Урок "Ім'я роковане - Марія" (за романом Уласа Самчука "Марія")

Про матеріал

Мета уроку:

простежити трагічний шлях Матері-України, змальований у творчості ряду письменників, показати триєдиний образ Марії в українській літературі;

розглянути образ головної героїні роману Уласа Самчука “Марія” у його символічному значенні;

розкрити трагізм людини в умовах тоталітарного режиму.

Перегляд файлу

 

 

 

11 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(за романом Уласа Самчука “Марія” )

 

 

 

 

 

 

                            

 

 

         

Мета:  

  •   простежити трагічний шлях Матері-України, змальований у творчості ряду письменників, показати триєдиний  образ Марії в українській літературі;
  •   розглянути образ головної героїні роману  Уласа Самчука “Марія” у його символічному  значенні;
  •   розкрити трагізм людини в умовах тоталітарного режиму;
  •   розвивати усне мовлення, критичне мислення; удосконалювати комунікативні здібності, вміння аргументувати, відстоювати власну точку зору;
  •   виховувати почуття поваги до людини як особистості, любові до рідного краю, його історії.

 

Тип уроку:    Урок – Доля.

 

Обладнання:  проектор для слайдової презентації, свічка,  магнітофон,   мелодія “Аве Марія”, наочні матеріали до уроку, анкети самооцінювання роботи.

 

Проблемне питання:   Марія… Це ім’я чи доля?

 

Форми і методи роботи:


  • Бесіда;
  • Аналіз;
  • Метод «Прес»;
  • Робота із слайдами;
  • Робота груп: «Дослідники» й  «Літератори»

 

    Випереджувальні завдання:

  • Дослідити значення імені Марія;
  • Дослідити твори письменників з головною героїнею на ім’я Марія.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

  1. Хвилина піднесеного настрою під музику і слайди.

Слово вчителя під мелодію “Аве Марія”:

 

***

Панно Маріє, панно Маріє,

Скільки століть розділяє нас?

Все вітер віє, все обрій мріє.

А я не мрію…

Я просто хочу зустріти Вас

З ім’ям рокованим: Марія…

 

 


 

2.   Повідомлення теми й мети уроку.

  Сьогодні на уроці ми працюватимемо над романом Уласа Самчука «Марія» і матимемо змогу зустрітися з жінкою з іменем Божої Матері. Попробуємо з’ясувати, чому Улас Самчук  обрав для своєї головної героїні ім’я Марія. Пройдемо сторінками роману і переживемо разом з Марією її життя.

 А у кінці уроку спробуємо дати відповідь на питання: Марія… Це ім’я чи доля?


ІІ.               Очікування учнів від уроку.

 

ІІІ.               Опрацювання навчального матеріалу.

 

1. Виступи домашніх груп. 

  •     «Дослідники».   Дослідити  значення імені Марія.

     Марія   у багатьох асоціюється з поняттям материнства, з уявленням про

 найкращі жіночі якості. Адже саме так звали матір Ісуса Христа. Зрештою, імена матерів інших пророків етимологічно пов'язані: Марам - у Будди, Маріам - у Мухамеда,  Марія –  у Мойсея.

    Марія – ім’я, що з прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі, його вживання в літературі викликає у свідомості читача поняття Матір Божа.  У східних слов’ян  Діва Марія – це передусім мати, покровителька, заступниця. З цим іменем безпосередньо пов’язані також слова  Богородиця,   Божа Мати.

 Марія як  символ ніби виходить за межі конкретного і стає узагальненим поняттям – сила, материнська любов, покровителька – це у вузькому значенні,  а у широкому – символ “Покрова усього українського народу”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Висновок.


Триєдине значення імені Марія: жінка-матір, Україна,

Божа Матір.


 

  •     «Літератори».  Простежити, у яких раніше вивчених творах зустрічалося ім’я Марія.

 

Короткий огляд творів Т.Шевченка, П.Тичини, Миколи Хвильового, Є.Маланюка, В.Сосюри,   І. Драча.

 

  •     Побудувати сходинки життя Марії-України.

 

Яке обличчя в української Марії?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •   Асоціації до імені Марія

 


  1.   Пообразний аналіз  роману У.Самчука “Марія”.

      Слово вчителя:

       Улас Самчук назвав Україну голодною. Саме він був першим письменником, який у своєму творі змалював жахливі картини лютого голодомору. Роман «Марія» присвячено матерям, що загинули під час голодомору.

 Тож розглянемо образ Марії у його  символічному значенні: Марія-жінка,  Марія-мати,  Марія-Україна.

 

  •   Марія – жінка.

     Як жінку її можна охарактеризувати через стосунки з іншими персонажами твору. Зокрема через стосунки з Корнієм і Гнатом.

  Поняття гріха й неминучості спокути за нього – одна з основ буття української людини. Простежимо історію життя Марії (додаток “Вчинки. Гріх?  Виправдання вчинку. Спокута гріха.”)

 

  • Якою автор змальовує юну Марію?
  • Що ви знаєте про стосунки Марії з Корнієм?
  • Ваше ставлення до Гната і його намагань привернути увагу Марії.

 

 

Вчинок Марії

Гріх?

+/-

Виправдання вчинку

Спокута гріха

Зустрічається з Гнатом.

 

Не було 7 років листів від  Корнія.

 Здавалось їй, що її ховають, виряджають на смерть.

