Урок "Звертання. Розділові знаки при звертанні"

Про матеріал
Вивчення звертання у 5 класі з метою: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, конструювати речення за опорними словами; виховувати любов до рідного краю., ввічливість, толерантність.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 5-Б класі                          

“Звертання. Розділові знаки при звертанні”

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, його види, правила написання; формувати вміння визначати звертання в реченнях, розставляти розділові знаки; розвивати творчі вміння розширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, конструювати речення за опорними словами; виховувати любов до рідного краю., ввічливість, толерантність.

Правопис: кома і знак оклику при звертанні.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. Урок-подорож .

Обладнання: відеозапис подорожі на кожну планету, відеозапис вірша Надії Красоткіної «Прекрасні звертання», ілюстрації до казок, бонуси(зірочки), технологічні, рефлексивні картки, картки-опори, жетони-смайлики.

 

                                                 Епіграф: Слова покличні – прості й величні.

                                                                                                           Д. Білоус

Хід уроку

З’ясування емоційного стану школярів.

Вчитель. Доброго дня, діти! Вітаючись кожного дня, ми промовляємо: «Здрастуйте!», «Доброго здоров’я!». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров’я. Ще з давнини люди казали: «Де здоров’я, там і краса», а сучасний еталон краси – здорова людина, що вибирає здоровий спосіб життя. Емоційний стан людини також впливає на здоров’я, тому дуже важливо знати, що вона відчуває у тій чи іншій ситуації.

 За допомогою рефлексивних карток, спробуйте передати свій настрій протягом уроку.

Отже, у нас сьогодні, діти, урок-подорож космічними просторами. Ми з вами будемо милуватися краєвидами космосу і виконуватимемо різноманітні завдання. А щоб наш політ був цікавим і результативним, девізом уроку будуть слова:

Працюємо дружно, плідно, сумлінно, Щоб вивчити тему на відмінно!

Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож у великий Всесвіт, до далеких планет і повторити все, що ми знаємо. Як казав перший космонавт Ю.О.Гагарін: «Далекий і важкий шлях до інших світів і він починається зі шкільної парти».

II. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (3хв.)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Тема нашого уроку «Звертання, розділові знаки при звертанні». (Слайд 1)

На уроці ми закріпимо знання про звертання, вживання розділових знаків при звертанні. Складатимемо речення, ускладнені звертаннями. Тож не випадково епіграфом нашого уроку будуть слова Д. Білоуса «Слова покличні – прості й величні». Тема ця хоч і нова, і для всіх цікава. Будуть в нас нові слова, буде і забава. І в скарбничку вашу власну до цієї теми Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо! Тож будьте уважні, діти!

У зошит тему й дату запишіть.

III. Актуалізація опорних знань (7 хв.)

  Гра «Ласкаві звертання».

Метод «М’яч».

(Учитель кидає в руки учнів м’яч і промовляє слово, учень утворює слова із суфіксом пестливості та ставить їх у кличному відмінку)

Тато, сестра,бабуся, доня, хлопець, мама, брат, дівчина.                                    Учитель 1.Розпочинаємо нашу подорож. (Відеозапис). Перша планета, на яку ми з вами завітаємо, - «Всезнайки» ( Слайд 2). Звертаю вашу увагу, що під час подорожі ви зможете отримати певну кількість бонусів(зірочок) за роботу на уроці. Вони і стануть результатом вашої подорожі. Отже, для щасливого повернення нам потрібно виконати всі заплановані завдання.

1. Політ на планету «Всезнайки». (Кожен політ супроводжується відеозаписом).

 1.1.Поясненя вчителя за підручником параграфа «Звертання та розділові знаки при ньому».

1.2. Бесіда – Що називається звертанням?

– Де може стояти звертання?

– Чим виражається звертання?

– Як інтонаційно виділяється звертання?

– Які звертання є риторичними? Для чого вони вживаються?

– Як виділяються звертання на письмі?

– Які є види звертань за будовою? Наведіть приклади.

1.3. Робота в зошитах із зоряною картою( Накресліть схеми речень зі звертаннями) (Слайд 3)

IV. Виконання системи практичних завдань

2. Політ на планету «Загадкова» ( Слайд 4) (4 хв.)

Відгадайте загадки Д.Білоуса, знайдіть звертання, накресліть схеми речень (Слайд 5). 2.1.Любі хлопчики й дівчатка, вам загадочка така: чи не знаєте ви слово, яке б мало сорок «а». (Сорока) (Слайд 6)

2.2. О, тренуйтесь, діти, в мові, щоб розумними росли. А скажіть, що за слово має 100 сполучень «ли» ?(Столи) (Слайд 7,8)

2.3.Хоч в усній мові нас немає, а на папері мовчимо, та все, що ти читаєш, друже, сприймати правильно вчимо. Хто ми? (Розділові знаки) (Слайд 9,10)

3.Політ на планету «Інкогніто». (Слайд 11) (3 хв.)

 (Слайд 12) 3.2. Про кого це звертання? (Слайд 13) Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття. В.Симоненко (Тарасе Григоровичу Шевченко) (Слайд 14)

3.3. Кому належить це звертання? (Слайд 15) Гей, ледачі сльозівці !(Царю Плаксію з казки «Цар Плаксій і Лоскотон» В.Симоненка). Плаксію (Слайд 16)

4. Політ на планету «Спортивна» (Слайд 17) (3 хв.) Виконуємо фізкультхвилинку та шукаємо звертання. (Слайд 18)

5. Політ на планету «Хибну». (Слайд 19) (2 хв.) Знайдіть помилки в рекламі, відредагуйте їх. (Слайд 20) (Волиняни, найвизначніші таланти, відгукніться!) (Мамо,чому я помер?) (Слайд 21)

 6. Політ на планету «Поетичну». (Слайд 22) (4 хв.) Переглянути відеозапис вірша Надії Красоткіної та виписати з нього всі звертання. (Мамо, матусенько, ненько, матінко, мамонько рідна, моя дорогенька, татку, татусеньку, т ату, таточку, бабуню, бабусю моя, бабцю, діду, дідуню, донечко, синку, сестрице, братусю, мамочко.)

7. Політ на планету «Казкова». (Слайд 23) (3 хв.) Доповніть речення звертаннями до персонажів українських народних казок. (Слайд 24) Допоможуть вам у цьому ілюстрації. (Слайди 25-28) … приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити. … візьміть мене на крилята та понесіть до батенька. Мерзни, мерзни …! Ловись … велика та все велика! Не їж мене … я тобі пісеньки заспіваю.

8.Політ на планету «Фантазери». (Слайд 30) (3 хв.) Творча робота (Слайд 31) Складіть і запишіть речення, у яких подані слова та словосполучення виступали б у ролі звертань. Укажіть звертання поширені і непоширені.

I варіант II варіант Україна, рідна домівка Вулиці мого міста, однокласники

V. Підсумок уроку (5 хв.)

9.Політ на планету «Підсумкова» (Слайд 32)

Учитель Тримаємо курс на Землю, де нас з нетерпінням чекають рідні, але, щоб успішно приземлитись, нам потрібно відправити послання зашифроване азбукою морзе: так чи ні.

Методичний коментар. Вчитель задає питання, а учні пишуть в зошитах номер заданого питання, позначаючи відповіді «так» або «ні». Після виконання завдання, учні визначають кількість влучних попадань, за допомогою слайда

(Самоперевірка).

  1. Чи поширюються звертання? ( Так).
  2. Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні).
  3. Звертання називає того, до кого звертаються? (Так).
  4. Звертання може бути членом речення? (Ні).
  5. Найчастіше звертання може бути виражене займенником? ( Ні ).
  6. Звертання завжди стоїть на початку речення? ( Ні ).
  7. Звертання використовується в науковому стилі? ( Ні ).
  8. Усередині речення звертання виділяємо з обох боків комами? ( Так ).
  9. При звертанні може бути знак оклику? (Так).
  10. Чи може вживатися звертання в множині? (Так ).
  11. Основне значення звертання смислове? ( Так ).
  12. Слова о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ).

ПАЛІТРА ВРАЖЕНЬ ВІД УРОКУ (з використанням кольорових стікерів)

  • Мені найбільше сподобалося…
  • Я навчився / навчилася…
  • Найбільше вразило…
  • Цікаво було дізнатися…
  • Тепер я вмію…

Хочу подякувати…

Мовленнєвий тренінг «Комплімент-звертання»

Крок 1.

Учні стають у коло разом із учителем. Учитель тримає клубочок ниток, який буде розмотуватися по колу під час виконання тренінгу.

Крок 2.

Учитель пояснює завдання тренінгу: утворити зменшені і пестливі чоловічі і жіночі імена товаришів, поставити їх у кличному відмінку, утворивши звертання, виголосити комплімент. Наприклад.

Петрику, тобі дуже пасує вишиванка.

Ганнусю, твоя усмішка – чарівна, а очі синіють фіалками.

Додаткове завдання: розмотати нитку і передати клубочок наступному товаришу, проговорюючи пестливі звертання

Крок 3.

Спонукати учнів до порівняння загальновживаних імен та пестливих суто українських, допомогти учням «наміряти» результати виконаних завдань до їхніх імен в домашньому вжитку;

Крок 4.

Запропонувати учням дати відповіді на такі запитання, наголосивши, що клубочок – чарівний і є учасником тренінгу:

  • Чи ніде не порвалася нитка?
  • Чи допоміг нам чарівний клубочок зберегти цілісність кола?
  • Чи був би « задоволений»  клубочок, якби ми називали один одного згрубілими словами?
  • Навіщо взагалі ми розмотували клубочок ?

Крок 5.

Загальні висновки стосовно формування мовленнєвих навичок та згуртування дітей у дружний, ввічливий колектив.

VІ. Оцінювання знань учнів (3 хв.) Обмін бонусів на бали. Кожна зірочка-бонус оцінується двома балами

Крок 6.

VІI. Домашнє завдання (3 хв.)

Виписати з народних пісень, казок звертання до істот і неістот із зменшено-пестливими суфіксами, згрупувавши їх за закінченнями. (На зразок Котику, Півнику, зозуленько, матінко…)

 

 

 

 

docx
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
3195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку