ЗАНЯТТЯ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Тема заняття: Іменник. Рід іменників.
Вид заняття: практичне заняття
Мета навчальна: поглибити знання студентів про систему частин мови, стилістичні засоби морфології, вчити студентів визначати й характеризувати граматичні поняття і граматичні форми, порівнювати спільне і відмінне в системі частин мови, правильно визначати рід іменників, дати поняття про іменники спільного роду, паралельні родові форми, мотивувати необхідність знань з даної теми, розвивати мислення, уяву, творчі здібності, виробляти вміння узгоджувати іменники спільного роду з іншими частинами мови, правильно вживати їх у своєму мовленні; виховувати пізнавальний інтерес і любов до народної творчості
Мета виховна: виховувати любов до рідного краю, рідної мови та українського народу, культуру мовлення.
Міжпредметні зв`язки: українська література - творчість Д. Білоуса, українська мова за проф. спрямуванням «Стилі української літературної мови», іноземна мова «Граматика», астрономія «Планети сонячної системи», географія «Країни Азії», біологія «Будова клітини», ботаніка, землеробство, ґрунтознавство, рослинництво, агрохімія, плодоовочівництво, механізація, захист рослин.
Технічні засоби навчання та обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, словник іншомовних слів, словник фразеологізмів
Література: М. Плющ «Українська мова» 10 кл., Л. І. Мацько «Мова наша українська» 10 кл.
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційна частина.
Відмітити відсутніх студентів на занятті, з`ясувати причини відсутності.
2. Внутрішня мотивація навчальної діяльності.
Погляньте один на одного і подаруйте усмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша і побажайте йому всього найкращого.
Пропоную вам за допомогою аутотренінгу налаштуватись на роботу на занятті.
Аутотренінг Слайд 1
Я - студент, особистість творча, думаю, замислююсь, хочу знати
3. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна перевірка
- Над якою темою ми працювали на попередньому занятті?
- Що було задано додому? ( ).
Слайд 2 - 29
Підсумки домашнього завдання
4. Мотивація теми.
Десь далеко у країні, тій, що Морфологією зветься
Дружно так, як і родині, всім словам живеться.
Кожне знає, що робити, і у речення як стати.
Як сусідам догодити, і як з ними поладнати.
Самостійні, чи службові, це вже всякий знає.
Бо у милозвучній мові, вагу кожне з них теж має.
Слайд 30
5. Оголошення теми заняття. Іменник. Рід іменників.
Епіграф: Не крокуйте навмання, ви вивчали вже маршрут! Морфології знання - це державності статут!
Слайд 31
6. План заняття.
Слайд 32
7. Завдання заняття.
Знати:
морфологічні засоби стилістики.
Вміти:
визначати й характеризувати граматичні поняття і граматичні форми, порівнювати спільне і відмінне в системі частин мови,
правильно визначати рід та число самостійних частин мови,
узгоджувати іменники спільного роду з іншими частинами мови, правильно вживати їх у своєму мовленні.
Переконатися:
у значенні та перспективах розвитку майбутньої професії, в особистій відповідальності за своє майбутнє.
Слайд 33
Вступне слово викладача.
Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному “Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше. З іменником, як частиною мови, вас почали знайомити з 1 класу. Сьогодні ми повторимо набуті вами шкільні знання про іменник, познайомимось глибше з цією частиною мови та акцентуємо увагу на тих питаннях, які виносяться на ЗНО.
8. Виклад нового матеріалу
Слайд 34
Іменники, що відповідають на питання хто?, об'єднуються в семантичну групу назв істот. Сюди належать:
Слайд
назви людей (українка, українець, тракторист, дизайнер);
Слайд
назви тварин, птахів, комах ( їжак, бджола, дятел, черв'як);
Багато садівників недооцінюють роль птахів в захисті свого саду, відлякуючи їх і застосовуючи проти них отруйні речовини. Не варто забувати про те, що від птахів користі набагато більше ніж шкоди. За результатами досліджень, з'ясувалося, що в саду в середньому живе приблизно 2 мільйони комах. Протягом 3-х місяців більше половини цієї кількості комах було знищено птахами, з яких близько 44% - шкідники.
Дятел - головний лікар дерев, відомий всім і кожному. Навесні і влітку він позбавляє сад від довгоносиків, хрущів, вусанів, короїдів і листоїдів.
Дощові черв’яки - орачі і творці родючості. Риючи нірки, дощові черв’яки сприяють проникненню в глибину ґрунту потрібних для рослин води й повітря.
Їжаки приносять величезну користь садівникам і городниками. Колючі звірята знищують комах-шкідників, молюсків і гризунів. Ці милі лісові гості з великим задоволенням ласують слимаками і равликами, травневими жуками, волохатими жужелицями, різними гусеницями, непарними шовкопрядами, дротяниками, личинками листоїда, совками, мишами та іншими садово-городніми шкідниками. Цим їжак надає неоціненну допомогу дачникам, які всіма силами намагаються врятувати свій урожай від ненажерливих комах.
Слайд
назви міфологічних істот (лісовик, русалка, мавка, перелесник, водяний);
Слайд
назви померлих (мрець, покійник, небіжчик); назви карт, шахових фігур (валет, пішак) та ін.
В одному зі стародавніх китайських словників є пояснення обраних мастей й кількості карт. Чотири масті - символізують чотири пори року, 52 карти в колоді - кількість тижнів у році. Символічне тлумачення значення карт частково збереглося. Кількості тижнів у році відповідає кількість карт у колоді - 52; пори року - це чотири масті; зважаючи на те, що кожна пора року має по 13 тижнів, то і кожна масть теж має по 13 карт. Королів, дам і валетів у Європі стали зображувати як легендарних героїв стародавності. Короля чирви, наприклад, стали зображувати у вигляді короля франків Карла Великого, а короля пік - у вигляді давньоєврейського царя Давида, королем бубен став Юлій Цезар, а королем треф — Олександр Македонський. Те ж стосувалося дам і валетів. Для того, щоб шулери не змогли зробити на звороті карт якісь умовні позначки, на початку XVII століття при Генріху ІІ Валуа стали на зворотну сторону карт наносити краплений дрібний пунктирний. Трефи називають також листя конюшини або квіти. Значок треф, як вважається, стався від німецької масті жолудів. А у швейцарській колоді - троянди.
Слайд
Решта іменників відповідає на питання що? і становить групу назв неістот. До цієї групи належать також іменники, що позначають:
сукупності осіб, тварин (група, загін, зграя, табун, рій)
Слайд
назви організмів (бацила, мікроб, вірус)
Слайд
Іменники власні і загальні назви.
Загальний іменник — це назва, що є спільною для ряду однотипних істот, предметів, явищ, понять (місто, річка, озеро)
Власний іменник — це індивідуальна назва одного з ряду однотипних предметів чи одного існуючого (Суми, Псел, Шелихівське). Це прізвища, імена, по батькові людей, клички тварин, географічні та астрономічні назви, назви державних посад, установ, свят, книг, журналів тощо. Іменники, які є власними назвами характеризуються тим, що пишуться з великої літери.
Шелехівське озеро входить до Топ-7 дивовижних озер України. Шелехівське озеро – гідрологічна пам'ятка природи загальнодержавного значення та найдавніше озеро України, утворене ще за часів льодовикового періоду. Розташоване в межах Лебединського району Сумської області, серед лісового масиву, на північ від села Межиріч. Площа озера невелика – усього 7 га, середня глибина – 10 м, найбільша – 18 м. Озеро, що утворилося на дні широкої балки, має тектонічне походження. Вода в ньому чиста, прозора й дуже холодна, яка на п’ятиметровій глибині ніколи не прогрівається. За переказами старожилів, місцева джерельна вода допомагає від багатьох недуг та додає неабиякої сили туристам під час подорожей.
Гра “ Загальні — власні назви”
2. Рід іменників.
Вступна бесіда
Слайд
Терміни «чоловічий», «жіночий», і «середній» дістались нам у спадок від грецьких учених. У 5 столітті до н.е. філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий і речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін словом середній рід.
У німецькій мові, як і в українській, три роди, у французькій – два, в англійській – фактично жодного, але назви осіб розрізняють семантично – за статтю.
(німецька, англійська)
Слайд
У багатьох народів світу взагалі відсутній звичний для нас поділ слів за родами. Наприклад, на острові Нова Гвінея серед частини корінних жителів поширена мова асмат. У ній роди замінює поділ на класи. Перший клас – це вузькі, високі предмети, сприйняті по вертикалі; другий – сидячі, широкі; третій – предмети, що лежать, низькі; четвертий – плаваючі; п’ятий – літаючі. В африканській мові масаї - два класи. Один з них об’єднує все велике і сильне, а інший – все маленьке і слабке.
Слайд
Отже в українській мові категорія роду поділяється на :
чоловічий (віночок, грунт, плід, листок),
Слайд
жіночий (клітина, насінина, культивація, борона),
Слайд
середній рід (поле, стебло, дерево, міжряддя).
Слайд 44
Окрему групу слів становлять іменники спільного роду (приналежність їх до чоловічого або жіночого роду можна встановити тільки в реченні). Такі іменники мають закінчення -а, -я та називають осіб за характерними діями або рисами поведінки: ябеда, базіка, плакса, писака, посіпака, недоторка, каліка, сирота, лівша, староста, п’яниця, лежебока, невдаха, нездара, зануда...
Слайд
Прочитайте прислів'я. Визначте іменники, які можуть позначати осіб як чоловічої, так і жіночої статі.
1. Базіка набалака - і в торбу не збереш. 2. Нероба гірше п’яниці. 3. Незграба псує, а роботяга переробляє. 4. Соня та ледацюга - рідні душі. 5. Ні рак, ні жаба, а просто нахаба!
Рід таких іменників визначають за змістом речення або граматичною формою інших частин мови:
Мудрий, як той недотепа, що від дощу в річку ховався. Забарилась недотепа - от тобі й халепа (Нар. творч.).
Слайд
“ Я - редактор”
Переінакшіть європейські прислів'я в такий спосіб (зміною граматичних форм або додаванням нових слів), щоб рід іменника спільного роду можна було легко визначити.
1. Жаднюга не матиме друга (Іспанське). 2. Що то за розумака, що на жарт ображається? (Фінське) 3. Лежебоці миліше сонце, що заходить, аніж сонце, що сходить (Угорське). 4. Тільки нероба не помиляється (Молдавське).
Слайд
Подвійний рід (чоловічий - середній, жіночий - середній) спостерігається в частини іменників, утворених за допомогою суфіксів - ищ, - ище на означення згрубілості: гарбузище, вітрище, стовбурище, ямище. Рід таких іменників визначають за змістом речення або за граматичною формою інших частин мови: Лютий вітрище рве гілля дерев.
Слайд
Завдання “Подвійна оранка”
Від поданих слів утворіть іменники подвійного роду.
Каніфоль - ламка склоподібна речовина, що її добувають із живиці уживається в деяких галузях виробництва, а також для натирання смичків струнних інструментів. Каніфоль і нафталін розчиняються в спирті, але не розчиняються у воді . Я зовсім серйозно поділяю думку Кузьми Пруткова, що похвала потрібна талантові, як каніфоль — смичкові (Максим Рильський).
Слайд
3. Узгодження роду іменників з іншими частинами мови
Частина помилок при визначенні роду виникає під впливом російської мови. Рід співвідносних іменників у російській і українській мовах здебільшого збігається, що пояснюється спорідненістю мов. Відзначаються також іменники, що розрізняються за родовою характеристикою в двох мовах. Іноді вказівкою на розбіжність роду є зовнішня структура слів, наприклад:
українська мова російська мова
полин полынь
На високих місцях поріс, як джунглі, сивий полин (ч.р.) і п'янив повітря гіркими пахощами, густими й задушливими (М. Коцюбинський).
В саду эта полынь (ж.р.) предпочитает открытые места, но высаживать её желательно подальше от гвоздик, георгинов, бобовых.
зяб зябь
На першому лану, де ви бачите кукурудзяний пишнозелений ліс, був зяб (ч.р.), а на другому - весняна оранка (О.Вишня).
К тому моменту солнце уже взошло, августовские ночи уже успели охладить воздух до лёгкой зяби (ж.р.).
Зяб - осіння оранка поля для сіяння ярих культур навесні.
Слайд
Іменники чоловічого і жіночого роду
Слайд
«Морфологічний мікс»
Утворіть словосполучення у відповідному роді
4. Паралельні родові форми іменників
Деякі іменники мають варіантні родові форми. Найчастіше варіюються форми чоловічого і жіночого роду: абрикос і абрикоса, африкат і африката, жираф і жирафа, зал і зала, кахель і кахля, клавіш і клавіша, лангуст і лангуста, мозоль і мозоля, мотузок і мотузка, пантофель і пантофля, перифраз і перифраза, спазм і спазма, хлющ і хлюща, чинар і чинара. Як слова і чоловічого і жіночого роду вживаються іменники: ґандж (розм.), дрож, жужіль, кужіль, купіль, фальш.
Африкат (а) - складний приголосний звук, який утворюється в результаті злиття двох приголосних, напр.: «ц», «ч», «дз», «дж».
Чинар (а) - Дерево родини платанів; східний платан - це дерево заввишки до 55–60 метрів з густою широкою кроною. Вважається, що чинара живе до 2 тисяч років. У Таджикистані є 400-річна чинара, в дуплі якої знаходиться музей старовинного знаряддя праці селян.
Наведені вище родові варіанти подаються в словниках сучасної української мови як стилістично рівноправні. Деякі варіантні форми іменників розрізняються за стилістичним забарвленням або частотою вживання. Так у парах бакенбарда - бакенбард, банкнот - банкнота, живокіст - живокість, ковила - ковил, посуд - посуда, продаж - продажа, птах - птаха, санаторій - санаторія, туфля-туфель, чорнобиль (ч. р.) - чорнобиль (ж. р.) перші форми становлять літературну норму, а другі є розмовно-просторічними, діалектними або застарілими.
Замініть подані вирази одним словом – іменником спільного роду.
Людина, яка пише лівою рукою -…
Людина, яка багато теревенить -…
Той, хто плаче без причини -…
Неуважна людина -…
Людина, у якої немає батьків -…
Працьовита людина -…
Робота з таблицею на ст. 284 (Плющ)
Закріплення Вправа 638(І) ст.285
- А як би ви трактували вислів «Життя – це боротьба»?
(Пам’ятка )
Тренувальні вправи:
650 (І)письмово з коментуванням;
654;
655 (І) (усно)
653 (І) розподільчий самодиктант;
Слайд 51
Слайд 52
Записати у запропонованих макетах слова відповідного роду:
- квітка (професія) – жіночий рід;
- листок (студент) – чоловічий рід;
- кореневище (навчання) – середній рід
Висновок:
(Пам’ятка – 4)
Слайд 60 Перевірка завдання
Слайд 61 (Епіграф)
9. Узагальнення матеріалу
Відгадайте загадки, та розподіліть відповіді у три колонки за граматичною категорією роду.
Гострозубий крокодил
По всім полі походив,
Де були його сліди –
Зеленіють там ряди.
(Сіялка)
З весни і до морозів
З села виходив віл –
Залізним гострим рогом
Копав старанно діл.
Копав, не норовився,
Скибки перекидав,
За літо наробився –
Всю зиму прогуляв.
(Плуг)
Маю ніг я –
Скільки влізло,
Не якихось там –
Залізних.
День на полі натягаюсь,
Хоч не чую втоми,
Все ж на спині повертаюсь
Кожен раз додому.
(Борона)
Одне кинув -
Цілу жменю взяв. (Зерно)
Хіба в городі пусто,
Якщо там росте ... (Капуста)
Влітку на городі
Свіжий і зелений,
А зимою в бочці
Хрусткий та солоний. (Огірок)
Зростаю в землі на грядці я,
Червона, видовжена, солодка. (Морква)
В городі підросту,
А коли я дозріваю
Варять з мене томат,
У борщ кладуть так і їдять. (Помідор)
Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла. (Картопля)
Літає, кружляє,
на землю лягає,
З землі не встає –
на ній зогниє. (листя)
Білий, тонкий коренеплід
Під землею росте.
І хоч він дуже гіркий,
Зате в їжі він смачний. (хрін)
На літо вбирається,
А на зиму одежі цурається. (дерево)
Ч р. Ж р. С р.
Плуг Сіялка Зерно
Огірок Борона Листя
Помідор Капуста Дерево
Хрін Морква
Слайд 62 – 63 - 64
Додаткове завдання
Людина, що пише лівою рукою –
Людина, що багато теревенить –
Той, що плаче без причини –
Неуважна людина –
Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам –
Людина, в якої не має батьків –
Роботяща, працьовита людина –
Довідка: лівша, базіка, плаксій, роззява, листоноша, сирота, роботяга.
10. Виставлення мотивованих оцінок
Слайд 65
11. Підсумок заняття (дерево вражень)
Слайд 66
12. Домашнє завдання: Опрацювати матеріал конспекту, виконати вправу 655 (ІІ) на сторінці 291 (М. Плющ
• Як пояснити те, що іменники спільного роду зазвичай мають іронічно-зневажливий відтінок значення?
351. Прочитайте. Укажіть іменники спільного та подвійного роду.
1. Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ! Пощезнуть всі перевертні й приблуди, і орди завойовників-заброд! (В. Симоненко) 2. Могутній у тебе батя… Роботяга. Чеснюга. Без порожнин у душі… Моноліт (О. Гончар). 3. До оселі заходить невідомий чолов’яга, високий, кривоносий, подає не руку — ручище (М. Стельмах). 4. Симпатяга він, цей військком, хоч і коноплястий (О. Гончар). 5. Хто б міг подумати, що цей баляндрасник і задавака якимсь дивом стільки наткав у собі людяності! (М. Стельмах) 6. Одне ледащо сонцю докоряло: «Ну, хоч би раз ти до обід поспало…» (В. Симоненко)
- Я збудую диво-дім!-
Торохтій допомагав -
Язиком дошки "тесав".
Теревенив пустомеля:
- Скоро будуть стіни й стеля! -
Говорун клав на словах
З бляхи цинкової дах.
І патякало патякав:
- Полакую все я лаком!-
Балакуха щебетала,
Нахвалялась, обіцяла
Для гостей спекти в печі
Пиріжки і калачі.
В дім без вікон і дверей
Талалай скликав гостей.
На гостину всі прийшли,
Тільки дому не знайшли,
Ні дверей, ані стіни…
Он які балакуни!
(Чоловічий рід - базіка, торохтій, пустомеля, говорун, патякало, талалай;
Жіночий рід - балакуха, спільний рід - балакуни).