічно пов'язані: Марам - у Будди, Маріам - у Мухамеда, Марія – у Мойсея.
Марія – ім’я, що з прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі, його вживання в літературі викликає у свідомості читача поняття Матір Божа. У східних слов’ян Діва Марія – це передусім мати, покровителька, заступниця. З цим іменем безпосередньо пов’язані також слова Богородиця, Божа Мати.
Марія як символ ніби виходить за межі конкретного і стає узагальненим поняттям – сила, материнська любов, покровителька – це у вузькому значенні, а у широкому – символ “Покрова усього українського народу”.
Висновок.
Триєдине значення імені Марія: жінка-матір, Україна,
Божа Матір.
Короткий огляд творів Т.Шевченка, П.Тичини, Миколи Хвильового, Є.Маланюка, В.Сосюри, І. Драча.
Яке обличчя в української Марії?
Слово вчителя:
Улас Самчук назвав Україну голодною. Саме він був першим письменником, який у своєму творі змалював жахливі картини лютого голодомору. Роман «Марія» присвячено матерям, що загинули під час голодомору.
Тож розглянемо образ Марії у його символічному значенні: Марія-жінка, Марія-мати, Марія-Україна.
Як жінку її можна охарактеризувати через стосунки з іншими персонажами твору. Зокрема через стосунки з Корнієм і Гнатом.
Поняття гріха й неминучості спокути за нього – одна з основ буття української людини. Простежимо історію життя Марії (додаток “Вчинки. Гріх? Виправдання вчинку. Спокута гріха.”)
Вчинок Марії |
Гріх? +/- |
Виправдання вчинку |
Спокута гріха |
Зустрічається з Гнатом. |
|
Не було 7 років листів від Корнія. |
Здавалось їй, що її ховають, виряджають на смерть. (на сватанні) |
Зрада Корнія. Заміжжя з Гнатом. |
|
«А де він? (Корній) Пішов і ніби у воду канув.» |
Боялась кари за зламану присягу бути вірною до смерті. Бог не дав дітей. |
Зрада Гната (ходила на гулі). |
|
«Ти ж силою забрав мене. 7 літ терпіла я тяжку каторгу. Бог не хоче, щоб ми жили разом.» |
Гнат зраджує Марію. Корній жорстокий з Марією. |
Заміжжя з Корнієм. |
|
«Щастя наше в повноті існування.» Весь час хотілося кликати це ім’я – Корній.»
|
Підпал хати. Гнеться перед Корнієм, як лоза. Марія докладає багато зусиль і любові, щоб змінити Корнія на краще. |
Метод «Прес»
(Вона має семеро дітей)
Чому Бог не дав Марії й Гнатові дітей?
Як склалася доля дітей Марії й Корнія?
Автор неодноразово порівнює Марію з Божою Матір’ю, на долю якої теж випала втрата Сина.
Священик: «Сестро! Чую твій біль, біль матері. Але пригадай, сестро, ту Святу Матір, що родила світові Господа Бога живого. Його розіп’яли, пригадай велику Матір, яка день і ніч стояла під хрестом розіп’ятого Сина, чекаючи Його смерті. Пригадай її велику мужність, попроси у Неї сили пережити твоє горе і видержати все так само, як це видержала Вона, найбільша зо всіх матерів…»
Роман “Марія” – хроніка голодомору в Україні. Від народження Марії й до останніх її хвилин життя слово «голод» крокувало поряд з нею.
Проблемне запитання. Як ви вважаєте, Марія - це ім’я чи доля?
ІV. Слово вчителя.
Маріє! Хай роки проходять,
Та у серці кожного із нас
Образ твій, святий і непорочний.
Він не стлів, не стерся, не погас.
Ось вони, прекраснії Марії,
Часточка тебе у кожній з них.
І святе від тебе в них, Маріє,
В цих жінках величних і земних.
Доброта, любов твоя і ніжність
Донеслись через вітри століть.
Кожна з нас по-своєму Марія
На цій грішній і святій землі.
Анкета самооцінювання
1) Чого я навчився на уроці?
2) Що було найцікавішим і чому?
3) Які я виконував завдання і якими способами?
4) Які труднощі зустрічалися, як я їх подолав. Чи подолав?
5) Чи змінювався мій настрій під час уроку?
6) Побажання (собі, учителю).
- Чи справдилися очікування від уроку?
VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.