Урок "Іменник. Повторення вивченого з теми"

Про матеріал
Цей конспект призначений, аби систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число і відмінки іменників; розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати почуття колективізму, радості й задоволення від в спільної роботи, повагу до слова.
Перегляд файлу

Урок української мови у 6 класі

Тема. Підсумковий урок за  темою «Іменник як частина мови»

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число і відмінки іменників; розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати почуття колективізму, радості й задоволення від  в спільної роботи, повагу до слова.

Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця «Іменник», завдання для груп, сигнальні картки, картки із словами, мікрофон, роздатковий  матеріал для груп, яблунька успіху.

Хід уроку.

І. Організаційний момент. Емоційний настрій.

Сьогодні у нас з вами урок повторення. Урок незвичайний, тому що ми з вами відправимося в подорож. Я знаю, що всі ви любите подорожувати. Як думаєте, якими мають бути мандрівники? Згадаємо правила мандрівників. А для цього виконаємо вправу.

Вправа «Роз’єднай слова»

Роз’єднайте слова і прочитайте народну мудрість

КРИКОМДУБАНЕЗРУБАЄШ 

Криком дуба не зрубаєш.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Діти, сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож до однієї великої і цікавої  країни. А якої, ви дізнаєтеся, коли прочитаєте вірш.

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі –

Ім'я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість. І натхнення.

                                              (Д. Білоус.)

Тож у яку країну відправимося? Так, сьогодні ми з вами відвідаємо  країну Іменників. Жителі цієї країни люблять дружних і завзятих мандрівників, а ще у  них є традиція дарувати мандрівникам на пам'ять літеру. Подивимося, які ж літери подарують вам жителі цієї країни.

А що ми з вами знаємо про мешканців цієї країни?

Давайте сформулюємо мету сьогоднішнього уроку. Конкретизуйте, що нам треба повторити про іменник?

Вправа «Мікрофон».

1. Загальне значення. Що таке іменник?

2. Морфологічні ознаки

3. Синтаксична роль

IІІ. Актуалізація опорних знань.

Робота в групах

І перше завдання, яке ми отримали від жителів країни Іменник – це згадати правила про іменник.

Іменник – частина мови дуже дивовижна.

А чим же дивовижні іменники? Щоб відповісти на запитання, згадаємо все, що знаємо про іменник. Давайте вставимо пропущені слова і відновимо свої знання про цю частину мови.

Завдання І.

 На парті  у кожної групи лежить картка "Я ЗНАЮ".

Зараз ви спробуєте її заповнити, щоб визначити, які є ще труднощі у вивченні даної теми.

1. Іменник - це...

2. Означає…

3. Відповідає на питання…

4. На питання хто? - ….

5. На питання що? - ….

6. Якого роду можуть бути? - .....

7. Як визначити рід іменника? - ....

8. Іменник змінюється …

9. Як визначити відміну іменника?

Перевіримо. Яка група змогла закрити усі пропуски?

А роботу нам допоможе оцінити ЯБЛУНЬКА УСПІХУ. У нас є зображення яблуньки, але яблучок на ній немає.  Вони знаходяться у вас на парті. Червоне яблуко означає: «повністю справилися із завданням», жовте - «справилися з завданням більше половини» і зелене  - «справилися з завданням менше половини». Прикріпивши відповідне  яблучко на яблуні, представник кожної команди покаже рівень ваших знань.

Як бачимо, ми справилися з цим завданням, тому жителі країни Іменник дарують нам літеру Р (кріпиться вчителем під яблунькою і так кожну подаровану літеру).

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

У країні Іменник є цікаве місто «Орфографія», в яке ми зараз з вами здійснимо екскурсію. Але для цього жителі цього міста прислали нам завдання.

Завдання ІІ.

Словникова робота в парах

Ви маєте  комплект карток зі словами, в яких пропущені букви. Вставити пропущені букви. Поставити наголос, позначити орфограму. Працюємо  в парах.

І пара. В…рба, в…сна, с…стра, д…рева, кр…ло, в…сло, з…мля.

ІІ пара. Тиш…ю, ліні…ю, круч…ю, кул…ю, задач…ю, каш…ю, автомашин…ю, залізниц…ю, ковбас…ю, мрі…ю, стел…ю.

А зараз перевіримо правильність виконання.

Оцініть роботу групи за допомогою яблучок.

За правильне виконане цього завдання жителі міста «Орфографія» дарують вам літеру І

Завдання ІІІ.

Робота з підручником

Наступним пунктом нашої подорожі буде важливе  місто в країні Іменників                                   «Власні і загальні іменники».

Жителі цього міста запитують у вас, чи знаєте ви, які бувають іменники?

Тоді вони пропонують вам попрацювати з підручником. Ст. 31. Завдання 94.

Прочитайте вірш.

                         Рідна мова

У ній усе: діброви й верболози,

Дніпра і Ворскли витканий атлас,

козацька доблесть і кріпацькі сльози.

ще й дума та, що вистраждав Тарас.

Розмай Карпат, де юниться на скелі

смерічка недоторкано-струнка,

незгасне сяйво вбогої оселі,

Що нам дала у спадщину Франка.

                                    (Д. Луценко)

  1.               Випишіть іменники, що означають власні назви.
  2.               Як пишуться іменники, що означають власні назви?

Оцініть роботу групи за допомогою яблучок.

За правильне виконане цього завдання жителі міста дарують вам літеру Д

Завдання ІV

Завдання для І групи.

Завдання Доберіть загальну назву для кожної групи власних назв і запишіть.

1. Київ, Донецьк, Луганськ, Полтава, Львів - …

2. Василь, Іван, Ольга, Йосип - …

3. Україна, Японія, Китай, Англія, Італія  - 

4. Шевченко, Іванов, Величко, Ткаченко –

Завдання для ІІ групи.

До поданих іменників допишіть власні назви.

  1. Місто -…
  2. Море -…
  3. Ріка -…
  4. Село -…

Завдання для ІІІ групи.

До іменників лівого стовпчика доберіть власні назви з правого стовпчика.

  1. Космонавт

Євген Гуцало

  1. Письменник

Дмитро Монатік

  1. Поет

Тарас Шевченко

  1. Співак

Юрій Гагарін

 

Перевіримо роботу в групах. Пропоную представникам груп зачитати свої відповіді та оцінити роботу за допомогою яблучок.

Жителі міста «Власні та загальні іменники» дарують вам літеру Н.

Вирушаємо в наступне місто «Рід іменників».

Завдання V

Вправа «Зайве слово».

Працюємо в групах. У конвертах, які знаходяться у вас на партах ви знайдете наступне завдання.

Завдання для І групи.

          Знайти зайве слово, підкреслити, визначити рід  іменників. Пояснити, чому вибране слово зайве.

1. Панчохи, шкарпетки, яблука, шапки.

2. Чистота, чоботи, груші, рейки.

3. Молотки, липи, камені, острови.

4. Школярі, скрипки, ранок, столи.

5. Тато, хвилі, ключі, садки.

6. Ромашки, ягоди, зустріч, вогні.

Завдання для ІІ групи.

До кожної групи слів доберіть по три іменники, запишіть їх і вкажіть рід.

  1. Знаряддя праці: ___________________________________
  2. Явища природи: ___________________________________
  3. Тварини: _________________________________________
  4. Овочі: ____________________________________________
  5. Фрукти: __________________________________________

Завдання для ІІІ групи.

Доберіть іменники чоловічого роду до поданих іменників жіночого роду. Запишіть пари слів.

  1. Вчителька -………….
  2. Студентка - …………
  3. Учениця - …………..
  4. Робітниця - …………
  5. Співачка - …………..
  6. Українка - …………..

Оцініть свою роботу на яблунці успіху,

Жителі міста «Рід іменників» за правильно виконане завдання дарують літеру А

А зараз ми робимо зупинку у місті «Рід іменників», щоб трішки відпочити.

Фізкультхвилинка. Гра «Будь уважним»

Я буду називати іменники, а ви визначите їх рід. Якщо це іменник жіночого роду, то ви підіймаєте руки вгору, чоловічого  – руки перед собою, середнього – опускаєте руки. Тож будьте уважні, починаємо.

День, береза, море, качка, ставок, озеро, півень, картопля, буряк, молоко, тополя, цукор, цуценя

Завдання VІ

А на шляху нашої подорожі наступне місто країни «Іменник». Це місто називається  «Число».

І жителі цього міста підготували вам пастку. Подивимося, чи виплутаєтеся ви з неї.

Подані іменники ви повинні змінити за числами. Якщо число подане в однині, то ви повинні записати в множині і навпаки. Отже, починаємо працювати.

Завдання для груп.

  1. Людина - …..
  2. Міст - ……
  3. Пастухи - …..
  4. Життя - …….
  5. Сокира -…….
  6. Праця -………
  7. Дерева - …….
  8. Роса - ……….
  9. Ножиці - …….

Перевірка за слайдом 9.

Яку ж пастку вам приготували жителі цього міста? Так, це слова – пастки. Назвіть ці слова. Чи є в нас у групах ті, хто потрапив у цю пастку?

Оцініть свою роботу на яблуньці успіху.

І ви отримуєте наступну літеру М.

А ми прямуємо далі до міста «Відмінки». Але на в’їзді до цього міста ростуть сім велетенських дубів.

Це й не дивно, адже кожен дуб – це відмінок. І щоб потрапити до міста, ми повинні назвати ім’я кожного дубка. Тож, давайте повторимо назви кожного відмінка.

Отже, ми потрапили до міста і його мешканці теж приготували для нас завдання для роботи в групах.

Завдання VІІ

Провідмінюйте іменники.

І група: щука;

ІІ група: пісня;

ІІІ група: рідня.

Слайд-підказка .

Н. в. хто? що?

Р. в.  кого? чого?

Д. в. кому? чому?

З. в.  кого? що?

О. в. ким? чим?

М. в.  на кому? на чому?

Кл. в.

Перевірка. Представники груп зачитують відповіді.

Оцініть роботу за допомогою яблучок. За виконання цього завдання ви  отримуєте літеру О

Нарешті ми з вами прибули до головного палацу міста, де проживають правителі країни «Іменник». А це, як ви розумієте, поважні люди. А як прийнято звертатися до поважних і старших  людей? (На ім’я та по батькові).

Саме так. І ми зараз перевіримо, чи зможемо ми потрапити до головного палацу країни Іменників.

Завдання VІІІ

Завдання для І групи.

Запишіть чоловічі імена та  по батькові за зразком:

Василь – Васильович

Олег –

Олександр –

Андрій –

Анатолій –

Григорій –

Завдання для ІІ групи.

Запишіть жіночі імена та по батькові за зразком:

Іван – Іванівна

Богдан –

Степан –

Сергій –

Олексій –

Валерій –

Завдання для ІІІ група.

Від іменників, поданих у другій частині завдання, утворіть імена та по батькові до іменників, поданих у першій частині завдання.

І. 1. Григорій. 2. Сергій. 3. Валерій. 4. Геннадій. 5. Петро.

ІІ. 1. Віктор. 2. Володимир. 3. Микита. 4. Василь. 5. Степан.

Перевіряємо. Групи читають свої відповіді.

Оцініть свою роботу і отримайте літеру В.

Отже, ми з вами потрапили до головного палацу країни Іменник і зараз настав час показати всі свої знання з теми.

Завдання ХІ

Гра «Веселі перегони».

Кожен учень отримує аркуші з тестами. Завдання: підкреслити правильну відповідь

1.     Скільки іменників у даному реченні?

Весна днем красна, а на хліб пісна.

 а) один;

 б) два;

 в) три .

2. Вкажіть іменник середнього роду:

а) життя;

б) доброта;

в) чуйність.

3. Вкажіть іменник, який в орудному відмінку однини має закінчення -ею:

а) рука;

б) сіль;

в) паща.

4. В якому іменнику у давальному і місцевому відмінку однини відбувається чергування приголосних:

а) муха;

б) задача;

в) діжа.

5. У якому іменнику в орудному відмінку відбувається подовження приголосних:

а) ансамбль;

б) печаль;

в) день.

6. Який іменник в орудному відмінку пишеться з апострофом?

а) любов;

б) височінь;

в) повість.

7. Укажіть іменник, у якому в суфіксі пишеться -и-:

а) жит…чко;

б) стол…чок;

в) шиш…чка

8. Укажіть правильно утворені імена по батькові:

а) Вікторовна;

б) Олексієвич;

в) Сергіївна.

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА

1-Б    2-А   3-В   4-А    5- Б    6- А     7-Б     8-В

За виконане завдання учні отримують літеру А

V. Підсумок уроку.

Вправа «Мікрофон»

Кожен учень у «мікрофон» говорить одне слово - відповідь (без коментарів)

  1. Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?

(Швидкість, цікавість, веселість, увага, творчість, знання, гра, інтерес, бажання).

  1. Якими прикметниками охарактеризуєте наш урок?

(Неповторний, навчальний, цікавий, підсумковий, насичений, захоплюючий, веселий, корисний.)

  1. Якими дієсловами охарактеризуєте наш урок?

(Навчив, пригадав, підсумував, показав, відповів, доповнив, допоміг, зацікавив.)

VІ. Домашнє завдання.

VІІ. Рефлексія.

Протягом уроку ми з вами прикрашали плодами своїх знань  яблуньку успіху. Подивіться, чого ми досягли сьогодні на уроці. Яблук якого кольору на яблуні більше? Ви молодці! Це підтвердили мешканці країни «Іменник».

І від себе я хочу сказати: діти, ви сьогодні дійсно молодці!

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Савчук Ганна
Додано
8 січня 2023
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку