Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Урок "Ім'я роковане - Марія" (за романом Уласа Самчука "Марія")

Про матеріал

Мета уроку:

простежити трагічний шлях Матері-України, змальований у творчості ряду письменників, показати триєдиний образ Марії в українській літературі;

розглянути образ головної героїні роману Уласа Самчука “Марія” у його символічному значенні;

розкрити трагізм людини в умовах тоталітарного режиму.

Перегляд файлу

 

 

 

11 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(за романом Уласа Самчука “Марія” )

 

 

 

 

 

 

                            

 

 

         

Мета:  

  •   простежити трагічний шлях Матері-України, змальований у творчості ряду письменників, показати триєдиний  образ Марії в українській літературі;
  •   розглянути образ головної героїні роману  Уласа Самчука “Марія” у його символічному  значенні;
  •   розкрити трагізм людини в умовах тоталітарного режиму;
  •   розвивати усне мовлення, критичне мислення; удосконалювати комунікативні здібності, вміння аргументувати, відстоювати власну точку зору;
  •   виховувати почуття поваги до людини як особистості, любові до рідного краю, його історії.

 

Тип уроку:    Урок – Доля.

 

Обладнання:  проектор для слайдової презентації, свічка,  магнітофон,   мелодія “Аве Марія”, наочні матеріали до уроку, анкети самооцінювання роботи.

 

Проблемне питання:   Марія… Це ім’я чи доля?

 

Форми і методи роботи:


  • Бесіда;
  • Аналіз;
  • Метод «Прес»;
  • Робота із слайдами;
  • Робота груп: «Дослідники» й  «Літератори»

 

    Випереджувальні завдання:

  • Дослідити значення імені Марія;
  • Дослідити твори письменників з головною героїнею на ім’я Марія.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

  1. Хвилина піднесеного настрою під музику і слайди.

Слово вчителя під мелодію “Аве Марія”:

 

***

Панно Маріє, панно Маріє,

Скільки століть розділяє нас?

Все вітер віє, все обрій мріє.

А я не мрію…

Я просто хочу зустріти Вас

З ім’ям рокованим: Марія…

 

 


 

2.   Повідомлення теми й мети уроку.

  Сьогодні на уроці ми працюватимемо над романом Уласа Самчука «Марія» і матимемо змогу зустрітися з жінкою з іменем Божої Матері. Попробуємо з’ясувати, чому Улас Самчук  обрав для своєї головної героїні ім’я Марія. Пройдемо сторінками роману і переживемо разом з Марією її життя.

 А у кінці уроку спробуємо дати відповідь на питання: Марія… Це ім’я чи доля?


ІІ.               Очікування учнів від уроку.

 

ІІІ.               Опрацювання навчального матеріалу.

 

1. Виступи домашніх груп. 

  •     «Дослідники».   Дослідити  значення імені Марія.

     Марія   у багатьох асоціюється з поняттям материнства, з уявленням про

 найкращі жіночі якості. Адже саме так звали матір Ісуса Христа. Зрештою, імена матерів інших пророків етимологічно пов'язані: Марам - у Будди, Маріам - у Мухамеда,  Марія –  у Мойсея.

    Марія – ім’я, що з прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі, його вживання в літературі викликає у свідомості читача поняття Матір Божа.  У східних слов’ян  Діва Марія – це передусім мати, покровителька, заступниця. З цим іменем безпосередньо пов’язані також слова  Богородиця,   Божа Мати.

 Марія як  символ ніби виходить за межі конкретного і стає узагальненим поняттям – сила, материнська любов, покровителька – це у вузькому значенні,  а у широкому – символ “Покрова усього українського народу”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Висновок.


Триєдине значення імені Марія: жінка-матір, Україна,

Божа Матір.


 

  •     «Літератори».  Простежити, у яких раніше вивчених творах зустрічалося ім’я Марія.

 

Короткий огляд творів Т.Шевченка, П.Тичини, Миколи Хвильового, Є.Маланюка, В.Сосюри,   І. Драча.

 

  •     Побудувати сходинки життя Марії-України.

 

Яке обличчя в української Марії?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   Асоціації до імені Марія

 


  1.   Пообразний аналіз  роману У.Самчука “Марія”.

      Слово вчителя:

       Улас Самчук назвав Україну голодною. Саме він був першим письменником, який у своєму творі змалював жахливі картини лютого голодомору. Роман «Марія» присвячено матерям, що загинули під час голодомору.

 Тож розглянемо образ Марії у його  символічному значенні: Марія-жінка,  Марія-мати,  Марія-Україна.

 

  •   Марія – жінка.

     Як жінку її можна охарактеризувати через стосунки з іншими персонажами твору. Зокрема через стосунки з Корнієм і Гнатом.

  Поняття гріха й неминучості спокути за нього – одна з основ буття української людини. Простежимо історію життя Марії (додаток “Вчинки. Гріх?  Виправдання вчинку. Спокута гріха.”)

 

  • Якою автор змальовує юну Марію?
  • Що ви знаєте про стосунки Марії з Корнієм?
  • Ваше ставлення до Гната і його намагань привернути увагу Марії.

 

 

Вчинок Марії

Гріх?

+/-

Виправдання вчинку

Спокута гріха

Зустрічається з Гнатом.

 

Не було 7 років листів від  Корнія.

 Здавалось їй, що її ховають, виряджають на смерть.

(на сватанні)

Зрада Корнія. Заміжжя з Гнатом.

 

«А де він? (Корній) Пішов і ніби у воду канув.»

Боялась кари за зламану присягу бути вірною до смерті. Бог не дав дітей.

Зрада Гната (ходила на гулі).

 

«Ти ж силою забрав мене. 7 літ терпіла я тяжку каторгу. Бог не хоче, щоб ми жили разом.»

Гнат зраджує Марію. Корній жорстокий з Марією.

Заміжжя з Корнієм.

 

«Щастя наше в повноті існування.»

Весь час хотілося кликати це ім’я – Корній.»

 

Підпал хати.

Гнеться перед Корнієм, як лоза. Марія докладає багато зусиль і любові, щоб змінити Корнія на краще.

 

Метод «Прес»

 

  • Чи засуджуєте ви Марію за зраду Гната? За. Проти. Вагаюся.   (докази)
  •          У кого після аргументів змінилася думка?

 

  •  Марія-мати.       

        (Вона має семеро дітей)

 

  •   Помирають діти, народжені від шлюбу з Гнатом.

 

                    Чому Бог не дав Марії й Гнатові дітей?

 

Як склалася доля дітей Марії й Корнія?

 

  •               Демко попадає у полон під час Першої Світової війни, там і помирає.
  •               Максим зрікається батьків, доносить на брата Лавріна. Корній убиває Максима.
  •               Лавріна забирають, як і мільйони інших, і ніхто більше його не бачив.
  •               Надійка божеволіє і помирає голодною смертю.
  •               Онучка помирає голодною смертю

 

  Автор неодноразово порівнює Марію з Божою Матір’ю, на долю якої теж випала втрата Сина.

Священик: «Сестро! Чую твій біль, біль матері. Але пригадай, сестро, ту Святу Матір, що родила світові Господа Бога живого. Його розіп’яли, пригадай велику Матір, яка день і ніч стояла під хрестом розіп’ятого Сина, чекаючи Його смерті. Пригадай її велику мужність, попроси у Неї сили пережити твоє горе і видержати все так само, як це видержала Вона, найбільша зо всіх матерів…»

 

  •            Рід Марії скінчився. Хто винен у цьому?

 

 

  • Марія –Україна.

 

Роман “Марія” – хроніка голодомору в Україні. Від народження Марії й до останніх її хвилин життя слово «голод» крокувало поряд з нею.

 

  • Асоціації до слова “голод” .

 

 


  •  Народження Марії.  «Вона не бачила неба і землі, але чула голод і голосно про це нагадувала.»

 

  • Смерть батька.   «Ніхто на неї не зважає, Марія залякана, гукала тата і дуже хотіла їсти. Чому сьогодні про неї забули, мати, замість того, щоб дати їсти, заливається слізьми.»

 

  • Смерть матері.  «Марія перелякана й голодна у запічку, простягає перед собою руки і кличе маму.»

    

  • У тітки Катерини.  «Їсти? Що могла їсти Марія? Їла шматок чорного хліба, їла недоспілу овоч, їла бараболі, ті самі черстві, водяні, що варилися для веприка і курей. Мала великий набубнявілий животик.»

 

  • Розлучення з Гнатом. «Марія їсть жадібно, швидко кусає хліб з шинкою. Змарніла. Марія має під очима синці, чує сильний голод.»

 

  • Згоріла хата.  «Сусіди допомогли, зносили до хати їжу, одіж.»

 

  • Демко у полоні.  «Знаходжуся у пліну. Пришліте, як можете, житніх сухарів». «У нас хліба не бракує, а там люди не мають чого їсти. Не дай Бог навіть ворогові вмирати такою смертю.»

 

  • Смерть  доньки й онучки. Марія до комори, виносить вузлик: «Дай хоч малій їсти. Вона не винна.»

 

  • Смерть Марії. «Тридцять днів гаснула Марія. Серце робить останній удар. Марії не стало.»

  • Роман “Марія” – це конкретна історія конкретної людини чи дещо більше?   (через  долю однієї людини показано трагедія всієї України.)

 

Проблемне запитання.  Як ви     вважаєте,  Марія - це ім’я чи доля?

 

ІV.  Слово вчителя. 

Маріє! Хай роки проходять,

Та у серці кожного із нас

Образ твій, святий і непорочний.

Він не стлів, не стерся, не погас.

 

Ось вони, прекраснії Марії,

Часточка тебе у кожній з них.

І святе від тебе в них, Маріє,

В цих жінках величних і земних.

 

Доброта, любов твоя і ніжність

Донеслись через вітри століть.

Кожна з нас по-своєму Марія

На цій грішній і святій землі.

 

 

 

 

  1. Рефлексія уроку. 

Анкета самооцінювання

 

1)     Чого я навчився на уроці?

2)     Що було найцікавішим і чому?

3)     Які я виконував завдання і якими способами?

4)     Які труднощі зустрічалися, як я їх подолав. Чи подолав?

5)     Чи змінювався мій настрій під час уроку?

6)     Побажання (собі, учителю).

 

 

 -   Чи справдилися  очікування від уроку?

 

VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання.

 

VІІ.  Домашнє завдання. 

 

  • Написати творчу роботу: «Трагедія однієї родини – доля всієї України».
  • Характеристика інших образів твору: Корнія, Гната, Максима.

 

doc
Додано
12 травня 2018
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку