Урок "Іменник про іменник"

Про матеріал
Мета: дати учням знання про іменник, як частину мови; ознайомити з термінами «назв істот» і «назв неістот»; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати навички граматичного письма;розвивати зв’язне мовлення, увагу, спостережливість; виховувати любов до рідної мови, патріотичні почуття та гордість за Україну і свій народ; активність на уроці, культуру записів у зошитах, самостійність у роботі.
Перегляд файлу

Тема  уроку:   «Поняття про іменник»

 Мета: дати учням знання про іменник, як частину мови; ознайомити з термінами «назв істот» і «назв неістот»; збагачувати  словниковий запас учнів; удосконалювати  навички граматичного письма;розвивати зв’язне мовлення, увагу, спостережливість; виховувати любов до рідної мови, патріотичні почуття та гордість за Україну і свій народ;  активність на уроці, культуру записів у зошитах,   самостійність у роботі.

Обладнання: опорна таблиця «Іменник», роздатковий матеріал, ілюстрації, підручник, індивідуальні картки, мультимедійна дошка, карта України, український словник                      

Тип уроку: формування нових знань, урок-подорож

ХІД  УРОКУ

   І. Організаційна частина. Психологічний настрій (слайд 1)

       Дзвоник щойно пролунав.

          На урок дітей зібрав.

          І до знань іти всі разом

          Будемо дружно усім класом.

          Поверніться до гостей.

          Привітайтесь: добрий день!

          Сіли разом всі дівчатка.

          А за ними - і хлоп’ятка.

 - Діти, до нас сьогодні завітали гості, А коли в класі гості-це свято, тож давайте і наш урок ми проведемо уважно і старанно.

  ІІ. Загальнокорекційна  частина

       - Розпочинаємо  урок з української мови і проходить він в тиждень початкових  класів.

       - Хто знає і бажає розказати прислів’я про нашу мову. (Відповіді дітей)

       - «Слово до слова-зложиться мова»

      - «Краса людини в її слові»

       - Послухайте вірш

        Вивчайте мову українську -

        Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

        Прекрасну, милу і чудову,

        Як материнську пісню колискову.

      -З чого складається мова? (Відповіді дітей)

       (З букв, слів, словосполучень, речень, тексту) (слайд 2)

  • Скільки літер в українському алфавіті?(33)

   ІІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами вирушаємо у мандрівку країною  

       Мови. Ми будемо гарно працювати, адже ми хочемо бути розумним, 

       грамотними.

      Крім того:

  - перевіримо домашнє завдання;

  - підготуємося до вивчення нової теми;

  - поповнимо наш словничок новими словами і виразами;

  - попрацюємо самостійно;

  - підведемо підсумки

  - готові до роботи?

  - Відгадування загадки

    Для письма сказати прошу,

    Що потрібно взяти? (Зошит)

  - відкривайте зошити і запишіть дату. (Перевірка домашнього завдання. Вправа   

    №97ст.29.Оцінювання)

 ІV. Вивчення нового матеріалу

       1.Повідомлення теми, мети уроку

          - Сьогодні ми вивчимо частину мови-іменник, розширимо свої знання про

            лексичне значення іменника. (Слайд 3)

       Іменник від слова «ім’я»                А я – іменник, назву я

       Предмети всі називає,                     Предметів  означаю,

       Істота-хто?, неістота - що?             І на питання хто? що?

       Отак він про них запитає.              Завжди відповідаю.

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

      1. Робота за таблицею «Іменник»

      2.Каліграфічна хвилинка

       - Урок  продовжуємо без зупинки і зараз каліграфічна хвилинка

       - Поясніть значення слова вишиванка (Учень розповідає вірш про вишиванку) (слайд 4)

        Подивіться які гарні

      Вишиванки є у нас,

        Це дбайливі щирі руки

        Вишивали їх для нас.

        Це коріння наше славне

        Не загинуло в віках,

        І сьогодні в вишиванках,

        Україна вижива.

        - Ви, ан, ив, ши, нка (Вишиванка)

        - Запишіть його каліграфічно

     3. Гра «Слово називай-питання став»

         - Послухайте вірш

          Вінок, молитва, Україна

          Батько, мати, козак, верба,калина

          Рушник, хата, вишиванка,

          Книжка, дошка, кабінет -

          Знайте, діти, наперед:

          Тож хто це і що це - вже не секрет,

          Ім’я своє і назву знає кожен предмет.

        -Я показую на мультимедійній дошці малюнок, а ви називаєте його і ставите  питання хто? або що? (Учень робить запис слів на дошці та дає раз’яснення  слів:  (вінок, Україна, верба, козак, молитва, батько,хата, мати)(слайди 5-12)

       - На які питання відповідають слова - назви предметів? (Відповіді учнів)

   4.Гра «Добери іменник»

      - До слів, які відповідають на запитання хто?, доберіть за зразком слова, які  

        відповідають на питання що?

      Зразок: Школяр-школа

                   Лісник, лікар

   5.Робота в групах

      Гра «Добери слова». (Поставити питання до слів, зробити запис слів у

      зошитах)

      Дерева: тополя, клен,дуб, береза (слайд 13)

    Звірі: вовк, лисиця, заєць, ведмідь(слайд 14)

  6.Зоровий диктант (слайд 15)

      Фізкультура зміцнює здоров’я.

   7.Фізкультхвилинка (слайд 16)

   Ми крокуєм, ми крокуєм,

   Україною мандруєм,

   Ось побачили Карпати:

   Як вершини нам дістати?

   Заглядаємо в озерця-

   Не торкнутися нам денця!

   Далі ми йдемо поважно,

   Шлях долати на м не важко,

   Підрівняйтесь. усміхніться,

   Батьківщині поклоніться

   Кругом себе обкрутіться,

   Раз присядьте, два присядьте,

   За парти тихенько сядьте.

8. Словникова робота

    - Прочитати слова. Записати слова, поділяючи їх для переносу

      Калина, козак, рушник (слайд 17)

    - Що можна скласти зі складів?(Слова)

    - Чим відрізняється склад від слова? (Слово щось означає, а склади нічого не

      означають)

    - Як дізнатися скільки в слові складів? (Потрібно знати скільки в слові голосних

      звуків)         

      - Слова переносимо з рядка в рядок за……(Складами)

      Зробити  висновок. (Скільки в слові голосних, стільки і складів.)

     - На які питання відповідають  надані слова? (хто? що?)

VІ. Осмислення і узагальнення нових знань

  1. Самостійна робота з індивідуальними картками

     2.Тренувальні вправи

         -Пояснення вчителя написання власних іменників (слайд 18)

           З великої букви пиши

           Іменники власні завжди

       -Записати іменники: Оксана, Наталя, Іван, Ганна, Андрій

        Пояснити їх написання, на яке питання відповідають

        (хто?, що?)

      3.Робота з іменниками, що звучать однаково, але

          мають різне значення (робота за малюнками)

        - Дві лисички-тварини, лисички-гриби. (слайд 19)

        - Сонечко на небі; сонечко-комаха. (слайд 20)

  • Коса в дівчини; коса-знаряддя праці; коса-на річці. (слайд 21)

       (Поставити питання до слів: лисички, тварини, гриби, сонечко, комаха, коса,

        дівчина. Запишіть ці слова).

      4. Гра «Упізнай іменник»

          4.1.Пояснення вчителя про рід та число іменників.

          4.2.Записати слова та визначити їх рід:  Україна,

                герб, молитва, прапордобро(слайд22-26)

          4.3.Прослухати вірш (слайд 27)

                 Ми є діти українські -

                 Хлопці і дівчата,

                 Рідний край наш - Україна

                 Велика й багата.

       - Назвіть іменники, які почули в однині, а які в множині (діти, хлопці,

          дівчата, край, Україна)

VІІ. Узагальнення і  систематизація знань учнів    

       1. Робота з підручником. (Прочитати правило)

       2. Виконання вправи з творчим завданням. (Вправа № 176)

       3. Індивідуальна робота з учнями Федоровим   

          Максимом, Білинець Валерієм     

       4. Цікаво знати!

          - Діти, іменник-найчисельніша частина мови. У словнику української мови

             налічується 135 тисяч слів і половина з них – іменники. (Перегляд

             українського  орфографічного словника)

       5.Хвилинка здоров’я (слайд 28)

         - Верба і калина ці рослини стали символами України. Крім цього вони

            мають цілющі властивості. Кору верби можна використовувати для

           лікування шлунку, як знеболювальний і жарознижувальний засіб.  Плоди,

           кору і квіти також використовують у народній медицині. Відвар ягід калини

          з медом є ефективним при хворобах, сильному кашлі.

   VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

          - Отже ми ознайомилися  із частиною мови –

             іменник.

          - На які питання відповідають слова, що означають

            назви предметів?

          - Які питання ставимо до назв людей і тварин?

          - Навести приклади іменників на тему «Зима» (слайд 29)

       

         Мандрівку свою ми вже закінчили,

         Все з вами ми вивчили і повторили,

         Всі дружні й активні були весь цей час,

         Хороші оцінки чекають на вас!

           Домашнє завдання. Оцінювання

        -Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і

          скажіть золоті слова: «Я сьогодні молодець!»

 

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку