Урок «Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

Про матеріал

Відкритий урок у 6-му класі на тему: «Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Діти поглиблюють знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників.

Перегляд файлу

 

 

 

Відкритий урок

у 6 –му класі на тему:

«Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

 

 

 

  1. Метод « Очікування».

А  зараз ми поглянемо на наші очікування, що ми знаємо, а про що дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

Іменник

Знати                                                                                             Уміти

Що таке іменник?                                             Визнати роль іменника у реченні

На які питання відповідає?                              Знаходити іменники в текстах

За чим змінюється?                            Визначати морфологічні ознаки іменника

  1. Запис дати і теми уроку до зошитів

III. Актуалізація опорних знань (4хв.)

Гра «Так» чи «Ні»

А для, того, щоб перевірити ваші знання з попереднього уроку, ми з вами пограємо у гру  «Так» чи «Ні». Я ставлю вам питання, а ви говорити «Так» чи «Ні».

  1. Розділ науки про мову, в якому вивчаються всі частини мови називається – морфологія? (так)
  2. В українській мові існує 10 частин мови? (Так)
  3. Частини мови поділяються на три групи? (Ні) Чому?
  4. Окремою частиною мови є вигук? (Так)
  5. Слово книга, це прикметник? (Ні) Чому?

Молодці. Гарно засвоїли матеріал попереднього уроку.

IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу. (5хв.)

  • Систематизуючи розповідь учителя ( з елементами бесіди) з використанням узагальнюючої схеми.

Слово вчителя : Ви вже з початкової школи знаєте, що іменник – це самостійна частина мови. А на які  питання відповідає іменник,  і що називає?

Учні: Іменник відповідає на питання Хто? Що?. Називає - предмет

Учитель: Іменник може змінюватися за числами( однина і множина) та за відмінками. Іменник має рід ( чол., жін., сер.,). А також іменники  поділяються на власні та загальні назви.

Учитель: Яким членом речення виступає іменник?

Учні: Іменник виступає  підметом.

Учитель: Правильно, але це ще не все. Іменник може виступати не тільки підметом. На це питання нам допоможе дати відповідь підручник (ст.96, 2-й абзац).

Учні: Іменник може виступати і додатком,  присудком і означенням.

Учитель: Молодці. Ми з вами дали коротку характеристику іменника, як частини мови за допомогою схеми. А зараз ми з вами переходимо  до практичної частини.

V.  Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи (10-15хв.)

1. Лінгвістичне дослідження.

Робота на картках

  • Прочитайте речення. Знайдіть іменники, поясніть їх лексичне значення. На які питання вони відповідають.

До найкоштовніших надбань кожного народу належить мова. Мова – найбільш духовний скарб, у якому народ виявляє себе творцем, передає нащадкам свій досвід і мудрість, перемоги й поразки, культуру, традиції, надії і сподівання.

  • Порівняйте кількість іменників з кількістю загальних слів інших частин мови. Зробіть висновок про частоту вживання іменників.

Слово вчителя: В 11 – томному « Словнику Української мови» нараховують близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

  1. Робота з підручником
  • Прочитайте визначення іменник, і скажіть, чи ми самостійно правильно його визначили у попередньому завдані?
  1. Фізкультхвилинка
  2. Компаративний аналіз

Зараз ми з вами спробуємо провідміняти іменник земля, української і російською мовами. Ваше завдання буде порівняти, і сказати, що в них спільне, а що відмінне.

Укр.                                                  Рос.

Н.в. земля земля

Р.в. землі землю

Д.в. землі земле

З.в. землю землю

О.в. землею землёй

М.в. на землі на земле

К.в. земле

Орієнтована відповідь : іменник земля, як і укр.. та і в рос. мові має спільний рід (жіночий), спільне число (однина) а також, змінюється за відмінками. але відмінність є в тому, що у російській мові не має кличного відмінка.

VI. Закріплення матеріалу. (5хв.)

  1. Робота з підручником

Вправа 202,ст. 97 (1-2 речення), (усно).

2. Творча робота « Стань творцем»

Робота в парах. Закінчи прислів’я

  1. Більше діла - …(менше слів).
  2. Слово не горобець - …(вилетиш не спіймаєш).
  3. Хто мови цурається, той сам…(себе стидається).

VII. Підсумки уроку. Оцінювання. (4хв.)

  1. Гра «Лото знань»

Я вам буду зачитувати речення, а вам потрібно відгадати, що це за предмет.

  1. Плід яблуні, який вживається в їжу в свіжому вигляді. (Яблуко)
  2. Прилад для вимірювання часу. (Годинник)
  3. Пристрій для захисту від дощу.(Парасолька)
  4. Предмет, який використовується у спортивних іграх. (М’яч).

Отже, діти давайте повернемося до нашого епіграфу уроку. Подумайте, чи справді іменник «взяв собі на плечі – визначати речі?».

  1. Оцінювання

Метод « Прогноз погоди»

Ваше завдання на ваших градусниках, поставити собі ту оцінку на яку ви працювали протягом уроку, тобто від 0 до 12.

VIII. Домашнє завдання (2хв.)

Параграф 19.

Середній – вправа 202, ст.97(до кінця).

Достатній – написати твір – мініатюру на тему « Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається».

Високий – списати текст визначити іменники, вказати якими членами речення,вони виступають. 

 

 

 

docx
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
1076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку