Відкритий урок у 6-му класі на тему: «Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Діти поглиблюють знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників.
Відкритий урок
у 6 –му класі на тему:
«Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»
А зараз ми поглянемо на наші очікування, що ми знаємо, а про що дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
Іменник
Знати Уміти
Що таке іменник? Визнати роль іменника у реченні
На які питання відповідає? Знаходити іменники в текстах
За чим змінюється? Визначати морфологічні ознаки іменника
III. Актуалізація опорних знань (4хв.)
Гра «Так» чи «Ні»
А для, того, щоб перевірити ваші знання з попереднього уроку, ми з вами пограємо у гру «Так» чи «Ні». Я ставлю вам питання, а ви говорити «Так» чи «Ні».
Молодці. Гарно засвоїли матеріал попереднього уроку.
IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу. (5хв.)
Слово вчителя : Ви вже з початкової школи знаєте, що іменник – це самостійна частина мови. А на які питання відповідає іменник, і що називає?
Учні: Іменник відповідає на питання Хто? Що?. Називає - предмет
Учитель: Іменник може змінюватися за числами( однина і множина) та за відмінками. Іменник має рід ( чол., жін., сер.,). А також іменники поділяються на власні та загальні назви.
Учитель: Яким членом речення виступає іменник?
Учні: Іменник виступає підметом.
Учитель: Правильно, але це ще не все. Іменник може виступати не тільки підметом. На це питання нам допоможе дати відповідь підручник (ст.96, 2-й абзац).
Учні: Іменник може виступати і додатком, присудком і означенням.
Учитель: Молодці. Ми з вами дали коротку характеристику іменника, як частини мови за допомогою схеми. А зараз ми з вами переходимо до практичної частини.
V. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи (10-15хв.)
1. Лінгвістичне дослідження.
Робота на картках
До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Мова – найбільш духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід і мудрість, перемоги й поразки, культуру, традиції, надії і сподівання.
Слово вчителя: В 11 – томному « Словнику Української мови» нараховують близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
Зараз ми з вами спробуємо провідміняти іменник земля, української і російською мовами. Ваше завдання буде порівняти, і сказати, що в них спільне, а що відмінне.
Укр. Рос.
Н.в. земля земля
Р.в. землі землю
Д.в. землі земле
З.в. землю землю
О.в. землею землёй
М.в. на землі на земле
К.в. земле
Орієнтована відповідь : іменник земля, як і укр.. та і в рос. мові має спільний рід (жіночий), спільне число (однина) а також, змінюється за відмінками. але відмінність є в тому, що у російській мові не має кличного відмінка.
VI. Закріплення матеріалу. (5хв.)
Вправа 202,ст. 97 (1-2 речення), (усно).
2. Творча робота « Стань творцем»
Робота в парах. Закінчи прислів’я
VII. Підсумки уроку. Оцінювання. (4хв.)
Я вам буду зачитувати речення, а вам потрібно відгадати, що це за предмет.
Отже, діти давайте повернемося до нашого епіграфу уроку. Подумайте, чи справді іменник «взяв собі на плечі – визначати речі?».
Метод « Прогноз погоди»
Ваше завдання на ваших градусниках, поставити собі ту оцінку на яку ви працювали протягом уроку, тобто від 0 до 12.
VIII. Домашнє завдання (2хв.)
Параграф 19.
Середній – вправа 202, ст.97(до кінця).
Достатній – написати твір – мініатюру на тему « Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається».
Високий – списати текст визначити іменники, вказати якими членами речення,вони виступають.