Позакласний захід
Засідання членів літературного клубу «Живе слово»
Тема. Слово є вчинок
Епіграф
О зброє, щастя, слово,
Я жить з тобою звик!
Ти – квітка у любові,
в ненависті ти – штик!
В.Сосюра
Добрий день, шановні члени літературного клубу «Живе слово», гості.
Вчитель
Сьогодні нас з вами знов за одним столом об’єднала вагома і дуже
актуальна тема. Кажуть, що слово є вчинок. Гадаю, ви погодитесь зі мною, що слово, сказане нами в бік іншої людини і навпаки, несе в собі сакральне значення. Адже сила його магії вже давно доведена і психологами, і лікарями, і філософами. А хіба ми з вами в цьому у своєму особистому житті кожного дня не переконуємося?
Сьогодні все, що ми говоримо, особливо гостро відчувається. Різні тому
можуть бути причини: складна ситуація в державі, роздратованість людей через проблеми в родині, суспільстві, а як наслідок – необережно кинута образлива фраза, що відчувається набагато гостріше, ніж фізичний біль. Часто ми не задумуємося над тим, що ми говоримо нашим рідним, знайомим. Які наслідки можуть нести наші слова: чи вони знищать, чи вони підтримають і зроблять людину щасливою.
Тож давайте з вами спробуємо розібратися , у чому ж сила і магія слова?
- Слово… Цікаво, які асоціації у вас виникають, кажучи його? Які думки,
відчуття? (діти (декілька) відповідають)
Для мене слово - це вічність. Чому? Важко сказати, мабуть, тому, що протягом багатьох століть видатні люди, звичайні селяни, робітники створювали безліч приказок, оповідань, казок ..- і все про нього! І час не зупиняється…він біжить так же швидко, бурхливо як і той струмочок, що також несе з собою …вічність.. ,спогади …любов, розчарування… Жодна подія в житті людства не відбулася б, якби не було слова. «Ще не знають, що чим породжується: чи слова ділами, чи діла словами»,- так писав видатний письменник
П. Загребельний . Словом можна ранити і ним же загоїти тяжкі, духовні травми. Словом можна вирішити багато проблем, і ним же створити їх безліч. Так що ж тоді таке - це дивовижне слово?
Я знаю силу слова —
воно гостріш штика
і швидше навіть кулі,
не тільки літака.
Воно проміння швидше,
в нім — думка й почуття.
Воно іде в народи
для вічного життя.
Воно влуча як куля,
ця зброя золота,
коли у нім ненависть
з любові вироста.
Воно над зорі лине,
а в нім живуть як спів
любов до Батьківщини
і лють до ворогів.
О зброє щастя, слово,
я жить з тобою звик!
Ти — квітка у любові,
в ненависті ти — штик.
Так влучно про силу слова сказав український поет Володимир Сосюра.
Тож давайте і ми з вами з’ясуємо, у чому ж сила сказаного нами слова?
Вчитель
Давайте з’ясуємо, як тлумачить поняття «слово» словник
Слово – найменша самостійна і вільно відтворювана в мовленні відокремлено оформлена значима одиниця мови. Слова сполучаються між собою , формуючи інші елементи мови — фрази та речення. Всі слова певної мови складають її лексику.
Тож бачимо, що саме слово є поштовхом до оформлення наших думок.
Неодмінною рисою висококультурної та освіченої людини є багатий словниковий склад мовлення, вміння аргументовано, доречно, яскраво застосовувати мовні інструменти, а отже слово, що є, можливо, наймогутнішою зброєю у світі. Як тільки люди набули здатність виражати свої думки словами, то життя кардинально змінилося. Адже роль слова неосяжна, ми навіть уявити не зможемо, що значить жити у темряві безмов’я. Наші предки високо цінували силу слова і знали його могутність. Недаремно наймудрішими людьми здавна вважалися ті, хто мав дар красномовства та переконання силою слова.
Шановні присутні, дозвольте надати слово для історичної довідки «Риторика – мистецтво красномовства. Роль слова та митця в суспільстві» (представник групи)
митця в суспільстві»
- Ви наголосили на великій ролі ораторського мистецтва ще на початку
зародження перших цивілізацій, показали важливість слова для суспільних явищ. На вашу думку, чи повинна сучасна молода людина володіти мистецтвом красномовства?
Відповідь (орієнтовно). Так, я переконана, що сучасна молода людина просто
зобов’язана працювати над вмінням красномовства, переконувати за допомогою слова, постійно працювати над збагаченням словникового запасу власного мовлення. По-перше, це є ознакою освіченої, культурної людини. По-друге, дає нам можливість привернути увагу співрозмовника, налаштувати на співпрацю, поділитися корисною інформацією, дати слушну пораду. Комунікабельність дає нам більший простір для реалізації власних інтересів.
- Чи погоджуєтеся ви з думкою окремих митців, що роль слова
полягає тільки в оспівуванні краси навколишнього світу, високих людських почуттів.
Відповідь (орієнтовно). Дійсно, приємно читати рядки і відчувати п’янкі запахи квіток, слухати спів веселого струмка, захоплюватися щирістю почуттів і відчувати повну гармонію. Але з іншого боку ми живемо у реальному світі, де є проблеми і не завжди все відбувається так, як нам хочеться. Література не може бути відірваною від життя. Слово є інструментом, що несе правду, надихає, загартовує. Ідею «чистого мистецтва» висловлювали багато поетів початку XX століття, але мені ближче ідея Лесі Українки, Василя Симоненка, Ліни Костенко, які роль слова вбачали в активності і в єдності із життям суспільства та народу.
Вчитель: Дякую за цікаву інформацію.
Вчитель.
Кажуть, що слова живі: в них є душа і плоть. А ще є народна мудрість: «Як скажеш, так і відгукнеться». … Жодна подія в житті людства не відбулася б якби не було слова. «Слова-теж вчинки» ,- так писав Франс.
Словом можна ранити і ним же загоїти тяжкі, духовні травми. Словом можна вирішити багато проблем, і ним же створити їх безліч. Так що ж тоді таке - це дивовижне слово?
Розібратися у цьому спробували наші друзі, що будуть представляти дві кардинально різні позиції щодо ролі слова для людини.
Тож вашій увазі думка, що слово надихає та народжує
Вчитель
Дякуємо за цікаву аргументацію. Дійсно, любов, мама, мир, рідна земля, щастя – слова, що несуть в собі тепло і надію.
Та на жаль, слова можуть скривдити, духовно вбити людину. Ними можна зашкодити навіть більше, ніж фізичними вчинками.
А спробують нам це довести опоненти попередніх ораторів.
Вчитель
Дякуємо за ваші висловлені позиції
Ми з вами ще раз впевнилися в магічній силі слова, яке як може викликати позитивні емоції, нести розвиток та робити щасливим, так і руйнувати, знищувати як на фізичному так і на духовному рівні.
- Кажуть, що почувши людину, хоча б 10 хвилин поспілкуватися з нею – і
ти зрозумієш, з ким ви маєте справу. Як ви розумієте вислів «Заговори, щоб я тебе побачив» (відповіді дітей)
На початку нашої зустрічі я у вас запитала: «Які асоціації у вас виникають із поняттям слово?» Слово дуже любить обрамлення, бути у центрі уваги, воно розуміє, що є мірилом багатьох аспектів нашого життя.
Я пропоную вам скласти сенкан із поняттям «слово».
- Діти складають сенкан
Вчитель
Я думаю, що ви зі мною погодитесь, сказане нами спересердя, випадково і не обмірковано, ранить набагато більше, ніж фізична образа. На жаль, ми так часто у нашому житті ображаємо одне одного, не думаючи про наслідки своїх необережних слів. А так хочеться, щоб цей Божий дар – мова – став мірилом добра, мудрості, розуму, підтримки. Послухайте притчу філософа, просто мудрої людини Сократа:
Притча «Три сита»
Один чоловік запитав у Сократа:
– Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?
– Зачекай, – зупинив його Сократ, – просій спочатку те, що збираєшся сказати, через три сита.
– Три сита?
– Перш, аніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?
– Ні, я просто чув це.
– Значить, ти не знаєш, це правда чи ні. Тоді просій через друге сито – сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?
– Ні, навпаки.
– Виходить, – продовжував Сократ, – ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений в тому, що це правда. Спробуємо третє сито – сито користі. Чи так вже необхідно мені почути те, що ти хочеш розповісти?
– Ні, в цьому немає необхідності.
– Отже, – підсумував Сократ, – в тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ані користі. Навіщо тоді говорити?
Правда ж мудрі слова. Насамперед потрібно думати, що сказати, щоб не образити людину, не принизити її честь та гідність. Повірте, зовсім не складно посміхнутися один одному, побажати доброго дня, сказати слова любові, підтримки. Ось тоді побачите, що і ви себе будете відчувати набагато щасливішими.
- Так яким же воно має бути ЛЮДСЬКЕ СЛОВО
Діти читають підсумкові слова (по куплету вірш «У слові – сила!»
Вчитель
Слово вимагає обережного ставлення до себе, вміння ним правильно користуватися. А тому прислухаймося не тільки до слів інших людей, а й до того, як говоримо самі.Тож на закінчення хочу побажати вам людської мудрості, виваженості. І нехай ваші слова тільки народжують, надихають, розвивають.
Дякую за увагу!
1