(на сватанні)

Зрада Корнія. Заміжжя з Гнатом.

 

«А де він? (Корній) Пішов і ніби у воду канув.»

Боялась кари за зламану присягу бути вірною до смерті. Бог не дав дітей.

Зрада Гната (ходила на гулі).

 

«Ти ж силою забрав мене. 7 літ терпіла я тяжку каторгу. Бог не хоче, щоб ми жили разом.»

Гнат зраджує Марію. Корній жорстокий з Марією.

Заміжжя з Корнієм.

 

«Щастя наше в повноті існування.»

Весь час хотілося кликати це ім’я – Корній.»

 

Підпал хати.

Гнеться перед Корнієм, як лоза. Марія докладає багато зусиль і любові, щоб змінити Корнія на краще.

 

Метод «Прес»

 

  • Чи засуджуєте ви Марію за зраду Гната? За. Проти. Вагаюся.   (докази)
  •          У кого після аргументів змінилася думка?

 

  •  Марія-мати.       

        (Вона має семеро дітей)

 

  •   Помирають діти, народжені від шлюбу з Гнатом.

 

                    Чому Бог не дав Марії й Гнатові дітей?

 

Як склалася доля дітей Марії й Корнія?

 

  •               Демко попадає у полон під час Першої Світової війни, там і помирає.
  •               Максим зрікається батьків, доносить на брата Лавріна. Корній убиває Максима.
  •               Лавріна забирають, як і мільйони інших, і ніхто більше його не бачив.
  •               Надійка божеволіє і помирає голодною смертю.
  •               Онучка помирає голодною смертю

 

  Автор неодноразово порівнює Марію з Божою Матір’ю, на долю якої теж випала втрата Сина.

Священик: «Сестро! Чую твій біль, біль матері. Але пригадай, сестро, ту Святу Матір, що родила світові Господа Бога живого. Його розіп’яли, пригадай велику Матір, яка день і ніч стояла під хрестом розіп’ятого Сина, чекаючи Його смерті. Пригадай її велику мужність, попроси у Неї сили пережити твоє горе і видержати все так само, як це видержала Вона, найбільша зо всіх матерів…»

 

  •            Рід Марії скінчився. Хто винен у цьому?

 

 

  • Марія –Україна.

 

Роман “Марія” – хроніка голодомору в Україні. Від народження Марії й до останніх її хвилин життя слово «голод» крокувало поряд з нею.

 

  • Асоціації до слова “голод” .

 

 


  •  Народження Марії.  «Вона не бачила неба і землі, але чула голод і голосно про це нагадувала.»

 

  • Смерть батька.   «Ніхто на неї не зважає, Марія залякана, гукала тата і дуже хотіла їсти. Чому сьогодні про неї забули, мати, замість того, щоб дати їсти, заливається слізьми.»

 

  • Смерть матері.  «Марія перелякана й голодна у запічку, простягає перед собою руки і кличе маму.»

    

  • У тітки Катерини.  «Їсти? Що могла їсти Марія? Їла шматок чорного хліба, їла недоспілу овоч, їла бараболі, ті самі черстві, водяні, що варилися для веприка і курей. Мала великий набубнявілий животик.»

 

  • Розлучення з Гнатом. «Марія їсть жадібно, швидко кусає хліб з шинкою. Змарніла. Марія має під очима синці, чує сильний голод.»

 

  • Згоріла хата.  «Сусіди допомогли, зносили до хати їжу, одіж.»

 

  • Демко у полоні.  «Знаходжуся у пліну. Пришліте, як можете, житніх сухарів». «У нас хліба не бракує, а там люди не мають чого їсти. Не дай Бог навіть ворогові вмирати такою смертю.»

 

  • Смерть  доньки й онучки. Марія до комори, виносить вузлик: «Дай хоч малій їсти. Вона не винна.»

 

  • Смерть Марії. «Тридцять днів гаснула Марія. Серце робить останній удар. Марії не стало.»

  • Роман “Марія” – це конкретна історія конкретної людини чи дещо більше?   (через  долю однієї людини показано трагедія всієї України.)

 

Проблемне запитання.  Як ви     вважаєте,  Марія - це ім’я чи доля?

 

ІV.  Слово вчителя. 

Маріє! Хай роки проходять,

Та у серці кожного із нас

Образ твій, святий і непорочний.

Він не стлів, не стерся, не погас.

 

Ось вони, прекраснії Марії,

Часточка тебе у кожній з них.

І святе від тебе в них, Маріє,

В цих жінках величних і земних.

 

Доброта, любов твоя і ніжність

Донеслись через вітри століть.

Кожна з нас по-своєму Марія

На цій грішній і святій землі.

 

 

 

 

  1. Рефлексія уроку. 

Анкета самооцінювання

 

1)     Чого я навчився на уроці?

2)     Що було найцікавішим і чому?

3)     Які я виконував завдання і якими способами?

4)     Які труднощі зустрічалися, як я їх подолав. Чи подолав?

5)     Чи змінювався мій настрій під час уроку?

6)     Побажання (собі, учителю).

 

 

 -   Чи справдилися  очікування від уроку?

 

VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання.

 

VІІ.  Домашнє завдання. 

 

  • Написати творчу роботу: «Трагедія однієї родини – доля всієї України».
  • Характеристика інших образів твору: Корнія, Гната, Максима.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кшищак Ірина Осипівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 травня 2018
Переглядів
3087
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку