Урок "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль."

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу на основі актуалізації здобутих раніше знань. Мета - поглибити та систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; визначати граматичні ознаки; розпізнавати іменники серед інших частин мови; розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички самостійної роботи, зокрема роботи з текстом; сприяти вихованню любові до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: поглибити та систематизувати  знання учнів про іменник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; визначати граматичні ознаки; розпізнавати іменники серед інших частин мови; розвивати логічне мислення, вдосконалювати навички самостійної роботи, зокрема роботи з текстом; сприяти вихованню любові до рідного краю.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу на основі актуалізації здобутих раніше знань).

Обладнання: підручник, картки, схеми, дидактичний матеріал, презентація.

 

 

Перебіг  уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

«Ланцюжок»

              -  Скільки є частин мови у нашій мові?

  • На які дві групи вони поділяються?
  • Скільки самостійних частин мови?
  • Назвати їх. (іменник, прикметник, займенник, дієслово, числівник, прислівник)
  • А скільки службових?
  • Назвати їх. (сполучник, прийменник, частка)
  • І яка ж десята частина мови? (вигук)

- За якими ознаками частини мови поділяються на самостійні і службові?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

IV. Актуалізація опорних знань

 Слово вчителя.

    Який співець, поет, який письменник

    Уперше слово вигадав – іменник?

    Іменник взяв собі на плечі

    Велике діло визначати речі…

    Чи відомо вам, що назву іменник почали вживати з 1873 року?  Першим ЇЇ використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником.

    Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови.    В 11-томному „Словнику української мови”
нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

     Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Аристотель запропонував замінити останній термін – „середній рід”.

 

V. Оголошення теми і мети уроку

 

VІ. Сприйняття  й засвоєння учнями навчального матеріалу

 Слово вчителя

Іменник – це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (людина, патріот,земля).

 

Предметом у граматиці вважається все, про що можна спитати хто це? що це? Наприклад: хто це? товариш; що це? дорога.

 

    Робота з опорною таблицею «Іменник» (Додаток)

 

    Вибірково-розподільний диктант

    Розподілити слова на групи: 1– назви істот, 2 – назви неістот. Із кожного слова виписати першу літеру. Якщо ви правильно згрупуєте ці слова, то отримаєте приказку. (Та земля мила, де мати народила.)

   Творець,  дорога, екран, автор, Зоя,  морозиво,  електрик,   антена,    мама, людина, телефон, ирій,  ніч, апельсин, яструб, Марія, рука, олівець, день,  индик, икавка, лисиця, Андрій,  легенда, автомобіль

 

VIІ. Застосування знань, умінь, навичок

 

 Робота в групах

 

Записати речення, підкреслити іменники і визначити їх рід, число, відмінок.   Пояснити орфограми.

  І група.  Світ природи сповнений дивовижних барв, чудових  звуків, досконалих  рухів  і  форм.

  ІІ група.  Стоять у полях тополі; вони як люди люблять волю і бережуть рідний край.

  ІІІ група. Українська природа  - це  невичерпне  джерело  краси, енергії та натхнення.

   Робота біля дошки

   Виконати розбір речень . Визначити, яку синтаксичну роль виконує в реченні іменник?  У чому виявляються  особливості написання власних назв?

Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива…   

Природа України надихає поетів, музикантів, художників на творчі звершення.   

    Робота з підручником

 

Опрацювати § 19.

Робота в групах

Стратегія «Кластер» . Учні мають укласти опрацьований матеріал у певну схему.

Ключове слово - іменник

 

VIIІ. Підсумок уроку

 «Незакінчене речення»

Найцікавішим на уроці було…

Найскладнішим завданням було…

 

ІΧ.Оцінювання роботи учнів

  

Χ. Домашнє завдання (за вибором)

Опрацювати матеріал підручника § 19.

Виконати вправу 204.

Написати твір-мініатюру на тему «У рідному краї і серце співає».

 

docx
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку